Güncelleme Tarihi:
LinkedinFlipboardE-postaLinki KopyalaYazı Tipi
Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları (TCDD) Taşımacılık AŞ'nin en uzun rotalarından Ankara-Kars arasında Doğu Ekspresi ile saatler süren yolculuk, son yılların en özel tatil ve seyahat rotaları arasında yer alıyor. Bu özel rotada yerli turistlerin yanı sıra yabancı turistler de seyahat ediyor. Günde 1 kez yapılan seferlere katılan vatandaşlar, yolculuk boyunca eğlenceli ve unutulmaz dakikalar yaşıyor. Tren seferi sırasında eşsiz manzaralara da şahitlik etmenin ayrıcalığını yaşayan vatandaşlar bir yandan da uçak ve otobüse göre daha uygun maliyetle yolculuk yapma imkanına sahip oluyor.
BİLET FİYATLARI NE KADAR?
Özellikle sosyal medyada ilgi odağında olan Doğu Ekspresi ile kışın başkentten Kars'a gelen yürüyüş ve dağcılık grupları, fotoğraf sanatçıları ve üniversite öğrencilerince tercih ediliyor. Türkiye'nin en uzun tren seferlerinden birini yapan Doğu Ekspresi, Ankara'dan başladığı yolculuğunu Kars'ta tamamlıyor. Doğu Ekspresi hizmeti, 48 lira ile lira arasında değişen fiyatlarda 'masalsı' bir gezi deneyimi sunuyor.
TCDD Taşımacılık AŞ tarafından sunulan Doğu Ekspresi hizmeti, 48 lira ila lira arasında değişen fiyatlarda "masalsı" bir gezi deneyimi sunuyor.
Taşımacılık AŞ tarafından Doğu Ekspresi için indirimli biletler de sunuluyor. Gidiş-dönüş bileti ve "Genç Bilet" alanlara yüzde 20 indirim sağlanıyor. Söz konusu indirimden, yaş arası gençler faydalanabiliyor. Bunun dışında öğretmenlere, askeri yolculara, en az 12 kişilik gruplara, 60 yaş üzeri yolculara, basın kartı ve TCDD çalışanı ya da emeklisi eşine de yüzde 20 indirim imkanı sunuluyor.
YOLCULUK SÜRESİ NE KADAR?
Doğu Ekspresi, Ankara Garı'ndan her gün saat 'te kalkıyor. Ertesi gün saat 'da Kars Garı'na varıyor. Yolculuk, yaklaşık 24,5 saat sürüyor. Kars'tan seferler ise her gün sabah saat 'da başlıyor.
HANGİ İSTASYONLARDA DURUYOR?
Özellikle genç kitle arasında popüler olan Doğu Ekspresi güzergahı Ankara-Kırıkkale-Kayseri-Sivas-Erzincan-Erzurum-Kars'tan oluşuyor. Ara duraklarda birkaç dakika duraklarken, ana duraklarda ise bu süre dakikaya kadar çıkabiliyor. Ankara-Kars arası seferlerde duraklardan kalkış saatleri Ankara'da , Kayseri'de , Sivas'ta , Erzincan'da olarak belirlendi.
KAÇ KİŞİ SEYAHAT ETTİ?
Türkiye’nin en uzun tren yolculuklarından biri olan ve TCDD Taşımacılık AŞ tarafından işletilen Doğu Ekspresi, Ankara'da başlayıp, Kars'ta sona eriyor. Geçen yıl bin yolcuya hizmet veren Doğu Ekspresi'yle bu yılın 10 ayında bin kişi yolculuk yaptı.
VAGONLARDA NELER VAR?
Trende pulman, örtülü kuşetli ve yataklı olarak üç farklı özellikte seyahat etme olanağı sağlanıyor.
Tüm yolculuğun koltukta geçirildiği ve yataklı alternatifin bulunmadığı vagon olan Pulman'da koltukların tamamı kendi etrafında dönebiliyor. Örtülü Kuşetli ise karşılıklı ikili koltuk üzerinde ranza şeklinde yatakların bulunduğu ve 4 kişinin konaklayabildiği odaların olduğu vagona deniyor. Doğu Ekspresi'nde en çok yataklı vagon tercih ediliyor. Mini buzdolabı, özel lavabo ve rafın olduğu bu vagon tipinde, oda ısısı istenildiği gibi ayarlanıyor.
Doğu Ekspresi'nde yemekli vagondaki restoranda konuklara hizmet veriliyor. Doğu Ekspresi ile bembeyaz kar manzaralarını görmek isteyenler ocak-şubat aylarını, Doğu'nun yemyeşil yaylalarını görmek isteyenler ise mayıs-haziran dönemini tercih ediyor.
YATAKLI VAGONLAR KAÇ KİŞİLİK?
Doğu Ekspresi, biri yemekli olmak üzere 7 vagondan oluşuyor. Pulman vagonda 60, kuşetli vagonda 40 yolcu seyahat edebiliyor. 10 kompartımanın bulunduğu kuşetli vagonların her kompartımanında 4 kişi yolculuk yapabiliyor. Çarşaf, pike ve yastık TCDD Taşımacılık AŞ tarafından veriliyor. Kompartımandaki koltuklar yatak olarak da kullanılabiliyor. Yataklı vagonda ise 10 kompartıman bulunurken bir kompartımanda 2 kişi seyahat edebiliyor.
GÜZERGAH KAÇ KM?
Ankara'dan Kırıkkale, Kayseri, Sivas, Erzincan ve Erzurum güzergahını izleyen Doğu Ekspresi, bin kilometre yol aldıktan sonra son durak Kars'a yolcularını ulaştırıyor. Yerli ve yabancı turistler, biletleri günler öncesinden satışa çıkan trende yer bulmakta zorlanıyor. Uçak ve otobüse göre daha uygun maliyetle yolculuk yapma imkanı bulanlar, tren seferi sırasında eşsiz manzaralara da şahitlik etmenin ayrıcalığını yaşıyor.
Doğu Ekspresi ile seyahat eden her yaştan yolcular, yanlarında getirdikleri yiyecekleri birbirleriyle paylaşıyor, düzenledikleri etkinliklerle eğlencenin tadını çıkarıyor. Kompartımandaki pencereleri rengarenk led ışıklarla aydınlatan yolcular, seferlerine ayrı bir keyif katıyor. Yerli ve yabancı turistlerin bulunduğu trende yolculuk, şarkı ve türkülerle unutulmaz hale geliyor.
KARS'TA NELER YAPILIR?
Trenle uzun sürmesine rağmen keyifli bir yolculuğun ardından Kars'a ulaşan yerli ve yabancı turistler, Cıbıltepe Kayak Merkezi, Çıldır Gölü, Ani Örenyeri gibi tarihi ve turistik mekanları gezip kaz eti gibi yöresel yemeklerden tatma imkanı buluyor.
Sarıkamış ilçesindeki Cıbıltepe'de kayak yapıp gönüllerince eğlenen turistler, son günlerde Selim ilçesine bağlı köylerde yaşayan gençler tarafından kar üzerinde oynanan ata sporu atlı cirite de ilgi gösteriyor.
NEDEN POPÜLER OLDU?
Gezgin gençlerin oluşturduğu küçük gruplar tarafından kullanılan Doğu Ekspresi, sosyal medyada yapılan paylaşımlar ile farklı gezginlerin de ilgisini çekmeyi başarmıştı. Aynı zamanda uygun fiyat karşılığında masalsı bir gezi deneyimi sunması Doğu Ekspresi'nin popüler olmasını sağlayan bir diğer sebep oldu.
Doğu Ekspresinin ünü Sağır Sultan’a kadar gittiği ve biletler yok sattığı için artık önermekte en güçlük çektiğimiz rotalardan biri haline geldiği doğru. Eskiden çok güzel bir hafta sonu kaçamağı dediğimiz program şu an anca lotodan ikramiye şeklinde çıkıyor. Eee Türkiye’de kış seyahati denilince akla ilk gelen Doğu Ekspresi olduysa bir sebebi var! Gerçekten de karı kışı yararak tıngır mıngır giden bir trenin sıcacık kompartmanının camından akan hayatları, doğayı seyretmek harika bir tecrübe.
Bize de sıkça soruyorlar; Turistik Doğu Ekspresi nedir?Doğu Ekspresine nasıl bilet alınır? Turistik Doğu Ekspresi yataklı vagon mu yoksa Doğu Ekspresinde örtülü kuşetli mi? Çift olarak nasıl rahat ederiz?
Öncelikle şu ayrımı iyice bir yapmak lazım: TCDD turistik amaçlı seyahat edenlerle ulaşım amaçlı seyahat edenleri biraz olsun ayırmak için iki Doğu Ekspresi treni oluşturdu. İlki klasik olan Doğu Ekpsresi ikincisi ise Turistik Doğu Ekspresi. Her şey iyi güzel de bu da hiçbir şeye çözüm olmadı. Bilet bulmak yine zor yine zor. Evet, bilet bulmak zor ama imkansız değil ve bizim bu konuda etkili tüyolarımız var. Hepsini Doğu Ekspresi Bileti yazımızda madde madde anlattık.
Önce her ikisi hakkında da genel bilgiler, ardından içeriden bilgiler vereceğiz. Eğrisiyle, doğrusuyla aktarıyoruz.
Son olarak yazımızı mümkün olduğu kadar güncel tutuyoruz. Yine de sizin için kritik konuları yolculuğunuzdan önce TCDDye danışın deriz.
Size de şimdiden iyi yolculuklar!
Hatırlarsanız Doğu Ekspresi bileti bulmak, hele ki örtülü kuşetli ya da yataklı vagondan, piyangodan ikramiye kazanamak gibi zor bir halmıştı.
Ne kadar probleme derman olduğu tartışılır ama TCDD de çareyi Mayıs ayından itibaren, Doğu Ekpsresini Doğu Ekspresi Ana Hat Treni ve Turistik Doğu Ekspresi diye iki ayrı trene ayırmakta bulmuş. Artık 1) Turistik Doğu Ekspresi ve 2) Doğu Ekspresi olmak üzere 2 tane tren var.
Peki, Turistik Doğu Ekspresi treni ile Doğu Ekspresi treni arasında ne fark var?
En önemli fark vagon farklı. Önce vagon çeşitlerini bilmeyenlere için kısaca vagon çeşitlerini anlatalım:
3 çeşit vagon var. En yukarıdaki videomuzda vagonları detaylıca anlattık.
– Pulman (Normal koltuklu – vagondaki her sıra da 2 çiftli, 1 tekli koltuk var, yani gayet geniş)
– Örtülü Kuşetli (Oda halinde 4 kişilik, koltuklar ranza şeklinde yatak oluyor, temiz nevresim veriliyor ve yatağınızı kendiniz yapıyorsunuz)
– Yataklı (Oda halinde iki kişilik, içinde buzdolabı, masa ve lavabo var. Sadece Turistik Doğu Ekspresinde olan bir vagon türü.)
Turistik Doğu Ekspresi Turistik Doğu Ekspresi, 2 hizmet, 1 yemekli ve 6 yataklı olmak üzere toplam 9 vagondan oluşuyor. Tren kişi kapasiteli ve tamamı çekince yatak olan 2 koltuklu vagondan oluşuyor. İçinde lavabo, masa ve mini bir buzdolabı da bulunuyor. Youtube videosunda hepsinin detaylı görüntüleri var.
Doğu Ekspresi Ana Hat Treni Sadece örtülü kuşetli, pulman ve yemek vagonu var. Yataklı vagon yok.
İkisi de Ankara Kars arası hizmet ediyor. Doğu Ekspresi hat üzerindeki 50 kusur durakta durup, yolcu indir-bindiri yapıyor. Turistik Doğu Ekspresi ise 29 durakta duruyor. Geliş ve gidiş yönünde farklı olmak üzere bunların 2 tanesinde insanlar trenden biraz inip gezsinler diye birkaç saatlik molalar veriliyor.
Turistik Doğu Ekspresi
Ankara-Kars yönü Erzincanda 2 saat 20 dakika, İliçte 3 saat ve Erzurumda 3 saat duruyor.
Kars Ankara yönü Erzincanda 3 saat, Divriğide 2,5 saat ve Bostankayada 3,5 saat duruyor.
Doğu Ekspresi Ana Hat Treni
Molaları sadece birkaç dakika sürüyor. En fazla peronda sigara içmeye vaktiniz oluyor.
Duraklar değişince haliyle program da değişmiş. Her iki trende her iki yönde de saatlerde gecikmeler yaşanabiliyor.
Turistik Doğu Ekspresi
Ankara-Kars yönü Kalkış: Toplam 1 gün 7,5 saat. (Çarşamba ve Cuma)
Kars Ankara yönü Kalkış: Toplam 1 gün 5 saat 20 dakika (Cuma ve Pazar)
Doğu Ekspresi Ana Hat Treni
Ankara-Kars yönü Kalkış: , Varış: , Toplam 1 gün 2 saat 13 dakika (Her gün)
Kars Ankara yönü Kalkış: , Varış: , Toplam 1 gün 22 dakika (Her gün)
Tek yön fiyatları şu şekilde:
Turistik Doğu Ekspresi
Yataklı vagonda 2 kişi alırsanız: TL. Yani kişi başı TLye geliyor.
Doğu Ekspresi Ana Hat Treni
Vagon Türü | Ücret |
Pulman Kişi Başı | TL, indirimli TL |
Örtülü Kuşetli Kişi Başı | TL, indirimli TL |
Gelelim detayına:
Turistik Doğu Ekspresinin sadece yataklı ve yemekli vagondan oluştuğunu hatırlatalım.
Turistik Doğu Ekspresi Güzergahı: Trenin fonksiyonu ulaşımdan ziyade turistik olduğundan, yolcuların tarihi ve turistik yerleri ziyaret edebilmeleri için tren Doğu Ekspresine göre daha az duraktan geçiyor.
Ankara-Kars yönü Erzincanda 2 saat 20 dakika, İliçte 3 saat ve Erzurumda 3 saat duruyor.
Kars Ankara yönü Erzincanda 3 saat, Divriğide 2,5 saat ve Bostankayada 3,5 saat duruyor.
Turistik Doğu Ekspresi Durakları: Toplam 29 durakta duruyor. Geliş ve gidiş yönünde farklı olmak üzere bunların 2 tanesinde insanlar trenden biraz inip gezsinler diye birkaç saatlik molalar veriliyor. Aşağıdaki tabloda tüm durakları bulabilirsiniz.
Ankara Kars yönü: 1 gün 7,5 saat sürüyor ve sadece Erzincan, İliç ve Erzurumda duruyor. Ama uzamalar olabiliyor.
Kars Ankara yönü: 1 gün 5 saat 20 dakika sürüyor ve sadece Erzincan, Sivas-Divriği ve Bostankaya istasyonlarında duruyor.
Ankara-Kars-Ankara hattında tren, Ankaradan Çarşamba ve Cuma; Karstan da Cuma ve Pazar günleri kalkıyor.
Tren, Ankaradan saat te, Karstan saat de hareket ediyor.
ÖNEMLİ GÜNCELLEME:Ankara’daki BAŞKENTRAY çalışmaları tamamlandı. Geçtiğimiz senelerde, BAŞKENTRAY çalışmaları nedeniyle Doğu Ekspresinin kalkış durağı, Ankara Garı yerine Irmak durağı olarak değişmişti. tarihinden itibaren ise yeniden eski yeri olan Ankara Garına döndü.
(KİŞİ BAŞI TEK YÖN)
Yataklı 2 kişi alırsanız kişi başı: TL Yani iki kişi vergiler dahil toplam TL ödüyorsunuz.
Turistik Doğu Ekspresi treninde genç, 65 yaş üstü, öğretmen veya çocuk indirimi gibi seçenekler yok. Büyük küçük yaşlı genç herkes için ücret sabit.
Biletinizi bu bağlantıdan satın alabilir aynı zamanda güncel fiyatlara ulaşabilirsiniz.
Ankara Kars İstikameti
İstasyonu | Varış | Kalkış |
Ankara Gar | ||
Kayaş | ||
Irmak | ||
Yerköy | ||
Boğazköprü | ||
Kayseri | ||
Sarıoğlan | ||
İhsanlı | ||
Hanlı | ||
Sivas | ||
Bostankaya | ||
Çetinkaya | ||
Divriği | ||
İliç | ||
Eriç | ||
Erzincan | ||
Mercan | ||
Çadırkaya | ||
Erbaş | ||
Ilıca | ||
Palandöken | ||
Sarıkamış | ||
Selim | ||
Kars |
Kars Ankara İstikameti
İstasyonu | Varış | Kalkış |
Kars Gar | ||
Selim | ||
Sarıkamış | ||
Topdağı | ||
Horasan | ||
Erzurum | ||
Palandöken | ||
Erzincan | ||
Alp | ||
Kemah | ||
Eriç | ||
İliç | ||
Kemaliye Çaltı | ||
Divriği | ||
Çetinkaya | ||
Tecer | ||
Ulaş | ||
Bostankaya | ||
Sivas | ||
Hanlı | ||
Karaözü | ||
Gömeç | ||
Kayseri | ||
Keykubat | ||
Boğazköprü | ||
Beydeğirmeni | ||
Yerköy | ||
Irmak | ||
Kayaş | ||
Ankara Gar |
Trende bir yemekli vagon var. İçinde bir restoran var. Klasik restoran yemekleri çıkıyor. Pek iştah açısı olmadıkları konusunda uyaralım. Yani ya yanınızda getirin ya da kendinizi trenin duraklama yaptığı yerlere saklayın.
Biletinizi bu bağlantıdan satın alabilir aynı zamanda güncel fiyatlara ulaşabilirsiniz. Bu bağlantıda bulamazsanız, çeşitli tur firmalarının rehberli Doğu Ekspresi paket programlarını de değerlendirebilirsiniz.
Doğu Ekpresi Güzergahı: Doğu Ekspresinin güzergahı Ankara – Kırıkkale – Kayseri – Sivas Erzincan – Erzurum – Kars şeklinde. Her gün Ankara’dan te Kars’tan ’de kalkıyor.
Doğu Ekpresi Durakları: Doğu Ekspresi hat üzerindeki 50 kusur durakta durup, yolcu indir-bindir yapıyor. Sayfanın altında başlıca duraklardaki kalkış ve varış saatlerini bulabilirsiniz.
Doğu Ekpsresi yolculuk 1 gün 2 saat kadar sürmekte. Molaları sadece birkaç dakika sürüyor. En fazla peronda sigara içmeye vaktiniz oluyor.
Ankara-Kars yönü Kalkış: , Varış: , Toplam 1 gün 2 saat 13 dakika (Her gün)
Kars Ankara yönü Kalkış: , Varış: , Toplam 1 gün 22 dakika (Her gün)
Doğu Ekspresi, Ankara-Kars ve Kars-Ankara hattında karşılıklı olarak tren her gün işlemekte.
Tren, Ankaradan saat te, Karstan saat de hareket ediyor.
2 çeşit vagon var. En yukarıdaki videomuzda vagonları detaylıca anlattık.
Pulman (Normal koltuklu vagondaki her sıra da 2 çiftli, 1 tekli koltuk var, yani gayet geniş)
Örtülü Kuşetli (Oda halinde 4 kişilik, koltuklar ranza şeklinde yatak oluyor, temiz nevresim veriliyor ve yatağınızı kendiniz yapıyorsunuz)
(KİŞİ BAŞI TEK YÖN)
Pulman: TL.
Örtülü Kuşetli: TL.
Yaş ve meslek indirimleri mevcut:
Gidiş-dönüş biletlerinizi aynı çıkış ve varış istasyonları arasında alıyorsanız %15 indirim. (Örneğin:Ankara-Kars Kars-Ankara gidiş dönüş bileti aldığınızda.)
yaş arasındaki kişilere %20Genç indirimi.
Milli Eğitim Bakanlığı onaylı tüm resmi-özel okullarda çalışmakta olan öğretmenlere, yükseköğretim kuruluşlarında çalışan öğretmenlere ve Türk uyruklu olup yabancı ülkelerde çalışmakta olan öğretmenlere %20 indirim.
Türk Silahlı Kuvvetlerinde çalışan subay,astsubay, askeri memurlara; Natonun askeri görevlilerine %20 indirim.
12 kişi ve daha kalabalık gruplara %20 indirim.
yaş arasındaki yolculara %20 indirim.
65 yaş ve üstündeki yolcular için %50 indirim.
Yerli veya yabancı basın kart sahipleri kartlarını göstererek %20 indirim.
Çalışmakta olan TCDD personeli ve ailelerine(eşi ve çocukları), TCDD emeklilerine ve eşine %20 indirim.
yaş arasındakı çocuklara %50 indirim. 7 yaş altındaki çocuklar ücretsiz fakat ayrı bir yer istemediğiniz sürece.
Not: Yaşla alakalı indirimlerde yaş hesabı doğum yılı esas alınarak yapılıyor.
Ara duraklarda inerseniz fiyatlar düşmekte.
Ankara Kars İstikameti
İstasyonu | Varış | Kalkış |
Ankara Gar | ||
Kayaş | ||
Elmadağ | ||
Irmak | ||
Kırıkkale | ||
Çerikli | ||
Yerköy | ||
Şefaatli | ||
Sarıkent | ||
Yenifakılı | ||
Boğazköprü | ||
Kayseri | ||
Km+ S | ||
Yeniçubuk | ||
Şarkışla | ||
Hanlı | ||
Sivas | ||
Bostankaya | ||
Yenikangal | ||
Çetinkaya | ||
Avşar | ||
Güneş | ||
Göçentaşı | ||
Cürek | ||
Demirdağ | ||
Divriği | ||
Kemaliye Çaltı | ||
Adatepe (Pingen) | ||
Bağıştaş | ||
İliç | ||
Güllübağ | ||
Yahşiler | ||
Eriç | ||
Kemah | ||
Erzincan | ||
Mercan | ||
Çadırkaya | ||
Erbaş | ||
Karasu | ||
Aşkale | ||
Kandilli | ||
Ilıca | ||
Palandöken | ||
Erzurum | ||
Hasankale | ||
Köprüköy | ||
Horasan | ||
Süngütaşı | ||
Karaurgan | ||
Topdağı | ||
Sarıkamış | ||
Selim | ||
Kars |
Kars Ankara İstikameti
İstasyonu | Varış | Kalkış |
Kars | ||
Selim | ||
Sarıkamış | ||
Topdağı | ||
Karaurgan | ||
Süngütaşı | ||
Horasan | ||
Köprüköy | ||
Hasankale | ||
Erzurum | ||
Palandöken | ||
Ilıca | ||
Kandilli | ||
Aşkale | ||
Karasu | ||
Erbaş | ||
Çadırkaya | ||
Mercan | ||
Erzincan | ||
Kemah | ||
Eriç | ||
Yahşiler | ||
Güllübağ | ||
İliç | ||
Bağıştaş | ||
Adatepe (Pingen) | ||
Kemaliye Çaltı | ||
Divriği | ||
Demirdağ | ||
Cürek | ||
Göçentaşı | ||
Güneş | ||
Avşar | ||
Çetinkaya | ||
Yenikangal | ||
Bostankaya | ||
Sivas | ||
Hanlı | ||
Şarkışla | ||
Yeniçubuk | ||
Km+ S | ||
Kayseri | ||
Boğazköprü | ||
Yenifakılı | ||
Sarıkent | ||
Şefaatli | ||
Yerköy | ||
Çerikli | ||
Kırıkkale | ||
Irmak | ||
Kılıçlar | ||
Elmadağ | ||
Kayaş | ||
Ankara Gar |
Biletinizi bu bağlantıdansatın alabilir aynı zamanda güncel fiyatlara ulaşabilirsiniz.
Yukarıdaki videomuzda Doğu Ekspresinin vagonlarına ve yolculuk tüyolarına dair bilgiler içerir. Hatta trene cağ kebabı sipariş etmemizin macerası da mevcut.
Ayrıca Doğu Ekspresi yolculuğu deneyimini, keyfini ve manzaralarını Doğu Ekspresi Maceramızvideomuzda bulabilirsiniz.
Turistik Doğu Ekspresinin fiyatları böyle olunca tabii Doğu Ekspresi örtülü kuşetli vagona olan talep iyice arttı. İnsanlar bilet bulamamaktan her zamanki gibi şikayetçi. Evet, bilet bulmak biraz meşakatli ama sabrı olanlar için sonuç veren faydalı tüyolarımız var: Doğu Ekspresi Yataklı Vagon / Örtülü Kuşetliye Nasıl Bilet Bulunur
Doğu Ekspresinde emektar trenler çalışıyor. Haliyle yıpranmış görünüyor. Biz temizliğine güven olmaz diye yanımızda uyku tulumu da getirmiştik. Nitekim, kondüktörün kuşetli vagonlara dağıttığı nevresimler bizi pozitif yönde şaşırttı. Yıkanmış, ütülenmiş ve ardından paketlenmiş nevresimleri naylonundan çıkartana kadar ikna olmamıştık. Paketi açar açmaz odaya mis gibi deterjan kokusu doldu. Şöyle yayıp, lekesiz, yıpranmamış, bembeyaz çarşafı görünce tulumları çantaya geri kaldırdık. Yalnız yastıklar her defasında yıkanmadığından çok parlak değiller. Onlara da tertemiz kılıflar verseler de hassas kişileri çok ikna edemeyebilir.
Tuvaletler temiz başlıyor ancak ilerleyen zaman içinde hunharca kullananlar olabiliyor. İnsanlara tuvalet adabı öğretmek elbette TCDDnin görevi değil ama üzülerek yol boyunca tuvaletlerin de temizlenmiyor olması biraz can sıkıcı. Tuvalet kağıdı var ama sonlara doğru kalmayabiliyor. Özellikle pulman tuvaletlerinin trafiği çok daha fazla olduğu için, o tarafta biraz temizlik ve trafik sıkıntısı olabilir.
Her sene daha da kötü oluyor. 5 sene önce ilk defa gittiğimizde lezzetsiz, pek de hijyenik olmayan ama trende yemekli vagon keyfi yapmak adına tolere edilebilecek seviyedeydi. Her sene beter oluyor. deneyimimiz o kadar kötüydü ki çay bile almak istemedik. Siz de kesinlikle stoklu gidin, oraya işinizin düşmesini istemezsiniz.
Aşağıda kuşetliyi inceliyoruz.
Bizim kayak malzemeleri çok yer kapladığından biz bütün (kuşetli) kompartımanı kapadık. Bir kompartımanda 4 kuşet var. 4 yetişkin tarifesinden bilet aldık. Sadece ikimiz olduğumuz için kompartımanda çok rahat ve keyifli geçti. Bizim de tavsiyemiz imkanınız varsa, bütün kompartımanı satın almanız yönünde. (Eskiden diğer koltukları, çocuk tarfesinden bilet alabiliyordunuz ama artık yetişkin olarak alıyorsunuz.)
ÖNEMLİ: Ayrıca kuşetlide bütün yatakları almazsanız şöyle sinir bozucu bir durum olabiliyor: Siz o kompartımandaki tüm koltuklar boş görünürken, bir kız, bir erkek bilet aldınız diyelim. Sonra 2 bayan da aynı kompartımandan yer aldı. Onlar, o kompartımanda erkek olduğunu bile bile yerlerini almış olsalar da, görevli gelip erkeği sırf erkeklerin olduğu bir kuşete yollayabiliyor. Çift olarak seyahat etmek isterseniz, pulmanda yer varsa oraya gitmek zorunda kalabilirsiniz.
Kuşetler açılınca arada minik bir boşluk da olsa, baya koyun koyuna yatıyormuş gibi bir hissiyat oluyor. Hem cinsiniz ya da değil, rahatsız olabilirsiniz. Bilet alırken kuşetinizi seçemiyorsunuz. Sadece koltuğunuzu seçebiliyorsunuz. Kompartımanın yolcuları kendi aralarında karar veriyor.
O yüzden, kuşetlide gidiyorsanız ve başka kompartımanlara postalanmak istemiyorsanız en güzeli kompartmandaki tüm koltukları satın almak.
Kompartmanın perdesini çekince koridorla bir alakanız kalmıyor ama perdenin kenarlarından içerisi biraz görünebiliyor tabi. Kapıyı içeriden kitleyebiliyorsunuz, ama dışarıdan öyle bir imkan yok.
Kompartımanda yanınızda seyahat etmesi gerekiyor, ayrı bir bölüm yok. Kompartmanda da valiz için tasarlanmış bir yer yok. Anca küçük sırt çantalarının sığacağı kadar bir baş üstü rafı var. İsterseniz üst yataklardan birini açıp tüm valizlerinizi buraya yığabilirsiniz. Üst yatak açık olsa bile aşağıdaki koltukta rahatça oturarak seyahat edebiliyorsunuz.
Koltuklar daha sonra ranza yatak oluyor. Bize çok keyifli geldi ama klostrofobisi olanları darlayabilir.
Tabii ki şilte konforunda değilse de rahat uyunuyor. Sert yatak sevenler için birebir.
Tren son derede sıcak, öyle ki biz kış günü camları açıp gittik. Her oda panelden kendi ısısını belirliyor. Yazın klimaya ne kadar ihtiyaç duyuluyor ve havalandırma nasıl oluyor, o konuda bir bilgimiz yok.
Tren yolculuğu otobüs ya da uçak gibi insanı yormuyor. 24 saatlik yolculuktan bütün plajda yatmış gibi dinç ayrıldık.
Koridorda ses ya da başıboş koşturan çocuk yoktu ama o bizim şansımıza öyle denk gelmiş olabilir. Yine de herkes kendi odasında takıldığı için çok sıkıntı yaşanacağını sanmıyoruz. Ama pulmanda (yani koltuklu) bölümde işin rengi değişiyor.
Odada 1 adet priz var. (Pulmanda yani koltukluda priz yok.)
Bir kafeteryası var. Tavuk ve et döner menüsü veriyorlar. İçinde salata, tatlı, bisküvi vs de var. Maalesef seti bozamıyorsunuz. Yemeklerin çok da lezzetli olduğunu söyleyemem ama karın doyuruyor.
– Menü
Menüde ızgaralar ve zeytinyağlılar var. Yemek kompartmanının tamamına mutfak kokusu hakim. Üzerinize siniyor. İçki servisinin devam ediyor olması çok hoş, bir de tepemiz de florasanlar olmasa süper olacak.
– Yanınızda yemek getirin
Siz yine de yanınıza mutlaka yemek alın. Bizim mutfağın elektirik devrelerinde bir problem çıktı ve yemek servisi iptal oldu. Allah’tan biz akşam yemeğimizi yedikten sonra oldu bu olay da aç kalmadık. Ocak falan getirmek çok modaydı ama son aldığımız bilgilere göre trene tüplü yanıcı aletler sokmak da yasaklanmış. Ayrıca trende alkol satışı yapılmıyor ama sizin yanınızda getirdiğiniz aperatiflere lafları yok.
Fiyatlar:
Esnaf lokantası tarifesinden biraz pahalı gibi düşünebilirsiniz.
ÖNEMLİ: Kredi kartı alıyorlar ama internet çoğu yerde çekmediği için almıyorlar gibi düşünebilirsiniz.
Duraklamalar:
Tren, küçük istasyonlarda maksimum dakika bekliyor. Koşup dışardan bir şeyler almak riskli olabilir. Büyük şehirlerde daha uzun bekliyor ama o da en fazla dakika.
WiFi yok. Telefon yolun %90nı boyunca çekiyor ama 3G bir var bir yok.
Sanırız bir fenomen başlattık. 😀 Herkes kebapçıyı soruyor. Biz ilk gidişimizde Gel-Görde yemiştik ve çok iyiydi ama son 2 senedir bizi çok hayal kırıklığına uğrattı. Açıkçası biz de yeni yer arıyoruz. Sizin önereceğiniz bir yer olursa lütfen yorumlara yazın. Yeterince çok insan aynı önerirse buraya ekleriz.
ÖNEMLİ: Gün batınca manzaralar kaçıyor. O yüzden en iyisi günlerin uzun olduğu, ama karların daha kalkmadığı aylarda bu yolculuğa çıkmak. Mart-Nisan gibi. Ayrıca, doğuda güneş batıda olduğundan 1 saat daha erken kararıyor. Olduğunuz yerdeki gün batımına aldanmayın.
Bir yönü trenle, öbürünü uçakla yapmak isteyenler sıkça hangi yönü trenle gitmek daha doğru diye soruyor. Ankara Kars treninde en güzel manzaralar sabah gibi başlıyor. Yani buraları gün ışığında görme şansınız oluyor. Kars Ankara trenindeyse buralardan hava karardıktan sonra geçiyorsunuz. Yani karanlıkta kalıyor. Ama yazın günlerin uzun olduğu Haziran ayında Kars- Ankara treninde de bu manzaraları yakalama şansınız var.
Müziğinizi, oyununuzu, yemeğinizi, içkinizi alıp gelin. Tuvalet kağıdı da iyi bir fikir.
En güzel manzaralar sabah erkenden başlıyor. Ama yol boyunca bol bol kar/donmuş akarsu manzarası var.
Dediğimiz gibi kılıflar temiz olsa da titiz insanları yastıklar rahatsız edebilir.
Kompartımanın tamamını tutmak isteyebilirsiniz.
Çöpünüz için mutlaka poşet getirin. Kompartımandaki minik çöpe sığmak imkansız.
Mümkünse dolunayda yola çıkın çünkü kışın hava 6 gibi karardığından ertesi sabaha kadar manzaralar kaçıyor. Dolunay da gece de manzara izlemek mümkün.
Doğu Ekspresine yalnız binmekte biz hiç sakınca görmüyoruz ancak naçizane tavsiyemiz Turistik Doğu Ekspresi ile yataklıda gitmeniz olur. En sık aldığımız sorulardan biri yalnız bir kadın olarak gitmek ile ilgili. Yataklıda çok ama çok rahat edersiniz. İki kere düşünmeyin hiç. Yataklı kompartman sadece size ait, kuşetliyi ise paylaşıyorunuz.
Kuşetlide yalnız ya da çift olun, aynı sıkıntı söz konusu. Yanınıza kimin oturacağı bir piyango. 26 saat bir odayı paylaşmak için uzun bir zaman. Şansınızı deneyip kuşetlide de yer alabilirsiniz, ya da garantici olup Turistik Doğu Ekpresi ile yataklıda da gidebilirsiniz.
Hatırlatalım, kuşetlide kim nereden bilet almış olursa olsun, uyku vakti geldiğinde kadınlar bir kompartımanda, erkekler başka bir kompartmanda yatacak şekilde dağıtılıyor. Yani kompartmanınızda 3 kişilik kadınlı erkekli bir grup varsa bile, yatarken kadın kadına ya da erkek erkeğe olacak şekilde ayarlanıyor.
Yukarıda anlattığımız gibi, kuşetlide uyku vakti gelince sizi ayıracaklardır. Bunun önüne geçmek için 2 seçeneğiniz var: Ya Turistik Doğu Ekspresinde yataklıda yer alırsınız ya da Doğu Ekspresi kuşetlideki 4 koltuğu da alırsınız.
Kuşetli 4 kişilik. 3 kişi olsanızda yukarıda anlattığımız sebeplerden ötürü mutlaka 4 koltuğu da satın alın. Yoksa, uyumak için aile olsanız dahi sizi kadınlar bi kuşetlide, erkekler diğerinde olmak üzere dağıtacaklardır. Çocuklar Doğu Ekspresi ile seyahat etmeye bayılıyor. Özellikle kuşetlinin ranzalı olması falan çok hoşlarına gidiyor. Çocuklu ailelere de çok tavsiye ederiz. Bebeğiniz varsa, kusetlide ust kusetlerin cikip yere konulabiliyor. Daha güvenli oluyor bebekler için.
Evcil hayvan alıyorlar. Fakat aşağıdaki koşullarda:
Kayak veya snowboard yapanlar için Erciyes (Kayseri), Ergan (Erzincan), Palandöken (Erzurum) ve Sarıkamışa (Kars) keyifli bir ulaşım imkanı sağlıyor.
Sarıkamış ve Palandöken Kayak Merkezleri izlenimlerimiz için:
SARIKAMIŞ VE PALANDÖKEN KAYAK MERKEZLERİ – ÖNEMLİ BİLGİLER VE KARŞILAŞTIRMA
Maalesef Doğu Ekspresi de Turistik Doğu Ekspresi de eskisi gibi İstanbuldan başlamıyor. Ankara tren garından başlıyor. Diğer şehirlerden geliyorsanız bizim önerimiz tren ile direkt gara varmak. İstanbuldan, Konyadan, Eskişehirden Ankaraya hızlı tren var. Yolda bir sürü başka şehirde de durarak geliyor. Ayrıca, Ankara hızlı trenine binmek için Antalyadan Konya garına, Bursadan Bilecik garına, Karamandan Konyaya otobüs servisi de var. Ankara-İstanbul Yüksek Hızlı Tren (YHT) bilet fiyatlarını, tren saatlerini ve duraklarını öğrenmek için HIZLI TRENsayfamızdan detaylara ulaşabilirsiniz.
İstanbul-Ankara Hızlı treni ve Ankara-Kars Doğu Ekspresi arasında baya fark var. Hızlı tren yeni uygulamaya konulduğu için haliyle daha temiz duruyor. Ama yeni bir trenle, emektar bir treni bakımlılık olarak kıyaslamak adil olmayacaktır. O yüzden farkın görüldüğü diğer alanlardan bahsedelim: İstanbul-Ankara Hızlı treninde bir host/hostes elinde araba ile gezip yiyecek-içecek satıyor. Aynı uçaklardaki gibi koltukların üzerinde bir düğme var, basıyorsunuz, hostes gelip siparişinizi alıyor. Kafeterya da var, ancak güvenlik kuralları gereği sıcak içeceklerinizi buradan alıp, kendiniz koltuğunuza götürmeniz yasak. Bir hostes tepsi ile koltuğunuza kadar size eşlik etmek zorunda. Herkes küçük harflerle konuşuyor, genelde sessiz. Ankara-Kars trenine geçince kurallar iyi niyet ve empati ile takas oluyor. Snowboard çantalarımızı gören bir görevli bizi müzisyen sanarak ne çaldığımızı sordu. Snowboard çıkınca üzüldü, Enstrüman olsaydı ben size uzatma getirirdim, çalardınız. Öyle daha güzel geçiyor yol.
Doğu Ekspesinden Kars merkezdeki garda iniyorsunuz. Kars merkezde gara taksiyle dakika mesafede konaklayabileceğiniz birçok otel ve pansiyon seçeneği var.
Kars merkezde, kahvaltı dahil, wifi bağlantısı olan, küçük ama temiz bir otel. Günübirlik konaklamalar için ideal. Oteli incelemek ve rezervasoyn yaptırmak için tıklayın.
Kars merkez otellerinden biri. Kars Garına 2, havalimanına 6 kilometre mesafede. Oteli incelemek ve rezervasyon yaptırmak için tıklayın.
Kars içindeki TÜM OTELLERİ VE PANSİYONLARI görmek için TIKLAYIN
Sarıkamış içindeki TÜM OTELLERİ VE PANSİYONLARI görmek için TIKLAYIN
Trenle seyahat olayını sevdiyseniz ve istikameti Avrupaya çevirmek isterseniz bir de SOFYA EKSPRESİ ve VAN GÖLÜ EKSPRESİ yazılrımıza da bi bakın deriz.
Bizim huyumuzdur, her yere önce arabayla gitmenin imkanı var mı zorlarız. İstanbul Kars arası yaklaşık km olunca arabayla gitmenin üstünü daha telafuz etmeden çizmiştik. Zaten Doğu Ekspresi ile yolculuk yapmak gibi önümüzde kocaman bir hayal durduğu için planlar hep Ankaraya arabayla gidip, Ankaradan Kars trenine binmek üzerineydi. Burada da en büyük engel, Ankara Kars arası Doğu Ekspresi ile yolculuk tam olarak 24 saat 29 dakika sürüyor. Akşam de Ankarada trene biniyorsunuz, hiç rötar olmazsa ertesi gün da Karsdasınız. Ankaraya gitmek de yarım gün olsa gidiş dönüş 3 gün yolda geçmiş olacak, Karsda gün geçirsek en azından 1 haftayı ayırmamız gerekiyordu. Biz de kış ortası o bir haftayı bir türlü ayarlayamadığımızdan Karsa gidişimizi erteleyip durmuştuk. Ta ki Okanların hazırladığı 4 günlük Kars turunu duyana kadar.
Okan kim derseniz, kendisi Bukla Man. Bukla Turun sahiplerinden, eşi Arzu ile birlikte uzun yıllardır gerçek bir gezgin hayatı yaşıyorlar, keşfedip onayladıkları rotaları Bukla Turda gezginlerin katılımına açıyorlar. Bir tura katılmış gibi değil de Okan ve Arzunun misafiri gibi geziyorsunuz. Okanla ilk kez Çok Gezenler Kulübü ile yaptığımız Karadeniz seyahatimiz öncesi tanışmıştık. Karadenize Bukla Tur ile gitmemiştik ama Karadenize gideceğimizi öğrenen herkes ısrarla Bukla Tura danışın dediğinden bir bildikleri olmalı diyerek, Okanla yüzyüze tanışmış, danışmış, bizzat tavsiyelerini, yönlendirmelerini almıştık; o sayede masal gibi bir Karadeniz seyahati yapmıştık.
Bukla Tur bizim akıl edemediğimiz Kars seyahatini planlamış, bir tur şeklinde eksiksiz olarak paketlemiş. Sabah uçağı ile Erzuruma gidiyorsunuz, öğlen Doğu Ekspresi ile Karsa yolculuk başlıyor. Kars ve çevresinde 3 gece ve gün geçirip 4. gün öğlen uçakla İstanbula dönüyorsunuz. 4 güne sığan Doğu Ekspresi tecrübesi yaşadık, görmek istediğimiz her yeri Sarıkamışdan Çıldıra fazlasıyla gördük, hem de üstüne Erzurum şehir turu yaptık ve nefis Cağ Kebabı molası verdik, yani fazlası var eksiği yoktu.
Siz de bizim gibi Anadolu tarihine meraklıysanız, Türkiyede doğduğunuz için kendinizi şanslı hissediyorsanız, en az yurtdışındaki şehirler kadar Türkiyedeki harika şehirleri ve antik kentleri görüp hakkını vererek gezmek, keşfetmek istiyorsanız Kars Serüvenini üst sıralara almanızı tavsiye ederiz. 4 gün boyunca görüdüğümüz her şeyi eksiksiz anlatmaya çalışacağım.
Erzurumdan Karsa de kalkan Doğu Ekspresi trenini yakalamak isterseniz İstanbuldan Erzuruma 3 uçak seçeneğiniz var. İstanbul Erzurum uçakla 1 saat 50 dakika sürüyor. Atatürk Havalimanından kalkan Türk Hava Yolları uçuşlarına ya da Sabiha Gökçen Havalimanından kalkan Pegasus ve Anadolu Jet uçuşlarına bakabilirsiniz. Biz Sabiha Gökçenden kalkan Pegasus uçağı ile Erzuruma gittik. Küçük havalimanlarının en güzel yanı uçak indikten 5 dakika sonra özgür olabilmek. Biz saat de bizi Erzurum şehir merkezine götürmek için bekleyen transfer aracına binmiş, yerel rehberimizle tanışmıştık bile.
MÖ. yıllarında kurulduğu düşünülen Erzurum, bin nüfusu ile Doğu Anadolu Bölgesinin en büyük şehri. metre rakımda olan Erzurum aynı zamanda Türkiyenin en yüksekde bulunan ve kışları en soğuk geçen büyük şehri. Yüzyıllar boyunca Urartular, Kimmerler, İskitler, Hititler, Medler, Persler, Romalılar, Bizanslılar, Sasaniler, Emeviler, Selçuklular (Saltuklu Beyliği), Moğollar, İlhanlılar, Safeviler ve Osmanlılar izlerini Erzurumda bırakmış. Özellikle Malazgirt Savaşından sonra Erzurumu merkez edinen Saltuklu Beyliği, şehirde Selçuklu Mimarisinin yansıtan harika eserler bırakmış.
Erzurum Havalimanından doğrudan şehir merkezine geldik ve Yakutiye Medresesi önünde araçtan indik. Yakutiye Medresesinin mavi ve mor geometrik süslemelerle yükselen minaresini görününce büyülenmemek mümkün değil. Yakutiye Medresesi yılında İlhanlılar zamanında inşa edilmiş. Kapalı avlusu olan medresenin kapısı ve duvarındaki figürler muhteşem. Medrese aynı zamanda Türk İslam Eserleri ve Etnografya Müzesi olarak kullanılıyor. Biz Müze Kart ile ücretsiz giriş yaptık.
Medreseden Erzurum Kalesi ve Saat Kulesi boyunca yürüdük. Kalenin karşısında Saltukluların da yapımını tamamladığı Erzurum Ulu Camii ile hemen yanındaki Anadolu Selçuklu Sultanı I. Alaeddin Keykubadın kızı Hüdâvent Hatun tarafından yaptırılan Çifte Minareli Medrese () arasından geçtik. Çifte Minareli Medresenin çinilerle süslü minareleri 26 metre yüksekliğinde. Erzurumda araçtan iner inmez gördüğümüz bu müthiş medreseler, Selçuklu mimarisini yansıtan geometrik süslemeler, hayat ağacı, ejder, pars, kartal gibi figürler, külah bölümü olmayan minareler, maviler, morlar resmen başımızı döndürdü, yakından baktıkça gözlerimiz bayram etti. Medresenin arka kısmındaki kümbeti Erzurumdaki en büyük kümbet. Çifte Minareli Medreseye sırtınızı döndüğünüzde ise ileride 3 Kümbetler göz alıcı manzarası ile adeta sizi çağırıyor. 3 kümbet arasında en büyük olan kümbetin Emir Saltuk’a ait olduğu ve yy sonlarında yapıldığı düşünülüyor. 2. ve 3. kümbetin ise kime ait olduğu bilinmiyor ve yyda yapıldığı düşünülüyor.
3 Kümbetlerin hemen karşısında ise yıldır ayakta olan Paşabey Konağı var. Bu konak yaşayan bir tarih gibi, evi gezmek çok keyifliydi.
Artık açlıktan yeni bir fotoğraf dahi çekemeyecek hale geldiğimizde transfer aracı bizi Cag Kebabının mucidi olan Koç Tortum Cağ Kebap restorana götürmek üzere kümbetlerin hemen yakınında bekliyordu. Bu da turla gelmenin güzelliği, araç bizi Yakutiye Medresesinin tam önünde bırakmıştı, 3 Kümbetlerden aldı.
Cag Kebabı nefisdi, Türkiyede yiyebileceğimiz en iyi etlerden biri olduğu muhakkak. Üstelik restoranın içi etnografya müzesi gibi, duvarlarda eski Erzurum fotoğrafları, ortam da çok keyifli. Cag Kebabının yanında bir de yoğurt geldi ki hiç sormayın. Erzurum, Kars gibi yüksek rakımlı illerde yoğurtlar bir başka kıvamlı, krema gibi, inanılmaz lezzetli. Ama içimdeki obur konuşacak olursa Erzurumda yediğimiz Cag Kebabı, Sirkecideki Şehzade Cag Kebabından daha iyi değildi. Zaten dönüşte Erzurumdan hızımızı alamayıp Sirkeciye gittik, ustaya sorduk nasıl oluyor seninki Erzurumdan daha lezzetli dedik, gülümsedi, pek keyiflendi, Erzurumda çok pişiriyorlar, bizimki daha sulu, ondan olabilir dedi. Çok pişsin, az pişsin farketmez, bana Cag Kebabı verin her gün yerim.
Restoran Kongre Caddesinde olunca yemek biter bitmez ayaklandık. 23 Temmuz-7 Ağustos tarihleri arasında yapılan Erzurum Kongresine ev sahipliği yapan bina de Sanarasyan Ermeni Lisesi için inşa edilmiş. Kongre okulun 1. katında yapılmış. Malesef çıkan yangında bina çok zarar görmüş. de bina restorasyonla yeniden düzenlenmiş ve Kongre ve Milli Mücadele Müzesi ve Erzurum Resim Heykel Müzesi olarak hizmete girmiş. 1. katta orjinaline uygun olarak düzenlenen salonda Erzurum Kongresindeki oturma düzenini görebiliyorsunuz. Biz müze görevlisinden Erzurum Kongresini ana hatlarıyla dinledik, o sıralarda oturup o günleri düşünmek çok etkileyiciydi.
Binadan çıkınca birkaç adımda Erzurum Tren Garına geldik ve Kars trenini beklemeye başladık. Kars seyahati sayesinde hiç planlarımızda olmayan bir şehri, Erzurumu görmek bizim için harika bir sürpriz oldu. Erzuruma yarım gün yetmedi, Palandökende kayak bahanesiyle bir kez daha gitmeyi umuyoruz.
Kars seyahatimize serüven hissini veren kesinlikle Karsa Doğu Ekspresi ile gitmemizdi. Bu sebeple Karsa gidecek herkese Erzurumdan her gün Kars yönüne de kalkan Doğu Ekspres trenini yakalamasını tavsiye ederiz. Ben Doğu Ekspresine Erzurum dışında bir şehirden bineceğim derseniz kalkış saatleri ilk durak olan Ankarada , Kırıkkalede , Kayseride , Sivasda ve Erzincan da Ankara Kars arası Doğu Ekspresi Treninde toplam 54 istasyon var, 24 saat 29 dakika sürdüğünü söylemiştim. Biz Erzurumdan binince toplam 9 istasyon görmüş olduk. Yaklaşık 4,5 saatlik Doğu Ekspresi yolculuğumuzda istasyonlar Erzurum, Hasankale, Köprüköy, Horasan, Süngütaşı, Karaurgan, Topdağı, Sarıkamış ve Kars. Bu arada Erzurumdan Kars sadece km, otomobil ile 2,5 saatlik bir yol. Doğu Ekspresinin adı ekspres ama pek tabi otomobil ile ulaşımdan daha hızlı değil.
Giderken Doğu Ekspresinin tadını yeterince çıkarttığımız için dönüşte doğrudan Kars Havalimanından Anadolu Jet uçağıda bindik, hava kararmadan İstanbuldaydık.
Ben Doğu Ekspresine binmem, Karsa uçakla hızlıca gider gelirim diyenler Türk Hava Yolları, Anadolu Jet ve Pegasus uçuşlarından gidiş dönüş seçimlerini yapabilirler ama Doğu Ekspresine binmeyerek çok şey kaybederler.
Beyaz krallığın içinden yavaş yavaş geçen Doğu Ekspresi’nin camı sanki dışarıdaki her sahneyi tablolaştırmak için hemen yanınızda. Dünyanın en büyük fotoğraf sergisine girmişsiniz gibi. Camdan geçen her görüntü ayrı bir fotoğraf. Daha önce adını bile duymadığınız yerlerde duranca tren, kapıdan dışarı bakın. Size el sallayan, merakla bakan hayatlara selam verin. Tren yol aldıkça her anın tadını çıkarın.
Kars Tren Garına Doğu Ekspresi ile dramatik bir giriş yaptığımızda hava çoktan kararmıştı. Yolculukla olmanın verdiği şımarıklıkla, tren garının büfesinde bulup aldığımız abur cuburları Erzurum Kars arası 4,5 saatlik yol boyunca yedik. Kırıntılarımızın bir kısmını pulman vagondaki koltuklarda, bir kısmını da kahve servisi yapan vagonun yemek masasında bırakmış olabiliriz. Ama gofretle, fındıklı bisküvi ile karın doymuyor tabi. Cağ kebabının üstünden saatler geçtiği için Karsa kurt gibi acıkmış geldik. Birkaç dakika sonra Karsda 3 gece konaklayacağımız Kale Hotele yerleşmiş, akşam yemeği yemek üzere otelin teras katındaki masamıza oturmuştuk. Kale Hotelin en büyük artısı lokasyonu. Taşköprüye birkaç dakika yürüme mesafesinde ve Kars Kalesi boylu boyunca otelin manzarası. Otelin mimari açıdan tasarımı vasat, ama fiyatı uygun, konforlu ve şikayet edebileceğiniz hiçbir şey yoktu. Yine de Karsa gitmişken Baltık mimarisinden izler taşıyan, daha butik, daha lüks bir otelde kalayım derseniz Kars Oteli tavsiye ederiz, bembeyaz dantel gibi bir binası var, biz çok beğendik.
Grubun bir kısmı yemekten sonra canlı müzik dinlenebilecek bir mekana gitmek, bir kısmı ise yürüme mesafesindeki Kılıçoğlu Pastanesine gitmek için hazırlanırken biz Ani gezisi için dersimizi çalışmaya odamıza çekildik. Zaten her seyahatte gün sonu fazladan bir eğlence varsa biz illa sınıfta kalıyoruz, sonraki gün için araştırma yapmak ve günün fotoğraflarına bakmak varken bizi otelden çıkaracak o motivasyonu bir türlü bulamıyoruz. Yaşlanıyoruz ve yaşlandıkça huysuzlaşıyoruz galiba :) Okan yarın sabah kahvaltı, de tekerlek döner dedi, sözleştik.
Kale Hotelin teras katına bu defa kahvaltı için çıktığımızda, Kars manzarası ile büyülendik. Akşam kaleyi ışıklandırması sayesinde görmüştük ama gün ışığında çok daha etkileyici. Kahvaltıda sunulan her kaşarın itinayla tadına bakıp, hepsine bayıldık. Henüz Büyük Zavotlarda Kars Gravyeri tatmadığımız için en alelade kaşara bile bayılıyor durumdayız tabi.
Ekip toplanınca 2 araçla Aniye doğru yola koyulduk.
Kars merkezinden Ani 46 km, yaklaşık 40 dakika sonra Anideydik.
Ani, Ocaklı köyünden hemen sonra ayakta kalan surları ile karşılıyor bizi. Arpaçay’ın hemen kenarında kurulmuş şehrin öncesi de M.Ö yıl geriye gidiyor. Arpaçay’ın hemen yanındaki mağaralar vadi boyunca uzanıyor. Bir an Kapadokya’ya bakıyormuş hissi veren vadi tarih öncesi yerleşimlerin kanıtı. Hem konumu, hem de hemen yanındaki akan nehir sebebiyle yerleşim olarak çok uygun bir yer burası. Şehir en parlak dönemini M.S. ’li yıllarda Bagratlı Krallığı zamanında yaşıyor. 40 kapılı ve kiliseli şehir diye adı geçen Ani’nin o zamanlar nüfus olarak dünya üzerindeki en kalabalık 4 şehirden biri olduğu söyleniyor. Bagratlı Krallar sonrası Bizans, Selçuklu Hakimiyetine giren şehirde her kültürün bıraktıkları ile şekillenmiş topraklar kesinlikle görülmeye değer.
Anide tarih ve coğrafya adeta birbiriyle yarışıyor. Ayakta kalan surlar, kiliseler, katedral ve camii büyüleyici ama en az mimari kadar etkileyici olan Arpaçay ve vadi. Vadinin arkadasında yükselen karlı dağlar, Arpaçayın kıvrıla kıvrıla akan suyu ve bir zamanlar yerleşim olan mağaralar en az ayakta kalan yapılar kadar etkileyici. Bu coğrafya soğuk iklimine rağmen hem güvenlik hem de temiz su sağladığı için yüzbinlerce insanın yaşadığı metropol olmuş.
Bagratlı krallar Aniyi hem güvenli hem de zengin bir şehir yapıyorlar. Ama taht kavgaları başladığında şehrin gücü azalıyor. Şehir de Bizanslılara satılıyor. Halk bağımsızlığını kazansa da Alparslanın ordusuna yenik düşüyor. Böylece Türkler Malazgirtden önce Anadolu topraklarına giriş yapmış oluyor. Ani, Malazgirt Savaşından önceki 7 yıl boyunca Selçukluların bölgede güçlenmesini sağlıyor. Aniyi bugün bir harabe haline getiren ilk darbe daki Moğol istilası, ikincisi ise daki büyük deprem. Son darbe ise Ruslardan geliyor. Ruslar bölgedeki 40 yıllık hakimiyeti sırasında Ani ile özel olarak ilgileniyorlar, yapılan kazı ve araştırmalarda ortaya çıkan taşılabilir eserler ve freskler dahil ne varsa alıp götürüyorlar.
Ani Harabelerinde bugün hala ayakta kalan, tek tek gezip görmenizi tavsiye ettiğimiz yapılar: Aslanlı Kapı, Aziz Prkitch Kilisesi / Keçel Kilisesi (), Tigran Honents Kilisesi, Büyük Katedral (Fethiye Camii), Genç Kızlar Kilisesi, Bakireler Manastırı, İpek Yolu Köprüsü, Ebul Manucehr Camii (), Abughamrents Kilisesi (), Kervansaray, Gagik Kilisesi, Garcü Kilisesi, Selçuklu Sarayı, Ateşgede.
Türkiyenin sırasıyla Van, Beyşehir, Tuz, Eğridir, İznik, Burdur, Manyas, Acıgöl ve Ulubatdan sonra büyük gölü olan Çıldır Gölünün yüzölçümü km2. Deniz seviyesinden metre yükseklikte bulunan tatlı su gölünde sazan başta olmak üzere alabalık ve kefal de buluyor.
Çıldır Gölü, Ardahan ve Kars illeri arasında bulunuyor, yani gölün her iki ilde de kıyısı var. Ama Çıldır Gölünün kuzeybatı kıyısında bulunan yaklaşık 10bin nüfuslu Çıldır ilçesi Ardahana bağlı. En derin yeri 42 metre olan göl, kış aylarında buz tutuyor. Balıkçılar Çıldırda eskimo gibi buzu kırarak balık avlıyorlar. Biz Ani ziyaretimizden sonra açlıktan gözü dönmüş bir halde Çıldıra geldik ve gelir gelmez gölün kenarındaki Atalayın Yerinde masaya kurulduk. Burada adetten sazan siparişi verdik, madem ekmeğini Çıldır Gölünden kazananların velinimeti sazan balığı, tabiki onu sipariş edeceğiz. Ama dedim ya, insan yemekten çok masaya önden gelen yoğurda heyecanlanıyor bu coğrafyada. Biz masanın başındaki sobada ekmekleri kızartıp yoğurt, çeçil peyniri ve turşu ile karnımızı doyurmuştuk bile. Sazan ya çok pişmişti, ya da ben karnımı doyurduğum için kusur buldum, bundan çok emin değilim. Ama Çıldırda mutlaka tadılması gereken bir tecrübe.
Balık sonrası göl kenarında birkaç bardak çay içmek, üzerine de ikram olarak gelen helvadan yemek çok iyi geldi doğrusu. Göl normalde Kasım ayında donuyor, Nisan sonuna kadar tamamen donmuş şekilde, adeta bir buz ovası gibi kalıyor. Ancak kış aylarında beklenen soğuk hava da gelse de göl tam olarak donmamış. , ve de yapılan Çıldır Altın At Kış Festivali da göl tamamen donmadığı için iptal edilmiş. Festival geçtimiz senenlerde kızak yarışı, cirit, okçuluk, güreş gibi bir çok müsabakaya ev sahipliği yapmış. Biz gittiğimizde gölün bir kısmı çözülmüştü, ama hala tamamen donmuş olan bir bölüm vardı, üzerinde atlarla çektiği kızaklara binerek gölün kenarında dolaşmak beyaz bir rüyada olmak gibiydi. Umarız Çıldır Gölü bu yıla kadar olduğu gibi kış aylarında donmaya devam eder ve olumsuz iklim şartlarından etkilenmez. Son 24 saatte yaşadıklarımızı düşünüyorum, Doğu Ekspresi ile Karsa gelişimiz, Anide gördüklerimiz ve Çıldır Gölündeki deneyimlerimiz dünyayı keşfetmeye meraklı herkesin mutlaka yaşamak isteyeceği türden benzersiz deneyimler. Peki neden burada hiç turist yok? Neden sadece biz ve bizim gibi birkaç yerli turist var? Üstelik yorucu ya da zorlu parkurlar da yok, çocuk ya da yaşlı, her yaştan insanın ayak uydurabileceği bir program. Neden aileler çoluk çocuk birkaç günlük kış tatilini burada yapmasın ki, bence sömestre için harika bir fikir.
Ani Harabeleri ve Çıldır Gölünden sonra ne görsek beğenmeyiz zannediyorduk ama Okanı dinleyip peşine takıldık. Yol boyunca Yüzüklerin Efendisinde Gandalfı takip eden Hobbitler gibiydik. Yaklaşık 30 dakikalık bir patika yürüyüşünden sonra Şeytan Kalesinin tam karşısında manzaradan büyülenmiştik. Karsa geldiğinizde Ani ve Çıldır Gölü sonrası Şeytan Kalene gidip günü taçlandırmanızı tavsiye ederiz. Bu muhteşem kale Çıldır ilçesine bağlı Yıldırımtepe Köyünde. Yolda arabayı park ettikten sonra yaklaşık 2 kmlik bir patikayı takip ederek kaleye ulaşıyorsunuz.
Kale yol boyunca farklı mesafelerden harika pozlar veriyor. Yol zaten uçurumun kenarında, bir taraftan oksijen sarhoşluğu. Kaleler genelde yüksek olan tepeye inşa edildir ya da kalenin hemen altında şehir kurulu olur ya, Şeytan Kalesi tam aksine sarp yüksek kayalıkların ortasında, vadideki daha kısa bir tepenin üstünde olduğundan sıradışı bir güzelliği var. Kalenin arka fonu bulutlar ve göyüzü değil, dağlar ve kayalıklar. Baya Tolkienin romanında gibiyiz. Şeytan Kalesini Türkçe’de Şeytan anlamına gelen Albız halkının yaptığı ve yılından sonra Çıldırın merkezi olduğu söyleniyor. Şeytan Kalesi de Osmalı ordusu tarafından fethedilmiş.
Sarıkamışda dan günümüze ayakta kalan ve bugün kaderine terk edilmiş olan Katherina Köşkü ile başladık güne. Sarıkamış ilçesine girdiğimiz anda etraf bembeyazdı. Katerina Köşkünün alt kısmındaki yolda araba bizi bıraktığında köşke yürümenin bir ufak çaplı bir macera olacağından habersizdik. cm karla kaplı patikadan birbirimizin adımlarını takip ederek dikkatlice çıktık. Sonra eve girmemizle birlikte köşkün kaç odası varsa herkes ortadan kayboldu.
Bu köşk Osmanlı Rus Savaşı sonrası bölgeye yerleşen 2. Çar Nikola tarafından hasta oğlu Aleksi için rehabilitasyon merkezi olarak yaptırılmış, av köşkü olarak da kullanılmış. Katerina, Çarın eşi, eşi için yaptığı düşünülerek yıllardır Katerina Köşkü olarak anılmış, köşkün adını halk koymuş gibi olmuş. Köşk 2 binadan oluşuyor, biri o dönem önemli toplantıların yapıldığı, rütbeli misafirler ağırlandığı Av Köşkü, diğer ise ailenin ve Çarın kaldığı asıl köşk bölümü. Mimari açıdan çok özel olan bu köşkte, peç sistemi yani bacanın duvarlar içinde dolaştırılması ile ısıtma sağlanıyormuş. Yekpare kütüklerin, birbirine geçmesi yani sıkıştırma usulü ile çivi kullanılmadan inşa edilmiş köşkün dış duvarları etkileyici. Köşkün turizme kazandırılacağı ve otel yapılacağı ile sürekli haberler çıkıyor ancak henüz çivi dahi çakılmış durumda değil.
yılında milli park ilan edilen yaklaşık 23 bin hektarlık alana yayılan bu yemyeşil alan metre yükseklikte. Normalde bu yükseklikte görmeye alışık olmadığımız ağaçlar nefes kesiyor.
Sarıçam ormanlarıyla kaplı Sarıkamış, doğal yaşam için de müthiş bir ortam sağlıyor. Biz karşılaşmadık ama parkda ayı, kurt, tavşan, domuz, porsuk, tilki, sincap, vaşak, keklik, doğan, yılan, kertenkele ve kaplumbağa görmek mümkün. Sarıkamışda kuru ve soğuk hava sayesinde kristal kar oluşuyor, bu da kayak ve snowboard yapanlar için müthiş bir deneyim sunuyor. Sarıçam ormanları sayesinde pistte sis olmuyor ve çığ tehlikesi yok. Biz parkda doğrudan kayak merkezinin yolunu tuttuk, telesiyej için bilet alıp 1. etaba çıktık. Aramızdan birkaç kişi kayak yapmak için gruptan ayrıldı, bir defa daha telesiyeje binerek metre yüksekliğindeki Bayraktepeye çıktı. Bir kısım ise hemen funduszeue.info bulunan kafede oturup dinlenmek istedi. Biz hemen sağdaki yürüyüş parkuruna girip yaklaşık 1,5 saat boyunca sarıçamın kokusu ile ciğerlerimizi doldurduk. Parkur bitince Karanlıkdere mevkiinden telesiyeje binip Sancaktepe zirvesine arkadan çıkmış olduk, manzaranın tadına varıp kafede bizi bekleyenlerin yanına yemek yemek için döndük.
Osmanlı-Rus Savaşı, Osmanlının yenilgisiyle sonuçlanmış, savaş sonrası doğuda Kars, Ardahan, Artvin ve Batum Rusyaya verilmişti. de 1. Dünya Savaşı başladığında, Enver Paşa, kaybedilen topraklarımızın geri alınması için Rusyaya karşı bir harekat planı hazırlamıştı. Ancak malesef özellikle zorlu kış şartları, erzak, kıyafet ve siyah yetersizliği gibi pek çok plansızlık sebebiyle harekat başarısızlıkla sonuçlanmış, 60 bin askerimiz şehit olmuştu. Sarıkamış Harekatında kaybetiğimiz şehitler anısına yapılan şehitlikte durmadan Sarıkamışdan ayrılmadık.
Henüz hava kararmadan Karsa dönünce heyecanlandık; şu gravyeri deneme işini yarına bırakmasak olmaz mı Okan? Okan bizi kırmadı, hadi bakalım Büyük Zavotlara, oradan otele yürürüz dedi. Biz ne bilelim içerideki her peyniri tadıp kendimizden geçeceğimizi. İçerisi adeda bir tadım etkinliğine döndü, aklımda kalan son sesler; hmm, mmm, yomm, leziz, off, bundan yarım kilo, bundan 1 kilo ama ikiye bölelim, Vakum yapıyor musunuz?, Yapıyoruz ama tavsiye etmeyiz, Olsun biz yapalım yine de. En iyisi Büyük Zavotlar diye ona gittik, bayıldık, daha iyisi var mı diye başka dükkanlardan tatmadık. Ama sizin bildiğiniz iyi markalar varsa lütfen önerin, onları da bilelim, deneyelim.
Bu dükkanın sahibini bir belgeselde izlemiştim, satış noktaları Büyük Zavotlar markası altında diğer ucuz ürünlerden satıyormuş, çok şikayet gelince isyan etmişler, artık ürünleri hiçbir yerde bulunmuyor, sadece kendileri satıyorlar, web sitelerinden de Türkiyenin her yerine gönderiyorlar. Kars Gravyeri dışında bir de 2 yıllık mahsen kaşarı var, biz ikisinin de müptelası olduk. Zaten fiyatlar bizim İstanbulda gördüklerimize göre çok uygun, lezzeti de mükemmel olunca düzenli alışveriş listemize girmemesi mümkün değildi. (Kars Gravyeri kilosu 45TL, Mahsen Kaşarı 25TL)
Kendimizi bu küçük süt ürünleri dükkanında peynirlere boğmadan önce Baya İyi okuyucularını unutmamış, elimizdeki dilimin kaç gram olduğu sorumuza en yakın tahmini veren ilk kişiye gravyer hediye göndereceğimizi söylemiştik. Döndüğümüz gibi de kargoladık, afiyet olsun.
Gravyer ismi İsviçrenin Gruyère kasabasından geliyor. Karsda, tıpkı Gruyèredeki gibi metrenin üzerindeki yüksekliklerde taptaze otlarla beslenen ineklerin sütüyle gravyer yapılıyor. Zavot adı verilen kısa bacaklı ve yüksek yaylalarda gezen inek ırkından günde en fazla 10 litre süt alınıyor, Mayıs ve Haziran ayında bu ineklerin sütü sağıldıktan 1 saat içinde gravyer yapımına başlanması gerekiyor. Kars Gravyerinin eşsizliği aynı zamanda el işçiliği ile üretilmesinden kaynaklanıyor, ne kadar denense de fabrika ortamında bu lezzet ve kıvam asla tutturulamıyor. Grayverin en lezzeti hali için aya kadar bekleniyor.
Kılıçoğlu Pastanesi
Doğu Anadoluda yaygın olan Kılıçoğlu Pastanesi aslında normal bir pastane, ama Karsdaki şubesi şehri ziyaret edenler için bir buluşma noktası gibi. Gün sonu yorgunluk kahvesi içmek ya da tatlı yemek isterseniz doğru adres burası.
Ocakbaşı Restoran
Karsda ocakbaşında ne işiniz var demeyin. Burası Karsdaki lezzetli etleri tadabileceğiniz, önceden sipariş verirseniz Kaz eti yiyebileceğiniz leziz bir restoran. Biz ertesi gün uçağa gitmeden önce kaz eti yemek için gelecektik ama bir gece önce dayanamayıp meşhur ejder kebabını yemeğe geldik, yanında da yoğurt tabiki. Gönüller bir olsun, keyifler yerinde olsun, insana yediği her şey leziz geliyor, burada da ne yesek biz çok sevdik. Ayrıca restoranda duvarda asılı olan eski fotoğraflara özellikle zaman ayırmanızı tavsiye ederiz.
Karsın geniş kaldırımlı, geniş caddelerinde Baltık mimarisinin izlerini sürebilirsiniz.
Kars Çayı üzerinde ilk kez da yapılan da yenilenen Taşköprü, sağda yyda Osmanlı Mimarisi tarzında yapılan Cuma Hamamı, köprünün ilerisinde şimdi Kümbet Camii olan yyda Ani şehrini de kuran Bagratlı Krallığının inşa ettiği 12 Havariler Kilisesi.
Karsdan ayrılmadan Arkeoloji Müzesine mutlaka gitmenizi, bahçesindeki heykellere ek zaman ayırmanızı tavsiye ederiz.
Şehir turumuz bittikten sonra kaz yemek için bir kez daha Ocakbaşı Restoranın yolunu tuttuk.
Yemekten sonra ′deki Anadolu Jet uçağı için havalimanının yolunu tuttuk.
Böylece 4 günde tam bir serüven yaşamış olduk. Bölgede hem şehirde, hem doğada görülmeye değer ne varsa atlamadık. Doğunun büyüsüne kapıldık. Çok yedik belki ama 4 günde 42,3 km yürümüşüz, her yere araç ile gidip gelmemiz rağmen bu kadar yürümemiz hiç fena sayılmaz di mi?
İçindekiler
Doğu Ekspresi hakkında ne biliyorsun? Daha önce hiç uzun süren bir tren yolculuğu yaptın mı? El değmemiş doğanın eşsiz manzaraları eşliğinde tren hafif sallantılarla ilerlerken muhabbet etmenin ya da kitap okumanın keyfini yaşadın mı? Cevabın hayırsa yurt içinde yapabileceğin olağanüstü bir tatil macerasından kendini mahrum bırakıyorsun demektir. Türkiye sınırları içerisinde her gezginin mutlaka tecrübe etmesi gereken bir rota
Tren Ankara’dan kalkıyor, Kars’ta yolculuk sona eriyor. Yani Ankara, Kırıkkale, Kayseri, Sivas, Erzincan, Erzurum ve Kars şehirlerini trenle gezmiş oluyorsun. Türkiye’nin en temiz havalı şehirlerinden biri olan Kars, bedeni ve ruhu arındırmak için mükemmel… Bir de Kars gezisine trenle çıkınca maceranın keyfi katlanıyor!
Son yılların seyahat trendlerinden Doğu Ekspresi yolculuğu konusunu her ayrıntısıyla ele alalım dedik ve yolculuk hakkında ulaşabildiğimiz her bilgiyi derledik. Doğu Ekspresi ile nerelere gidilir? Yolculuk ne kadar sürer? Tura çıkarken yanına neler alman gerekir? Doğu Ekspresi hakkında her bilgiye, infografiğimiz aracılığıyla ulaşabilirsin.
Belirtmekte fayda var, bu güzergahta iki tane tren mevcut. Biri Doğu Ekspresi, diğeri de Turistik Doğu Ekspresi. Yoğun bir talep olunca Mayıs ’da turistik versiyon bu güzergaha eklenmiş.
Ankara’dan başlayarak Kırıkkale, Kayseri, Sivas, Erzincan ve Erzurum üzerinden Kars’ta sonlanan bir rotaya sahip. Tren, Ankara Garı’ndan kalkıyor. Trenle uzun süre seyahat etme deneyimin yoksa aşağıdaki tüyolar kısmına göz gezdirmeni tavsiye ederiz.
Tren garına ulaşmak için önce Ankara’ya uçman gerekiyor.
Ankara Uçak Bileti Ara
Doğu Ekspresi, Ankara Garı’ndan her gün saat ’te hareket edip ideal şartlarda bir gün sonra ’da Kars’a varıyor. Kars’tan Ankara’ya ise ’de hareket ediyor. Yolculuk yaklaşık 26 saat sürüyor. Bu bir gün içerisinde km’den fazla yol yapıyorsun.
Turistik Doğu Ekspresi, her pazartesi, çarşamba ve cuma ’te Ankara’dan hareketle yola çıkıp bir gün sonra civarı Kars’a varıyor. Kars’tan dönüş ise çarşamba, cuma ve pazar günleri ’da gerçekleşiyor. Yolculuk 31 saat sürüyor. Yolculuğun daha uzun sürmesinin sebebi ise verilen molalar. Tren bazı duraklarda saate kadar mola verebiliyor. Kars’tan dönüş ise cuma ve pazar günleri ’de gerçekleşiyor.
Doğu Ekspresi turu için her zaman idealdir. Her mevsimi ayrı güzel olan ülkemizde farklı sezonların ayrı kimliği vardır. Sonbaharda daha melankolik bir tatil, kış döneminde bembeyaz sonsuzluğun içerisinde kaybolunacak bir macera, ilkbaharda neşe ve coşkulu bir gezi ya da yazın sıcak renkleri eşliğinde keyifli bir seyahat…
Bilet fiyatları, vagon seçimine göre değişiyor. Ocak Doğu Ekspresi fiyatları ise aşağıdaki gibi:
YATAKLI VAGON FİYATLARI (YOLCU BAŞINA TAŞIMA + YATAK FİYATI) | ||||
TRENLER | TAM | %20 İNDİRİMLİ | %50 ÇOCUK, ENGELLİ İNDİRİMİ | |
Ankara-Kars (Ekspres) Pulman | DOĞU EKSPRESİ | TL | TL | 94,50 TL |
Ankara-Kars (Ekspres) Yataklı | TURİSTİK DOĞU EKSPRESİ | TL
|
ÖRTÜLÜ KUŞETLİ VAGON FİYATLARI | |
ÖRTÜLÜ KUŞETLİ VAGON | TL |
Bilet satın almak için ise TCDD web sitesine uğrayabilirsin.
Uzun süreli tren yolculuğuna hiç çıkmadıysan ve bu konu hakkında endişelerin varsa öncelikle rahatla. Pastoral manzaralar eşliğinde tren yolculuğu çok güzeldir.
Trene bindiğin ilk günde, özellikle kış mevsimini tercih ettiysen hava karanlık olacak. Hareket halindeyken birçok köyün yanından geçeceksin. Akşam saatlerinde birçok evin ışığı yanıyor olacak. Gece olduktan sonra yıldızlarla başbaşa kalacaksın. Özellikle büyükşehirlerden geliyorsan hiç görmediğin kadar çok sayıda yıldıza hazır ol!
Sabah güneş doğarken Anadolu manzaraları seni uyandıracak. Kars’a gidene kadar birçok ova, tarla, köy, orman, nehir, göl, ırmak; doğa ile ilgili aklına ne gelirse artık hepsini görmen mümkün.
Önerimiz:Kendi yemeklerini götürmen. Ankara Garı’nda yiyecek ve temizlik ihtiyaçların için gerekli şeyleri alabileceğin küçük bir market var. Atıştırmalıklarını oradan alabilirsin.
Bu öneri ile yazımızın sonuna geliyoruz, ancak okumaya devam etmek istiyorsan Ailece Ekonomik Seyahat Etme Rehberi: Ucuz Bir Seyahat Mümkün yazımıza geçebilirsin.
128521 128522 128523 128524 128525
çamaşır makinesi ses çıkarması topuz modelleri kapalı huawei hoparlör cızırtı hususi otomobil fiat doblo kurbağalıdere parkı ecele sitem melih gokcek jelibon 9 sınıf 2 dönem 2 yazılı almanca 150 rakı fiyatı 2020 parkour 2d en iyi uçlu kalem markası hangisi doğduğun gün ayın görüntüsü hey ram vasundhara das istanbul anadolu 20 icra dairesi iletişim silifke anamur otobüs grinin 50 tonu türkçe altyazılı bir peri masalı 6. bölüm izle sarayönü imsakiye hamile birinin ruyada bebek emzirdigini gormek eşkiya dünyaya hükümdar olmaz 29 bölüm atv emirgan sahili bordo bereli vs sat akbulut inşaat pendik satılık daire atlas park avm mağazalar bursa erenler hava durumu galleria avm kuaför bandırma edirne arası kaç km prof dr ali akyüz kimdir venom zehirli öfke türkçe dublaj izle 2018 indir a101 cafex kahve beyazlatıcı rize 3 asliye hukuk mahkemesi münazara hakkında bilgi 120 milyon doz diyanet mahrem açıklaması honda cr v modifiye aksesuarları ören örtur evleri iyi akşamlar elle abiye ayakkabı ekmek paparası nasıl yapılır tekirdağ çerkezköy 3 zırhlı tugay dört elle sarılmak anlamı sarayhan çiftehan otel bolu ocakbaşı iletişim kumaş ne ile yapışır başak kar maydonoz destesiyem mp3 indir eklips 3 in 1 fırça seti prof cüneyt özek istanbul kütahya yol güzergahı aski memnu soundtrack selçuk psikoloji taban puanları senfonilerle ilahiler adana mut otobüs gülben ergen hürrem rüyada sakız görmek diyanet pupui petek dinçöz mat ruj tenvin harfleri istanbul kocaeli haritası kolay starbucks kurabiyesi 10 sınıf polinom test pdf arçelik tezgah üstü su arıtma cihazı fiyatları şafi mezhebi cuma namazı nasıl kılınır ruhsal bozukluk için dua pvc iç kapı fiyatları işcep kartsız para çekme vga scart çevirici duyarsızlık sözleri samsung whatsapp konuşarak yazma palio şanzıman arızası