tırların otobanda hız sınırı / Başbakanlık Mevzuatı Geliştirme ve Yayın Genel Müdürlüğü

Tırların Otobanda Hız Sınırı

tırların otobanda hız sınırı

hız sınırı radar cezaları: Hız sınırları ve hız sınırı ihlali halinde trafik cezaları ne kadar?

Hız sınırı ihlallerinden kaynaklanan cezalar trafikte sürücülerin beklide en çok karşılaştığı cezalardandır. Bunun başlıca sebebi hız sınırı ihlallerinin trafikteki risklerin oluşumunun en büyük sebeplerinden biri olması ve farklı şekillerde en sıkı denetlenen ihlallerin başında gelmesidir. Hız sınırı ihlalleri otoyollara kurulan radar sistemleri ve elektronik denetleme sistemleri gibi farklı yöntemlerle denetlenmektedir. Peki, yılı hız sınırı ihlali trafik cezaları ne kadar? Hız cezası ne zaman belli olur? Radar cezası ne zaman gelir? gibi soruların cevaplarını sizler için araştırdık.

Radar Cezası Sorgulama

Aracınıza kesilen radar cezalarını sorgulamak için kullanabileceğiniz birkaç yöntem bulunmaktadır. Özellikle elektronik denetleme sistemleriyle kesilen trafik cezalarından haberiniz olmayabilir. Bunun için araç plakanıza kesilmiş bir ceza bulunup bulunmadığını rutin olarak kontrol etmek gözden kaçırdığınız bir ceza ile karşılaşmamak adına faydalı olacaktır. Özellikle hız sınırı ihlali, kırmızı ışık ihlali, emniyet şeridi ihlali gibi elektronik denetleme sistemleri tarafından sıkça kontrol edilen ihlallerden kaynaklı cezaların kontrol edilmesi önemlidir.

Radar cezalarını sorgulamak için internet üzerindeki farklı seçenekleri kullanabilirsiniz. Radar cezalarını sorgulayabileceğiniz seçeneklerden bir tanesi PTT’nin sorgulama adresidir. Bir diğer sorgulama seçeneği ise Emniyet Genel Müdürlüğü internet sitesidir. Bu alternatifler haricinde radar cezalarını e-devlet üzerinden de sorgulayabilirsiniz.

Hız Cezası Ne Zaman Belli Olur?

Hız cezasının kesinleşip tebliğ edilmesi cezanın hangi araçlarla kesildiğine göre değişebilir. Trafikte, memurlar tarafından yapılan uygulamalar sırasında radar ile hız limitinin aşıldığı tespit edilen sürücüler uygulama esnasında yazılı olarak ceza makbuzlarını teslim alırlar. Bu ceza makbuzları ile cezanız sisteme işlenmese dahi ödeme yapabilirsiniz. Cezanın sisteme işlenmesi 3 ila 7 iş günü arasında sürmektedir.

Radar Cezası Ne Zaman Gelir?

Otoyollara kurulu 7/24 denetim sağlayan radar mekanizmaları da hız limitine uymayan araçlara trafik cezası kesebilmektedir. Bu yöntemle kesilen cezaların e-devlet sistemine işlenmesi 3 ila 7 iş günü sürmektedir. Cezanın tarafınıza tebliği ise 10 iş gününü bulmaktadır.

Hız Cezası Ne Kadar?

yılında tüm trafik cezalarıyla birlikte hız cezalarına da caydırıcılığı korumak adına artışlar yapıldı. Buna göre bulunduğunuz yolun hız sınırının ne kadar üzerinde olduğunuza göre değişiklik gösteren cezalar şu şekilde hesaplanmaktadır;

Bulunduğunuz yolun hız limitinin yüzde 10 ila yüzde 30 üzerinde seyrediyorsanız TL, yüzde 30 ila yüzde 50 arasında bir sürate sahipseniz bin TL, süratiniz limitin yüzde 50 üzerinde ise 4 bin 64 TL idari para cezasıyla karşılarısınız. Bu ceza oranı ihlalin tespit şeklinde bağımsız olarak, yani EDS hız cezası veya radar olmasına bakılmaksızın her limit aşımı için aynıdır. Dolayısıyla EDS hız cezası ne kadar diye soracak olursanız aynı oranlar geçerlidir.

Hız Sınırı 70 Olan Yerde İhlal Cezası Ne Kadar?

Bu oranlara göre hız sınırı saatte 70 km olan bir yolda; saatte 77 km ile 90 km arasında sürate sahip bir araç TL, saatte 91 km ile km sürate sahip bir araç bin TL, saatte km üzeri hıza sahip bir araç ise 4 bin 64 TL trafik cezası ile karşılaşacaktır.

Karayolları Trafik Kanunu’nun da düzenlediği üzere otoyollarda hız sınırları trafik güvenliğinin sağlanması ve can ve mal kayıplarının önüne geçilmesi açısından önem arz etmektedir. Trafik kurallarına eklenen araç sürüşü esnasında telefonla konuşma yasağı ve sigara içme yasağına ek olarak hız limitleri ile de olası kazaların önüne geçilmek istenmektedir. Azami hız limiti terimi de bu nedenle kullanılmaktadır. Azami hız limiti oluşabilecek hatalı tespitlerin de önüne geçilmesi adına hâlihazırda olan hız sınırlarına % 10’luk bir hata payı eklenmesiyle belirlenmektedir. Bu da demek oluyor ki kilometrelik bir hız sınırının mevcut olduğu yolda % 10’luk hata payı da eklendiğinde kilometrelik bir hız aşımı yani azami hız limiti aşımı tespit edildiğinde bu durum cezalandırılmaktadır. Öte yandan hız kazalarının önüne geçmek için atılmış başka bir adım da bulunmaktadır. Bu da otobanlarda hız alt limitinin 40 kilometre olmasıdır. 40 kilometrenin altına düşüldüğünde de azami hız sınırı aşıldığında da olası kazaların önüne geçilebilmesi için ceza uygulanmaktadır.

Otoban, Otoyol, Yerleşim Yerleri ve Şehirlerarası Karayollarındaki Hız Limitleri Nelerdir?

otoban ve otoyollarda hız sınırları olası görünmez kazaların önüne geçilmesi ve trafik güvenliğinin sağlanması için şu şekilde belirlenmiştir:

  • Otomobil (M1), (M1G), yerleşim yerlerinde 50 km, bölünmüş yollar için km, şehirlerarası çift yönlü karayolları için 90 km, otoyollar için km;
  • Minibüsün otoban hız sınırı yerleşim yerlerinde 50 km, bölünmüş yollar için 90 km, şehirlerarası çift yönlü karayolları için 80 km, otoyollar için km; 
  • Otobüslerin otoban hız sınırı yerleşim yerlerinde 50 km, bölünmüş yollar için 90 km, şehirlerarası çift yönlü karayolları için 80 km, otoyollar için km; 
  • Kamyonet otoban hız sınırı yerleşim yerlerinde 50 km, bölünmüş yollar için 85 km, şehirlerarası çift yönlü karayolları için 80, otoyollar için 95 km; 
  • Panelvan otoban hız sınırı yerleşim yerlerinde 50 km, bölünmüş yollar için km, şehirlerarası çift yönlü karayolları için 85 km, otoyollar için km; 
  • Kamyon ve çekici hız sınırı yerleşim yerlerinde 50 km, bölünmüş yollar için 85 km, şehirlerarası çift yönlü karayolları için 80 km, otoyollar için 90 km; 
  • Motosiklet otoban hız sınırı (L3) yerleşim yerlerinde 50 km, bölünmüş yollar için 90 km, şehirlerarası çift yönlü karayolları için 80 km, otoyollar için km; 
  • Motosiklet (L4), (L5), (L7) ise yerleşim yerlerinde 50 km, bölünmüş yollar için 80 km, şehirlerarası çift yönlü karayolları için 70 km, otoyollar için 80 km; 
  • Motorlu bisiklet (L1, L2, L6) ve motorsuz bisiklet yerleşim yerlerinde 30 km, bölünmüş yollar için 45 km, şehirlerarası çift yönlü karayolları için 45 km, (motorlu bisiklet ve motorsuz bisikletin otoyollara girmemesi öngörülmüştür); 
  • Tehlikeli madde taşıyan araçlar yerleşim yerlerinde 30 km, bölünmüş yollar için 60 km, şehirlerarası çift yönlü karayolları için 50 km, otoyollar için 70 km; 
  • Özel yük taşıyan araçların otoyolda hız sınırı yerleşim yerlerinde 30 km, bölünmüş yollar için 50 km, şehirlerarası çift yönlü karayolları için 50 km, otoyollar için 60 km; 
  • Lastik tekerlekli traktörler yerleşim yerlerinde 20 km, bölünmüş yollar için 40 km, şehirlerarası çift yönlü karayolları için 30 km, (lastik tekerlekli traktörlerin otoyollara girmemesi öngörülmüştür); 
  • Arızalı bir aracı çeken araçlar yerleşim yerlerinde 20 km, bölünmüş yollar için 30 km, şehirlerarası çift yönlü karayolları için 20 km, otoyollar için 40 km;
  • İş makineleri için yerleşim yerlerinde 20 km, bölünmüş yollar için 20 km, şehirlerarası çift yönlü karayolları için 20 km ve otoyollara yolun işletilmesinden sorumlu kuruluştan izin alınmadan girilemeyeceği yönünde olmak üzere kilometre cinsinden hız limitleri belirlenmiştir ve dolayısıyla sürücüler bu kurallara riayet etmelidir. 

İçişleri Bakanlığı 1 Temmuz ’den geçerli olarak otomobiller için otoyollarda hız sınırlarını güncelledi. Buna göre, yerleşim yeri dışındaki şehirlerarası çift yönlü karayolları ile bölünmüş yollarda otomobillerde hız sınırında saatte 10 – 20 km’ye kadar artış yaptı.

1 Temmuz tarihinden itibaren:

  • Edirne - İstanbul (Avrupa Otoyolu),
  • İstanbul - Ankara (Anadolu Otoyolu),
  • Niğde - Mersin - Şanlıurfa (Niğde - Tarsus kesimi, Tarsus - Şanlıurfa kesimi)
  • Çeşme - İzmir-Aydın  (Çeşme - İzmir kesimi ile İzmir-Aydın kesimleri)

otoyollarında geçerli olan km/s hız sınırı, km/s olarak güncellendi.

  • Kuzey Marmara Otoyolunun Sakarya - Kurtköy - Odayeri - Kınalı bölümü,
  • Malkara - Çanakkale,
  • Gebze - İzmir /Menemen - Çandarlı,
  • Ankara - Niğde

otoyollarında geçerli olan km/s olan hız sınırı ise km/s olarak güncellendi.

Ayrıca yapımı devam eden ve yeni projelendirilecek otoyollar hizmete açıldığında hız sınırı; km/s olarak sınırlandırılacak.

Hız Sınırı Cezaları Nasıl Tespit Edilmekte ve Uygulanmaktadır?

Radar olarak bilinen sistemler yardımıyla tespit edilen hız aşımları cezalara yol açabilmektedir. Belirli bir alan üzerinde kilometre üzerinde yapılan hızı tespit etmeye yaran radar otoyollarda hız sınırları ve otoban hız sınırları ihlalini tespit etmeye yarayan hassas yapılara sahiptir. 

Hız Sınırını Aşma Oranı

Ceza Puanı

%10 - %30

10

%30 - %50

15

%50 ve daha fazlası


15 puan + para cezası

Hız sınırını %10 ile %30 bandında aşanlara 10, %30 ila %50 bandında aşanlara 15, %50 ila daha fazla bir oranda aşanlara ise 15 ceza puanı ve çeşitli miktarlarda para cezaları uygulanmaktadır. 

Hız sınırını aşmak ölümcül sonuçlar doğurabilecek nitelikte olmakla birlikte özellikle dikkat edilen konular arasında yer almaktadır. Bu nedenle uygulanacak olan yaptırımlar ile hız aşımı konusunda bir caydırıcılık kazanılmaya çalışılmaktadır. Örneğin aynı yıl içerisinde 5 kez hız sınırını aşan bir sürücünün ehliyetine 1 yıllığına el konulmaktadır. Fakat 1 yıl sonunda bu kimse direkt olarak ehliyetine kavuşamamakta öncelikle para cezasını ödedikten sonra psikolojik değerlendirmeleri olumlu sonuçlanırsa ehliyetlerini geri alabilmektedirler. Eğer ki 5 yıl içerisinde bu durum tekrar ederse bu kimselerin trafiğe çıkması diğer insanların can güvenliğini tehdit edeceği için bu kişilerin ehliyetleri süresiz bir şekilde iptal edilmektedir. 

Hız Cezaları Nasıl ve Nereden Ödenir?

E-devlet sistemi üzerinde otoban hız limitleri eğer aşılmış ise 1 hafta içerisinde görüntülenebilmektedir. Araç plakasına yazılan ceza üzerinde mevcut ceza, nedeni ve ceza tutarı ile birlikte sistemde çıkmaktadır. Eğer ceza tutarı diğer trafik cezaları gibi tebliğ süresinden sonraki ilk 15 gün içerisinde ödenirse % 25 indirimli bir şekilde ödenebilmektedir. Fakat 1 ay içerisinde ödenmeyen ceza tutarında da % 5’lik faiz uygulamasına gidilmektedir. Vergi dairesi, anlaşmaları bankalar ya da PTT gibi seçeneklerle ödemeler gerçekleştirilebilmekle beraber e-devlet üzerinden de online olarak ödeme yapılabilmektedir. Son olarak eğer ki hız limitini aşmadığınızdan eminseniz 15 günlük itiraz süresinde itirazda bulunmanız gerekmektedir.

İçişleri Bakanlığından:

KARAYOLLARI TRAFİK YÖNETMELİĞİNDE DEĞİŞİKLİK

YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK

MADDE 1 –18/7/ tarihli ve mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Karayolları Trafik Yönetmeliğinin 11 inci maddesinin başlığı ile birinci fıkrasının (e), (g) ve (i) bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Karayolları Genel Müdürlüğünün görev ve yetkileri”

“e) Trafik kazalarının oluş nedenlerine göre verileri hazırlamak ve karayollarında gerekli önleyici teknik tedbirleri almak veya aldırmak,”

“g) Yetkili birimlerce veya trafik zabıtasınca tespit edilen trafik kaza analizi sonucu, altyapı ve yolun fiziki yapısı ile işaretlemeye dayalı kaza sebepleri göz önünde bulundurularak gerekli görülecek tedbirleri almak veya aldırmak,”

“i) Trafik zabıtasının görev ve yetkileri saklı kalmak üzere, sayılı Karayolları Trafik Kanununun 13, 14, 16, 17, 18, 47/a ve 65 inci maddeleri hükümlerine aykırı hareket edenler hakkında Cumhuriyet Başsavcılığına Sevk Tutanağı veya idari para cezasına dair tutanak düzenlemek; 47 nci maddesinin (b), (c) ve (d) bentlerinde belirtilen kural ihlallerinin tespiti halinde, durumu bir tutanakla belirlemek ve gerekli işlemin yapılması için en yakın trafik kuruluşuna teslim etmek,”

MADDE 2 – Aynı Yönetmeliğin 13 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“MADDE 13 – Ulaştırma Bakanlığının ilgili birimleri;

a) Karayolları Trafik Kanunu açısından karayolu taşımasına ilişkin gerekli koordinasyonu sağlamak,

b) Tescile bağlı araçların muayenelerini yapmak veya yaptırmak,

c) Muayene istasyonlarını denetlemek,

ç) Karayolları Trafik Kanununun 35 inci maddesi hükümlerine aykırı hareket edenler hakkında tutanak düzenleyerek idarî para cezası vermek,

d) Karayolları Trafik Kanununun 35 inci maddesinde belirlenen idarî tedbirleri almak,

e) Trafik zabıtasının görev ve yetkileri saklı kalmak üzere, araçların ağırlık ve boyut kontrollerini yapmak veya yaptırmak ve denetlemek, aykırı görülen hususlarla ilgili olarak sorumlular hakkında idarî para cezasına dair tutanak düzenlemek.

f) Karayolları Trafik Kanunu ve diğer mevzuatla verilen hizmetleri yapmak,

ile görevlidir.”

MADDE 3 – Aynı Yönetmeliğin 19 uncu maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“MADDE 19 – İlgili bütün kuruluşlar, yapımı, bakımı, işletilmesi ile görevli ve sorumlu oldukları karayollarında;

a) Karayolu yapısını,

b) Trafik işaretlerini,

trafik güvenliğini sağlayacak şekilde yapmak ve bulundurmakla yükümlüdürler.”

MADDE 4 – Aynı Yönetmeliğin 20 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“MADDE 20 – Karayolu yapısında çeşitli kişi, kurum ve kuruluşlarca yapılacak çalışmalarda; Karayolları Trafik Kanunu hükümleri ile bu Kanuna göre çıkarılan yönetmelik hükümleri uygulanır.

Bu çalışmalar sırasında meydana getirilen tehlikeli durum ve engeller, bütün sorumluluk bunları yaratan kişilere ait olmak üzere trafik zabıtası veya gerektiğinde genel zabıta ile iş birliği yapılmak suretiyle yolun yapımı, bakımı, işletilmesinden sorumlu kuruluşlar tarafından ortadan kaldırılır. Yapılan masraflar sorumlulara ödettirilir.”

MADDE 5 – Aynı Yönetmeliğin 21 inci maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Yaratılan tehlike ve engeller trafik zabıtası veya gerektiğinde genel zabıta ile iş birliği yapılmak suretiyle yolun yapımı, bakımı, işletilmesinden sorumlu kuruluşlar tarafından ortadan kaldırılır, bozukluk ve eksiklikler derhal giderilir. Zarar karşılıkları ve masraflar sorumlulara ödetilir.

Işıklı trafik işaret cihazları, trafik işaret levhaları, kenar taşları, oto korkuluk ve benzeri yol ve trafik güvenliği elemanlarına zarar veren kişilerin yetkililerce tespiti halinde bu durumun, yolun yapımı, bakımı, işletilmesi ile ilgili kuruluşa bildirilmesi zorunludur.”

MADDE 6 – Aynı Yönetmeliğin 22 nci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Yönetmeliğinde belirtilen hususlara aykırı olarak dikilen, konulan ve bulundurulan ışıklar, işaretleme ve benzerleri bütün sorumluluk ve giderler mal sahibine ait olmak üzere yolun yapımı, bakımı, işletilmesi ile ilgili kuruluşça kaldırılır ve yapılan masraflar sorumlulara ödettirilir.”

MADDE 7 – Aynı Yönetmeliğin 24 üncü maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Trafik işaretlerinin bakım, onarım ve işletilmeleri dâhil temin ve tesisine, yolun yapımı, bakımı, işletilmesinden sorumlu olan kuruluşlar görevli ve yetkilidir.”

MADDE 8 – Aynı Yönetmeliğin 26 ncı maddesinin birinci ve üçüncü fıkraları aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“Karayollarında her iki taraftan sınır çizgisine 50 metre mesafe içinde bağlantıyı sağlayacak geçiş yolları yönünden; akaryakıt, servis, dolum ve muayene istasyonları, umuma açık park yeri ve garaj, terminal, fabrika, işhanı, çarşı, pazar yeri, eğlence yerleri, turistik yapı ve tesisler, inşaat malzemesi ocak ve harmanları, maden ve petrol tesisleri, araç bakım, onarım ve satım işyerleri ve benzeri trafik güvenliğini etkileyecek yapı ve tesisler için, o karayolunun yapımı, bakımı, işletilmesi ile ilgili kuruluştan izin alınması zorunludur.”

“İzinsiz yapılan bu gibi tesislerin yapımı ve işletilmesi yetkililerce durdurulacağı gibi, tesislerle ilgili yönetmelikteki şartlar yerine getirilmeden işletme izni verilmez ve bağlantı yolu, her türlü gider sorumlulara ait olmak üzere yolun yapımı, bakımı, işletilmesi ile ilgili kuruluşça ortadan kaldırılır.”

MADDE 9 – Aynı Yönetmeliğin 30 uncu maddesinin ikinci ve üçüncü fıkraları birleştirilerek aşağıdaki şekilde tek fıkra olarak değiştirilmiştir.

“Sürücülere ait bilgilerde meydana gelebilecek değişiklikler ve araçlar üzerinde meydana gelebilecek teknik veya hukuki değişiklikler ile haciz, rehin, ihtiyati tedbir ve belge iptali gibi kısıtlayıcı şerhlerin elektronik ortamda tutulan siciller üzerine işlenilmesi ve kaldırılması işlemleri, bu değişiklik veya şerhlere karar veren yargı ve icra birimleri ile kamu kurum veya kuruluşları tarafından elektronik sistemle yapılabilir. Sürücü belgesi ve tescil işlemlerine esas teşkil edecek bilgiler, Emniyet Genel Müdürlüğü tarafından ilgili kamu kurum veya kuruluşlarından elektronik sistemle temin edilebilir veya kanunlardaki istisnalar hariç olmak üzere bu amaçla sınırlı olarak paylaşılabilir. Bu fıkranın uygulanmasına ilişkin olarak Emniyet Genel Müdürlüğü ile ilgili taraflar arasında protokoller yapılır.”

MADDE 10 – Aynı Yönetmeliğin 67 nci maddesinin ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve bu maddenin sonuna aşağıdaki fıkra eklenmiştir.

“Araçların cinslerine, kullanım amaç ve şekillerine göre muayene süreleri, Ulaştırma Bakanlığınca araç muayenesi ile ilgili olarak çıkarılan yönetmelikte belirtilir.”

“Arazi vitesi olmayan otomobillerle zirai traktörler dışındaki her cins aracın fenni muayeneleri yapılırken, aracın sefer görev emri belgeleri kontrol edilir. Taşıt Sefer Görev Emri verildiği halde tatbikat çağrısına uymayan veya adresinde bulunmayan taşıtlar fenni muayene istasyonuna bildirilir; bu tür araçların muayenesi yapılmaz.”

MADDE 11 – Aynı Yönetmeliğin üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“MADDE – Karayolları Trafik Kanununda ve bu Yönetmelikte yazılı kayıt ve şartlar dışında ve aksine bir işaret bulunmadıkça yol durumlarına göre römorksuz araç cinsleri için saatteki asgari ve azami hız sınırları aşağıda gösterilmiştir.

ARAÇ CİNSİ

YERLEŞİM

YERİ

İÇİNDE

YERLEŞİM YERİ DIŞINDA

OTOYOLLARDA

ŞEHİRLERARASI

ÇİFT YÖNLÜ

KARAYOLLARINDA

BÖLÜNMÜŞ

YOLLARDA

Otomobil (M1),(M1G),

50

90

Minibüs (M2),

50

80

90

Otobüs (M2-M3),

50

80

90

Kamyonet (N1), N1G)

50

80

85

95

Kamyon (N2-N3),

Çekici (N2-N3)

50

80

85

90

Motosiklet (L3)

50

80

90

Motosiklet (L4, L5, L7)

50

70

80

80

Motorlu bisiklet (L1, L2, L6)

Motorsuz bisiklet

30

45

45

Giremez

Tehlikeli madde taşıyan

araçlar ve özel yük

taşıma izin belgesi

veya özel izin belgesi

ile karayoluna çıkan

araçlarda (Belgelerinde

aksine bir hüküm yoksa)

30

50

50

60

Lastik tekerlekli traktörler

20

30

40

Giremez

Arızalı bir aracı çeken araçlar

20

20

30

40

İş makineleri

20

20

20

Yolun yapım, bakım

veya işletilmesinden

sorumlu kuruluştan

izin alınmadan

giremez

kilometredir.

Hız sınırlayıcı cihaz bulundurma ve kullanma zorunluluğu olan araçlarda; yol ayrımı yapılmaksızın M3 sınıfı otobüslerde hız sınırı ayarlaması km/s, N3 sınıfı kamyon ve çekicilerde ise 90 km/s olacaktır. Bu araçlar şehir içi yollarda ise, diğer araçların tabi olduğu azami hız sınırlarına uymak zorundadırlar.

Zorunlu haller dışında şehirlerarası karayolunu kullanan motorlu araçlarda araç cinsi gözetilmeksizin asgari hız sınırı 15 km/s, otoyollarda ise 40 km/s’tir.

Tehlikeli madde taşımaya mahsus olup, boş olarak trafiğe çıkan araçlar yukarıda belirtilen kendi sınıfına giren araçlara ait hızla sürülebilirler.

Römorklu veya yarı römorklu araçlarda (Römork takmış LTT hariç) en çok hız sınırı aynı cins römorksuz araçlara ait en çok hız sınırından saatte 10 km. daha düşüktür.

Servis freni bozuk araçları çeken araçlar saatte 15 km.’nin üstünde bir hızla sürülemez.

İçişleri Bakanlığı, Ulaştırma Bakanlığının görüşünü alarak, yerleşim yeri dışındaki şehirlerarası çift yönlü karayolları ile bölünmüş yollarda ve otoyollarda otomobiller için hız sınırını 20 km/s’e kadar artırmaya yetkilidir.

İl ve ilçe trafik komisyonları belediye sınırları içindeki karayollarında otomobiller için hız sınırını 20 km/s’e kadar artırmaya yetkilidir. Ancak belediye sınırları içinden geçen ve Karayolları Genel Müdürlüğünün sorumluluğunda bulunan devlet ve il yolları için Karayolları Genel Müdürlüğünün uygun görüşünün alınması zorunludur.”

MADDE 12 – Aynı Yönetmeliğin inci maddesinin; birinci fıkrasının (c) bendi, aynı fıkranın (d) bendinin (2) numaralı alt bendi ile (4) numaralı alt bendinin ikinci paragrafı ve aynı fıkranın (m) bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“c) Azami Uzunluklar

- Otobüs dışındaki motorlu araçlarda metre

- Römorklarda metre

- İki dingilli otobüslerde metre

- İkiden çok dingilli otobüslerde metre

- Yarı römorklu araçlarda metre

- Mafsallı (Körüklü) otobüslerde metre

- Römorklu otobüslerde metre

- Römorklu kamyonlarda metre

- İki römorklu katarlarda metre”

“2) Toplam ağırlıklar

İki dingilli motorlu araçlar ve römorklarda18 ton

Üç dingilli motorlu araçlarda (Tip Onayı

Yönetmeliğindeki şartlarla)25 (26*) ton

Üç dingilli yarı römorklu araçlarla mafsallı otobüslerde28 ton

Dört dingilli motorlu araçlarda32 ton

Dört dingilli römorklu ve yarı römorklu araçlarda36 ton

Dört dingilli yarı römorklu araçlarda yarı römork dingil

grubu ağırlığı 20 ton olan araçlarda38 ton

Beş veya daha çok dingilli yarı römorklu veya römorklu katarlarda40 ton

Kombine bir taşıma faaliyeti olarak 40 ft. Boyutunda ISO Konteyner

taşıyan iki veya üç dingilli yarı-römorka sahip üç dingilli motorlu araçlar44 ton

Karayollarında yapılacak sabit veya seyyar ağırlık kontrolü esnasında, aracın azami yüklü ağırlığının en çok % 5’i kadar tartı toleransı tanınır. Ancak, ocaklardan çıkarılan ve ocak sahasının içinde tartılamayan madenlerin, paketlenmemiş veya herhangi bir şekilde seçilecek stok sahalarına depolanması, zirai ürünlerin üretildiği arazi parçasından stoklama alanlarına yapılacak seri taşıma amaçlı depolamalar sırasında, her türlü karayolu üzerinde 1 kilometreye kadar yakın mesafeli taşımalarda, taşıtların hızı 60 km/s’i geçmemek kaydı ile aracın azami yüklü ağırlığını % 15 oranında aşabilmeleri mümkündür.

Araçların imal tarihine bakılmaksızın yukarıda belirtilen boyutlar ve ağırlıklar uygulanır.”“Ancak, bu araçlar karayolunda seyrederken azami dingil ağırlıkları ile azami yüklü ağırlık değerleri aşılamaz.”

“m) Karayolu güzergâhları üzerinde kış hizmetleri amacı ile seyreden, yolun yapım ve bakımından sorumlu kuruma ait araçlara; hizmetin gereği beraber veya ayrı ayrı çalıştırdıkları tuz serici, ön-yan kar bıçağı, kar rotatifi ve benzeri ataşmanlarla birlikte saatte 60 km/s hızı geçmemeleri kaydıyla azami yüklü ağırlıklarının üzerinde yükleme yapılabilir.”

MADDE 13 – Aynı Yönetmeliğin üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

“MADDE – Araçların yüklenmesinde belirlenmiş ölçü ve esaslara aykırı olarak;

a) Taşıma sınırı üstünde yolcu taşınması,

b) Azami yüklü ağırlığın veya izin verilen azami yüklü ağırlığın aşılması, bu ağırlıklar aşılmamış olsa bile azami dingil ağırlıkları aşılacak şekilde yüklenmesi,

c) Yükün cinsi, şekli, yeri, nitelik ve özellikleri bakımından; karayolu yapısı ve kapasitesi ile trafik güvenliği bakımından tehlikeli olabilecek, karayolunu kullananlara ve mülklere zarar verecek tarzda yüklenmesi,

ç) Tehlikeli ve zararlı maddelerin şartlarına uyulmadan, gerekli izin ve önlemler alınmadan taşınması,

d) Ağırlık ve boyutları bakımından taşınması özel izne bağlı olan eşyanın izin alınmadan yüklenmesi, taşınması ve taşıttırılması,

e) Gabari dışı yük yüklenmesi,taşınan yük üzerinde veya araç dışına yolcu veya hizmetli bindirilmesi,

f) Yükün karayoluna değecek, düşecek, dökülecek, saçılacak, sızacak, akacak, kayacak, gürültü çıkaracak şekilde yüklenmesi,

g) Yükün, her çeşit yolda ve yolun her eğiminde dengeyi bozacak, yoldaki bir şeye takılacak ve sivri çıkıntılar hasıl edecek şekilde yüklenmesi,

ğ) Yükün, sürücünün görüşüne engel olacak, aracın sürme güvenliğini bozacak ve tescil plakaları, ayırım işaretleri, dur ve dönüş ışıkları ile yansıtıcıları örtecek şekilde yüklenmesi,

h) Yükün, aracın boyunu önden 1 metre, arkadan 2 metre aşacak, kasanın sağ ve sol yanından taşacak şekilde yüklenmesi,

ı) Çeken ve çekilen araçlarla ilgili şartlar ve tedbirler yerine getirilmeden araçların çekilmesi,

yasaktır.

Yukarıda sayılan yasaklara uymayan araç sürücüleri hakkında cezai işlem yapılmakla birlikte, bütün sorumluluk ve giderler araç işletenine ait olmak üzere fazla yolcular en yakın yerleşim biriminde indirilir.

Azami yüklü ağırlığın % 20'den fazla aşılması halinde fazla yük, Karayolları Trafik Kanununun 65 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendine uygun hale getirilmeden aracın yola devam etmesine izin verilmez.

Yukarıdaki diğer yasaklara uymadığı tesbit edilen araçlar ise, gerekli şartlar sağlanıncaya kadar trafikten men edilir. Bunlardan trafik güvenliğine ve karayolu yapısına tehlike yaratmayacak durumda olanlara en yakın yerleşim birimlerinde gerekli önlemleri almaları için izin verilir.

Uluslararası yük taşımacılığına ilişkin konularda ikili ve/veya çok taraflı anlaşma hükümleri saklıdır.

Milletlerarası taşımalarda yabancı plakalı araçların birinci fıkraya uymayan işleten ve gönderenlerine verilen idari para cezaları tahsil olunmadan anılan araçların yola devam etmelerine izin verilmez.

Sürekli veya süreksiz olarak yük naklettiren kamu kurum ve kuruluşları ve gerçek ve tüzel kişilere ait işletmeler, yük nakli yaptırdıkları araçların azami yüklü ağırlıklarını dikkate alarak yükleme yapmak zorundadırlar.

İşleten ile gönderenin aynı olması halinde Karayolları Trafik Kanununun 65 inci maddesinin birinci fıkrasına uymayan işleten ve gönderen için uygulanacak idari para cezalarının toplamı uygulanır.

Gönderenin birden fazla olması veya tespit edilememesi halinde Karayolları Trafik Kanununun 65 inci maddesinin birinci fıkrasına uymayan işleten ve gönderen için uygulanacak idari para cezalarının toplamı işletene uygulanır.”

MADDE 14 – Aynı Yönetmeliğin “Ek Ceza Puanı Cetveli”nde yer alan Karayolları Trafik Kanununun “82/1-b” maddesinde öngörülen ceza puanı cetvelden çıkarılmış, Karayolları Trafik Kanununun “65 inci maddesine” ilişkin olarak cetvelde yer alan “Trafik Kural İhlalinin Konusu” ile “Ceza puanları” aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.

KANUN

MADDESİ

TRAFİK KURAL İHLALİNİN KONUSU

CEZA

PUANI

( )

65/1-a

Taşıma sınırı üstünde yolcu almak,

10

65/1-d

Karayolu yapısı ve kapasitesi ile trafik güvenliği bakımından tehlikeli olabilecek tarzda yükleme yapmak

15

65/1-e

Tehlikeli ve zararlı maddeleri, gerekli izin ve tedbirleri alınmadan taşımak

15

65/1-f

Ağırlık ve boyutları bakımından taşınması özel izne bağlı olan eşyanın izin alınmadan yüklemek, taşımak ve taşıttırmak,

15

65/1-h

Yükü, karayoluna değecek, düşecek, dökülecek, saçılacak, sızacak, akacak, kayacak, gürültü çıkaracak şekilde yüklemek

15

65/1-i

Yükü, her çeşit yolda ve yolun her eğiminde dengeyi bozacak, yoldaki bir şeye takılacak ve sivri çıkıntılar hasıl edecek şekilde yüklemek,

15

65/1-j

Sürücünün görüşüne engel olacak, aracın sürme güvenliğini bozacak ve tescil plakaları, ayırım işaretleri, dur ve dönüş ışıkları ile yansıtıcıları örtecek şekilde yükleme yapmak

15

65/1-k

Çeken ve çekilen araçlarla ilgili şartlar ve tedbirler yerine getirilmeden araçları çekmek

15

MADDE 15 – Aynı Yönetmeliğin 11 inci maddesinin birinci fıkrasının (h) ve (j) bentleri ile 67 nci maddesinin beşinci fıkrası yürürlükten kaldırılmıştır.

MADDE 16 – Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 17 – Bu Yönetmelik hükümlerini İçişleri, Bayındırlık ve İskân ve Ulaştırma Bakanları yürütür.

nest...

çamaşır makinesi ses çıkarması topuz modelleri kapalı huawei hoparlör cızırtı hususi otomobil fiat doblo kurbağalıdere parkı ecele sitem melih gokcek jelibon 9 sınıf 2 dönem 2 yazılı almanca 150 rakı fiyatı 2020 parkour 2d en iyi uçlu kalem markası hangisi doğduğun gün ayın görüntüsü hey ram vasundhara das istanbul anadolu 20 icra dairesi iletişim silifke anamur otobüs grinin 50 tonu türkçe altyazılı bir peri masalı 6. bölüm izle sarayönü imsakiye hamile birinin ruyada bebek emzirdigini gormek eşkiya dünyaya hükümdar olmaz 29 bölüm atv emirgan sahili bordo bereli vs sat akbulut inşaat pendik satılık daire atlas park avm mağazalar bursa erenler hava durumu galleria avm kuaför bandırma edirne arası kaç km prof dr ali akyüz kimdir venom zehirli öfke türkçe dublaj izle 2018 indir a101 cafex kahve beyazlatıcı rize 3 asliye hukuk mahkemesi münazara hakkında bilgi 120 milyon doz diyanet mahrem açıklaması honda cr v modifiye aksesuarları ören örtur evleri iyi akşamlar elle abiye ayakkabı ekmek paparası nasıl yapılır tekirdağ çerkezköy 3 zırhlı tugay dört elle sarılmak anlamı sarayhan çiftehan otel bolu ocakbaşı iletişim kumaş ne ile yapışır başak kar maydonoz destesiyem mp3 indir eklips 3 in 1 fırça seti prof cüneyt özek istanbul kütahya yol güzergahı aski memnu soundtrack selçuk psikoloji taban puanları senfonilerle ilahiler adana mut otobüs gülben ergen hürrem rüyada sakız görmek diyanet pupui petek dinçöz mat ruj tenvin harfleri istanbul kocaeli haritası kolay starbucks kurabiyesi 10 sınıf polinom test pdf arçelik tezgah üstü su arıtma cihazı fiyatları şafi mezhebi cuma namazı nasıl kılınır ruhsal bozukluk için dua pvc iç kapı fiyatları işcep kartsız para çekme vga scart çevirici duyarsızlık sözleri samsung whatsapp konuşarak yazma palio şanzıman arızası