parca butun ile ilgili oyun / OKUL ÖNCESİ EĞİTİMDE OYUNUN, OYUNDA YETİŞKİNİN İŞLEVİ - ekipnormarazon

Parca Butun Ile Ilgili Oyun

parca butun ile ilgili oyun

Tam mı Yarım mı?

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;

Kazanım ve Göstergeleri:

BG

A14        Parça-bütün ilişkisini kavrayabilme

G1          Bir bütünün parçalarını söyler.

G2          Bir bütünü parçalara böler.

G3          Bütün ve yarımı gösterir.

G4          Parçaları birleştirerek bütün elde eder.

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;

Malzeme: 

Elma, portakal, patates, soğan, pırasa, ekmek, salatalık, kağıt, peçete, uzun makarna; bıçak (sadece sizin kullanımınız için)

&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;&#;

Uygulama:

  • Malzemeler bir gün öncesinden hazır edilir.
  • Çocukların “U” düzeninde oturmaları istenir ve malzemeler tek tek gösterilir.
  • Her malzeme için çocuklara “eğer bu malzemeyi ortadan kesersem ne olur” diye sorulur.
  • Cevaplar dinlendikten sonra malzemeler elle ya da bıçak yardımıyla iki eş parçaya bölünür.
  • Daha sonra bu iki parça birleştirildiğinde ne olacağı sorulur.
  • Sonrasında birleştirilir.
  • Yarım ve bütün olan nesneler karışık halde çocukların önüne konulur ve yarım olanları göstermeleri istenir.
  • Bütün olanları sizin yaptığınız gibi iki eş parçaya bölmeleri istenir. Örneğin uzun makarnayı ortasından kırabilir ya da peçeteyi ikiye bölebilirler.
  • Daha sonra bunları birleştirmeleri istenerek parçaların bir bütünü oluşturdukları üzerine sohbet edilir.
  • Etkinliğe devam edilmek istenirse çocukların patates ve soğan gibi malzemelerin yarım parçalarını kullanarak kağıda baskı yapmaları istenebilir.
  • Sonrasında yapılanlar özetlenerek etkinlik sonlandırılır.

KAVRAM OYUNLARI





Sabah Öğle Akşam


Oyunun Adı : Sessiz Film
Kişi Sayısı : Bütün sınıf
Materyal :

Oynanışı
Çocuklar yarım daire şeklinde halıya otururlar. Öğretmen bir çocuğu yanına çağırır.
Ona günün belli bir bölümünde yapılan bir etkinliği söyler. Çocuklar hareketleriyle söylenen şeyi
anlatmaya çalışırlar. Çocuk anlattığı şeyin ne zaman yapıldığını da anlatır. İlk bilen çocuk kazanır.




Oyunun Adı : Ne yapalım?
Kişi Sayısı : Bütün sınıf
Materyal :


Oynanışı
Çocuklar halıya yarım daire olarak otururlar. Öğretmen &#;sabah&#; dediğinde çocuklar dişlerini fırçalarlar. &#;Öğle&#; dediğinde oyun oynama hareketi yaparlar. &#;Akşam&#; dediğinde uyuma hareketi yaparlar. Öğretmen bunları hızlı hızlı söyler. Yanan çocuk oyundan çıkar.

Büyük Orta Küçük

Oyunun Adı : Tırtılı Oluştur
Kişi Sayısı : İki Kişi
Materyal : Büyük, orta ve küçük boylarda kesilmiş renkli daireler, kartondan yapılmış iki tırtıl başı, müzik



Oynanışı
Öğretmen büyük, orta ve küçük boy renkli daireleri halının üzerine dağıtır. Halının bir ucuna bir tırtıl diğer ucuna diğer tırtıl kafasını koyar. Yanına iki çocuk çağırır. Çocuklardan birinden küçük dairelerden bir tırtıl yapmasını diğerinden orta boy dairelerden bir tırtıl yapmasını ister, Müziği açar ve süre başlar. Tırtılını söylenen boy daireyle daha önce oluşturan çocuk oyunu kazanır.
Uzun Kısa

Oyunun Adı : Karenin İçinde Otur
Kişi Sayısı : Bütün sınıf
Materyal : Uzun ve kısa şeritler

Oynanışı
Öğretmen uzun ve kısa şeritleri hazırlayıp sınıfın her yerine dağıtır. Sınıf iki gruba ayrılır Bir grubun kısa şeritleri, diğer grubun uzun şeritleri toplayacağını söyler. Müzik başladığında toplayacaklarını, müzik durduğunda bekleyeceklerini söyler. Toplanan şeritlerle iki grubun da yerde kare oluşturmaları istenir. Çocuklar oluşturdukları karenin içine girip dururlar, Uzun dediğinde uzun şeritlerin oluşturduğu karenin içindeki çocuklar, kısa dediğinde kısa şeritlerle oluşturulan karenin içinde oturan çocuklar ayağa kalkar Öğretmen çocukları şaşırtmaya çalışır.




Oyunun Adı : Boyuma Göre Evdeyim
Kişi Sayısı : Bütün sınıf
Materyal : Bir uzun ve bir kısa kutudan yapılmış iki adet ev, uzun ve kısa boylu insan resimleri


Oynanışı
Çocuklara uzun ve kısa boylu insan resimleri verilir. Çocuklar insan resimlerini boyarlar ve keserler. Ardından insan resimleri karışık olarak masaya konur. Sınıf iki gruba ayrılır. Bir grup uzun, bir grup kısa olur. Süre başladığında çocuklar gruplarına göre (uzun ya da kısa) insan resimlerini toplayıp o boydaki eve yapıştırırlar. En kısa zamanda doğru resimleri yapıştıran grup oyunu kazanır.



Şişman Zayıf




Oyunun Adı : Kedileri Topla
Kişi Sayısı : İki Kişi
Materyal : İp, şişman ve zayıf kedi resimleri

Oynanışı
Öğretmen sandalyeleri yan yana ve karşılıklı olarak dizer. Sandalyelerin ayakları arasına ipler bağlar. İplerin altına şişman ve zayıf kedi resimlerini koyar. İki çocuk seçer. Seçilen çocuklar süre başlayınca iplere değmeden halıda sürünürler ve onlara söylenen şişman ya da zayıf kedi resimlerini toplarlar.




Oyunun Adı : Yağmur Damlası
Kişi Sayısı : İki Kişi
Materyal : Parlak kağıttan kesilmiş şişman ve zayıf yağmur damlası, iki adet şemsiye


Oynanışı
Öğretmen yere şişman ve zayıf yağmur damlalarını karışık olarak döker, iki çocuk seçer. Çocukların eline şemsiyeleri verir. Çocuklara &#;şişman&#; der ve zamanı başlatır. Zamanı başlattığında çocuklar şişman yağmur damlalarını şemsiyelerine toplarlar. Süre bitiminde en çok doğru yağmur damlası toplayan çocuk oyunu kazanır.
Ağır Hafif



Oyunun Adı : Hangi Meyve Ağır
Kişi Sayısı : Bir kişi
Materyal : Terazi, çeşitli boy ve ağırlıklarda meyve,sebze

Oynanışı
Masanın üzerine terazi konur. Masaya çeşitli sebze ve meyveler konur. Çocuklarla birlikte meyve ve sebze adları söylenir. Ardından öğretmen bir çocuk çağırır. Çocuğa iki tane sebzegösterir. Çocuğahangisinin ağır olduğu sorulur. Çocuk tahmin eder. Ardından sebzelerteraziye konur ve hangisinin daha ağır olduğuna bakılır. Doğru tahmin eden çocuklar ödüllendirilir.




Oyunun Adı : Top Taşıma
Kişi Sayısı : İki kişi
Materyal : Ağır ve hafif toplar, sepet


Oynanışı
Öğretmen sınıfa ağır ve hafif toplar getirir. Önce çocuklar topu tutarlar, ağır ya da hafif olduğunu hissederler. Daha sonra toplar karışık olarak halıya dökülür. İki çocuk seçilir. Çocuklara birer sepet verilir. Çocuklara &#;Ağır topları topla.&#; denir ve süre başlatılır. Daha çok ağır top toplayan çocuk alkışlanır.

Tek Çift


Oyunun Adı : Çoraplarını Giy
Kişi Sayısı : İki kişi
Materyal : Bir çok çorap

Oynanışı
Öğretmen halıya bir sürü çorap koyar. İçlerinden bir tanesi tektir. Öğretmen çocuklardan çorapları çiftleriyle birlikte giymelerini ister. Süre başladığında çocuklar çorapları çiftleriyle giyer ve tek olanı bulmaya çalışırlar. Oyunun sonunda tek olan çorabı bulan çocuk oyunu kazanır.




Oyunun Adı : Ağaçtaki Kirazlar
Kişi Sayısı : İki kişi
Materyal : İki tane ağaç maketi, tek ve çift kirazlar


Oynanışı
Öğretmen ağaç maketlerini duvara yapıştırır. Ağacın önüne engeller konur. Engellerin sonuna tek ve çift kirazlar konur. İki çocuk seçilir. Öğretmen bir çocuktan tek kirazları, diğer çocuktan çift kirazları almasını söyler. &#;Başla.&#; dediğinde çocuklar engelleri aşar ve kirazları ağaçlarına yapıştırırlar. (Engeller öğretmenin isteklerine göre belirlenebilir.) Süre bitiminde doğru kirazları ağaca yapıştıran çocuk oyunu kazanır.

Kalabalık Tenha


Oyunun Adı : Otobüste Kimler Var?
Kişi Sayısı : İki kişi
Materyal : Boş minibüs resmi, kalem

Oynanışı
Öğretmen boş minibüs resimlerini duvara yapıştırır. Önüne kalem koyar. İki çocuk seçilir. Çocuklar belli bir mesafe uzaklıkta yan yana dururlar. Öğretmen, çocukların kulağına bir sayı söyler. Başla dediğinde çocuklar yılan gibi yerde sürünerek giderler ve kalemle minibüsün içine ona söylenen sayı kadar insan resmi çizerler. Ardından öğretmen çocuklara hangi minibüsün kalabalık olduğunu sorar. Çocuklar bilmeye çalışırlar.




Oyunun Adı : Şeklini Bul
Kişi Sayısı : Bütün sınıf
Materyal : Üzerinde şekil olan zar, geometrik şekiller


Oynanışı
Öğretmen sınıfın köşelerine farklı şekilleri koyar.(kare, daire, üçgen, dikdörtgen, kalp, yıldız) Her çocuğu sırayla yanına çağırır. Çocuklar zarı atarlar ve çıkan şeklin üzerine gidip otururlar. Bütün çocuklar zarı attıktan sonra hangi şeklin daha kalabalık olduğu, en tenha şeklin hangisi olduğu konuşulur.

Önce Şimdi Sonra


Oyunun Adı : Ne Oldu?
Kişi Sayısı : Bir kişi
Materyal : Sıralamalı hikaye kartları

Oynanışı
Öğretmen yanına bir çocuk seçer. Sıralamalı hikaye kartını karışık olarak çocuğa verir. Belli bir süre verilir. Çocuk sıralama yapar. Sıralamayı bitirdikten sonra arkadaşlarına hikayeyi anlatır. Yanlış sıralamışsa öğretmen çocuğu &#;Önce ne oldu? Sonra ne oldu?&#; diye yönlendirir.




Oyunun Adı : Balık Tutalım
Kişi Sayısı : Bütün sınıf
Materyal : Mıknatıslı olta, ucuna ataç takılmış balıklar


Oynanışı
Öğretmen halıyı deniz olarak düşünür. Yere balıkları atar. Her çocuğa olta verir. Çocuklara yönergelere uymalarını söyler. Öğretmen &#;önce&#; deyince çocuklar yerden oltalarını alırlar. &#;Şimdi&#; dediğinde oltalarını denize atarlar. &#;Sonra&#; dediğinde balık tutarlar. Oyun sonunda çocuklar kaç balık tutuklarını söylerler. Tutulan balıklar sayılır.

Uzak Yakın


Oyunun Adı : Selam Ver
Kişi Sayısı : Bütün sınıf
Materyal : Müzik CD&#;si

Oynanışı
Öğretmen müzik setinden müzik çalar. Çocuklarla serbest dans edilir. Müzik bittiğinde öğretmen bir çocuğun adını söyler. Adı söylenen çocuk en yakınındaki ve en uzağındaki çocuğun adını söyler ve onlara selam verir.




Oyunun Adı : Tavşan Nereye Kadar?
Kişi Sayısı : Dört Kişi
Materyal :


Oynanışı
Dört tane çocuk seçilir. Çocuklar yan yana dizilirler. Öğretmen zamanı başlattığında çocuklar tavşan taklidi yaparak yarışırlar. Öğretmen zamanı bitirdiğinde en uzağa giden çocuk kazanmış olur. (Bu oyun farklı taklit yürüyüşleriyle de oynanabilir.)

Önünde Arkasında Yanında


Oyunun Adı : Doğru Yere Otur
Kişi Sayısı : Dört kişi
Materyal :

Oynanışı
Sınıf iki gruba ayrılır, Gruplar birbirine değmeyecek şekilde arka arkaya sıra olurlar. Çocuklar arka ve önlerindeki çocuklara bakarak adlarını hafızalarında tutarlar. Ardından çocuklar gözlerini kapatırlar. Öğretmen bir çocuğu çıkarır. Çocuklar gözlerini açarlar ve sıradan kimin çıktığını bulmaya çalışırlar.




Oyunun Adı : Yerin Neresi?
Kişi Sayısı : Bütün sınıf
Materyal : Hareketli bir müzik


Oynanışı
Öğretmensınıfı iki gruba ayırır. Grupları ikişerli bir sıraya sokar. Gruplar sıralarına girdikten sonra öğretmen &#;Sıranıza iyi bakın. Kimin yanında, önünde, arkasında olduğunuza dikkat edin.&#; der ve müzik açar. Çocuklar müzikle beraber dans ederler. Müzik durduğunda eski yerlerine sıraya girerler. Yanlış yere sıraya giren çocuk oyundan çıkar. Oyunun sonunda en doğru ve fazla kişiyle sıraya giren grup kazanır.

İçinde Dışında


Oyunun Adı : Yer Değiştiren Ne?
Kişi Sayısı : Bütün sınıf
Materyal : İçi görünen bir kova, çeşitli oyuncaklar

Oynanışı
Öğretmen halıya bir kova koyar. Koyanın içine ve dışına çeşitli oyuncaklar, eşyalar koyar. Çocuklar oyuncaklara dikkatle bakarlar. Ardından çocuklar gözlerini kapatırlar. Öğretmen kovanın içindeki ve dışındaki birer nesnenin yerini değiştirir. Çocuklar gözlerini açarlar ve yer değiştiren nesneleri söylerler.





Oyunun Adı : Kibrit Doldur
Kişi Sayısı : Bütün sınıf
Materyal : İki adet dolu kibrit


Oynanışı
Öğretmen halıya bir kova koyar. Koyanın içine ve dışına çeşitli oyuncaklar, eşyalar koyar. Çocuklar oyuncaklara dikkatle bakarlar. Ardından çocuklar gözlerini kapatırlar. Öğretmen kovanın içindeki ve dışındaki birer nesnenin yerini değiştirir. Çocuklar gözlerini açarlar ve yer değiştiren nesneleri söylerler.





Oyunun Adı : Yakaladım
Kişi Sayısı : Çember
Materyal : İki adet dolu kibrit

Oynanışı
Öğretmen yere üç tane çember koyar. Çocuklardan biri ebe olur. Çocuklar müzik eşliğinde dans ederler, Müzik durunca ebe birini yakalamaya çalışır ama çemberin içinde olan çocukları yakalayamaz. Yakaladığı çocuğu kafesine koyar. Yakalanmayan çocuk oyunu kazanır.




Oyunun Adı : Halkaya atla
Kişi Sayısı : Bütün sınıf
Materyal : Çocuk sayısı kadar halka


Oynanışı
Öğretmen her çocuğun önüne bir halka koyar. Öğretmen çocuklara &#;içeri, dışarı&#; der. Öğretmen &#;içeri&#; deyince çocuklar halkanın içine atlarlar. Dışarı deyince halkanın dışına atlarlar. Şaşıran çocuk öğretmenin söylediği bir hayvanın taklidini yapar.
Alt Üst Orta


Oyunun Adı : Şekiller Rafta
Kişi Sayısı : İki kişi
Materyal : Üç katlı boş bir raf, çok sayıda geometrik şekil

Oynanışı
Öğretmen üç katlı boşrafı sınıfın bir köşesine koyar. Ardından çeşitli şekilleri yere dağıtır. İki tane çocuk seçer. Çocuklara bir yönerge söyler. &#;Kareşekli orta rafa.&#; gibi. Çocuklar süre başlayınca söylenen şekli söylenen rafa sıralamaya başlarlar. Süre bitiminde en çok şekil toplamış ve sıralamış olan çocuk oyunu kazanır.




Oyunun Adı : Engelli Yarış
Kişi Sayısı : İki kişi
Materyal : Minder, sandalye, iki kalın ip


Oynanışı
Öğretmen sınıfa engeller koyar. Engellerin iki kişilik olmasına dikkat eder. Minderleri koyar. Minderlerden sonra sandalyeleri koyar. En sona da iki ipi aralıklı koyarak yol yapar. İki çocuk seçer. Süre başladığında çocuklar minderin üzerinden, sandalyenin altından, iplerin arasından geçerler. Engelli yarışı ilk bitiren çocuk alkışlanır.






Oyunun Adı : Şekilleri Topla
Kişi Sayısı : İki kişi
Materyal : Kartonlardan kesilmiş şekiller, dört tane minder


Oynanışı
Öğretmen sınıfın iki tarafına iki tane minderi üst üste koyar. Yere şekilleri dağıtır.
İki çocuk seçer. Çocuklara &#;Kareler minderin altına.&#; der. Çocuklar kareleri minderin altına
koyarlar. Oyun &#;Minderin üstüne daireler, minderlerin ortasına üçgenler&#; şeklinde devam eder.
En çok şekil toplayan çocuk oyunu kazanır.
İnce Kalın

Oyunun Adı : Merdivene Çıkalım
Kişi Sayısı : İki Kişi
Materyal : Kalın ve ince ip (Öğrenci sayısı kadar)

Oynanışı
Çocuklar iki gruba ayrılır. Gruplar arka arkaya sıra olurlar, Öğretmen kalın ve ince ipleri grupların önüne karışık olarak koyar. Belli mesafe ileriye bir tane merdiven konur, Öğretmen bir &#;kalın&#; der. Grupların başındaki çocuklar koşarlar. Kalın bir ip alıp merdivene bağlarlar. İlk bağlayan çocuk grubuna bir yıldız kazandırır.




Oyunun Adı : Çubuktan Atlama
Kişi Sayısı : Bütün sınıf
Materyal : Kalın ve ince çubuklar


Oynanışı
Öğretmen yere arka arkaya kalın çubuklar koyar. Yolun dönüş bölümüne de ince çubuklar koyar. Çocuklar arka arkaya sıraya girerler. Öğrenciler kalın çubukların üzerinden iki ayak, ince çubukların üzerinden tek ayak sıçrayarak atlarlar. Atlayamayan ya da şaşıran çocuk oyundan çıkar.

Geniş Dar


Oyunun Adı : Hayvanları Topla
Kişi Sayısı : Bütün sınıf
Materyal : Sınıfta bulunan oyuncak hayvanlar

Oynanışı
Öğretmen sınıfı iki gruba ayırır. İki grubun da önüne geniş ve dar yollar çizilir. Dar yolun üzerine çeşitli hayvanlar konur. İki gruptan birer çocuk dar olan yolun başına gelir. Süre başlayınca çocuklar topuklarında yürüyüp hayvanları toplarlar ve geniş olan yoldan sürünerek geri gelirler. Oyunun sonunda en çok oyuncak toplamış olan grup oyunu kazanır.

Az Çok


Oyunun Adı : Mandal Takalım
Kişi Sayısı : Dört kişi
Materyal : Mandal

Oynanışı
İki kişilik gruplar oluşturulur. Yerebir çok mandal konur. Süre başladığında gruptaki çocuklardan biri koşar, bir mandal alır. Takım arkadaşına takar. Süre bitiminde çocukların üzerindeki mandallar sayılır. En çok mandal takan grup oyunu kazanır.




Oyunun Adı : Kolyemdeki Boncuklar
Kişi Sayısı : Bütün sınıf
Materyal : İp, boncuk


Oynanışı
Öğretmen eline bir ip alır ve boncuk dizer. Çocuklarla boncukları sayarak kaç tane boncuk olduğu söylenir. Ardından çocuklar gözlerini kapatırlar. Öğretmen ipine boncuk takar ya da çıkarır. Çocuklar gözlerini açarlar ve boncukların daha az mı daha çok mu olduğunu tahmin etmeye çalışırlar. Boncuklar sayılır ve az mı çok mu olduğu bulunur.

Boş Dolu



Oyunun Adı : Halkaları Topladım
Kişi Sayısı : İki kişi
Materyal : Renkli halkalar, ince çubuklar

Oynanışı
Öğretmen halının üzerine renkli halkalar koyar. İki çocuk seçilir. Çocukların eline çubuklar verilir. Oyun başladığında çocuklar yerdeki halkaları boş çubuklarına dizerler. Çubuğu ilk önce dolduran çocuk oyunu kazanır.



Bütün Yarım

Oyunun Adı : Yarım mı?
Kişi Sayısı : Bir kişi
Materyal : Bazı nesnelerin yarım ve bütün resimleri

Oynanışı
Öğretmen masanın üzerine nesnelerin bütün ve yarım resimlerini koyar. Yanınabir çocuk çağırır. Çocuk gözlerini kapatır. Bir tane kart seçer. Seçtiği kartta bütün mü yoksa yarım mı nesne olduğunu söyler ve o resmin diğer parçasını bulmaya çalışır.




Oyunun Adı : Dairem
Kişi Sayısı : Bütün sınıf
Materyal : Çocuk sayısı kadar iki yarım daire


Oynanışı
Öğretmen her çocuğa iki yarım daire verir. Çocuklar halıya otururlar. Öğretmen yarım dediğinde &#;yarım&#; daireyi kaldırırlar. &#;Bütün&#; dediğinde iki yarım daireyi kaldırıp bütün daire oluştururlar. Öğretmen çocuklara hızlı hızlı söyleyerek şaşırtmaya çalışır.



Parça Bütün


Oyunun Adı : Evimin Eşyası
Kişi Sayısı : İki kişi
Materyal : Sarı ve mavi renkte tuvalet, yatak, buz dolabı, koltuk, yastık, duş, tencere, iki tane evin odalarının göründüğü ev resmi

Oynanışı
Öğretmen iki ev resmini duvara yapıştırır. İki resmin ortasına mavi ve san ev eşyası koyar. İki çocuk seçilir. Biri sarı, biri mavi olur. Süre başladığında çocuklar onlara söylenen renkteki ev eşyalarını evin uygun yerine yapıştırırlar. Süre bitiminde öğretmen çocukları resimleri doğru yere yapıştırıp yapıştırmadıklarına bakar. En çok eşya resmi yapıştıran çocuk oyunu kazanır.




Oyunun Adı : Ben Ne Yaptım?
Kişi Sayısı : Bütün sınıf
Materyal : Çocuk sayısı kadar üçgen, kare, daire, dikdörtgen, daire


Oynanışı
Öğretmen her çocuğa bir üçgen, kare, dikdörtgen, daire verir. Çocuklar masaya otururlar. Öğretmen tahtaya bu geometrik şekilleri kullanarak bir resim (ev, araba .) çizer. Çocuklar da ellerindeki şekilleri kullanarak o resmi oluştururlar. Öğretmen çocuklardan birine resmi oluşturan şekillerin adlarını sorar. Çocuk da resmi oluşturan geometrik şekilleri sayar.

Gece Gündüz


Oyunun Adı : Gece Gündüz
Kişi Sayısı : Bütün sınıf
Materyal : Müzik seti, hareketli bir müzik

Oynanışı
Çocuklar halıda ayakta dururlar. Öğretmen hareketli müzik çaldığında gündüz olur ve çocuklar hareketli müzikle dans ederler. Müzik kapandığında gece olur. Çocuklar halıya uzanıp uyurlar. Uyurken hareket eden çocuk oyundan çıkar.




Oyunun Adı : Ne, Nereye Ait?
Kişi Sayısı : İki Kişi
Materyal : Gece ve gündüzü ifade eden resimler, siyah ve mavi fon kartonu


Oynanışı
Öğretmen sınıfın bir tarafına mavi, bir tarafına siyah fon kartonu koyar. Halıya da gece ve gündüze ait resimler koyar. (baykuş, sokak lambası, güneş, ay, yıldızlar, uçurtma) İkisinde de eşit sayıda figür olmasına dikkat edilir. Ardından iki çocuk seçilir. Bir çocuk gündüz, bir çocuk gece olur. Süre başladığında çocuklardan gece olan çocuk, gece figürlerini siyah fon kartonuna koyar. Gündüz olan çocuk, gündüz figürlerini mavi fon kartonuna koyar. Süre bittiğinde en çok ve doğru resmi koyan çocuk oyunu kazanır.

Dün Bugün Yarın


Oyunun Adı : Ne Yaptık?
Kişi Sayısı : Bütün sınıf
Materyal : Tebeşir, tef

Oynanışı
Öğretmen çeşitli aralıklarla yere üç çizgi çizer. Bir bölüm dün, bir bölüm bugün ve bir bölüm de yarın olur. Çocuklar çizginin başında yan yana dururlar. Öğretmen tefi çalmaya başlar. Çocuklar her tef çalışında bir çizginin üzerinden atlarlar. Öğretmen tefi bıraktığında çocuklar hangi bölmedeyse o bölüme uygun bir cümle kurarlar.

&#;Dün okulda &#; yaptık.&#;
&#;Bugün okulda &#; yaptık.&#;
&#;Yarın okulda &#; yapacağız.&#;

Yanlış cümle kuran çocuk yanar.
.




Oyunun Adı : Ne Zaman?
Kişi Sayısı : Bütün sınıf
Materyal : Resim kağıdı, boya


Oynanışı
Öğretmen çocuklara resim kağıdı dağıtır. Çocuklardan dün, bugün ya da yarın ile ilgili resim yapmalarını ister. Çocuklar bunlardan birini seçerler ve onunla ilgili resim yaparlar. Ardından öğretmen çocuklara &#;dün&#; der. Çocuklardan dün ile ilgili resim yapanlar parmak kaldırırlar ve yaptıkları resimleri zamana uygun olarak anlatırlar

Önümde Arkamda Kim Var?


Oyunun Adı : Otobüste Kimler Var?
Kişi Sayısı : Bütün sınıf
Materyal :

Oynanışı
Sınıf iki gruba ayrılır, Gruplar birbirine değmeyecek şekilde arka arkaya sıra olurlar. Çocuklar arka ve önlerindeki çocuklara bakarak adlarını hafızalarında tutarlar. Ardından çocuklar gözlerini kapatırlar. Öğretmen bir çocuğu çıkarır. Çocuklar gözlerini açarlar ve sıradan kimin çıktığını bulmaya çalışırlar.




Oyunun Adı : Şekilleri Topla
Kişi Sayısı : İki kişi
Materyal : Kartonlardan kesilmiş renkli şekiller


Oynanışı
Öğretmen yere karışık olarak şekilleri atar. Çocuklardan iki tanesini seçer. Çocuklara bir şekil söyler. &#;Kareler masanın önüne&#; der. Zaman başlayınca çocuklar kareleri toplayıp söylenen yere koyarlar. Süre bitiminde doğru yere doğru şekilleri daha çok toplayan çocuk oyunu kazanır.
Yukarı Aşağı


Oyunun Adı : Şekilleri Toplayalım
Kişi Sayısı : İki kişi
Materyal : Önceden hazırlanmış şekil kartları

Oynanışı
Öğretmenyere karışık şekil kartları koyar. Sınıftan iki çocuk seçilir. Çocuklara bir şekil söyler ve çocuklardan bu şekilleri toplayıp sınıfta yukarıda bir yere koymalarını ister. Oyunun sonunda çocukların koydukları yerler kontrol edilir. En çok şekli toplayan çocuk alkışlanır.




Oyunun Adı : Oyuncağım Doğru Yerde
Kişi Sayısı : Bütün sınıf
Materyal : Çocuk sayısı kadar oyuncak


Oynanışı
Öğretmen çocuklardan bir tane oyuncak seçmelerini söyler. Çocuklar aldıkları oyuncaklarla halının üzerine gelirler. Öğretmen çocuklara &#;yukarı&#; dediğinde çocuklar oyuncaklarını yukarıya kaldırırlar. &#;Aşağı&#; deyince aşağı indirirler. Öğretmen zaman zaman çocukları şaşırtır. Yanan çocuklar oyundan çıkarlar. En sona kalan çocuk oyunu kazanır.




Oyunun Adı : Lego Taşı
Kişi Sayısı : İki kişi
Materyal : Lego


Oynanışı
Öğretmen masanın üzerine lego koyar. İki çocuk seçer. Çocuklara birer renk söylenir.
Öğretmen zamanı başlattığında çocuklar yukarıdaki söylenen renkteki legoları aşağıya koyarlar.
Süre bitiminde ilk bitiren çocuk oyunu kazanır.

Sağ Sol


Oyunun Adı : Topu At
Kişi Sayısı : Bütün sınıf
Materyal : Top

Oynanışı
Öğretmen, çocuklardan ard arda sıra olmalarını ister. Sırayla çocuklara top atar ve
söylediği yönergeye göre geri atmalarını ister.
(Başının üzerinden sağa doğru, ayağınla sola doğru).




Oyunun Adı : Boncuk Nerede?
Kişi Sayısı : İki kişi
Materyal : Boncuk


Oynanışı
Öğretmen sınıftan bir ebe seçer. Ebeyebir boncuk verir ve elinde saklamasını söyler.
Ardından bir çocuk seçilir. Çocuğa &#;sağ mı sol mu&#; diye sorulur. Çocuk boncuğun ebenin hangi
elinde olduğunu bilmeye çalışır. Doğru bilirse ebe olur.




Oyunun Adı : Oyuncağımı Ver
Kişi Sayısı : Bütün sınıf
Materyal : Çocuk sayısı kadar kitap


Oynanışı
Çocuklar sandalyeye yan yana otururlar. Öğretmen her çocuğa bir tane kitap verir. Öğretmen &#;sağında&#; der. Çocuklar kitapları sağında oturan arkadaşlarına verir. Öğretmen &#;solunda&#; dediğinde çocuklar ellerindeki kitapları sollarındaki arkadaşlarına verirler. Öğretmen bir süre sonra hızlanır. Çocuklar da yanmamaya çalışırlar.




Oyunun Adı : Boncuk Nerede?
Kişi Sayısı : Bir kişi
Materyal : Sevimli küçük bir oyuncak


Oynanışı
Öğretmen çocuklardan gözlerini kapatmalarını ister. Çocuklar gözlerini kapatırlar.
Öğretmen elindeki oyuncağı sınıfın bir yerine saklar. Çocuklar gözlerini açarlar. Öğretmen bir
çocuk seçer. Çocuğa oyuncağı sakladığı yeri tarif eder. (Masanın solunda, minderin sağında)
Çocuk verilen yönergeye göre oyuncağı bulmaya çalışır.



İleri Geri


Oyunun Adı : Tersimi Yap
Kişi Sayısı : Bütün sınıf
Materyal :

Oynanışı
Çocuklar halının kenarında yan yana sıra olurlar. Öğretmen bir hareket yapar. Çocuklar bu hareketin tersini yaparlar. Örneğin öğretmen ileriye doğru iki kere zıplar. Çocuklar da geriye doğru iki kere zıplarlar. Öğretmen sağa doğru eğilir. Çocuklar sola doğru eğilir. Doğru yapan çocuklar ödüllendirilir.




Oyunun Adı : Düz Ters
Kişi Sayısı : İki kişi
Materyal : Çeşitli engeller


Oynanışı
Öğretmen halının üzerine çeşitli engeller oluşturur. İki çocuk seçilir. Çocuklar zaman başladığında ileriye doğru engellerin üzerinden kurallarına göre geçerler. Yolun sonuna geldiklerinde geri geri gelerek bütün engellerin üzerinden geri geri geçerler. Doğru yapan çocuklar oyunu kazanırlar. Güler yüzle ödüllendirilirler.

OKUL ÖNCESİ EĞİTİMDE OYUNUN, OYUNDA YETİŞKİNİN İŞLEVİ

OKUL ÖNCESİ EĞİTİMDE OYUNUN, OYUNDA YETİŞKİNİN İŞLEVİ

Yazar : Prof. Dr. Norma RAZON, Eğitim Danışmanı &#; Pedagog

Eskiden eğitim, çocuğu yetişkin toplumuna hazırlamak, öğretim de bireye birtakım temel bilgiler kazandırmaktı. Bugün artık çocuğu yetişkin toplumuna hazırlamak ve ona birtakım bilgileri kazandırmak yeterli olmamakta; eğitim daha geniş bir çerçeve içinde ele alınmaktadır.

Günümüzde eğitimin amacı: Bireyin en iyi şekilde gelişimini sağlamak, uyumlu ve mutlu bireyler yetiştirmektir. Eğitimin amacına ulaşması da ancak bireyi tanımakla mümkün olmaktadır. Bireyi tanımak, onu tanıyarak eğitmek de, tüm gelişim basamaklarını ve bu basamakların özelliklerini bilmekle gerçekleşebilmektedir.

Konumuz okulöncesi eğitimi olduğundan, bu dönemin, insan gelişiminde taşıdığı öneme değinmek istiyorum. İnsan yaşamının ilk beş-altı yılı, uzmanlar tarafından &#; sihirli yıllar &#; olarak adlandırılmaktadır. Çünkü bu yıllar zihinsel, bedensel, duygusal ve toplumsal gelişimin en süratli olduğu yıllardır. Yine bu yıllar, karakter ve kişilik oluşumunda en etkili yıllardır. Sihirli yıllar olarak nitelendirilen okulöncesi dönemde, çocuğun dış dünyayı tanıması için fırsat yaratmak, onun gelişimini sağlayan bir ortam hazırlamak, onu sosyal ilişkiler kurabileceği bir çevrede yetiştirmek, ona oyun imkanı ve oyun malzemesi sağlamak, aileye ve eğitimcilere düşen başlıca görevlerdendir.

Okulöncesi dönemde çocuğun en ciddi uğraşı oyun, en önemli işi yine oyundur (Montaigne). Eskiden oyun: Fazla enerjinin boşaltılması [Spencer], atalarımızın etkinliklerinin tekrarlanması [Hall], antisosyal eğilimlerden kurtuluş [Catharsis], gerçek hayata hazırlayan alıştırmalar [Gross], sinir sistemini uyardığı için organların gelişimini sağlayan bir araç [Karr] olarak ele alınmaktaydı. Günümüzde ise oyun şöyle tanımlanmaktadır:

  • Çocukluk döneminin temel amacıdır.

  • Öğrenme, yaratma, deneyim kazanma, iletişim kurma ve yetişkinliğe hazırlanma aracıdır.

  • Yorgunluk ve sıkıntılardan kurtuluştur.

  • Özgürce ve kendiliğinden yapılan, haz veren, mutluluk kaynağı olan çocuğu geliştiren ve eğlendiren etkinliktir, [Sel].

  • Çocuğun zihinsel yetenekleri kadar, tüm gelişim yüzlerini uyaran, duygularını ve duyularını geliştiren etkinliklerin tümüdür. [Tezcan].

Artık oyun, geçmişte olduğu gibi çocuğun boş zamanını geçirmek için yaptığı bir faaliyet olarak değerlendirilmemekte, oyunun bir ihtiyaç olduğu kabul edilmektedir. Oyun sırasında çocuk pek çok şeyi kendi kendine deneyerek öğrenmekte, kendisinde gizil güç olarak var olan yetenekleri geliştirmekte, birçok beceriyi zorlanmadan kazanmakta, yetişkinin ve dış dünyanın baskısından kurtulmaktadır. Bu açıdan ele alındığında oyunun geliştirici, eğitici, psiko-sosyal ve tedavi edici işlevleri ortaya çıkmaktadır.

  • Oyunun geliştirici işlevi : Oyun sırasında çocuğun bazı organları ya da tüm bedeni hareket halindedir. Çocuk hareketli oyunlarla kaslarını geliştirme fırsatını bulur, el becerisini geliştirir, bir takım beceriler kazanır, birikmiş enerjisini oyun yoluyla harcamayı öğrenir. Çocuk bedenini ve bedeninin kısımlarını tanır, bunların görevlerini keşfeder, bunlardan yararlanmayı başarır.

  • Oyunun eğitici işlevi : Oyun yoluyla çocuk çevresindeki nesneleri tanımayı, cisimleri kullanmayı öğrenir. Çocuk: küçük &#; büyük, ağır &#; hafif, az &#; çok gibi bir takım kavramları oyunda kazanır. Renkleri, boyutları ve biçimleri ayırd etmeyi öğrenir.

  • Oyunun psiko &#; sosyal işlevi : Yetişkinin müdahalesine gerek kalmadan, çocuk bazı gerçekleri oyun sırasında öğrenir. Keşfetme, yaratma etkinlikleri ile zihinsel yeteneklerini harekete geçirir. Çaba harcamayı, başladığı işi bitirmeyi ve bundan zevk almayı öğrenir. Kabullenmekte güçlük çektiği kuralları benimser. Deneme &#; yanılma yoluyla doğruyu bulmayı öğrenir. Ben ve başkası kavramlarını kazanır. İşbirliği, paylaşma, yardımlaşma, yenme ve yenilmeyi yaşayarak öğrenir. Kısaca sosyalleşmeyi başarır. Bu arada çocuk, oyun yoluyla iletişim kurmayı, duygu ve düşüncelerini ifade etmeyi öğrenir.

  • Oyunun tedavi edici işlevi : Çocuk, oyun yoluyla yetişkin baskısından, sıkıntı, üzüntü gibi olumsuz duygularından kurtulur. Kardeşine yönelik saldırganlığını, annesine duyduğu kızgınlığı oyuncak bebeğine yöneltir. Kısa bir süre için de olsa oyunlarında korku, endişe, öfke, kıskançlık gibi duyguları yenmeyi başarır.

  • Duyu hareket şemalarının geliştiği ilk iki yılda, çocuğun yaşamına alıştırma oyunlarının, oyunlarına da hareketin egemen olduğu görülür. Çocuk bu devrede yapabildiği hareketleri tekrarlar. Bu tekrarlar bir yandan çocuğun becerilerini geliştirirken, öte yandan çocukta haz duygusunu geliştirir. Bu dönemde çocuğun en çok tekrarladığı ve zevk aldığı hareketler: yakalama, çekme, itme, atma, çarpma, incelemedir. Bebeklikten kurtulup, ilk çocukluğa geçmesiyle çocuğun yaşamında sembolik oyun belirir. Çocuk, oyunlarında gerçeği istediği şekilde değiştirir, çevresindeki cisimleri istediği gibi kullanır, kendisini farklı kişilerin yerine koyar, bebekleriyle konuşur. Bu arada kendisi için zevk kaynağı haline gelen dramatik oyunla çocuk, gerçek hayatta yapmaktan çekindiği şeyleri yapar, bundan mutlu olur. Nihayet çocuğun oyununa kuralın girmesiyle, çocuk kurallı oyundan zevk almaya başlar. Başta çocuk, yetişkinin ya da arkadaşının koyduğu kuralı benimserken, zamanla kendi de yeni kurallar bulmaya ve bunları uygulamaya başlar.

Gelişim aşamaları boyunca gözlem yaptığımızda, başlangıçta çocuğun tek başına oynadığını görürüz. Çocuk kendi kendine oynar, konuşur, zamanla başkalarının oyunlarını izlemeye başlar ve bundan zevk alır. Bu arada iki çocuğu yanyana koyduğumuzda, iki çocuğun aynı materyelle oynadığını, ancak her birinin ayrı ayrı oyunlar kurduğunu &#; paralel oyun oynadıklarını &#; aralarında iletişim olmadığını görürüz. Daha sonra çocuk, yanında arkadaş aramaya başlar, arkadaşıyla oynamaktan mutlu olur. Artık birlikte oynanan oyunlar, işbirliğine dayalı oyunlar çocuğun yaşamında yer alırlar. Bireysel oyundan, kollektif oyuna geçerek çocuk sosyalleşir.

Oyun türlerine gelince :

1. Taklit oyunları

2. Yaratıcı oyunlar

3. Macera oyunları

4. Açık hava oyunları

5. Yıkıcı &#; yapıcı oyunlar

6. Hayâli oyunlar gibi oyun türlerinden söz edildiğini görürüz.

  • Taklit oyunlarında, çocuk çevresindeki yetişkinleri gözlemleyerek, farklı meslek sahiplerini, anne ve babasını taklit ederek yetişkin dünyasını ve meslekler dünyasını tanımaya başlar.

  • Yaratıcı oyunlarda; çocuk kil, kum, hamur, çamur gibi malzemeleri kullanırken, inşa oyunları oynarken, hayâl gücünü geliştirir, yaratıcılık gücünü harekete geçirir. Maddeye şekil vermeyi, farklı modeller yapmayı öğrenir.

  • Macera oyunları ile çocuk, bedensel gücünü kullanarak bazı engelleri aşmayı öğrenir. Atlama, zıplama, tırmanma, saklanma gibi etkinlikler ile kendi için yeni olan her şeyi dener, kendi fizik gücünü de geliştirir.

&#; Açık hava oyunları, çocuğun bedensel gelişimini sağlayan etkinlikler arasında yer alır. Çocuk kazma &#; kürek gibi araçlarla, kum, çamur ve toprakla oynayarak doğayı tanımayı öğrenir.

  • Yıkıcı &#; yapıcı oyunlar : Bunlar yaratıcı oyunlardan farklı olarak, çocuğun merakını gidermeye yönelik oyunlardır. Çocuk, elindeki bütünü parçalarına ayırarak merakını gidermeye çalışır. Bütün-parça ilişkilerini öğrenirken, analiz-sentez becerilerini kazanır.

Hayâli oyunlar: Çocuk, bu tür oyunlarda kendini bir başkasının yerine koyarak, gizli duygu ve düşünlerini açığa vurur. Çocuk, gerçek hayatta yapamadığını, oyun sırasında gerçekleştirerek üzüntü, kırıklık, aşağılık duygusu gibi olumsuz duygulardan kurtulmayı öğrenir.

Sözü geçen bu oyunlarda kullanılan, çocuk için zevk kaynağı olan materyeller :

  • Su / Kil, kum, çamur, oyun hamuru / Boyama malzemesi / Yapı ve inşa malzemesidir.

Su : Her yaştaki çocuğa haz veren, deney ve keşif olanakları sağlayan suyun, oyun materyeli olarak değeri büyüktür. Oyun süresi çok kısa olan çocuğun bile, su oyunundan zevk aldığı bilinen bir gerçektir. Çocuğu uzun süre meşgul edebilen su, şu işlevleri yerine getirir:

  • Dokunma duyusunu geliştirir [sıcak &#; soğuk

  • Utangaç çocuğu uyarır.

  • Saldırgan çocuğu sakinleştirir.

  • Dikkat süresi kısa olan çocuğu uzun süre oyalayabilir.

  • Çekingen, utangaç, ürkek çocuğun sıkıntısını hafifletebilir.

  • İletişim kurmada kolaylık sağlar.

Kum &#; çamur &#; kil &#; hamur &#; macun &#; plasterin: Çocuk, kum ve çamurla birçok şekil yapabilir. Aynı malzemeyi yapıp bozmayı öğrenir. Yaratıcılığını, hayâl gücünü kullanır. Kuma, çamura şekil verirken kova, kürek, kalıp, elek kullanmayı öğrenir. Kile, plasterine ve hamura şekil verirken el kaslarını çalıştırır, el becerisini geliştirir. Boyama işleminde kullanılan parmak boyası, sulu boya ve resim malzemesi ile yapılan resim, boyama, karalama etkinlikleri de aynı işlevleri yerine getirirler.

Yapı &#; inşa malzemesi : Tahta parçaları, küpler, bloklar, plâstik parçaları, kâğıt ve karton parçaları ile model inşa etme, çocuğun yaratıcılığını ve hayâl gücünü geliştirir. Çocuk dikkatini bu malzemeyi kullandığı etkinliklerle yetişkinin dikkatini üzerinde toplamayı başarır. Başarısı onda mutluluk yaratır.

Kuklalar, bebekler : Çocuğun evcilik, bakkalcılık gibi taklit oyunlarının en değerli araçlarıdır. Çocuk, bebekleri ile konuşurken, kuklaları birbirleriyle konuştururken bir takım gizli duygularını dile getirir. Aile yaşamını oyununa yansıtır, karşılanmamış olan bazı ihtiyaçlarını oyun sırasında giderir. Örneğin, bebeğinin saçını çekerek veya onu cezalandırarak çocuğun rahatladığı gözlenir.

Bu oyun malzemelerinin yanı sıra, oyuncaklara değinmemek mümkün değildir. Çocuğun bedensel, zihinsel, duygusal ve toplumsal gelişimini sağlayan tüm oyun materyeli, oyuncak adı altında toplanabilir. Plâstik bir araba da, tahta bloklar da, evdeki terlikler de çocuk için oyun materyelidir.

&#;Dünyanın parasını verdim, en pahalı oyuncakları aldım ama çocuğum evdeki terlikleri dizip trencilik oynuyor veya boş makaralarla boş pilleri dizip tren yapıyor&#; diyerek yakınan anne baba sayısı az değildir.

Ünlü bir eğitimci; &#;oyuncaklar, hayatın gerçeği ile çocuğun acizliği arasında yer alan deney araçlarıdır. Çocuğun çevresini saran eşyalar, onun boyuna oranla o kadar büyük, yakalama organlarından o kadar uzak, görme çizgisinin de o kadar üstündedirler ki, çocuğun etrafında oyuncaklarla doldurulması gereken boşluk var gibidir,&#; der. İşte bu boşluğu uygun şekilde doldurmak, yetişkine düşen bir görevdir.

Yetişkin, çocuk için oyun materyeli veya oyuncak seçerken, onun yaşını, olgunluk düzeyini, yetenek, ilgi ve isteklerini göz önünde tutmalıdır. Çocuğun yaşına ve olgunluk düzeyine uygun olmayan malzeme, çocukta ilgi uyandırmaz. Çocuğun yetenek ve becerilerine uymayan oyuncak, çocuğu mutlu etmez. Çocuğun ilgilerine hitap etmeyen malzeme, çocuğun dikkatini çekmez. Bu nedenle yetişkin, oyuncak seçimine gitmeden önce çocuğunu çok iyi tanımaya özen göstermelidir. Çocuğun yaş düzeyinin altında olan, onun yetenek düzeyine oranla basit ve kolay oyun materyeli, ona cazip gelmez, ilgisini çekmez.

Çocuğun yaş düzeyinin üstünde olan, onun yeteneklerini zorlayan oyun materyeli de,çocukta kırıklık ve mutsuzluk yaratır. Bu noktaları dikkate alarak, oyun ve oyuncak seçimine aile gereken önemi vermelidir.

Ayrıca yetişkin,

  • Oyunun eğitim aracı olduğunu bilmeli, çocuğa oyun oynaması için fırsat yaratmalı, malzeme sağlamalı,

  • Bireysel oyuna da, grup oyununa da zaman ayırmalı,

  • Çocuğuna yaşıtlarından ve farklı yaştaki çocuklardan oluşan bir oyun çevresi yaratmalı. Bazen yalnız, bazen yaşıtları ile bazen de yetişkinlerle oynamasına izin vermeli.

  • Bazen çocuğun oyununa katılmalı, bazen izlemeli,

  • Açık hava oyunlarına da, masa başı faaliyetlerine de yer vermeli,

  • Çocuğa oyun oynaması için yer göstermeli, buna zaman ayırmalı ve çocuğa bir oyun köşesi yaratmalı. [Çocuk oynarken zaman zaman yetişkinin odada bulunmasında yarar vardır.]

  • Çocuğun oyununu bozmamalı,

  • Çocuğun ürettiklerine gereken önemi vermeli,

  • Oyun süresini beraberce belirlemeli,

  • Bıkkınlığı önlemek için küçüklere az oyuncak vermeli, bunları sık sık değiştirmeli, çok oyuncak vererek çocuğu kararsız kılmamalı,

  • Çocuktan yapamadığı bir şeyi istememeli,

  • Çocuğun yaptığını devamlı düzeltmemeli, sık sık düzelterek çocuğun zevk ve güvenini sarsmamalı,

  • Oyun sırasında emir vermemeli,

  • Oyunda soru sormasına fırsat vermeli ve bunları cevaplamalı,

  • Deneme yapmasına izin vermeli, sabırlı olmalı,

  • Aşırı övmekten kaçınmalı, ölçülü ilgi göstermeli,

  • Çocuğun daha küçük yaşta oynadığı oyuncağı ya da kırık oyuncakları ona sormadan atmamalı, &#;sen artık büyüdün, bu oyuncağı kardeşine ver&#; diyerek oyuncağını elinden almamalı,

  • Oyuncak seçiminde kız-erkek ayrımı yapmamalı, çocuğa oyuncaklarını sıraya koyma alışkanlığını kazandırmak için oyun sepeti yerine, raflardan yararlanmalı, kutuları tercih etmeli,

  • Oyuncaklarını paylaşma fırsatı yaratmalı,

  • Oyuncak her zaman ödüllendirme aracı olmamalı, oyun ve oyuncağı sadece ödüllendirme aracı olarak kullanmamalı,

  • Oyuncak toplama eğitimini vermek isterken, oyun oynama zevkini yok etmemeli,

  • Oyuncak seçiminde çocuğu özgür kılmalı, ona sadece rehberlik etmeli,

  • Oyuncak seçiminde çocuğun heyecanını paylaşmalı

  • Oyuncağın sadece satın alınan ve pahalı olan oyuncak olmadığını bilmelidir.

Kaynaklar

  • AUFAUVRE, M.J. : Apprendre a jouer, apprendre avivre, Delachaux et Niestle, Paris,

  • BANDET, J. et SARAZANAS, R. : L&#;enfant, les jouets et les Nouveaux jouets, Casterman,

  • HURTIC, M.C., Hurtig M. Et&#; : Jeux et activies des enfants de 4 a 6 ans dans la cour de recreation,

  • Enfance , ,

  • MICHELET, A.: Les outils de I&#;enfance, Delachaux et Niestle, Nechatel,

  • ROBIN. : La guerison des defauts et des vices chez l&#;enfant, Ed Domat Montchrestien, Paris,

  • SANDSTRÖM, C.I. [Çev. Semin R. ] : Çocuk ve Gençlik Psikolojisi, İ.Ü. Edebiyat Fakültesi. Yay. , İstanbul,

  • TEZCAN, M. : Boş Zamanlar Sosyolojisi, Doğan Matbaası, Ankara,

  • Ya &#; Pa Okulöncesi Eğitimi ve Yaygınlaştırma Semineri Dergisi

  • Ya &#; Pa Yayınları, İstanbul , Sayı &#; II &#; III. S.

 

 

nest...

çamaşır makinesi ses çıkarması topuz modelleri kapalı huawei hoparlör cızırtı hususi otomobil fiat doblo kurbağalıdere parkı ecele sitem melih gokcek jelibon 9 sınıf 2 dönem 2 yazılı almanca 150 rakı fiyatı 2020 parkour 2d en iyi uçlu kalem markası hangisi doğduğun gün ayın görüntüsü hey ram vasundhara das istanbul anadolu 20 icra dairesi iletişim silifke anamur otobüs grinin 50 tonu türkçe altyazılı bir peri masalı 6. bölüm izle sarayönü imsakiye hamile birinin ruyada bebek emzirdigini gormek eşkiya dünyaya hükümdar olmaz 29 bölüm atv emirgan sahili bordo bereli vs sat akbulut inşaat pendik satılık daire atlas park avm mağazalar bursa erenler hava durumu galleria avm kuaför bandırma edirne arası kaç km prof dr ali akyüz kimdir venom zehirli öfke türkçe dublaj izle 2018 indir a101 cafex kahve beyazlatıcı rize 3 asliye hukuk mahkemesi münazara hakkında bilgi 120 milyon doz diyanet mahrem açıklaması honda cr v modifiye aksesuarları ören örtur evleri iyi akşamlar elle abiye ayakkabı ekmek paparası nasıl yapılır tekirdağ çerkezköy 3 zırhlı tugay dört elle sarılmak anlamı sarayhan çiftehan otel bolu ocakbaşı iletişim kumaş ne ile yapışır başak kar maydonoz destesiyem mp3 indir eklips 3 in 1 fırça seti prof cüneyt özek istanbul kütahya yol güzergahı aski memnu soundtrack selçuk psikoloji taban puanları senfonilerle ilahiler adana mut otobüs gülben ergen hürrem rüyada sakız görmek diyanet pupui petek dinçöz mat ruj tenvin harfleri istanbul kocaeli haritası kolay starbucks kurabiyesi 10 sınıf polinom test pdf arçelik tezgah üstü su arıtma cihazı fiyatları şafi mezhebi cuma namazı nasıl kılınır ruhsal bozukluk için dua pvc iç kapı fiyatları işcep kartsız para çekme vga scart çevirici duyarsızlık sözleri samsung whatsapp konuşarak yazma palio şanzıman arızası