3 sınıf bilgilendirici metin örnekleri / Bilgilendirici Metin Ve Yazıda Planlama - funduszeue.info

3 Sınıf Bilgilendirici Metin Örnekleri

3 sınıf bilgilendirici metin örnekleri

OKUMA EĞİTİMİNDE METİN YAPISI FARKINDALIĞI: BİLGİLENDİRİCİ METİN ÖRNEĞİ

İnsan dil ve düşünce sisteminin doğal bir yansıması olan metinler eklerin, sözcük ya da düşüncelerin basit biçimde bir biri ardına eklenmesinin çok daha ötesinde, metinsel yapının her bir farklı katmanında, metin türünün gerekli kıldığı genel türsel ilkeler uyarınca ve anlamlı biçimde bir biri ardına eklemlenen, karmaşık ilişkiler ağı üzerine kurulmuş dilsel ve dilbilgisel unsurlardır. Bu nedenle okuma - anlama sürecinde, metin alıcısının etkin bir okuma - anlama süreci geçirebilmesi ve okuma ediminin temel çıktısı olarak metinlerden bilgi edinebilmesinin yolu ancak ve ancak karmaşık ilişkiler ağı üzerine kurulmuş olan metinlerin nasıl çözümleneceğini bilmesiyle mümkündür. Metni çözümlemenin yolu da bir metni diğerinden ayıran, metinde yer alan duygu ve düşüncelerin okuyucuya ne şekilde aktarıldığıyla ilgili olan ve ayrıca okuma sürecinde odak penceresi yaratarak okurun metin türü şemasına erişimine olanak tanıyan yapısal özelliklerin belirlenerek okuma eğitimiyle ilgili eğitim programlarına dâhil edilmesiyle mümkündür. Bu noktadan hareketle çalışmanın amacı, bilgilendirici metin türüne özgü ayırıcı yapısal bir özellik olarak okuma - anlama sürecinde bilgilendirici metinlerin okunmasına, anlaşılmasına, değerlendirilmesine ve metin türleri arasındaki farklığının kavranmasına katkı sağlayacağı düşünülen tanıtsallık ulamının, bilgilendirici metin türüyle olan ilişkisinin belirlenerek bu metin türünde sergilediği görünümlerinin betimlenmesidir.

Texts, which are a natural reflection of the human language and thought system, are linguistic and grammatical elements that are organized in a meaningful manner and in accordance with the general typological principles required by the text based on a complex network of relationships in every single layer of the textual structure rather than a simple string of words and ideas added together. Therefore, in the reading comprehension process, the way in which the audience can go through an efficient reading comprehension process and acquire knowledge out of the text as the basic output of the reading act is only possible by knowing how to analyze the texts established on this network of complex relations. In order to analyze the text, it is also necessary to identify the structural features that distinguish the text from others, that are related to how the feelings and ideas in the texts are transferred to the reader, and that allow access to the text type scheme by creating a focus window during the reading process and include these features in the reading education curriculum. Thus, the purpose of this study is to explore the link between the type of informative text and linguistic evidentiality, which is thought to contribute to the understanding of the difference among text types through reading, understanding, and evaluating informative texts within the reading comprehension process as a distinctive structural feature of the informative text, and describe the representations that emerge in this type of texts.

Tam Metin

___

  • De Beaugrande, R. D., & Dressler, W. (). Introduction to Text Linguistics. London - New York: Routledge.
  • Bhatia, V. K. (). Analysing Genre: Language Use in Professional Settings. London - New York: Routledge.
  • Bloom, B. S. (). İnsan Nitelikleri ve Okulda Öğrenme (3 b.). (D. A. Özçelik, Çev.) Ankara: Pegem Akademi.
  • Bonnie, J. F., & Elizabeth, R. G. (). The Structure of Text. P. D. Pearson içinde, Handbook of Reading Research (s. ). New-York - London: Routledge.
  • Bruner, J. S. (). Going Beyond the Information Given. J. S. Bruner, E. Brunswik, L. Festinger, F. Heideger, K. F. Meuzinger, C. E. Osgood, & D. Rapaport içinde, Contemporary Approaches in Cognition (s. ). Cambridge, Massachusetts: Harward University Press.
  • Bruning, R. H., Schraw, G. J., Norby, M. M., & Ronning, R. R. (). Cognitive Psychology and Instruction (4 b.). Upper Saddle River, New Jersey Ohio: Pearson.
  • Büyüköztürk, Ş. (). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı (20 b.). Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, K. E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (). Bilimsel Araştırma Yöntemleri (15 b.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Carlisle, J. F. (). Awareness of the Structure and Meaning of Morphological Complex Words: Impact on Reading. Reading and Writting: An Interdisciplinary Journal, 12,
  • Carlisle, J. F., & Addison, S. C. (). Exploring the Role of Morphemes in Word Reading. Reading Research Quartery, 40(4),
  • Chall, J. S. (). Readability: An Appraisal of Research and Application. Whitefish, Massachusetts: Literar Licensing.
  • Chall, J. S., Jacobs, V. A., & Baldwin, L. E. (). The Reading Crisis: Why Poor Children Fall Behind. Cambridge: Harvard University Press.
  • Corcu, D. (). Tanıtsallığın Durum Anlambilimsel Sunumu: Türkçede Tanıt Türleri. Basılmamış Doktora Tezi: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Crystal, D. (). A Dictionary of Linguistics and Phonetics (6 b.). Massachusetss: Blackwell Publising Ltd.
  • Çelik, T. (). Öğrencilerin E-Kitap Okuma Tutumlarının İncelenmesi. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish, 10(3),
  • Deacon, S. H., & Francis, K. (). The Relationship of Morphological Analysis and Morphological Decoding to Reading Comprehension. Journal of Research in Reading, 40(1),
  • Gamgam, H., & Altunkaynak, B. (). SPSS Uygulamalı Parametrik Olmayan Yöntemler (5 b.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Goldman, R. S., & Rakestraw, J. A. (). Structural Aspects of Constructing Meaninf From Text. M. L. vd. içinde, Handbook of Reading Research (Cilt 3, s. ). New York - London: Routledge.
  • Güriş, S., & Astar, M. (). Bilimsel Araştırmalarda SPSS ile İstatistik. İstanbul: Der Kitapevi Yayınları.
  • Hatim, B., & Mason, I. (). Discourse and Translation. London -New York: Longman Publishing.
  • Johnstone, B. (). Discourse Analysis. Oxford: Blacwell Publishing.
  • Karasar, N. (). Bilimsel Araştırma Yöntemi (27 b.). Ankara: Ankara: Nobel Akademik.
  • Kartal, M. (). Bilimsel Araştırmalarda Hipotez Testleri (4 b.). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
  • Klare, G. R. (). Readability. P. D. Pearson içinde, Handbook of Reading Research (Cilt 1, s. ). New York - London: Pearson.
  • Komisyon. (). Ortaöğretim Dil ve Anlatım Sınıf Ders Kitabı (3 b.). Ankara: Devlet Kitapları.
  • Kuo, L., & Anderson, R. C. (). Morphological Awareness and Reading Learning to Read: A Cross-Language Perspective. Educational Psychologist, 43(3),
  • Martin, J. R. (). EnglisH Text: System and Structure. Amsterdam _Philalephia: John Benjamins Publishing Company.
  • Ohlhausen, M. M., & Roller, C. M. (). The Operation of Text Structure and Content Schemata in Isolation and Interaction. Reading Research Quartery, 1(23),
  • Özdamar, K. (). SPSS ile Biyoistatistik ( 5 b.). Eskişehir: Kaan Kitapevi.
  • Pearson, P. D. (). The Roots of Reading Comprehension Instruction. S. E. Israel, & G. G. Duffy içinde, Handbook of Research on Reading Comprehension (s. ). New-York, London: Routledge.
  • Pons, O. ( ). Statistical Tests of Nonparametric Hypotheses: Asymptotic Theory. Singapore: World Scientific Publishing Company.
  • Rumelhart, D. E. (). Schemata: The Building Blocks of Cognition. J. T. Gurthrie içinde, Comprehension and Teaching: Research Reviews (s. ). Newark: Delaware: International Reading Association.
  • Sager, J. G. (). Text Types and Translation. A. Trosborg içinde, Text Typology and Translation (s. ). Amsterdam - Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
  • Schlichter, A. (). The Origin and Deictic Nature of Wintu Evidentials. W. Chafe, & N. Johanna içinde, Evidentiality: The Linguistic Coding of Epistemology (s. ). New Jersey, Ablex: Norwood Publishing.
  • Schreuder, R., & Baayen, R. H. (). Modeling Morphological Processing. L. B. Fieldman içinde, Morphological Aspects of Language Processing (s. ). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
  • Smith, E., & Kosslyn, E. (). Cognitive Psychology Mind and Brain. Uppersadle River: Pearson.
  • Stillar, G. F. (). Analyzing Everyday Texts: Discourse, Rheotoric and Social Perspectives. London - New Delhi: SAGE Publication Inc.
  • Swanson, C. (). The Effects of Top-Level Structure on Ninth Graders' Recall of Texual Materials. Unpublished Doctoral Dissertation: Arizona State University.
  • Ülgen, G. (). Kavram Geliştirme Kuramlar ve Uygulamalar ( 4 b.). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Vendler, Z. (). Linguistics in Philosophy. Ithaca, NY: Cornell University Press.
  • Willet, T. (). A Coss-Linguistic Survey of the Grammaticization of Evidentiality. Studies in Language, 1(12),
  • Woodbury, A. C. (). Interactions of Tense and Evidentiality: A Study of Sherpa and English. W. Chafe, & J. Nichols içinde, Evidentiality: The Linguistic Coding of Epistemology (s. - ). New Jersey, Ablex: Norwood Publishing.
  • Yazıcı, N. (). Anlatı Metinlerinde ön ve Arka Planı Belirginleştiren Dilsel Görünümler: Türkçe Üzerine Görünümler. Yayımlanmamış Doktora Tezi: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Esntitüsü .
  • Yazıcı, N. (). Türk Dili ve Edebiyatı Öğretiminde Çağdaş Yaklaşımlar: Öğretim Yöntemi Olarak Soruların Niteliği ve Kullanımı. Turkish Studies International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic(12),
  • Yıldırım, A., & Şimsek, H. (). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (9 b.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.

___

APA KAYGISIZ Ç (). OKUMA EĞİTİMİNDE METİN YAPISI FARKINDALIĞI: BİLGİLENDİRİCİ METİN ÖRNEĞİ. Turkish Studies (Elektronik), 13(4), - /TurkishStudies
Chicago KAYGISIZ ÇAĞRI OKUMA EĞİTİMİNDE METİN YAPISI FARKINDALIĞI: BİLGİLENDİRİCİ METİN ÖRNEĞİ. Turkish Studies (Elektronik) 13, no.4 (): - /TurkishStudies
MLAKAYGISIZ ÇAĞRI OKUMA EĞİTİMİNDE METİN YAPISI FARKINDALIĞI: BİLGİLENDİRİCİ METİN ÖRNEĞİ. Turkish Studies (Elektronik), vol, no.4, , ss - /TurkishStudies
AMAKAYGISIZ Ç OKUMA EĞİTİMİNDE METİN YAPISI FARKINDALIĞI: BİLGİLENDİRİCİ METİN ÖRNEĞİ. Turkish Studies (Elektronik). ; 13(4): - /TurkishStudies
VancouverKAYGISIZ Ç OKUMA EĞİTİMİNDE METİN YAPISI FARKINDALIĞI: BİLGİLENDİRİCİ METİN ÖRNEĞİ. Turkish Studies (Elektronik). ; 13(4): - /TurkishStudies
IEEEKAYGISIZ Ç "OKUMA EĞİTİMİNDE METİN YAPISI FARKINDALIĞI: BİLGİLENDİRİCİ METİN ÖRNEĞİ." Turkish Studies (Elektronik), 13, ss - , /TurkishStudies
ISNAD KAYGISIZ, ÇAĞRI. "OKUMA EĞİTİMİNDE METİN YAPISI FARKINDALIĞI: BİLGİLENDİRİCİ METİN ÖRNEĞİ". Turkish Studies (Elektronik) 13/4 (),
  • Metin t&#;rlerini ayırt eder. Hik&#;ye edici, bilgilendirici metin ve şiir hakkında &#;rneklerden yararlanılarak genel kısa bilgiler verilir.

Metin t&#;rlerini ayırt eder. Hik&#;ye edici, bilgilendirici metin ve şiir hakkında &#;rneklerden yararlanılarak genel kısa bilgiler verilir.

3. Sınıf T&#;rk&#;e Dersi

Metin t&#;rlerini ayırt eder. Hik&#;ye edici, bilgilendirici metin ve şiir hakkında &#;rneklerden yararlanılarak genel kısa bilgiler verilir. alt başlıkları

3. Sınıf T&#;rk&#;e Dersi

Konu alt başlıkları

    3. Sınıf T&#;rk&#;e Metin T&#;rleri konu anlatımı

    Haberin Devamı

     Hikaye edici metin türlerine örnek verecek olursak; hikaye, masal, roman, anı ve fabl bu gruba girerler. Bu türlerin özelliklerini kısaca anlatalım

     Hikaye; Yaşanmış veya kurgulanmış kısa yazılardan oluşur. Genellikle tek olay üzerine kurgulanır. Kişi ve zamana yer verilir. Duygulandırır ve heyecanlandırır. Örnek; Kaşağı, Vatan Yahut Silistre, Kanije Kalesi

     Masal; Hayal ürünü ve gerçek olmayan olay ve kişilerin kurgulandığı yazıdır. Genellikle tekerlemeyle başlar ve biter. Olağanüstü olaylara ve insanüstü özelliklere sahip kahramanlara yer verilir. Yer ve zaman belli değildir.

     Örnek; Pamuk Prenses ve Yedi Cüceler, Kül Kedisi, Keloğlan

     Roman; Yaşanmış veya yaşanması mümkün olan uzun yazılardır. Yer ve zaman bellidir. Birden çok olaya yer verilir. Örnek; Küçük Prens, Martı, Çocuk Kalbi

     Anı; Kişinin başından geçen ve iz bırakan olayın anlatılmasıdır. Bir yazının anı olabilmesi için üzerinden uzun zaman geçmesi gerekiyor.

     Fabl; Canlı ve cansız varlıklar kullanılarak ders ve öğüt verici kısa yazılardır. Örnek; Tilki ile Karga, Aslan ile Fare, Karınca ile Ağustos Böceği

    Bilgilendirici Metin Türleri; Bilgi vermek, açıklama yapmak veya öğretmek için yazılmış metin türüdür. Genellikle bilimsel araştırma ve verilere yer verilir. Bilgiler, düşünceler olduğu gibi değiştirilmeden aktarılır.

    Haberin Devamı

     Bilgilendirici metin türlerine örnek verecek olursak; Haber metinleri, makale, röportaj bu gruba giriyorlar. Örnek; gazetelerdeki haberler, köşe yazıları, ünlülerle yapılan söyleşi ve röportajlar bu gruba giriyor.

    Şiir

     Duygu, düşünce ve hayallerin belirli bir düzene uyarak ve uyumlu bir dil kullanarak yazılmasına şiir denir. Şiirde genel olarak dilbilgisi kuralları uygulanmayabiliyor. Şiirde daha çok heyecan, sevgi, aşk, mutluluk, üzüntü, korku gibi duygular ön plana çıkarıldığı için ayrı bir yere sahiptir. Şiir yazana şair denilir. Şiirin her satırına dize (mısra) denir. Her dört satırına da kıta denir.

    Düz Yazı İle Şiir Arasındaki Farklar

     1- Şiir duygu yüklüdür, içerisinde belirli bir ahenk, ritim ve derinlik taşır.

    Haberin Devamı

     Düz yazıda amaç duygu oluşturmak değil, kişiye bilgi vermektir. Belirli bir ritmi ve ahengi yoktur.

     2- Şiir az sayıda cümleyle anlatmak istediğini anlatır ve cümlelere daha fazla anlam yükler.

     Düz yazı anlatmak istediğini daha uzun ve derinlemesine anlatır.

     3- Şiirin nasıl söylendiği konudan önce gelir. Anlam yüklemek için süslü ve abartılı kelimeler kullanılır.

     Düz yazıda asıl anlatılmak istenen konu uzun bir şekilde ve sade anlatılır.

     4- Şiir dizelerden, düz yazı yan yana cümlelerden oluşur.

    eğitim öğretim ile ilgili belgeler>konu anlatımlı dersler >Türkçe dersi ile ilgili konu anlatımlar

    METİN TÜRLERİ KONU ANLATIM ÖRNEKLER ÖRNEK METİNLER, YAZI TÜRLERİ (TÜRKÇE DERSİ KONU ANLATIM)

     

    Hikaye Türü/Öykü Türü ve Özellikleri:

    Yaşanmış veya yaşanması mümkün olan olayları anlatan kısa yazılara hikaye denir.

    Olay yazılarıdır, yani okurken bir film, dizi izlermiş gibi oluruz.

    Olaylar pek ayrıntılı anlatılmaz.

    Ele alınan kişilerin yaşamlarının çoğu kez belli ve kısa bir anı içinde izlenir.

    sayfa gibi kısa bir anlatımdan oluşur. Çünkü olaylar uzun uzun, ayrıntıya girilerek anlatılmaz. Dolayısıyla da az sayfada sonuca ulaşılır.

    Hikaye İle Roman Arasındaki Farklar:

    Hikaye kısa, roman uzundur.

    Hikayenin çevresi dardır. Romanda olay birçok yerde geçtiği için cevre geniştir.

    Hikayede bir ya da iki olay anlatılır. Romanda ise iç içe bir sürü olay vardır

    Hikayede kişiler bir yönüyle, romanda ise her yönüyle ele alınır.

    Hikaye Örneği:

    Sizler için seçtiğimiz birbirinden güzel hikayeler için TIKLAYIN

     

     

    Roman Türü ve Özellikleri:

    Yaşanmış veya yaşanması mümkün olan olayları yer ve zamana bağlayarak ayrıntılı biçimde anlatan yazı türüdür.

    Olay yazılarıdır, yani okurken bir film, dizi izlermiş gibi oluruz.

    Romanda ayrıntılar vardır.

    Geniş hayat sahnelerine yer verilir

    sayfa gibi uzun bir anlatımdan oluşur. Çünkü olaylar uzun uzun, ayrıntıya girilerek anlatılır. Dolayısıyla da sayfalarca yazıdan sonra sonuca ulaşılır.

    Hikaye İle Roman Arasındaki Farklar:

    Hikaye kısa, roman uzundur.

    Hikayenin çevresi dardır. Romanda olay birçok yerde geçtiği için cevre geniştir.

    Hikayede bir ya da iki olay anlatılır. Romanda ise iç içe bir sürü olay vardır

    Hikayede kişiler bir yönüyle, romanda ise her yönüyle ele alınır.

    Roman Örneği:

    Sizler için seçtiğimiz birbirinden güzel roman özetleri için TIKLAYIN

     

     

    Masal Türü ve Özellikleri:

    Gerçek dışı olayları anlatan, kahramanları insanların yanında cinler, periler, devler vb olan yazı türüne masal denir.

    Kahramanları olağanüstü varlıklardır.

    Tekerlemeyle, anlamsız sözlerle başlar. (Bir varmış bir yokmuş gibi)

    Yer ve zaman belli değildir. (Zamanın birinde, padişahın ülkesinde gibi)

    Çocuk eğitiminde önemlidir. Çünkü hayal gücünü geliştirir. (Uçan halı=>uçağın yapılması vb)

    Anlatımında ”miş” li geçmiş zaman kullanılır.

    Bir iki sayfalık kısa yazılardır.

    Hikayeden farkı içinde bol miktarda olağanüstü olaylar, varlıklar olmasıdır.

    Masal Örneği:

    Sizler için seçtiğimiz birbirinden güzel masallar için TIKLAYIN

     

     

    Fabl Türü ve Özellikleri:

    İnsan dışı varlıkların insan gibi davrandırılmasıyla oluşturulan yazı türüdür.

    Kahramanları bitki, hayvan, eşya gibi varlıklardan seçilen, bir ders veya öğüt vermek amacıyla yazılan yazı türüne fabl denir.

    İnsan dışı varlıklara, insana ait özellikler verilerek konuşturulur.

    Çoğunlukla eğitici bir amacı vardır, ders vermeye çalışır.

    İçinde bol miktarda kişileştirme, konuşturma vardır.

    Fabl Örneği:

    Kurt ile Turna

    Bir kurt, avını büyük bir iştahla midesine indirirken boğazına bir kemik takılmış. Acı içinde uluyarak, ormanda koşmaya başlamış. Rastladığı her hayvana, kemiği çıkarması için yalvarmış; kemiği çıkarana büyük bir ödül vereceğini söylemiş.

    Yana yakıla yalvaran kurda acıyan bir turna, ödülü almayı umarak, ince uzun boynunu kurdun boğazına sokmuş ve gagasıyla kemiği çıkarmış. Sonra da çekine çekine ödülünü istemiş. Kurt sırıtarak dişlerini göstermiş ve öfkeli bir sesle, “Nankör yaratık! Ödül istemeye nasıl cesâret edebiliyorsun?” demiş, “Hayatından başka ne ödül bekliyorsun ki? Hangi hayvan kafasını benim gibi bir kurdun ağzına sokup da oradan sağlam çıkarabilir?”

    Kötü kişilere iyilik ederseniz, ödül beklemeyin; onlardan bir zarar görmediğinize şükredin.

     

     

    Gezi Yazısı Türü / Seyahatname:

    Adı üstünde gezilip görülen yerlerin anlatıldığı yazı türüne gezi yazısı denir.

    Yazarın gezip gördüğü yerlerin ilginç yönlerini edebiyat kurallarına uygun bir tarzda anlattığı yazı türüdür.

    Gezilip görülen yerlerin özellikleri anlatıldığı için tarih ,coğrafya ve folklor için kaynaktır.

    “Evliya Çelebi” nin Seyahatnamesi örnek olarak verilebilir.

    Gezi Yazısı Örneği:

    Burası bir köyden çok şehirleşmeye başlamış bir kasabaya benziyordu. Etrafta bir tek eski veya topraktan ev görünmüyordu. Otlamaya çıkarılacak hayvanlar için özel bir yol yapılmış ve diğer yolların hemen hepsi asfaltla döşenmişti. Ama bir evin içine girecek olsanız bir yemek sofrası dahi göremezsiniz. Yemekler yerde yenir burada. İnsanlar ütü nedir bilmez. Geze geze de bitiremezsiniz asfalt yollarını!

     

     

    Günlük Türü ve Özellikleri:

    Bugün yaşadıklarımızı akşam yazarsak buna günlük denir.

    Gün bitmeden yazılması gerekir ki günlük olsun.

    Bir kişinin düşüncelerini, yaşadığı ve gördüğü olayları tarih belirterek günü gününe yazdığı yazı türüdür

    Günlüğü ile anı arasındaki en büyük fark:

    Günlük, günü gününe yazılan yazı türüdür. Anı ise olayların üstünden belli bir süre geçildikten sonra önemli olan olayın yazıldığı yazı türüdür.

    Günlükte önemli önemsiz her olaya rastlanabilir. Anı da ise olaylar arasındaki önemli olay seçilir ve o olay yazılır.

    Günlük Örneği:

    Bugün hava yağmurlu ve puslu… Saat 2’ye 5 var… Bu ana kadar defterimi açamadım. Halim bir tuhaf…

    Bugün anladım ki, beni delikten çağırdıkları, meydancı gelip “Bir isteğin var mı?” diye sorduğu, berberin tıraşa geldiği, hasılı insanlarla temas ettiğim an, üstüme acayip bir uyuşukluk, sinsi bir donukluk, anlatılmaz bir garipseme hissi çöküyor. Hayret! Bir aylık yalnızlığın tesirine bakın! Hayırdır inşallah; nereye gidiyorum?

    15 Ocak Perşembe

     

     

    Anı Türü / Hatıra:

    Hayatımızda bizi etkileyen, önemli gördüğümüz olayları üstünden belli bir süre geçtikten sonra yazarsak buna anı denir.

    Bir kişinin kendi yaşamıyla birlikte yaşadığı  dönemde tanık olduğu ya da duyduğu  olayları anlattığı yazı türüdür.

    Yaşanmış olayları anlattığı için  tarihe önemli bir kaynaktır.

    Anı ile Günlük arasındaki en büyük fark:

    Günlük, günü gününe yazılan yazı türüdür. Anı ise olayların üstünden belli bir süre geçildikten sonra önemli olan olayın yazıldığı yazı türüdür.

    Günlükte önemli önemsiz her olaya rastlanabilir. Anı da ise olaylar arasındaki önemli olay seçilir ve o olay yazılır.

    Anı Türü Örneği:

    Anne-babam çalıştıkları için yazları beni memleketimiz Amasya’ya bırakırlardı. Ramazan da yaza denk geliyordu. İlkokul 1 ya da 2. sınıf dönemlerimdi.  O zaman çöl sıcağı vs. gibi yakınmalar bilmezdik; ama hava gene çok sıcaktı! Her gün oruç tutmak ister sahura kalkardım; ama (bilgi yelpazesi. com) bir türlü sonunu getirmek kısmet olmazdı. Çünkü akrabalara emanettim ve kimse bana kıyamazdı. Her gittiğim yerde “Oruç musun?” diye sorarlardı. Evet cevabını duyunca da şöyle diyaloglar yaşanırdı: “Ne zamandır yemedin? Sabah kalktıktan beri yemedim. Acıktın mı? Evet. Aa bu saat olmuş sen çok oruç tutmuşsun!” Hiç bana sormadan sofra hazırlanır ve ben de karşı koyamaz bi güzel kahvaltımı ederdim. Öğlen olunca yine aynı diyaloglar yaşanır. Öğle yemeğini de yedirirlerdi! 1 hafta kadar sonra da artık “çocuklar sahura kalkınca oruç tutmuş sayılırlar” fikri daha mantıklı gelmeye başladığı için günler böyle devam edip giderdi. Zayıf ve çelimsiz bir çocuk olduğum halde Amasya’da geçen günlerden sonra semirmiş bir çocuk olurdum.

     

     

    Biyografi Türü ve Özellikleri:

    Tanınmış, ünlü birinin hayat hikayesini başkası yazarsa buna biyografi denir.

    Bilim, edebiyat, sanat gibi alanlarda ün yapmış kişilerin hayatını başka bir kişinin anlatmasına denmektedir.

    Hayatı anlatılan kişinin bilgileri yer alır (ne zaman nerede doğdu, nerelerde okudu, sevdikleri, sevmedikleri gibi).

    Biyografi= Biyo (yaşam)+grafi (grafik, aşamaları)

    Biyografi okurken anlatıcının başkasından söz ettiğini (yaptı, gördü, doğdu vb) anlarız.

    Biyografi Örneği:

    Cemil Meriç yazar ve mütercimdir. 12 Aralık ’de Hatay Reyhanlı’da doğdu. Hatay Lisesini bitirdi. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Felsefe bölümüne girdi. Öğrenimini tamamlayamadan Hatay’a döndü. Bir süre ilkokul öğretmenliği ve nahiye müdürlüğü, Tercüme Kalemi’nde reis mua vinliği yaptı. İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Fransız Dili ve Edebiyatı bölümünü bitirdi….

     

     

    Otobiyografi Türü ve Özellikleri:

    Kişinin kendi hayatını kendisinin anlatıp yazdığı yazı türüne otobiyografi denir.

    Oto=Kendi + Biyografi=Yaşam grafiği/aşamaları =>Kendi Yaşamı

    Otobiyografiyi okurken anlatıcının kendisinden söz ettiğini (yaptım, gördüm, doğdum vb) anlarız.

    Otobiyografi Örneği:

    yılında İstanbul’un Büyükçekmece ilçesinde dünyaya geldim. Eğitim yıllarımı başarılı bir şekilde tamamladıktan hemen sonra; Karadeniz Teknik Üniversitesi, bilgisayar mühendisliği bölümünü başarılı bir şekilde tamamladım. Eğitim yılları boyunca çeşitli projelere imza atarak bir çoğunda başarılı olarak kendimi geliştirme fırsatı buldum….

     

     

    Deneme Türü ve Özellikleri:

    Yazarın herhangi bir konudaki kişisel görüş ve düşüncelerine kanıtlama gereği duymadan ve aklına geldiği gibi anlattığı yazı türüdür.

    Deneme türünde konu yazarın aklına geldiği gibi oluşturulduğu için belirli bir düzene, plana (Giriş, Gelişme, Sonuç…) uyma söz konusu değildir.

    Deneme her konuda yazılabilir.

    Deneme türünün kurucusu “ Fransız Montaigne” dir. Daha sonra yine çok tanınan İngiliz yazar Francis Bacon () ve Charles Lamb da bu türde eserler kaleme almış ve bu türü geliştirmiştir.

    Düşünceler serbestçe ele alınır.

    Deneme Örneği:

    İnsan önce içindeki sıkıntıyı dağıtmazsa yer değiştirmek daha fazla bunaltır onu: Nasıl ki yerine oturmuş yükler daha az engel olur geminin gidişine. Bir hastaya iyilikten çok kötülük edersiniz yerini değiştirmekle. Hastalığı azdırırsınız kımıldatmakla, nasıl ki kazıklar daha derine gidip sağlamlaşır sarsıp sallamakla. Onun için kalabalıktan kaçmak yetmez, bir yerden başka bir yere gitmekle iş bitmez…

     

     

    Fıkra Türü / Köşe Yazısı Türü ve Özellikleri:

    Güncel konularla ilgili yazarın kişisel  görüş ve düşüncelerini yazdığı yazı türüdür.

    Gazete köşelerinde yazılan köşe yazılarıdır.

    O günlerin güncel konularıyla ilgili gazete ve dergilerde yayınlanan yazılardır.

    Kişisel görüşler yer aldığı için söylenilenler kanıtlanmak zorunda değildir.

    Samimi, rahat ve içten bir anlatım vardır.

    Siyasi, kültürel, ekonomik, toplumsal vb. konuları çok defa eleştirel bir bakış açısıyla anlatarak kamuoyunu yönlendirir.

    Fıkra Örneği:

    KADERİN ÜSTÜNDE BİR KADER VARDIR

    Tek başımıza, bir tek bize ait olan bir dünyada yaşamıyoruz.

    Anne-babamız, varsa çocuklarımız, akrabalarımız, komşularımız, arkadaşlarımız, yoluna çıktığımız yolumuza çıkan her bir insan, kendimizle yahut onlarla ilgili herhangi bir şey yaparken, bizim kendilerinden de sorumlu olduğumuz bilinciyle hareket etmemiz gereken kader ortaklarımızdır.

    Kendimiz bu sorumluluğun farkında olarak yaşarken, bundan çok daha ötesinde bir dikkat, rikkat, feraset ve basiretle her bir hareketini tanzim etme konumunda bulunanlara da yine aynı ortaklığın bir gereği olarak hiç olmazsa dua etmeli ve onlara nispetle bize düşen sorumluluk payına bakarak halimize hamd etmeliyiz… (Serdar Tuncer – Yeni Şafak Gazetesi)

     

     

    Mektup Türü ve Özellikleri:

    Farklı yerlerde bulunan  kişilerin duygu, düşünce ve dileklerini anlatmak için birbirlerine yazdıkları yazılara mektup denir.

    Bir Mektupta Olması Gerekenler:

    Hitapla başlar. (Sevgili Dayıcığım, Sayın Müdürüm gibi)

    Hal hatır sorma, haberleri öğrenme, haberler verme ile devam eder.

    İyi dileklerle sona erer. (Kendinize iyi bakın, ellerinizden öperim gibi)

    Tarih (Sağ üst veya Sağ alta) ve imza (İsmin üstüne) konur.

    Mektup Çeşitleri, Mektup Türleri:

    Mektup türleri 5’e ayrılır.

    1. Özel Mektuplar: Eş, dost, akraba, yakın tanıdıklara yazılan içten (samimi) mektuplardır.

    2. Edebi Mektuplar: Adı üstünde edebiyat alanında yazar ve şairlerin bir birlerine yazdıkları, o dönemin edebi hayatını yansıtan mektuplardır.

    3. Resmi Mektuplar: Resmi dairelerin vatandaşların başvurularına verdikleri cevap mektuplarıdır.

    4. İş Mektupları: Resmi dairelerin birbirlerine yazdıkları işle ilgili mektuplardır.

    5. Açık Mektuplar: Bir düşünceyi, görüşü açıklamak için yazılan mektuplardır.

     

     

    Dilekçe Türü ve Özellikleri:

    Adı üstünde bir şeyler istemek DİLEMEK için dileği isteği gerçekleştirebilecek kişi veya kuruma yazılan kısa ve öz bir yazı türüdür.

    Dilekçede Olması Gerekenler:

    Kurum adı (Orta üste yazılır)

    Kuruman bulunduğu yer (ilçe/il vb) (kurum adının sağ altına yazılır.)

    Tarih (Sağ üste veya Sağ alta yazılır.)

    Dileğin bulunduğu kısım (Kısa, açık, anlaşılır olarak yazılır.)

    Dilekten sonra “Gereğinin yapılmasını arz ederim.” gibi bir cümle yazılır.

    Ad Soyad (sağ alta yazılır.)

    Adres (Sol alta yazılır.)

    Telefon (Adresin altına yazılır.)

    Dilekçe Örneği:

    .                FATİH SULTAN MEHMET ORTAOKULU MÜDÜRLÜĞÜNE

    .                                                                                                    Osmancık/ÇORUM

    Okulunuzun 7/B sınıfı öğrencisiyim. Sınıfımızda bulunan panolar yetersiz kaldığı için sınıfımıza ek panolar istiyorum.

    Gereğinin yapılmasını saygılarımla arz ederim.

    Adres: Fatih Sultan Mehmet Ortaokulu

    Tel:                                                                               05/11/

    .                                                                                                                 (İmza)

    .                                                                                                       Hasan GÜNDÜZ

     

     

    Röportaj Türü ve Özellikleri:

    Tanınan, o konuda uzman olan bir kişiye sorulan sorular ve tanınan kişinin cevap vermeleri ile oluşturulan sorulu cevaplı yazı türüne röportaj denir.

    Gazete ve dergilerde yayınlanır.

    Konu ile ilgili hazırlanan çeşitli soruları insanlara sorarak elde edilen cevapları sorulu cevaplı yayınlamayla oluşturulur.

    Röportaj Örneği:

    • Merhaba, vaktiniz var mı? Sizinle röportaj yapabilir miyim?

    -Tabi ki de, buyurun.

    • Bize hobilerinizi anlatır mısınız?

    -Balık tutmak.

    • Küçük yaşlardan beri hayaliniz neydi?

    -Allah’ın istenildiği gibi bir insan olmak.

    • Hedefinize varırken yaşadığınız zor durumlar nelerdir?

    ….

     

     

    Tiyatro Türü ve Özellikleri:

    Bir olayı insanların gözü önünde, sahnede canlandırmaya tiyatro denir.

    İnsan yaşamını insanlar arasındaki ilişkiyi sahnede canlandırmak amacıyla yazılan eserlerdir.

    Karşımızdaki metnin tiyatro olduğunu alt alta dizilen isimler ve isimlerin karşılarındaki konuşmalarından anlarız.

    Sizler için seçip derlediğimiz yüzlerce tiyatro eserine ulaşmak için TIKLAYIN.

    Tiyatro Örneği:

    ALİ AĞA — Efendime söyliyeyim,Dervişcik yani,efendime söyliyeyim,dörde karşı sıfırdı,sonra efendime söyliyeyim yediye karşı yani bir oldu. (Hoca ve Muhtar,sandalyelerini alıp bu tarafa yanaşırlar.)

    HOCA — Desene kahveler yine Derviş Ağadan,ha?

    MUHTAR — (Kahveciye bağırır.) Hayri Ağa,hey Hayri Ağa…Sağar adam ne olacak?Sana funduszeue.info Ağa…İşitmez.Oğlum,ustana söyle gelsin.Şu tavlayı da kaldır.

    ÇIRAK — (Yaklaşır.) Tavlayı mı? (Tavlayı alırken lokumu da almak ister.)

     

     

    Şiir Türü ve Özellikleri:

    Alt alta dizilen dizelerden oluşur.

    Dizeler arası ses uyumları vardır.

    Duygu yoğunluğu vardır.

    Sizler için seçip derlediğimiz şiir örneklerine ulaşmak için TIKLAYIN.

     

    Destan Türü ve Özellikleri:

    Milletlerin tarihinde meydana gelmiş ve o milleti bir şekilde etkilemiş olaylar zamanla dilden dile abartıla abartıla gelmiş ve söylenirken şiirsel (manzum) bir dil kullanılmış yazı türüne destan denir.

    Destanlar ilk çağlardan günümüze kadar gelmiş ve geldiği toplumun kültüründen izler taşıyan yazı türüdür.

    Destanlar; mitoloji, efsane, folklor ve tarihi öğeleri içerir. Destanlarda kahramanlar ve kahramanlara yol gösteren bilge karakterler yer alır. Destanlarda anlatın hikayelerin gerçek hayatla mutlaka bir bağı vardır. Çünkü doğduğu yer o hayatın içidir.

    Destanlar, nesnel bir anlatım olmadıkları için doğru tarih olarak ele alınamazlar. Fakat tarih ile ilgili bilgilere ip ucu olmaları açısından önemlidirler. Çünkü toplumun ortak hayat görüşünü yansıtan, edebi eserlerdir. Bulaşıcı hastalıklar, depremler, kuraklık gibi o toplumun yaşadığı olaylar destanların oluşumunda etkili olmuştur.

    Destanların Genel Özellikleri

    * Söyleyeni belli olmayan anonim eserlerdir.

    * İçinden çıktığı milletin ortak özelliklerini yansıtır.

    * Genellikle şiirsel olarak yazılmışlardır.

    * Tarihî ve sosyal olaylar ortaya çıkmalarını sağlamıştır ve oradan beslenmişlerdir.

    * Destanlarda olağan ve olağanüstü olaylar bir aradadır.

    * Toplumun derinden etkilemiş, toplumda iz bırakmış önemli olaylar anlatılır.

    * Kahramanlar olağanüstü özelliklere sahiptirler.

    * Genellikle kahramanlık, yiğitlik, aşk, dostluk, ölüm ve vatan sevgisi gibi temalar işlenir.

    * Söyleyişi coşkuludur.

    Destan Örneği:

    Sizler için seçtiğimiz birbirinden güzel roman özetleri için TIKLAYIN

     

    Efsane Türü Ve Özellikleri:

     

    Çoğu zaman olağanüstülüklerin yer aldığı, belirli bir üsluba ve şekle bağlı olmayan, genellikle geçmişin derinliklerinden ortaya çıkan kısa, yalın, ağızdan ağıza aktarılan söyleyeni belli olmayan (anonim) halk edebiyatı türüne efsane denir.

    Efsaneler, belirli bir şekilleri olmayan ve konuşma diliyle anlatılan, kısa halk anlatılarıdır.

    Efsanelerin konularını belirli bir olay, yer veya kişi oluşturur. Bu nedenle de efsanelerin "inandırıcılık" özellikleri vardır. Konularına göre sınıflandırılırlar ve evrensel bir halk kültürü oluştururlar. Halk kültürünün değerli kalıtlarından olan efsanelerin ayrıca, gelenek ve görenekleri korumak, insanlara ders vermek, konu aldıkları olaylara, kişilere ve yerlere saygınlık kazandırmak, insanların iyiye, güzele yönelmelerini sağlamak, yaşama umudunu ve sevincini artırmak gibi toplum yaşamında önemli işlevleri vardır.

    Efsanelerin Özellikleri:

    * Efsaneler dilden dile anlatılır.

    * İlk söyleyeni belli değildir, anonimdir.

    * Efsanelerin konuları bir kişiye, bir olaya veya bir yere dayandırılır.

    * Anlatılan olaylar biraz da olsa inandırıcıdır.

    * Efsanelerde çoğu zaman, olağanüstülükler ağır basmaktadır.

    * Dinleyiciler gizemli bir dünyaya yolculuk yapar gibi olurlar.

    * Efsanelerde (bilgi yelpazesi. com) kutsal ögelere rastlanabilmektedir.

    * Efsaneler, belirli bir şekilleri olmayan ve konuşma diliyle anlatılan, kısa halk anlatılarıdır.

    Efsane ve Destan Arasındaki Farklar:

    * Efsane ve destandaki olaylar gerçek olarak kabul edilirler.

    * Destandaki olaylar  tarihte yer aldığı halde, efsanelerde her zaman söz konusu değildir.

    * Her ikisinde de yer alan olaylar, günümüz dünyasında geçer.

    * Efsaneler daha çok evrensel konuları, destanlar ise milli konuları işlerler.

     

    Makale Türünün Özellikleri Makale Örnekleri:

    Herhangi bir konuda öne sürülen bilgi, görüş ve düşünceleri kanıtlamaya yönelik yazı türüdür.

    Yazan öne sürdüğü görüş ve düşünceleri bilgi ve belgelerle kanıtlamak zorundadır.

    Makale yazan kişi o alanda uzman olmalıdır.

    Araştırma yazılarıdır.

    Açıklayıcı yani bilgi verici cümlelerden oluşur.

    Bilgi verilen konu derinlemesine, ayrıntılı bir şekilde anlatılır.

    Makale Örneği:

    Büyük Okyanus’ta 30 metreye kadar yükselen dalgalar sahilleri yerle bir etti. Deniz dibindeki deprem ya da yanardağların patlamasından meydana geldiği söylenen bu dev dalgalara karşı uyarı ağları kuruluyor. Bu dev dalgalar, ’te Endonezya’da bir adanın tamamını kapladı ve 2 bin kişinin yaşamını yitirmesine yol açtı. Yine Gine’de yaşamını yitirenlerin sayısı ise 3 bini aştı….

     

     

    Söyleşi Türü / Sohbet Türü ve Özellikleri:

    Yazarın önemli güncel konulardaki duygu ve düşüncelerini konuşma  havası içinde belirttiği yazı türüdür.

    Metnin sohbet türü olduğunu okurken bize seslenmelerinden, bize soru sormalarından vb anlarız. (….siz de aynı fikirde misiniz?, …anlıyorsunuz., …görmediniz değil mi?)

    Hakkında konuşulan konu yüzeysel, ayrıntıya inilmeden anlatılır.

    Özneldir. Yani yazarın kişisel görüşleri yer alır ve yazar kanıtlama gereği duymaz.

    Söyleşi Örneği:

    Bütün düşünceleri ve varsayımları bize göre ve bazı yönleriyle savunmak olanağı vardır. Bunun için size seslenen kimsenin düşüncelerini öyle anlayıp dinlemeden geri çevirmeye kalkışmayınız. Onları inceleyiniz. Bakalım ne yenilikler bulacaksınız….

     

     

    Eleştiri Türü ve Özellikleri:

    Bir düşünce ve sanat eseri ile ilgili söylenen olumlu veya olumsuz yönlerini ortaya koyarak onun değerini belirtmek amacıyla yazılan yazılara eleştiri denir.

    Bir düşünce ve sanat eseri ile ilgili söylenen olumlu veya olumsuz cümlelerdir.

    Dikkat edin “Bu kitapta anlatım çok sade ve etkileyici.” diyerek yapılan olumlu cümleler de “Bu kitaptaki anlatım çok sıkıcı.” diyerek yapılan olumsuz cümleler de ELEŞTİRİdir.

    “Nurullah ATAǔın bazı çalışmaları örnek olarak verilebilir.

    Eleştiri Örneği:

    Televizyonda yayınlanan diziler hiç de gerçeği yansıtmıyor. Bu diziler kendimizin ve toplumun ekonomik düzeyini yansıtmayıp halkımızın sorunlarına ve yaşam zorluklarına da değinmiyor. Gerçekten (bilgi yelpazesi. com) de gerçeklikten çok uzaklar. Bu dizi ve filmler hiçbir konu hakkında bir bilgi ya da öğüt de vermiyor üstelik. (Olumsuz Eleştiri)

    Halikarnas Balıkçısı takma adıyla tanınan Cevat Şakir Kabaağaçlı, Ege ve Akdeniz kıyılarımızın, ekmeğini çekişe dövüşe denizden çıkaran yoksul, ama namuslu insanlarının yaşam serüvenini, bu bölgelerin taşı toprağı, ormanı dağı, mitolojisi efsanesiyle birlikte, şiirsel bir anlatımın bütün sıcaklığında coşa taşa edebiyatımıza mal eden ilk ve tek sanatçıdır. (Olumlu Eleştiri)








    nest...

    çamaşır makinesi ses çıkarması topuz modelleri kapalı huawei hoparlör cızırtı hususi otomobil fiat doblo kurbağalıdere parkı ecele sitem melih gokcek jelibon 9 sınıf 2 dönem 2 yazılı almanca 150 rakı fiyatı 2020 parkour 2d en iyi uçlu kalem markası hangisi doğduğun gün ayın görüntüsü hey ram vasundhara das istanbul anadolu 20 icra dairesi iletişim silifke anamur otobüs grinin 50 tonu türkçe altyazılı bir peri masalı 6. bölüm izle sarayönü imsakiye hamile birinin ruyada bebek emzirdigini gormek eşkiya dünyaya hükümdar olmaz 29 bölüm atv emirgan sahili bordo bereli vs sat akbulut inşaat pendik satılık daire atlas park avm mağazalar bursa erenler hava durumu galleria avm kuaför bandırma edirne arası kaç km prof dr ali akyüz kimdir venom zehirli öfke türkçe dublaj izle 2018 indir a101 cafex kahve beyazlatıcı rize 3 asliye hukuk mahkemesi münazara hakkında bilgi 120 milyon doz diyanet mahrem açıklaması honda cr v modifiye aksesuarları ören örtur evleri iyi akşamlar elle abiye ayakkabı ekmek paparası nasıl yapılır tekirdağ çerkezköy 3 zırhlı tugay dört elle sarılmak anlamı sarayhan çiftehan otel bolu ocakbaşı iletişim kumaş ne ile yapışır başak kar maydonoz destesiyem mp3 indir eklips 3 in 1 fırça seti prof cüneyt özek istanbul kütahya yol güzergahı aski memnu soundtrack selçuk psikoloji taban puanları senfonilerle ilahiler adana mut otobüs gülben ergen hürrem rüyada sakız görmek diyanet pupui petek dinçöz mat ruj tenvin harfleri istanbul kocaeli haritası kolay starbucks kurabiyesi 10 sınıf polinom test pdf arçelik tezgah üstü su arıtma cihazı fiyatları şafi mezhebi cuma namazı nasıl kılınır ruhsal bozukluk için dua pvc iç kapı fiyatları işcep kartsız para çekme vga scart çevirici duyarsızlık sözleri samsung whatsapp konuşarak yazma palio şanzıman arızası