edebiyat notları 11 sınıf / Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Özet Ders Notları, Konu Anlatımı

Edebiyat Notları 11 Sınıf

edebiyat notları 11 sınıf

Sınıf Türk Edebiyatı Ders Notları

On birinci sınıf Türk Edebiyatı Dersi Öğretim Programı &#;Batı Tesirindeki Türk Edebiyatına Girişi&#;, &#;Tanzimat Dönemi Edebiyatı&#;, &#;Servet-i Fünûn Edebiyatı ve Fecr-i Âti Edebiyatı&#;, &#;Millî Edebiyat Dönemi&#; olmak üzere dört üniteden oluşmaktadır.

I. ünitede (Batı Tesirindeki Türk Edebiyatına Giriş); yer alan kazanım ve etkinlikler, Tanzimat sonrası gerçekleşmeye başlayan batılılaşma yönündeki değişmeleri, halka ve ulusal değerlere yönelme gayretlerini ve bunların edebî eserlerde görünüşlerini kavratmak üzere hazırlanmıştır. Burada zihniyet değişikliğinin sebepleri de sezdirilmek istenmiştir. Diğer ünitelerde olduğu gibi bu ünitede de kazanım ve etkinlikler öğrencilerin, seçilen metinlerde neyi, niçin ve nasıl aramaları gerektiğini gösterme amacıyla düzenlenmiştir.

II. ünitede (Tanzimat Dönemi Edebiyatı); Avrupai tarz, başka bir söyleyişle yenileşme dönemi edebiyatının başlangıç döneminin nasıl, niçin ve ne zaman oluştuğu seçilen metin parçalarından hareketle verilmek istenmiştir. Sanat metinlerini çözümleme ve yorumlamaya geçmeden öğretici metinler üzerinde durulmuştur. Böylece öğrencilerin inceledikleri metinlerden hareketle dönemin yaşama biçimi, zihniyeti, hâkim sanat anlayışı ve zevki hakkında bilgi edinmeleri amaçlanmıştır. Tanzimat Döneminde yazılmış öğretici metinlerin belirtilen kazanımlar, önerilen etkinlikler doğrultusunda öğrenciler tarafından incelenmesi, onların dönemin özelliklerini sezmelerine ve anlamalarına imkân sağlayacağı düşünülmüştür. Metinlerin incelenmesi ve yorumlanmasında dokuzuncu sınıfta kazanılan becerilerin dönemin metinlerine nasıl uygulanacağı hazırlanan yeni kazanımlar ve etkinliklerle gösterilmiştir.

Dönemin zihniyetini, sosyal, siyasi ve edebî alanlarda görülen değişiklikleri ve güzel sanat etkinliklerinden beklenenleri metinleri inceleyerek kavrayan öğrencilerin; dokuzuncu sınıfta kazandıkları beceriler ve yeni kazanımlarla Tanzimat Döneminin sanat anlayışını ve zevkini kavramaları, böylece de kendi becerilerini artırmaları, zevklerini geliştirmeleri, kültürlerini ve dil becerilerini zenginleştirmeleri hedeflenmiştir. Ayrıca öğrencilerin, edebî metinlerde sosyal ve siyasî değişmelerin XIX. yüzyılda nasıl dile getirildiğini belirlemeleri düşünülmüştür. Batıdan gelen yeniliklerle yerli kültür ögelerinin birlikteliğini yorumlamaları beklenmiştir. Sanat eseri ile sosyal hayat ilişkisi üzerinde nasıl durulması gerektiği sezdirilmek istenmiştir. Tanzimat Dönemi şiirinde, işlenen temaların yorumlanması ve güncelleştirilmesine ayrılan kazanım ve etkinliklerle öğrencilerin edebî metinlerle sosyal hayat arasında ilişki kurma; kültür alanında gerçekleştirilen değişikliklerin dil ve edebiyat alanına nasıl yansıdığını belirleme becerileri kazanmaları düşünülmüştür. Ünitede bu hedefleri gerçekleştirecek kazanım, etkinlik ve açıklamalara yer verilmiştir.

Anlatmaya ve göstermeye bağlı edebî metinlerde, dokuzuncu sınıfta bu metinlerin incelenmesi, yorumlanması hususunda kazandırılan becerilerden yararlanılması gereği belirtilmiştir. Ayrıca dönemin özelliğinden kaynaklanan hususların anlaşılması ve yorumlanmasını sağlamak için yeni kazanım ve etkinliklere yer verilmiştir. Öğrencilerin türe ait hazır bilgilerle metinlere yaklaşma yerine; metinlerin zihniyet, yapı, tema, dil-anlatım, anlam bakımlarından çözümlenmesi, incelenmesi nasıl yorumlanması gerektiğini kavramaları amaçlanmıştır. Öğrencilerin; edebî metinlerin anlatma-nakletme, gösterme gibi temel ifade biçimlerinin etrafında dönemin zihniyeti ve imkânlarıyla düzenlendiğini; insanın kendini ifadede başvurduğu bu temel ifade biçimlerinin zamanın akışına, kabul edilen uygarlık çevresinde kişinin kendisi ve tabiatla ilişkisine göre zenginleşerek yeni görünümler kazanabildiğini kavramaları hedeflenmiştir.

III. ünite (Servet-i Fünûn Edebiyatı ve Fecr-i Âti);&#;Servet-i Fünûn Edebiyatının Oluşumu&#;, &#;Öğretici Metinleri İnceleme&#;, &#;Şiir ve Mensur Şiir&#;, &#;Olay Çevresinde Oluşan Edebî Metinler&#;, &#;Metin-Şair ve Yazar&#;, &#;Servet-i Fünûn Edebiyatının Genel Özellikleri&#; ile &#;Fecr-i Âti Topluluğu&#; başlıkları altında düzenlenen kazanım, önerilen etkinlik ve bunlarla ilgili açıklamalardan oluşmaktadır. Fecr-i Âti&#;yi, Servet-i Fünûn zevkinin devamı olarak düşünmenin bazı karışıklıkları önleyeceği kanaatiyle söz edilen edebî topluluk bu ünitede ele alınmıştır. Böylece &#;Servet-i Fünûn&#;un bir zevk ve anlayış çevresinde oluşan bir edebî hareket olduğu ve &#;Millî Edebiyat Dönemi&#;ne kadar sürdüğü sezdirilmek istenmiştir.

Servet-i Fünûn Edebiyatının oluşumu ile ilgili kazanımlarla, öğrencilerin yeni hareketlerin genellikle, eski olarak kabul edilenlere tepki olarak ortaya çıktığını, eski-yeni arasında da ılımlıların bulunduğunu fark etmelerine imkân hazırlanmıştır. Burada öğrencilerin eski-yeni ilişkisini kavrama ve değerlendirmeleri amaçlanmıştır. Ayrıca bu dönemde edebî alanda yeniyi savunmayı üstlenenlerin hareket noktaları hissettirilmek istenmiştir. Yeniyi benimseyenlerin sanat eserinde faydadan zevke nasıl yöneldiklerini ifade eden kazanımlara ve açıklamalara yer verilmiştir. Bütün bunların daha önceki ünitelerde olduğu gibi, metinlere uygulanabilecek kazanım ve etkinliklerle gerçekleştirilmeleri yöntem olarak belirtilmiştir. Böylece öğrencilerin farklı dönemlere ait metinleri zihniyet, yapı, tema, dil ve anlatım, anlam, gelenek bakımlarından çözümleyip yorumlayabilmeleri amaçlanmıştır. Bunların gerçekleşmesiyle öğrencilerin eleştirel düşünme, sorunları çözebilme ve sorgulama becerilerini geliştirecekleri düşünülmüştür.

Bu ünitede Servet-i Fünûn Döneminde yazılmış metinlerden hareketle öğrencilerin edebî metinleri dönemin zihniyetiyle ilişkilendirme becerilerini geliştirecek kazanımlara önem verilmiştir. Faydayı ön planda tutan metinlerle zevki ön planda tutanların farklılıkları ve kaynakları üzerinde öğrencilerin düşünmelerine zemin hazırlanmıştır. Ayrıca edebî metinlerde Tanzimat sonrasından başlayarak soyuttan somuta neden ve nasıl geçildiği; bunun dile, anlatıma ve sanat zevkine yansıma biçimlerinin öğrencilere kavratılması amaçlanmıştır.

Servet-i Fünûn Dönemi metinleri aracılığıyla öğrencilerin modern dönemin edebiyat zevkiyle tanışmaları sağlanmıştır. Bu zevk ve anlayışın XX. yüzyılda nasıl zenginleşerek sürdürüleceği bundan sonraki ünitelerde ele alınmıştır. Tanzimat sonrası başlayan yenileşmenin Servet-i Fünûn Döneminde sanat zevkinin gereklerine cevap vermeye başladığı hissettirilmiştir. Bunun kültürde, dilde ve zevkte bir kopmanın ifadesi değil; dilin geleneğine ve imkânlarına, sürdürülen yaşama biçiminin ihtiyaçlarına, kabul edilen yeni değerlerin gereklerine göre bir gelişme olduğu kavratılmak istenmiştir. Batı kültür ve edebiyatına geleneği olan ve yüksek seviyede edebî eser ortaya koyan bir dilin ve zevkin imkânlarıyla yaklaşıldığı sezdirilmek istenmiştir. Bütün bunları öğrencilerin belirlenen kazanım, önerilen etkinlik, verilen açıklamalardan hareketle seçilen metinleri incelemeleri, yorumlamaları sonucu kazanmaları hedeflenmiştir.

Bu ünitede Fecr-i Âti Topluluğu ayrı bir edebî grup olarak ele alınmamış, Servet-i Fünûn zevkinin devamı olduğu düşünülmüştür. Böylece Servet-i Fünûn zevk ve anlayışının Millî Edebiyat Dönemi&#;ne kadar varlığını sürdürdüğü hissettirilmiştir.

IV. ünite &#;Millî Edebiyat Döneminin Oluşumu&#;, &#;Öğretici Metinler&#;, &#;Şiir&#;, &#;Anlatmaya Bağlı Edebî Metinler&#;, &#;Göstermeye Bağlı Edebî Metinler&#;, &#;Metin-Şair ve Yazar&#;, &#;Millî Edebiyat Döneminin Genel Özellikleri&#; başlıkları altında sıralanan kazanımlar, bu kazanımlarla ilgili olarak önerilen etkinlikler ve verilen açıklamalardan oluşmaktadır. Artık öğrencilerin kendi içinde bir bütün özelliği taşıyan ünitede neyi, niçin, nerede, nasıl kazanacaklarını alışkanlık düzeyinde benimsemiş oldukları düşünülmüştür.

IV. ünitede sosyal ve siyasi şartların, kültür hareketlerinin Türk toplumunu ulus devlet fikri etrafında yeni bir dinamizm kazanmaya zorladığı sezdirilmiştir. Burada tek tek olay ve grupları düşünme yerine, bunların ortak paydasını dönemin zihniyeti olarak ele alıp grup ve önemli kişilerin eser ve çalışmalarını bu zihniyet çevresinde değerlendirme gereği hissettirilmiştir. Yine bilgi vermekten kaçınılmış, kazanım ve açıklamalarla dönemin metinlerini inceleyen ve yorumlayan öğrencilerin bu noktaya ulaşmaları hedeflenmiştir. Edebiyat ve düşünce tarihiyle ilgili soyut bilgilerin aktarılması yerine; öğrencilerin metinleri yorumlayarak değerlendirme beceri ve anlayışlarını geliştirip zevklerini olgunlaştırmaları ve kendi kimlikleri konusunda kanaat sahibi olmaları istenmiştir. &#;Millî Edebiyatın Oluşumu&#; ve &#;Öğretici Metinler&#; başlıkları altında bir araya getirilen kazanımlarla bu amacın gerçekleştirilmesi düşünülmüştür. Ayrıca öğrencilerin metin inceleme, yorumlama ve değerlendirme becerileri zenginleştirilmiştir.

Bu ünitede &#;Şiir&#; başlığı altında şiir metinleri XX. yüzyıl başlarında &#;Sade Dil ve Hece Ölçüsüyle Yazılanlar&#;; &#;Saf Şiir Anlayışı Çevresinde Yazılanlar&#;,&#;Halkın Yaşama Tarzını ve Değerlerini Ön Plana Çıkaran Manzumeler&#; olmak üzere gruplandırılmış; her grupta yer alan metin örneklerinin uygun kazanım ve etkinlikler aracılığıyla incelenmesi ve yorumlanması istenmiştir. İnceleme ve yorumların sınıfta oluşturulan gruplarda tartışılması gerektiği programın ilgili kısımlarında ifade edilmiştir. Böylece öğrencilerin Millî Edebiyat Dönemini bütün olarak değerlendirmeleri gerektiği belirtilmiştir.

Dördüncü ünitede varlığından söz edilen yeniliklerin mahallî ve yerli olanla her düzeyde nasıl birleştikleri sezdirilmek istenmiştir. Bu dikkat &#;Anlatmaya Bağlı Edebî Metinler&#; başlığı altında hikâye ve romanlarda da sürdürülmüştür. Bu dönemde yazılmış hikâye ve romanların hangi kazanımlardan hareketle ve ne tür etkinliklerle incelenip yorumlanabileceği belirtilmiştir.

Öğrencilerin bütün sanat etkinliklerini tutarlı biçimde yorumlayarak kendi dünyalarını zenginleştirmelerine hizmet edecek kazanımlara her bölümde yer verilmiştir. Böylece onların Cumhuriyet Dönemi&#;ne hangi düşünce ve zevk birikimi ve farklı alanlarda sürdürülen hangi anlayışla gelindiğini düşünmelerine ve anlamalarına imkânlar sağlanmak istenmiştir. Ayrıca dilde gözlemlenen gelişme, dilin hayatla bütünleşmesi ve yeni bir sanat dili hâline gelme eğilimlerinin hissettirilmesi amaçlanmıştır.

Kaynak: MEB Ortaöğretim Türk Edebiyatı Dersi ( Sınıflar) Öğretim Programı

  • Batı Etkisinde Gelişen Türk Edebiyatı (yyyüzyıl)
  1. Tanzimat Dönemi Türk Edebiyatı ()

2. Servet-i Fünun (Edebiyat-ı Cedide) Edebiyatı ()

3. Fecr-i Âti Edebiyatı ()

4. Milli Edebiyat ()

5. Milli Mücadele Dönemi Türk Edebiyatı ()

6. Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı ()

Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenin Ders Notları Editör Yayınları

  • funduszeue.info ‘dan satın alınan ürünler, teslim tarihinden itibaren (7) gün içerisinde değişim yapabilmektedir.

  • Bir ürünün iade edilebilmesi genel olarak aşağıdaki şartlara bağlıdır:

  • Satın aldığınız ürünleri tahrip etmeden, kullanmadan ve ürünün tekrar satın alabilirliğini bozmadan, teslim tarihinden itibaren yedi (7) günlük süre içinde neden belirterek iade edebilirsiniz.

  • Kullanılmış, ambalajı açılmış, tahrip edilmiş vb. şekildeki ürünler iade edilemez.

  • Görüntülü DVD, Flash Disk görüntülü Eğitim Setleri vb. için; ürün kutusunda yer alan koruma bandı çıkarılmamış olmalıdır. Ürünlerin diğer yerlerinde çizik, hasar, darbe, sıvı teması vs. olmamalıdır.

  • Orijinal ambalaja sahip ürünlerin iadesi, orijinal ambalaj ile yapılmalıdır.

  • İade edilecek ürünün şirketimiz adına kesilecek bir iade faturası ile iade faturası düzenleme imkanı bulunmayan durumlarda, ürüne ait fatura ve sevk irsaliyesinin aslıyla birlikte iade edilmesi gerekmektedir. İade faturası ya da fatura ve sevk irsaliyesi asıllarının temin edilemediği durumlarda, bundan kaynaklanan KDV vb. mali yükümlülükler iade edilecek bedelden indirilir.

  • Üründe ve ambalajında herhangi bir yazı yazma, açılma, bozulma, kırılma, tahrip, yırtılma, kullanılma vb. durumlar tespit edildiği hallerde ve ürünün müşteriye teslim edildiği andaki hali ile iade edilememesi durumunda, ürün iade alınmaz ve bedeli iade edilmez.

  • İade şartlarına uygun durumlarda yapılan gönderimlerde taşıma masrafı müşteri tarafından ödenecektir.

  • İade edilecek ürünler PTT kargo ile kurumumuzdan aldığınız iade mağaza koduyla gönderilmelidir.

  • Baskısında hata bulunan, eksik, fazla veya yanlış basılmış ürünlerin iadesinde kargo ücreti geliş ve gidiş olarak funduszeue.info`a aittir.

  • Siparişin yanlış gönderilmesinden kaynaklanan değişimlerde kargo ücreti geliş ve gidiş olarak funduszeue.info’a aittir.

  • Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı

    Aşağıdaki cümlelerin hangisinde “ki&#; nin kullanımıyla ilgili yanlışlık yapılmıştır?

    A) Cebindeki parayı çıkarıp arkadaşına verdi.
    B) O kadar çalıştı ki sonunda istediği makama ulaştı.
    C) Telefondaki bayanı tanımakta zorlandım.
    D) Akşamki maçta Yıldırım yine harika goller attı.
    E)Senin ki spor salonuna yeniden üye oldu.


    Aşağıdaki cümlelerin hangisinde yazım yanlışı yapılmıştır?

    A) Kendisini bu küçük şehre hapsolmuş gibi hissediyordu.
    B) Aldığı son kararlar, onu yaşamının ikinci baharında mutlu etmişti.
    C)Bu başarıyı tüm arkadaşları gibi hakederek kazanmıştı.
    D) Bu yılda aramızdan ayrılan birçok ünlü isim oldu.
    E) Beni her biri ayrı ayrı arayıp benden özür diledi ama onu henüz kimse aramamış.


    Aşağıdaki cümlelerin hangisinde büyük harflerin kullanımıyla ilgili bir yanlışlık yapılmıştır?

    A) Reşat Nuri Güntekin&#;in romanlarında yalın bir Türkçe karşımıza çıkar.
    B) &#;İstanbul&#;u Dinliyorum&#;, Orhan Veli&#;nin en çok bilinen şiirlerindendir.
    C) Yaşar Kemal, İnce Memed&#;de Çukurova bölgesini ve insanını anlatmıştır.
    D) Bu geyik türü daha çok Kuzey Amerika&#;da görülmektedir.
    E) Çocuklar, Resmi Bayramlarda büyük bir mutluluk yaşarlar.


    Yeni kavramlar çevresinde bir düşünce şiiri amaçlamakla birlikte gerek dil gerekse biçim olarak eski şiirin etkisinden kurtulamadı. Sanatın, halkı eğitmek için bir araç olduğunu savunarak özellikle eleştiri, makale, oyun, roman türünde verdiği yapıtlarla meşrutiyet yönetimi kurulmasını amaçladı. Sanatın gerçeğe ve doğaya uymasının gerekliliği üzerinde durdu. Ama romantizmin etkisinden kurtulamadı. Dilde yalınlaşmayı savunurken oyunları dışında süslü ve ağır bir dil kullandı.

    Bu parçada tanıtılan sanatçı, aşağıdakilerden hangisidir?

    A) Şinasi
    B) Ziya Paşa
    C) Şemsettin Sami
    D)Namık Kemal
    E) Ahmet Mithat Efendi


    “Şiir ve İnşa&#; makalesinde Türk edebiyatının şiir ve düzyazı alanlarında yenileşmesi, öz kaynaklarına dönmesi gerektiğini savunan &#; &#; &#; -, kendi yapıtlarında dil ve biçim açısından divan şiirine bağlı kaldı. Eski ile yeni arasında bocalayarak bir yandan da Arap, Fars ve Türk Divan şairlerinin şiirlerini ”Harabat&#; adlı antolojisinde topladı.

    Bu parçada boş bırakılan yere, aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?

    A) Şinasi
    B) Ziya Paşa
    C) Namık Kemal
    D) Şemsettin Sami
    E) Ahmet Mithat Efendi


    Aşağıdakilerden hangisi Cumhuriyet tiyatrosunun özelliklerinden biri değildir?

    A)İlk manzum tiyatro eserleri yazılmıştır.
    B) Akılcılık ve bilimin öne çıktığı eserler yazılmıştır.
    C) Değişen yaşam tarzının sonucunda yaşanan aile dramları, değer çatışmaları, köyden kente göçün oluşturduğu problemler ele alınmıştır.
    D) Epik ve absürt tiyatro türünde oyunlar yazılmıştır.
    E) Dil ve anlatım zenginleşmiş, açık anlaşılır bir dil kullanılmıştır.


    Aşağıdakilerin hangisinde Cumhuriyet Dönemi tiyatrosu konularıyla ilgili bilgi yanlışı vardır?

    A) Köyden kente göç sorunları
    B) İnsanlar arasındaki farklılaşma
    C) Osmanlı Dönemi&#;nin önemli bölümleri
    D)Burjuva sınıfının iç çatışmaları
    E) Gelenek ve görenekler

    nest...

    çamaşır makinesi ses çıkarması topuz modelleri kapalı huawei hoparlör cızırtı hususi otomobil fiat doblo kurbağalıdere parkı ecele sitem melih gokcek jelibon 9 sınıf 2 dönem 2 yazılı almanca 150 rakı fiyatı 2020 parkour 2d en iyi uçlu kalem markası hangisi doğduğun gün ayın görüntüsü hey ram vasundhara das istanbul anadolu 20 icra dairesi iletişim silifke anamur otobüs grinin 50 tonu türkçe altyazılı bir peri masalı 6. bölüm izle sarayönü imsakiye hamile birinin ruyada bebek emzirdigini gormek eşkiya dünyaya hükümdar olmaz 29 bölüm atv emirgan sahili bordo bereli vs sat akbulut inşaat pendik satılık daire atlas park avm mağazalar bursa erenler hava durumu galleria avm kuaför bandırma edirne arası kaç km prof dr ali akyüz kimdir venom zehirli öfke türkçe dublaj izle 2018 indir a101 cafex kahve beyazlatıcı rize 3 asliye hukuk mahkemesi münazara hakkında bilgi 120 milyon doz diyanet mahrem açıklaması honda cr v modifiye aksesuarları ören örtur evleri iyi akşamlar elle abiye ayakkabı ekmek paparası nasıl yapılır tekirdağ çerkezköy 3 zırhlı tugay dört elle sarılmak anlamı sarayhan çiftehan otel bolu ocakbaşı iletişim kumaş ne ile yapışır başak kar maydonoz destesiyem mp3 indir eklips 3 in 1 fırça seti prof cüneyt özek istanbul kütahya yol güzergahı aski memnu soundtrack selçuk psikoloji taban puanları senfonilerle ilahiler adana mut otobüs gülben ergen hürrem rüyada sakız görmek diyanet pupui petek dinçöz mat ruj tenvin harfleri istanbul kocaeli haritası kolay starbucks kurabiyesi 10 sınıf polinom test pdf arçelik tezgah üstü su arıtma cihazı fiyatları şafi mezhebi cuma namazı nasıl kılınır ruhsal bozukluk için dua pvc iç kapı fiyatları işcep kartsız para çekme vga scart çevirici duyarsızlık sözleri samsung whatsapp konuşarak yazma palio şanzıman arızası