1 ci sınıf çocuğuna okuma nasıl öğretilir / Okuma Yazma En Kolay Nasıl Öğretilir?

1 Ci Sınıf Çocuğuna Okuma Nasıl Öğretilir

1 ci sınıf çocuğuna okuma nasıl öğretilir

1. Sınıf Çocuğuna Ders Çalıştırma Yöntemleri

Birçok çocuğun eğitim hayatında dönüm noktası 1. sınıftır. Türkiye istatistiklerine baktığımızda okul öncesi eğitim yeteri kadar tercih edilmediği için 1. sınıf birçok öğrencinin okulla tanıştığı ilk yıl olarak karşımıza çıkıyor.

Yeni bir ortamın, yeni kuralların getirdiği stresle birlikte, bir de yeni sorumluluklar çocukların derslerden soğumasını kolaylaştırıyor. Ders çalışma isteğini kaybetmeye başlayan bir öğrencinin de ne yazık ki ders tekrarı, ev ödevi, yazma alıştırmaları gibi çalışmaları yapması zorlaşıyor.

Peki, 1. sınıf öğrencilerini ders çalışmaya nasıl teşvik etmeli?

  • Öncelikle çocuğunuzla empati kurarak onunla birlikte hareket edin. Bu yaş grubunda çocuklar doğal olarak ailesinden gördüğünü yapmaya meyillidir. Ders çalışmakta zorlanan ya da çalışmak istemeyen bir çocuğa “Derslerine çalışmalısın, tekrar yapmalısın.” deyip siz televizyon izlerseniz etkili bir sonuç elde edemezsiniz.
  • Çocuğunuzun otokontrolünü geliştirmesini sağlayın. Ona küçük hedefler koyarak (mesela 20 dk. yazma alıştırması yapması gibi) sorumluluk almasını sağlayın. Böylece düzeni oturdukça sizin söylemenize gerek kalmadan, kendisi sorumluluk bilinciyle ders çalışma süresini tamamlamayacaktır.
  • Ders çalışma sırasında motivasyonunu yüksek tutun. Ancak dikkat etmeniz gereken bir konu var: Çalışma sırasında önemli olan azimli olmasıdır, hırslı olması değil. Azimli öğrenciler öğrenmeye, başarmaya odaklanırken hırslı öğrenciler rekabete, arkadaşlarına üstünlük sağlamaya odaklanırlar. Bunun sonucunda ise çocuğunuzun başarısını kendisi değil, çevresindekilerin başarısı ya da başarısızlığı belirler.
  • Sabırlı olun. Çocuklarınız ilk okuma sırasında harf gruplarını yeni öğrendikleri için zorlanabilirler. Yapamamanın getirdiği stresle ders çalışmaya direnebilirler. Onlara karşı sabırlı olun çünkü direnç her zaman yapmama değil yapamamanın da sonucunda oluşabilir. Çocuğunuz çalışmalar sırasında okumuyor değil, okuyamıyor olabilir.
  • Çocuklarınızı derse yöneltmek için ona televizyon ya da bilgisayarı sunmayın. Çizgi film izlemek isteyen bir çocuğa “Hem çizgi filmini izle hem de ödevini yap.” yaklaşımı yanlıştır. O yaş grubundaki bir çocuğun, ilk kez tanıştığı bilgileri pekiştirirken tek bir odak noktası olmalıdır. Hem televizyon hem ödev dikkatinin bölünmesine, dolayısıyla kısa süreli öğrenmeye neden olacaktır.
  • Çocuğunuz 1. sınıfın ilk dönemindeyken tatil planlarını rafa kaldırın. Okuma yazmayı öğrenme sürecinde tatil demek, çocuğunuzun tüm çalışma düzenini alt üst etmek demektir. İlk okuma döneminde  düzenli çalışma ve mümkün olduğunca tekrar, harf gruplarının daha iyi kavranmasını sağlayacak ve okuma yazma öğrenme sürecine ivme kazandıracaktır.
  • Evde çocukların ders çalışmalarına destek olurken okulda öğretmenlerinden hangi düzende ve nasıl öğrendikleri göz önünde bulundurulmalıdır.  Mesela çocuklar uzun bir süredir 29 harfi sırayla öğrenmek yerine harf grupları ile alfabeyi öğreniyorlar. Sizin, A harfinden başlayarak alfabetik sırayla öğretmeye çalışmanız çocuğunuzun kafasının karışmasına neden olacaktır.
  • Çocuklar okulda harfleri ses şeklinde öğrenirler, hece olarak değil. Çocuğunuza ders çalıştırırken bunu ön planda tutun. Örneğin okulda “zzzzz” sesi olarak öğrenen çocuğa evde öğretirken “ze” demeniz onda karışıklığa neden olacaktır.
  • Ağlayınca dayanın. Çocuğunuz ders çalışma sırasında zorlandığı zamanlarda direnç gösterecek, hatta zaman zaman ağlayacaktır. Kontrolünüzü kaybedip o an istediği gibi çalışma düzeninin dışına çıkarsanız bunu sürekli yapmaya başlayacaktır.

 

Unutmayın! Önemli olan çocuklarınızın okuryazar olması. Okuma yazma alışkanlığı pratik yaptıkça gelişir. Çocuğunuza okuma yazma çalışmaları sırasında destek olurken ona kitap sevgisini mutlaka aşılayın. Kitapla severek iç içe olması, okumaya yönelmesi hâlihazırdaki başarısını perçinleyecektir.

 

Okuma yazma en kolay nasıl öğrenilir?

Çocuğunuz doğdu, yürüdü derken bir bakmışsınız artık okul hayatına başlamanın zamanı gelir çatar. Okul zili çaldığında artık eğitim ve öğretim hayatına ilk adımın başlangıcı olan birinci sınıfın ilk dönemi başlar ve çocuğunuz başlarda derslere konsantre olma ve okuma yazmada güçlük gibi sorunlarla karşılaşabilir. Peki, Okuma yazma en kolay nasıl öğrenilir?

funduszeue.info

Yayınlanma: - 04 Haziran Güncellenme:

Okuma yazma en kolay nasıl öğrenilir?

Çocukların vazgeçilmezi oyunlar onların dünyayı keşfetmelerini, öğrenmelerini ve hayal dünyalarını geliştirmelerini sağlar. Okul dönemi başladığında artık çocuğunuzun büyüdüğünü düşünseniz de çocuğunuz için hala oyunun önem büyüktür. Çocuğunuza ‘'Sen artık büyüdün, okula gidiyorsun'' gibi cümleler kurarak oyun oynamasını yasaklamak veya engellemeye çalışmak doğru bir davranış olmayacaktır.

Okul öncesi eğitim çocuklarınızın harflerle ve sayılarla daha erken tanışmasını ve okuma yazmayı daha kolay öğrenmesini sağlayabilir. Aynı zaman da çocuğunuza oyun vasıtasıyla gelişimine destek olabilir ve öğrenme konusunda daha çabuk kavramasını ve hızlı bir şekilde öğrenmesini sağlayabilirsiniz. Okula yeni başlayan çocuğunuza oyun eşliğinde okuma yazma öğretebilir ve daha çok akılda kalıcı olmasını sağlayabilirsiniz. Peki çocuğunuzun okuma yazmayı kavramasını nasıl sağlayabilirsiniz? İşte en kolay okuma yazma öğretme yöntemleri…

OKUMA YAZMA NASIL HIZLI ÖĞRENİLİR?

– Okuma yazmaya başlamak için öncelikle harfleri bilmemiz gerekir. İlk olarak çocuğun harfleri öğrenmesini sağlayarak okuma yazmaya geçiş yapabilirsiniz.

– Çocuğunuza alfabeyi öğretebileceğiniz oyuncaklar alarak onun harfleri tanımasına yardımcı olabilirsiniz.

– Öğrendiğiniz harfleri gazete veya dergilerden alarak kesme yapıştırma yarışması yapabilirsiniz.

– Renkli kartonlara öğrendiği harfleri yazın ve karıştırın. Ardından içinden seçmesini ve seçtiği harfle ilgili kelime oluşturmasını sağlayabilirsiniz.

Dağınık çocuğa nasıl davranılmalı? Çocukları düzene ne zaman alıştırmalıyız?İlginizi ÇekebilirDağınık çocuğa nasıl davranılmalı? Çocukları düzene ne zaman alıştırmalıyız?Evde evcil hayvan beslemek çocuğa zarar verir mi?İlginizi ÇekebilirEvde evcil hayvan beslemek çocuğa zarar verir mi?Söz dinlemeyen çocuğa nasıl eğitim verilmelidir?İlginizi ÇekebilirSöz dinlemeyen çocuğa nasıl eğitim verilmelidir?

Çocukokulsöz

Okumayı Ge&#; S&#;ken &#;ocuklara Dikkat

Öğrenme güçlüğü nedir?

Çocukların gelişimleri sırasında her yaş grubunda kazanmaları gereken beceriler vardır. Çocukların becerileri basitten karmaşıklığa doğru gelişir. Çocukların gelişimleri ebeveynleri tarafından sağlanan uygun destek ve uyaranlarla gerçekleşir. Çocuklar ebeveynleri ile birlikte denemeler, alıştırmalar yaparak kazandıkları becerilerde ustalaşırlar. Sonra yeni beceriler edinmeye geçerler.  Kendi yaşına göre beklenen beceriler gelişmesinde gecikme olduğunda, sorun olup olmadığı değerlendirilmelidir. Örneğin ikili yaşlarda iki kelimeli cümle kurmaya başlar, tuvalet eğitimini kazanır, okul başladığı dönemde ilk yıl içinde okuma yazma öğrenmesi beklenir. Çocuğun gelişim düzeyine ve zekâsına göre öğrenmesi-kazanması gereken becerilerde yaşının çok altında kaldığında özgül öğrenme bozukluğundan (ÖÖB) şüphelenilir. Özgül öğrenme bozukluğu, çocuğa gerekli bilgi, eğitim desteği sağlanmış olmasına karşın, belirli alanlardaki öğrenme ve okul becerilerini kullanma güçlüğü olarak tanımlanan nörobiyolojik bozukluktur. Eğitsel beceriler yaşa göre beklenilenin önemli ölçüde altındadır.



ÖÖG olan çocukların zekâları sıklıkla normal düzeyde ya da üzerindedir. Bu nedenle bazı alanlarda (derslerde) başarılı olur ya da şaşırtıcı kıvraklıkta cevaplar verebilirken, okuma yazma konusunda ya da kendini ifade etmede yaşının çok altında performans gösterebilirler. ÖÖG olan çocukların bir kısmı da okuma yazmada çok kötü iken, hala harfleri öğrenememişken, matematik alanında çok parlak olabilir. Bu, “matematiği başardığına göre istese okumayı da yapar, demek ki istemiyor, önem vermiyor” diye düşünülmesine neden olabilir. Unutmayın ki, bu durum isteğe bağlı değildir.
 

Farklı türlerinden söz ediliyor. İşitsel işleme bozukluğu, dil işleme bozukluğu, disleksi, yazı yazma güçlüğü, matematik öğrenme güçlüğü, sözel olmayan öğrenme güçlükleri gibi. Kısaca bunlardan söz edebilir misiniz?

ÖÖB okuma, yazma ve matematik bozukluğu şeklinde tanımlanan üç alanda görülür.  Farklı dil ve kültürlerde, okul çocukları arasında, okuma, yazma ve matematik bozukluğu şeklinde görülen ÖÖB sıklığı %5 ile %15 arasındadır. Aynı zamanda da konuşma, dinleme, anlama, sesleri ayırt edebilme, işitsel bellek, yer-yön tayini, dikkat, zaman kavramı, sıraya dizme, motor beceriler gibi bir pek çok alanda da düşük performans gösterebilirler. Bütün bu sorunlar çocuğun akademik becerilerine, oyunlarına, günlük aktivitelerine hatta arkadaş ve diğer sosyal ilişkilerine olumsuz etki yapar 


Hangi belirtiler varsa öğrenme güçlüğünden kuşku duyulur?

Okul öncesi dönemde ÖÖB ile ilgili risk faktörü olarak tanımlanan gelişimsel sorunlar görülse de sıklıkla aileler çocuğun öğrenme güçlüğünü okul başladıktan sonra fark eder. 

Aileler sıklıkla çocuklarının okuma yazmada yaşıtlarının ve sınıfın gerisinde kaldığını, öğrenemediğini, çabuk sıkıldıklarını, on-yirmi dakikalık bir ödevin saatlerce sürdüğünü, yazı yazmak ya da okuma yapmak istemediklerini, zaman zaman okula gitmek istemediklerini söylerler.  Bu öğrenme sorunları nedeniyle çocukları ile ilişki sorunu yaşadıklarını, çok uyardıklarını, okulda etiketlendiğini,  zaman zaman dışlandığını belirtirler. Aileler genel olarak sözel becerileri, sosyal ilişkileri iyi olan çocukların, yaşıtlarına göre okuma yazma ve ya matematik becerilerinin geri kaldığı durumlarda ÖÖB’dan şüphelenmelidirler.

ÖÖB okuma, yazılın anlatım ve matematik bozukluğu olarak üç alanda tanımlanmıştır. 
 
Okuma bozukluğu (disleksi);en sık görülen ÖÖB’dur. Çocukların okuma ile ilgili gerekli eğitim desteği almalarına ve uygun zekâya sahip olmalarına rağmen, okuma hızında ve niteliğinde yaşıtlarına göre gerilik söz konusudur. Bu çocuklar okurken harf atlama, harf ekleme, harf değiştirme, bazı harflerin seslerini öğrenmede zorluk, harfin şekli ile sesini birleştirememe, kelimeleri hecelerken ya da harflerine ayırırken zorlanma, okurken eksik bırakma/tekrarlama, kelimeleri ters okuma şeklinde okuma becerilerinde sorun yaşarlar. Sınıf düzeyinde bir okuma parçasını kendi okuduğunda anlamakta zorlanırken, başkaları okuduğunda ise daha iyi anlarlar. Sıklıkla ebeveynler okuma parçalarını kendileri okuduğunda çocukların soruları yapabildiğini fark ederler. Ancak anne babanın, öğretmenlerin tüm çaba ve desteklerine rağmen okumayı öğrenmekte sorun yaşarlar. Ders yapmaya karşı isteksizdirler. Kendine güvenleri olumsuz etkilenir. 

ÖÖB ile birlikte sık görülen ruhsal sorunlar tabloyu karmaşık hale getirir ve öğrenme becerisindeki zorlukları daha da ağırlaştırır. ÖÖB, Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB) ile sık birlikte görülür. ÖÖB ile birlikte dikkat sorunları yaşandığında çocuğun öğrenme becerileri daha da olumsuz etkilenir. Bu nedenle dikkat sorunlarının hızla çözülmesi, çocuğun öğrenme becerilerindeki sorunun şiddetini belirlemede önemli olacaktır. Yine dikkat problemleri çözüldüğünde çocuğun alacağı eğitim desteğinden faydalanması artacaktır.  ÖÖB’nun normal zekâ kapasitesindeki çocuklarda görüldüğü belirtilse de zekâ sorunu olan çocukların kendi kapasitelerinin çok altında okuma, yazma ve matematik becerileri olduğunda bu çocuklarda da öğrenme güçlüğünün tabloya eklenip eklenmediği değerlendirilmelidir. Bu çocuklara verilen özel eğitim desteğinin ek olarak öğrenme güçlüğüne yönelik de alınması sağlanmalıdır. 

Yazıma bozukluğu (disgrafi): Okuma bozukluğu ile birlikte sık görülür. Çocuk gördüğü/duyduğu şeyleri yazmada zorlanır. Yavaş yazar, el yazısı çirkin ve okunaksızdır. Bazı harf ve sayıları, kelimeleri ters yazar, karıştırır (nu-u, b-d, m-n, pg, ve-ev gibi), yazarken bazı harfleri, heceleri atlar ya da harf/hece ekler. Sınıf düzeyine göre yazılı imla ve noktalama hataları yapar, küçük-büyük harf karışır. Yazarken kelimeler arasında hiç boşluk bırakmaz ya da bir kelimeyi iki-üç parçaya  bölerek yazar. Dilbilgisi kurallarına göre yazmakta zorlanırlar. Özellikle yazılı sınavlarda başarısız olurlar. Yazmadaki güçlükler nedeniyle, ders sırasında tahtaya yazılanları defterine geçirebilmede, dersi takip etmekte,  ev ödevlerini tamamlayabilmekte, sınıf içi etkinliklere katılmakta güçlük yaşarlar.

Matematik bozukluğu (diskalkuli); Matematik terimlerini anlama ve yazılı problemleri terimlere çevirmede, sayısal sembolleri tanıma, anlamada, toplama, çıkarma, çarpma, bölme işlemlerinde ve işlemlerin sırasını izlemede, rakamları doğru yazmada güçlük yaşarlar. Dört işlemi yaparken yavaştır, parmakla sayar, yanlış yaparlar. Sayı kavramını anlamakta güçlük çeker (on mu beş mi büyüktür, düşünmeden karar vermekte zorlanır).  Bu çocuklar gündelik hayatta yaşına göre kolaylıkla yapmaları beklenen, sayma, para üstü hesaplama ve sayısal problem çözme gibi durumlarda sorun yaşarlar. Okuma yazma bozukluğu ile birlikte görülmekle beraber tek başına da görülebilir. Tek başına görüldüğünde matematikle ilgili öğrenme güçlüğü geç fark edilir. 


Okul öncesinde dönemde işaret verir mi? 

ÖÖB nedeniyle aileler, sıklıkla ilkokul döneminde okuma yazma öğrenmenin gecikmesinin fark edilmesiyle başvurular. Bununla birlikte okul öncesi dönemde ÖÖB olan çocuklarda görülen ve ÖÖB için risk olarak tanımlanan belirtiler bulunmaktadır. Bunlar dil gelişiminde gecikme, gramer yapısına uygun cümle kurmada zorluk, kendini ifade etme becerilerinde zayıflık, fakir konuşma içeriği, sözcük bulmada ve isimlendirmede güçlük, benzer sesteki kelimeleri yanlış söyleme, kelimeleri karıştırma, şeklindeki yakınmalardır.  Verilen yönergeleri akılda tutmada zorluk yaşarlar. Yaşlarına göre öğrenmeleri gereken sayı, kavramları öğrenmekte zorlanırlar (gün, renk, ay isimleri gibi).  Görsel hafızaları daha zayıftır. Resim çizmek, boyama, kopyalamaya karşı isteksizlik yaşarlar. Geometrik şekilleri çizmede güçlük yaşarlar. Motor koordinasyon ve ince motor becerilerin gelişiminde sorun görülebilir (yön bulma, pozisyon alma, sağ sol ayırt etme, ön arka kavramlarını öğrenme, top yakalama, ip atlama, çatal kaşık kullanma, ayakkabı bağcıklarını bağlama, düğme ilikleme gibi).  Sayılan alanlarda sorun yaşandığında bu sorun devamlı olduğunda aileler çocuklarında ÖÖB gelişimi açısından riskli olduklarını bilmeli uygun desteği almalıdırlar. Okul öncesi dönemde belirlenen riskli çocuklara uygun müdahaleler yapıldığında bu çocukların ileride ÖÖB geliştirmeleri azalmaktadır.  ÖBB gelişimi açısından riskli grupların tespiti ve desteklenmesi,  çocuklarıÖÖB gelişimini önlemesi bakımından önemlidir.  koruyucu müdahale olması bakımından oldukça önemlidir. Riskli gruplara müdahale ile bu çocukların sorun beceriler açısından yaşıtlarını yakalayabildiği,  kendi yaşlarına ve potansiyellerine uygun beceriler geliştirebildiği görülmektedir. 


Öğrenme güçlüğünün sebepleri neler?

ÖÖB gelişiminde genetik, çevresel etkenler, ayrıca beynin yapı ve işlevlerindeki bozulmaların etkili olduğu belirtilmiştir. ÖÖB tek yumurta ikizlerinde eş hastalanma oranı %, birinci derece akrabalarda görülme riski dört-sekiz kat fazladır.  

Öğrenme becerisinden söz edebilmek için öncelikle zekâ, dikkat, uygun eğitim ve bilginin ulaşabilir olması gereklidir. Öğrenme, öğrenilen materyali algılama, birbiriyle ilişkilendirme, akılda tutma ve yeri geldiğinde kullanabilmektir. Yani öğrenme bilginin kazanılması ve kullanılması işlevidir. Öğrenme için önce bilgi beyne ulaşmalı, anlamlandırılmalı, yorumlanmalı ardından depolanmalı (bellek) ve gerektiğinde kullanılabilmelidir. Öğrenme sürecinde bu aşamalardan birinde ya da birkaçında bir sorun olduğunda “özgül öğrenme bozukluğu”  ortaya çıkar. 

Çevresel faktörler olarak, anne babanın okur-yazar olmamaları, çocuğun okuma ve becerilerinin gelişimi için uygun ortam yaratmamaları, gerekli desteği sağlamamaları ve model oluşturmamaları sayılabilir.


Tanı nasıl konuyor?

ÖÖB tanısı alan çocuklar geniş bir yelpazede farklı özellikler gösterirler.  Okuma, yazma, matematik becerilerindeki sorunlar ek diğer motor beceriler, sosyal, dil, dikkat alanında da sorun yaşayabilirler. Bu nedenle değerlendirme aşamasında ayrıntılı gelişim ve öğrenme becerileri ile ilgili öykü alınır. Klinik değerlendirme sırasında çocuğun sorun yaşadığı alanla ilgili gözlem ve psikometrik testlerle (zekâ testleri, özgül öğrenme bozukluğuna özgün testler) değerlendirme yapılır. Klinik değerlendirmede çocuğun zekâ düzeyi normal veya normalin üstünde olmasına rağmen okuma, yazma ve matematik becerilerinde, öğrenebilmesinde güçlük belirgindir. Tanıda yaşanan bu güçlüklerin çocuğun okul başarısını ve akademik alanlardaki performansını olumsuz yönde etkiliyor olması gerekir. Yine tanı sırasında, öğrenme sorununun başka nedenleri olup olmadığı iyi araştırılmalıdır (görme, işitme sorunları, dikkat eksikliği, depresyon, kaygı sorunları, medikal durumlar). ÖÖB ile birlikte olabilen ve tabloyu ağırlaştıran ek ruhsal hastalıklar gözden geçirilir. Tüm klinik ve psikometrik test değerlendirmesinden sonra aileye tanı ve tedavi planı hakkında bilgi verilir. 


Tedavi edilebilir mi?

Tedavideki en önemli şey ailelerin çocukların yaşadığı sorunun bir “öğrenme güçlüğü” olduğunu bilmeleridir. Aile çocuğun öğrenme sorunu ile ilgili olarak ve gereken desteklerle ilgili olarak öğretmenini bilgilendirmelidir. Çocuğun öğrenme becerisindeki güçlü ve zayıf yanları değerlendirildikten sonra bireyselleştirilmiş “Özel Eğitim”  düzenlenir. Uygulanan özel eğitim programı, aile ve okul desteği ile sıklıkla çocukların öğrenim becerileri artar ve kendi kapasitelerine paralel öğrenme becerisi kazanırlar. Psikiyatrik destek ile çocuğun yaşadığı sosyal ve ruhsal sorunlar anlaşılmaya çalışılır.  Yine teravide, öğrenme, dikkat, algılama, zorluklarla baş etme, problem çözme, iletişim, kendini kontrol becerilerinin geliştirilmesi hedeflenir. 


Evde çocuğa yardımcı olabilmek için neler yapılmalı?

Erken dönemderiski azaltmada, ailesel koruyucu faktörler önemlidir. Anne babanın okur-yazar olmaları, evde okuma açısından model olmaları, okuma ile ilgili ortam olması, çocuğun okuma ve becerilerinin gelişimi için uygun ortam yaratmaları, desteklemeleri ve teşvik etmeleri önemli görünmektedir.
Çocuğun gelişiminde ebeveynler çocuğun becerisinin gelişmediği durumlarda çocuğun yaşına uygun becerileri yapmasına fırsat yaratmalıdır (çocuğun yaşına uygun yapması gereken şeyleri onun yerine yapmamalıdırlar, yemek yedirme, giydirme gibi)


Okul döneminde anne babalara öneriler

Özgül Öğrenme Güçlüğü (ÖÖG), tembellik ya da sorumsuzluk değildir. Zekâ geriliği hiç değildir. Çoğu zaman birlikte görülse de Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğundan farklı bir güçlüktür.

Aileler, ÖÖG tanısı konulduğunda, bunun bir güçlük olduğunu kabul etmelidirler.  “İstemediği için yapmıyor, istese her şeyi başarır” şeklinde düşünmemelidirler. 

ÖÖG hakkında bilgi sahibi olmaya çalışın.

Öğrenme güçlükleri aileyi şaşırtmamalı ve öfkelendirmemeli.

Ruh sağlığı kliniklerinden, özel öğretmenlerden destek almalıdırlar.  Aileler kendi başına bu sorunla baş etmeye çalışmamalıdırlar. Eşlik eden başka psikiyatrik sorunlar varsa, bunun için gerekli olan tedaviyi ertelememelidirler. 

Ebeveynlerin, ilk zamanlar çocukla birlikte ders çalışması, ödev yapması gerekebilir. Ebeveynleri çocuğa eşlik etmesi, nasıl yapacağı göstermeleri ama çocuğun yerine ödev yapmamaları gerektiği konusunda yönlendirilmelidir.

Ebeveynler okumada örnek olmaları, evde herkesin katıldığı günlük okuma saatleri ayarlayabilirler.

Çocuğunuzdan yüksek sesle okumasını istemeli,  o okurken mutlaka dinlemelidirler.

Ders çalışma ortamının sessiz, düzenli olmasına, kısa sürelerle çalışıp kısa molalar verilmelidir. 

Ailece etkinlikler yapılması konusunda yönlendirin. (hep birlikte kelime oyunları (adam asmaca, isim /şehir, kelimenin son harfiyle başlayan yeni bir kelime türetme gibi) oynamak çocuğunuzun dikkatini arttırır, harfleri tanımasına yardımcı olur, en önemlisi de birlikte keyifli zaman geçirilmesi aile ilişkilerini güçlendirir.)

Teorik anlatımlar yerine, yaparak öğrenmeyi sağlayan pratik çalışmalar daha yararlı olabilir.

Öğrenmesini kolaylaştıracak olan davranışların basitten karmaşığa doğru sıralayarak, aşamalı olarak öğrettiğiniz taktirde çocuğun öğrenmesi daha kolay olacaktır.

Doğrudan anlatım yöntemi etkilidir. 


Okula düşen görevler var mı?

ÖÖG olan çocuklar belli etmeseler bile güçlüklerinin ve okuma yazma konusunda sınıftaki diğer arkadaşlarının gerisinde olduklarının farkındadırlar ve bunun için kendilerini kötü hissetmektedirler. Bu da çoğu zaman kaçınma davranışı göstermelerine, derse katılmakta isteksiz olmalarına, ödev yapmak istememelerine neden olmaktadır.

Öğretmen, öğrencinin bilerek yapmadığını bir güçlük yaşadığını bilmelidirler. Okulda öğretmenler çocuğun dışlanma etiketleme gibi yaşadıkları sosyal zorluklar konusunda destek olmalıdırlar. 

Öğretmen ve ebeveynler işbirliği içinde olmalıdır. Öğretmenler gerekirse ruh sağlığı uzmanınız ile görüşmelidirler.
Rehberlik merkezi, özel eğitim uzmanları ile bağlantı kurarak çocuğun problemine yönelik sınıf içi düzenlemeler yapmalı,  destek olmalıdırlar. 


Öğrenme güçlüğü çocukken fark edilmeyen yetişkinlerin yaşamı nasıl etkilenir?

Erken dönemde fark edilmeyen ve tedavi desteği alamayan kişilerde zorluklar devam eder. Sıklıkla okulda öğrenme bozukluğu yaşadığı alanda kapasitesinin çok altında akademik performans gösterir. Bu okuma yazma alanındaysa tüm akademik becerileri etkilenir. Uzun metinleri okumada ve anlamada zorlanır, sıkılırlar. Eğitimleri aksar. Sağ sol ayırımı, motor koordinasyonda, dil becerilerindeki güçlükler devam eder. Yabancı dil öğrenmede, sınavlarda zorluk yaşarlar. Yavaş bir tempoda çalışma, işlerini tamamlamada zorlanırlar.

1.Sınıf Çocuğuna Okuma Nasıl Öğretilir?

İlkokula başlamak hem çocuklar hem de aileleri için oldukça önemli bir süreçtir. Okuma yazma öğrenmek, çocukların hayatlarını kökten olarak değiştirmektedir. Bilgiye doğrudan ulaşabilmek ve bu durum okuldaki sosyal deneyimler ile birleşince de çocuğun eskisinden daha bağımsız ve güçlü olmasını sağlayacaktır. Bu yüzden de aileler 1. Sınıf çocuğuna okuma nasıl öğretilir?Araştırması içine girmektedir.

1. Sınıf Çocuğuna Okuma Yazma Öğretme Yolları

Okuma yazma öğrenme süreci anne ve babanın doğrudan olarak sorumluluk aldığı özel bir zamandır. Çocukların 1. Sınıfın ilk iki ya da üç ayı anne ve babaları ellerinde kitaplar ile sabırlı bir şekilde çocuğuna yardımcı olması gerekmektedir. 

Okuma ve yazma süreci özet olarak şu şekilde ilerlemektedir; 

  • Masal, hikaye, tekerleme, şiir, şarkı ya da sayışma gibi dinleme çalışması yapmak 
  • Parmak, el ve kol kaslarının gelişmesini sağlamak 
  • Boyama ve çizgi çalışmalarını yapmak 
  • Sesi hissetme, tanıma ve ayırt etme çalışmalarını yapmak 
  • Harflerin verilmesi ve harfleri okuma ile yazmak 
  • Harflerden hece, hecelerden kelime ve kelimelerden de cümleler oluşturmak 
  • Metin okuma çalışmaları yapmak Bağımsız okuma ve yazma çalışmaları yapmak

Evde Okuma Yazma Nasıl Öğretilir?

Okuma yazma sürecini yeni öğrenen çocuklar için genel olarak bu çalışmaların yapılması gerekilmektedir. Anne ve babalar tarafından en çok araştırılan evde okuma yazma nasıl öğretilir? Sorusunun cevabı için genel olarak bu aşamalar cevap olarak verilmektedir. 

Ayrıca olarak da ilk okuma &#; yazma ögretimi aşamaları başlıca şöyledir; 

  • Okuma yazmaya hazırlık 
  • Okuma yazmaya başlamak ve ilerlemek 
  • Bağımsız okuma ve yazma 

Çocukların, okuma ve yazmaya başlamadan önce bu sürece fiziksel ve zihinsel olarak hazır olmaları gerekmektedir. Hazırlık sürecinin atlanması ya da eksik olarak yapılması çocukta okuma yazma sürecinde bazı başarısızlıklara sebep olabilmektedir. Bu başarısızlıklardan bazıları geç okuma, kötü yazma ya da yavaş okuma gibi durumlardır. Bu yüzden de okuma yazma sürecine hazırlık ile başlanmalıdır.

Okuma Yazmaya Hazırlık

Çocuk için okuma yazmaya hazırlık kısmı üç kısma ayrılmaktadır. Bunlar, 

  • Dinleme eğitim çalışmaları yapmak 
  • Parmak, el ve kol kaslarını geliştirme çalışmaları yapmak 
  • Boyama ve çizgi çalışmaları yapmak 

Dinleme eğitim çalışmaları, çocuk ilk harfini öğrenmeden önce yapılmalıdır. 

Çocuklara seslerin nasıl çıktığı öğretilmeden önce doğal ve yapay seslerden dinletilmelidir. Çocuklar ilk olarak büyük kaslarını sonra küçük kaslarını kullanmaktadır. Çocuklar yazmaya başlamadan önce parmak, el ve kol kaslarını geliştirecek çalışmalar yapılmalıdır. Boyama ve çizgi çalışmaları yapılmadan önce çocuğa kalemi nasıl tutulacağı öğretilmelidir. Kolay okuma yazma nasıl öğretilir? Sorusunu soran bir anne ve baba ilk olarak bu kısımları doğru bir şekilde uygulamalıdır.

Okuma Yazmaya Başlamak ve İlerlemek

Okumaya başlayan çocuk için 1. Sınıf kolay okuma teknikleri araştırılır. Çocuğun okumaya başlama süreci şu şekildedir; 

  • Sesi hissetmek, tanımak ve ayırt etmek 
  • Harfi okumak ve yazmak 
  • Harflerden hece, hecelerden kelime ve kelimelerden cümle oluşturmak 
  • Metin okumak 

İlk okuma yazma öğretilme sürecinde yöntemler, harfler ve yazım şekilleri Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu tarafından düzenlenmektedir. Ve standarttır, değiştirilemez. 

Okuma yazma süresi boyunca dört çizgi ve üç aralıktan oluşan standart bir yazı defteri kullanılmaktadır. Yazı defteri satır aralığı 4 5 4 oranı ve en 1,3 cam genişliğine sahip olmalıdır. Okuma yazma eğitim süreci tamamlanmasıyla birlikte standart yazı defteri kullanmak kararı öğretmen ve öğrenciye bağlıdır. Yazmada zorluk yaşayan öğrenciler ile yazma çalışmalarına yazı defteri ile devam edilebilinmektedir.

Okuma Yazma Öğretme Teknikleri

Seslerin tamamı çocuk tarafında kavranılmasından sonra temaya başlamadan önce en az iki hafta süreyle öğretmen eşliğinde akıcı bir okuma düzeyine gelmek ve geliştirmek için okuma çalışmaları yapılmalıdır. 

Harf birleştirme mantığı ve okuma yazma süreci her çocukta farklılık göstermektedir. Öğretmenler, çocuklarda olan farklılıkları bilerek ve buna göre de öğrencilerin akıcı bir şekilde okuyabilmesi için çalışmalar yapmalıdır. Öğrencilerin dil gelişimine katkı sağlamak için tekerlemeler, ilk okuma yazma eğitiminde kullanılmalıdır. 

Okumayı geliştirmek için tekerleme, ninni, bilmece ya da mani sık sık kullanılmalıdır. Çünkü bu durum 1. Sınıf okuma ve yazma sürecini tamamlar.

Yorum Gönder

WhatsAppTelegram

nest...

çamaşır makinesi ses çıkarması topuz modelleri kapalı huawei hoparlör cızırtı hususi otomobil fiat doblo kurbağalıdere parkı ecele sitem melih gokcek jelibon 9 sınıf 2 dönem 2 yazılı almanca 150 rakı fiyatı 2020 parkour 2d en iyi uçlu kalem markası hangisi doğduğun gün ayın görüntüsü hey ram vasundhara das istanbul anadolu 20 icra dairesi iletişim silifke anamur otobüs grinin 50 tonu türkçe altyazılı bir peri masalı 6. bölüm izle sarayönü imsakiye hamile birinin ruyada bebek emzirdigini gormek eşkiya dünyaya hükümdar olmaz 29 bölüm atv emirgan sahili bordo bereli vs sat akbulut inşaat pendik satılık daire atlas park avm mağazalar bursa erenler hava durumu galleria avm kuaför bandırma edirne arası kaç km prof dr ali akyüz kimdir venom zehirli öfke türkçe dublaj izle 2018 indir a101 cafex kahve beyazlatıcı rize 3 asliye hukuk mahkemesi münazara hakkında bilgi 120 milyon doz diyanet mahrem açıklaması honda cr v modifiye aksesuarları ören örtur evleri iyi akşamlar elle abiye ayakkabı ekmek paparası nasıl yapılır tekirdağ çerkezköy 3 zırhlı tugay dört elle sarılmak anlamı sarayhan çiftehan otel bolu ocakbaşı iletişim kumaş ne ile yapışır başak kar maydonoz destesiyem mp3 indir eklips 3 in 1 fırça seti prof cüneyt özek istanbul kütahya yol güzergahı aski memnu soundtrack selçuk psikoloji taban puanları senfonilerle ilahiler adana mut otobüs gülben ergen hürrem rüyada sakız görmek diyanet pupui petek dinçöz mat ruj tenvin harfleri istanbul kocaeli haritası kolay starbucks kurabiyesi 10 sınıf polinom test pdf arçelik tezgah üstü su arıtma cihazı fiyatları şafi mezhebi cuma namazı nasıl kılınır ruhsal bozukluk için dua pvc iç kapı fiyatları işcep kartsız para çekme vga scart çevirici duyarsızlık sözleri samsung whatsapp konuşarak yazma palio şanzıman arızası