DOĞRU ÇALIŞMA ALIŞKANLIKLARI
1. AMAÇ BELİRLEYİN
"Amacını açık seçik belirlememiş bir kişi, dümeni olmayan bir gemiye benzer. Gemi sürekli yol alır. İçindekiler çalıştıklarını zanneder. Ancak geminin akıbeti şansa ve kader kalmıştır. Böyle bir gemi kayalara çarparak parçalanacağı gibi hiç ilgisiz bir limana da gidebilir."
Başarı için öğrencinin hayattan ne beklediğini amacının ne olduğunu bilmesi gerekir. Başarılı olmanın tek ve mutlak ölçüsü iyi bir üniversiteye girmek, herkesin gıpta ettiği bir mesleğe sahip olmak değildir. İnsan, yetenekli olduğu çok değişik alanlarda severek yapabileceği çeşitli işlerde kendini ortaya koyabilmişse, yaşamdan zevk alan birisi ise başarılı olmuş demektir.
Hayatta en büyük amaç mutlu olmaktır. Her şey bunun uğrunda yapılmaktadır. Ancak herkesin mutlu olmak için kullandığı araçlar farklıdır.
Sizler, üniversite sınavlarına hazırlanırken sizi mutlu edecek, severek yapabileceğiniz bir mesleği elde etmeye çalışıyorsunuz. Ancak sizi mutlu edecek mesleği ya da meslekleri önceden belirlememiş olmanız çalışmamız için size çok önemli bir yol gösterici olacaktır.
Çalışmanızın yönünü belirlemek ve çalışma isteğinizi sürekli tutmak için yapmanız gereken en önemli şey sizi ilerde mutlu edecek yolu belirlemektir. Neye ulaşmak için çalıştığınızı bilmeniz gerekir.
2. PLANLI VE PROGRAMLI ÇALIŞIN
Amacımıza ulaşmak için hangi dersi ne kadar çalışacağınızı, ne zaman çalışabileceğinizi, ne kadar gayret göstermeniz gerektiğini bilmelisiniz.
Zamanı israf etmemek, en sağlıklı şekilde değerlendirmek için her etkinliği planlayarak yapmak gerekir. En kullanışlı çalışma planı haftalık olanıdır. Haftalık çalışma planı yaparken, her gün, hangi saatlerde hangi etkinliği yaptığınızı düşünerek her etkinlik için belli zamanlar ayırın. Dersi men verimli çalışabilmeniz için yapmanız gereken şey dersinizi engelleyecek etkenlerin en az olduğu saatleri çalışmaya ayırmaktır.
Bunu saptadıktan sonra çalışmanız gereken dersleri belirlediğiniz saatlere dengeli olarak dağıtmalısınız.
a) Her İşe daha rahat zaman ayırmanızı ve yapmak istediklerinizi daha huzurlu yapmanızı sağlar.
b) Hangi dersi çalışacağınıza karar vermekten dolayı zaman kaybetmenizi, bir dersi bırakıp diğerine geçmenizi önler.
c) Her derse yeterince zaman ayırmanın ve çalışmanın verdiği bir güven sağlar.
d) Günü gününe çalışma nedeniyle sınav öncesi çalışma süresini kısaltır, sınav paniğini önler ve çalışma verimini yükseltir.
e) Öğrenilecek konunun kısa bir zamana sıkıştırılması yerine uzun zamana yayılarak daha kalıcı ve etkili olmasını sağlar.
f) Ana-Babanızın ile aranızda ders çalışma konusunda çıkabilecek anlaşmazlıkları önler.
g) Bilinçli plan yapmanız, derse kendinizi daha kolay vermenizi sağlar.
B ) Plan Yaparken Nelere Dikkat Etmeniz Gerekir?
a) Derslerin planını dengeli olarak yapın, belli derslere ağırlık vererek, çalışılması gereken diğer dersleri ihmal etmeniz, amacınıza ulaşmanızı engeller.
b) Günde kaç saat çalışılması gerektiği, öğrenciden öğrenciye değişmektedir. Günlük çalışma süresi, öğrencinin çalışma kapasitesine, temel bilgisine, derslerdeki eksiğine göre değişir. Bu güne kadar hiç çalışma alışkanlığı edinmemiş bir öğrenci, başlangıçta daha az bir çalışma ile başlayıp, gittikçe artırabilir. Günlük ortalama çalışma süresi olarak saat verilebilir. Bu ihtiyaca göre azalır yada artabilir.
c) Ara verilmeden yapılan uzun süreli çalışma da sık aralarla, uzun dinlenmeli olarak yapılan çalışma da verimsiz olur. En uygunu, dakikalık çalışma sonunda dakika bir ara vererek derse devam etmektir. Farklı özellikteki derslere geçerken verilen ara biraz daha uzun olabilir.
d) Planınızda derslere vereceğiniz çalışma sürelerini, öğreneceğiniz dersin özelliğine ve sizin o dersteki başarı durumunuza göre ayarlamanız gerekir.
e) Aynı tür çalışma gerektiren derslerin ard arda gelmesi yerine, değişik çalışma gerektiren derslerin ara arda getirmeye çalışın. Örneğin problem çözme gerektiren bir dersin arkasına okuma, anlatma, yazma gerektiren derslerin gelmesi uygun olur.
f) Zor dersleri en rahat anlayabileceğiniz saatlere yerleştirin. Verimli ders çakışma saatleri öğrenciden öğrenciye değişmektedir.
g) Tekrar için ayırdığınız saatler, genellikle dersin sınıfta öğrenildiği zaman yakın saatler olmalıdır. Çünkü dersin işlediği gün tekrar edilmesi unutma düzeyini azaltır. Öğrenmeyi pekiştirir.
h) Ayrıca derse gitmeden önce hazırlık yapılması da öğrenmeyi kolaylaştırır dersi daha iyi izlemeye yardımcı olur.
i) Çalışma planınızda derslerinizi mümkün olduğumca günün aynı saatlerine yerleştirmeniz yaralı olur. Böylece her gün o saatlerde derse kendinizi daha kolay verebilirsiniz.
j) Yemeklerden hemen sonra çalışmaya başlamayıp yemekten yaklaşık yarım saat sonra derse oturmanız daha yararlı olacaktır.
k) Planınızda,televizyon,müzik,arkadaşlık kitap okuma gibi etkinliklerde ders çalışma saatlerini birbirinden ayırarak bu etkinliklere de belli süreler vermeniz ,çalıma saatlerinde aklınız diğer etkinliklere takılmasını önleyecektir. Şunu da önemle belirtmek gerekir ki yeterince uykuya dinlenmeye rahatlatıcı keyif verici etkinliklere zaman ayırmadan çalışmaya gereğinden fazla zaman ayırmak bir süre sonra bıkkınlığa neden olabilir. Bu nedenle asıl dikkat edilmesi gereken şey çalışmaya çok fazla yer verip bunun bir bölümünü verimsiz geçirmek yerine,çalıma sürelerini en verimli bir şekilde kullanma yollarını bilmektir .Bu durumda,çalışma için daha az süre yeterli olur .Ders çalışmaya başlaya bilme davranışı "karar vermeyi” gerektirir. Çalışmaya başlamak için karar verebilmemiz ise ders çalışmaya yönelik olarak bildiklerimiz ile inandıklarımız arasındaki uyuma bağlıdır.
Programlı bir çalışmanın temelinde yatan en önemli unsur zaman denetimidir. Bizler zamanımızı planlayarak geleceğimizi bugüne taşırız. Aslında her öğrenci için zaman aynıdır. Her öğrenci için bir gün yirmi dört saat bir hafta yedi gündür. Önemli olan bu zamanı saptadığımız hedefler ve öncelikler doğrultusunda kullanmamızdır.
Hedeflerimizi belirleye bilmemiz için şöyle bir liste yapabiliriz.
Hayat Amaçları | 1yıllık Amaçlar | Bir Aylık Amaçlar |
Uzun Vadeli | Orta Vadeli Amaçlar | Kısa Vadeli |
On yıl Sonra Neleri Başarmak İsterdiniz? | Bir Yıl Sonra Neleri Başarmak İsterdiniz? | Bir Ay Neleri Başarmayı İsterdiniz? |
Elektrik Mühendisi Olmak İsterdim | Üniversiteyi, Başarmak İsterdim | Deneme Sınavında Başarılı Olmak İsterdim |
Görüldüğü gibi bu hedeflerin hepsi birbirine tamamlayan ve biri olmasa diğerinin de olmayacağı türdeki hedeflerdir.
Belirlediğiniz amaçlara ulaşabilmemiz için günlük faaliyetlerimizi “öncelik sırasına” almamız gerekir .
Bir gün içinde yapılabilecek faaliyetleri alt alta yazalım.
TV seyretmek.
Arkadaşlarla buluşmak.
Ders çalışmak.
Yemek.
Uyku.
Şimdi de her faaliyetin önem derecesine belirleyelim.
A . En yüksek öncelik (önem) derecesine sahip (olmazsa olmaz grubu)
B. Orta derecede öneme sahip (olmalı grubu )
C. Düşük önem (öncelik) derecesine sahip (olsa da olur olmasa da grubu)
* TV seyretmek B2
* Arkadaşlarla buluşmak C1
* Müzik dinlemek C2
* Yemek A2
* Uyku A1
*Ders çalışmak A3
Planlama yapabilmemiz için kuralımız, A grubu faaliyetleri bitmeden B;B grubun faaliyetleri bitmeden C grubu faaliyetlerine geçmemek. Bizler programlı çalışarak daha önce belirlediğiniz önceliklere göre hareket etmiş oluruz. Böylece ilk önce sosyal faaliyetlere evet derse hayır demek yerine ders çalışmaya evet demeye sosyal faaliyetleri de ödül olarak almayı başarabiliriz. Çalışma programı zamanımızı kontrol altına almamız konusunda bize yardım ederken aynı zamanda hangi dersin hangi konusunda çalışmaya başlayacağımızı tespit eder.
Planlamamızı yapıp hedeflerinizi belirledikten sonra ,bizi hedefimize belirledikten sonra,bizi hedefimize ulaştıracak olan çalışma programı hazırlayabiliriz. "Ders çalışacağım” düşüncesiyle giden bir öğrenci bu dersin hangi konusundan çalışmaya başlayacağını düşünerek zaman kaybedecektir. Ben bu gün matematik dersinin sayılar konusunu çalışacağım” Derse daha sağlıklı bir yol izlemiş olacaktır.
Çalışma programı denilince aklımıza gelen şey “tekrar programı" olmalıdır. Sadece belirli saatlerde mola alınan bir çizelge akla gelmemelidir. Programımız günlük tekrarı mutlaka içermelidir. Unutmayın ki öğrendiklerimizin %40´ını ilk 20 dakikada, %55´ini 1 saatte,%65´ini 9 saatte, %80´ini 24 saatte unuturuz. Günlük yaşamda kontrol altına alamadığımız durumlarla karşılaşa bileceğimiz dikkate alınmalıdır. Programımız günlük ya da haftalık düşünülmeli,her programın bir amacının olması sağlanmalıdır. Programı derslere verdiğimiz önemli bir randevu gibi düşünebilir çalışmaya daha kolay başlayabiliriz. Programımızı oluştururken dikkat edeceğimiz noktalar arasında konuları bilme oranımız ve amacımıza göre hangi konulara öncelik vereceğimizin belirlenmesi gerekir. Programlı çalışma size bir pusula görevi görecek ve hedefinize ulaşmada size yardım edecektir.
GÜNLÜK ÇALIŞMA PROGRAMI
Ø Günlük öğrenilen konuların tekrarı ve test çözümü,
Ø Ödevlerin tamamlanması
Ø Bir gün sonra işlenecek konuların ön hazırlığı,
Ø Eski konuların düzenli tekrarını içermesidir.
Programlı Çalışmak Bize Ne Kazandırır?
Ø Zamanı etkin şekilde kullanmanızı,
Ø Neye,nereden başlayacağınıza karar vermenizi,
Ø Bilgilerinizi ne kadar özümsediğinizi görmenizi,
Ø Ne zaman ne zaman çalışacağınıza karar vermenizi,
Ø Geleceğinize bir adım daha yaklaşmanızı kolaylaştıran çok önemli bir araştır.
C ) Planınızı Uygulamakta Güçlük Çekiyorsanız
Tüm bu sıraladığımız önerilere dikkat ederek plan yaptığınız halde kendinizi derse vermiyorsanız temel bilgi eksikliği nedeni ile ya da dersi nasıl çalışacağınızı bilmediğiniz için dersi anlayamadığınızdan çalışmayı istemiyor olbilirsiniz bu durumda “sosyal dersleri çalışırken” ve matematik- fen derslerine çalışırken bölümlerini inceleyin ve yazılanları uygulamaya çalışın böyle bir durum söz konusu değil de güvensizlik kazanmama korkusu v.b. olumsuz duygu ve düşüncelerle kendinizi derse vermiyorsanız öncelikle bundan kurtulmaya çalışın.
Ayrıca okulunuz veya dershanenizin rehberlik servislerine başvurarak sorunlarınızı çözümü konusunda yardım isteyin.
3. BELLİ BİR ÇALIŞMA ODASI YA DA KÖŞESİ DÜZENLEYİN
Evin değişik yerlerini değil belli bir yerini çalışma yeri olarak hazırlayın. Hep aynı yerde çalışmak, çalışacağınız yere geldiğinizde kendiniz derse daha kolay vermenizi sağlar. Çalışma yeri, çalışma davranışı için uyarıcı bir rol oynar.
En uygun çalışma ortamı şöyle olmalıdır:
a) Üzerinde çalışmak için tüm araç ve gereçlerin (kitap, defter, kalem, kağıt, silgi vb.) bulunduğu bir masa olmalıdır.
b) Oda ısısı ne çok soğuk ne çok sıcak olmalıdır.
c) Oda sık sık havalandırılmalıdır.
d) Çalışma ortamında radyo, teyp, televizyon gibi dikkat dağıtıcı araçlarla, yine dikkat dağıtabilecek nitelikte fazla resim, fotoğraf, afiş, poster gibi uyarıcılar olmamalıdır.
e) Çalışma masası ve odası sadece ders çalışmak için kullanılmalıdır.
4. MASA BAŞINDA OTURARAK ÇALIŞIN
Uzanarak yada yatarak çalışmak yerine masa başına oturarak çalışmak, dikkatin daha uzun süreli derste kalmasını kolaylaştırır. Uzanarak, yatarak, masanın üzerine abanarak ya da sandalyede geriye yaslanarak çalışmak, çalışırken kısa sürede dikkatin dağılmasına, hemen gevşemeye ve uykuya neden olan davranışlardır.
Çalışma masanızda, ders dışı faaliyetlerde (mektup yazmak, kitap okumak, hayal kurmak, günlük yazmak, şiir yazmak vb.)bulunmayın.
5. DERSİ EZBERLEMEDEN ÖĞRENMEYE ÇALIŞIN
Öğrenmeye çalıştığınız konuyu ezberlemekten kaçının. Ezberleyen öğrencide yorum yapma, bağlantı kurma, sebep-sonuç ilişkisini görme, ana fikir bulma gibi yetenekler gelişmez. Ayrıca ezberlenen bilgi ile sınav soruları arasında bağlantı kurmak zor olur. Bu nedenle mutlaka çalışılan konularla ilgili bol ve değişik soru örnekleri çözmek gerekir. Çözülemeyen sorular mutlaka tekrar edilmelidir.
Sosyal Bilimler Derslerine Çalışırken:
Sosyal dersler, okunduğu zaman kısa sürede sıkıcı hale gelir. Uyku getirir ve derse istek azalır. Bu nedenle çalışmanız gereken konuyu mutlaka hangi amaçla okuduğunuzu size gerekli bilgilerin neler olduğunu belirleyerek okuyunuz. Böylece hem amacınıza ulaşmak için daha yoğun dikkat harcadığınız için uyanık kalacaksınız, bu sıkılmanızı önleyecek, hem de okuduğunuz bölümlerde size gerekli bilgileri ararken gereksiz ayrıntıları ezberlemekten kaçınacaksınız.
Sosyal Dersleri Çalışırken Şu Sırayı Takip Edebilirsiniz:
a) Önce konuyu geriye dönüşler yapmadan, duraklamadan süratle bir kez okuyun (Çok kısa bir zaman alır).
b) Tekrar başa dönerek ara başlıklardan, ana başlıklardan koyu yazılmış yerlerden yararlanarak konunun size ne kazandıracağını, hangi amaçla okuyacağınızı belirtmek üzere sorular çıkarın. Varsa başka kaynaklardan konu ile ilgili soruları da ekleyin. Böylece konunun size hangi soruların cevabını vereceğini belirlemiş olursunuz.
c) Sorularınız,konudaki bilgilerin, özelliğine göre;tanımlarla, benzerlik ve ayrılıklarla ilgili, ne, nasıl, nerede, ne zaman şeklinde, örneklerle ilgili sorular olabilir.
d) Çıkaracağınız soruların cevabını bulmaya çalışarak konuyu daha dikkatli olarak tekrar okuyun. Böylece ayrıntıları daha kolay atarsınız. Bir sorunun cevabını da aradığınız için daha dikkatli okur ve daha az sıkılırsınız.
e) Bulduğunuz cevapları, daha önce çıkardığınız soruların karşısına yazınız.
f) Çıkardığınız soru ve cevaplarla, varsa şemaya bakarak konuyu bir kez anlatın.
g) Son kez parçalar,sorular arsında bağlantı kurmaya çalışarak konuyu bütünleştirip, hafızanızda tekrarlayın.
h) Hatırlamadığınız bölümleri tekrar ele alın.
Bu şekilde çalışma, bir konuyu uzun süre çalışıp zaman kaybetmenizi, ezberlemenizi, gereksiz ayrıntıları yüklenmenizi önleyecek, aynı zamanda elinizde konu ile ilgili önemli notların da olması sınav öncesi tekrarlarda size zaman kazandıracaktır.
6. ÇALIŞMANIZI DEĞERLENDİRİN
Çalışmanızın sonunda kendinizi değişik sorularla, problemlerle değerlendirin. Cevaplayamadığınız soruların ait olduğu konuları tekrar ele alın.
Özellikle ara ve deneme sınavları sonunda, boş bıraktığınız, yanlış yaptığınız sorular üzerinde durarak bu konuları tekrar çalışın. Çalışırken şunlara dikkat edin;
a) Soruların hangi konudan ve hangi bölümden çıkarıldığını belirleyin.
b) Tuttuğunuz notlardan, kaynak kitaplardan, ders kitaplarından o bölümü inceleyin.
c) Soruları çözmekte yine güçlük çekiyorsanız, önceki yıllarda konu ile ilgili temel bilgi eksiğiniz olup olmadığını inceleyin. Eksiğiniz varsa Lise-1 ve Lise-2 kitaplarından da ilgili bölümleri tekrar gözden geçirin.
d) Anlama gücünüzü geliştirin. Öğrenme anlamaktır. Öğrenmekte olduğunuz konu ile ilgili bilgileri nerede ve nasıl uygulayabileceğinizi kendinize sorun.
e) Yine anlamakta güçlük çekiyorsanız, ilgili ders öğretmenine sorun
7. KAYNAKLARDAN YARARLANMA
Çalıştığınız dersle ilgili, anlamakta güçlük çektiğiniz konu olduğunda, değişik kaynaklardan yararlanın. Elinizin altında test kitapları, yardımcı kitaplar, ders kitaplar, sözlük, ansiklopedi gibi kaynaklar bulunsun.
8. ZORLANDIĞINIZ DERSİ BİR KENARA BIRAKMAYIN !..
Özellikle matematik ve bazı fen derslerinden zorlanan öğrencilerin ,o dersleri tamamen bırakıp hiç çalışmadıklarını görüyoruz. Bu öğrenciler, bu derslerin içinde mutlaka kolay anlayabilecekleri konular olduğunu bilmelidirler.
Çok zorlandığınız bir dersin, tüm konularını öğrenmeye çalışıp, güveninizi yitirerek dersten uzaklaşmak yerine anlayabileceğiniz konuları seçerek, özellikle bunlar üzerinde durun. Böylece o dersle ilgili hiç soru çözmemek yerine öğrendiğiniz konulardan çıkabilecek soruları çözerek kazanma şansınızı artırabilirsiniz.
9. KENDİNİZİ ÇALIŞMAYA ZORLAYIN
Yukarda açıklamaya çalıştığımız verimli ve etkili ders çalışma yöntemlerini uygulamak,tamamen bir irade ve iç disiplin olayıdır.
Ders çalışmak için iyi bir nedeniniz varsa kendinizi biraz zorlayarak çalışma sırasındaki güçlükleri tek tek ortadan kaldırmanız zor olmaz. Yeter ki ne istediğinizi bilin çalışmak için kendinize iyi bir zemin hazırlayın ve öğrenmeyi isteyin. Gerisi kendinden gelecektir.
ETKİLİ ÖĞRENME SINIF İÇİNDE OLUR!..
Eğitim-öğretim olayı bir bütün olarak ele alınır. Ayrı ayrı düşünülemez. İleri gitmiş toplumlarda da devletin denetimi ve gözetimi altında yapılır. Fert ve toplumu esas alır. Bu nedenle de fert ve toplum için çok önemlidir. Bilimsel olarak yapılır. Bilimsel olmayan eğitim-öğretim etkinlikleri fertlere de topluma da istenen yararı sağlamaz. Aksine zararlı olabilir.
Eğitim-öğretim olayını ele alan bilimsel araştırmalar yapan eğitim biliminin bulguları sonunda en etkili öğrenmenin sınıf içinde karşılıklı tartışarak, öğrencilerin öğrenme olayının içine aktif olarak girmeleri ile yaparak ve yaşayarak oluştuğu ortaya çıkmıştır. Sınıfta öğretmenin gözetiminde konuların ele alınması, irdelenmesi, tartışılması, öğrencilerin konu ile ilgili düşüncelerini savunabilmeleri, eksik kalabilecek noktaların çok kişi tarafından daha kolay sezilebilmesi, sorularla bu eksiklerin de giderebileceği dikkate alındığında öğrenmenin sınıf içinde daha verimli olduğunu rahatlıkla söyleyebiliriz. Kısaca öğrenme olayı iki kişinin karşılıklı direkt iletişimi ile değil, sınıf içinde doğrular yanlışlar tartışıldığında dolaylı olarak en iyi biçimde oluşmaktadır.
ÖĞRENME ZİHİNSEL YORGUNLUK YARATMAZ!..
İnsan vücudundaki hücrelerin önemli özelliği arka arkaya gelen uyarılara cevap verme sürelerindeki farklılıktır. Kas hücrelerinde bu süre, sinir hücresine oranla çok uzundur. Kas hücresi bir uyaranı aldıktan sonra hemen sonra ikinci bir uyarana cevap veremez ve bu süreye " cevapsızlık süresi "denir. Eğer kas hücresine uyarıcılar arka arkaya gelir ve kas hücresi buna cevap veremezse yorgunluk meydana gelir.
Buna karşılık sinir hücresinin cevapsızlık süresi, kas hücresine göre çok daha kısadır. Yani sinir hücresi arka arkaya gelen uyaranlara cevap verebilir ve kas hücresi gibi yorulmaz. Bu nedenle " çok öğrendim yoruldum" duygusu yanlıştır. Yorgunluk varsa kas yorgunluğudur, zihni yorgunluk değildir. Ancak gerekli protein zincirinin iyi kurulması için sürekli değil aralıklı ders çalışmak gerekir.
ÖLÇÜLÜ VE DÜZENLİ YAPILAN HER ÇALIŞMANIN SONU BAŞARILI OLUR!..
Bu bölümde, düzenli, bilinçli ve planlı bir çalışma için yapılması gerekenler üzerinde durulmuştur.
Verimli çalışma gerçekleştirilmesi gereken aşamaları dikkatle inceleyeceğiz ve uygulamaya çalışacağız.
Çalışma konusunda yaşanan problemler benzerdir, çözüm yolları da benzerdir. Önemli olan bu çözümleri uygulamaktaki ustalıktır.
BAŞARMAK İÇİN
Kişiyi yaşam karşısında güçlü kılan yaşam hedefleri ve bunları gerçekleştirmek için sarf ettiği çabadır. Doğru hedef ve bilinçli çaba her öğrenciyi hedeflediği başarıya götürür.
Hedef Belirlemek Neden Önemlidir?
Geleceğe yönelik hedefler kişiye öncelik sırasına göre aşılacak engellerle ilgili bir yaşam bir yaşam programı sunar. Geleceğe yönelik hedeflerin aşamaları doğru oluşturulduğunda, kişi enerjisini hedefi doğrultusunda çok daha etkin bir biçimde kullanılabilir.
Üniversite Hazırlık Sürecinde Hedefimize
Ulaşma Aşamaları
Kendinizi Tanıyın: Hangi alanlarda daha yetenekli olduğunuzu, nelere ilgi gösterdiğinizi, gelecekte nasıl bir yaşam istediğinizi tanıyın.
Hedefinizi Tanıyın :Ulaşmak istediğiniz mesleğin çalışma koşullarını, bu meslek için gereken nitelikleri araştırın.
Gücünüzü Tanıyın: Hedeflerinize ulaşmak için ne kadarlık bir net gücüne ihtiyacınız olduğunu ve şu anki birikiminizi belirleyin. Gerçekçi olmayacak kadar yüksek ya da ulaşabileceğinizin çok altında kalan yaşam hedeflerinin sizi hem başarısızlığa hem düş kırıklığına sürükleyeceğini unutmayın.
Hedefler, yapmamız gereken çalışmaların planlanmasında bize yol gösteren kılavuzumuzdur. Hedefe ulaşmak, bilinçli ve disiplinli bir çabayı zorunlu kılar.
Hedefinize Yönelik Olarak Gelişebilme İçin;
Hayatınız Kimin Denetiminde?
Çalışmaya başlamak ve bunu verimli biçimde sürdürmek konusunda temel faktörlerden biri, kişinin hayatıyla ilgili sorumluluk ve kararları almak konusundaki istekliliğidir. Bu ise çalışma için "iç disiplin" geliştirilmesini gerektirir.
Hayatınızla ilgili sorumluluğu rastlantılara bırakırsanız çalışmanızı engelleyecek pek çok sebebiniz olacaktır.
Eğer hayatınızla ilgili sorumluluğun bütünüyle size ait olduğunu kabul ederseniz çalışmaya başlamanız ve sürdürmenizi engelleyen sebeplerden hiçbiri sizi çalışmalarınızı programlamaktan ve sistemli olarak yürütmekten alıkoyamaz.
Verimli Çalışma; Programlı Çalışmadır
Zamanı programlamak yaşamı programlamaktır. Başarıya ulaşmak isteyen gencin zamanı günlük olayların akışı içinde rastlantılara bırakmadan, amacı doğrultusunda, planlı olarak kullanması gerekir.
Çalışma Programınızı Hatırladınız Mı ?
İyi bir program " ne zaman çalışmalıyım" , "neyi çalışmalıyım", ne kadar çalışmalıyım", "nasıl çalışmalıyım" sorularına yanıt verebilmelidir.
Ne Zaman Çalışmalıyım?
Öğrenciler, çalışma zamanlarını ayarlama yönünden farklılık gösterirler.
Bir yanda, zaman buldukça, istek duydukça, sınavlardan hemen önce çalışarak “ toplu öğrenme” yapan öğrenciler bulunur. Bir taraftan çalışmaları zamana dağıtıp programlı olarak sürdürerek “ aralıklı öğrenme” yapan öğrenciler vardır.
Uzun dönemli ve kalıcı bir öğrenme için çalışmayı en verimli olunan zamanlara düzenli aralıklarla dağıtarak programlamak gerekir.
Neyi Çalışmalıyım ?
Belleğimize ulaşan herhangi bir bilgiyi kendimiz için anlamlı kılmaz ve düzenli aralıklarla tekrarlamazsak kısa sürede unuturuz.
Bu nedenle haftalık ders çalışma programı düzenlenirken yeni işlenen konulara öncelikli olarak yer verilmelidir. Bu konularla ilgili çalışmalardan kalan zamanlara daha önce öğrenilmiş konulardan o haftanın planına alınacak olanlar dengeli biçimde yerleştirilmelidir.
Nasıl Çalışmalıyım ?
Konularla ilgili çalışmalar planlanırken, o konudaki öğrenme miktarının doğru değerlendirilmesi ve çalışma tekniğinin buna göre değerlendirilmesi gerekir.
Öğrenme Amaçlı Çalışmalar : Yeni edinilen uygulama ve yorumlamakta güçlük çekilen bilgilerle ilgili çalışmalardır. Bilginin ana kavram ve kurallarının analizi, bol ve değişik soru çözümü yoluyla kullanma gücünün geliştirilmesi amaçlanır. Bu tür çalışmalarda eksiklerin belirlenmesi ve en kısa sürede giderilmesi öğrenme miktarının artması açısından zorunludur.
Koruma ve Süratlenme Amaçlı Çalışmalar: Konu özelliklerinin iyi bilindiği, öğrenilmiş koşullarla ilgili süreli test çözümü çalışmalardır. Amaç;bilgilerin düzenli tekrarlar yoluyla korunması ve hızlı kullanma becerisinin geliştirilmesidir.
Çalışma Programı Nasıl Hazırlanır ?
Haftalık bir program hazırlanırken günlük etkinliklerin ayrı ayrı gözden geçirilmesi gerekir. Okula gidiş-geliş saatleri, çalışma ve tekrar yapmak için ayrılan süre (başlayış-bitiş saatleriyle), yemek için verilen aralar, dinlenme, gezme ve hobiler için ayrılabilecek zaman belirlenir.
Uygulanabilir bir program hazırlayabilmeniz için her hafta ihtiyacınıza göre tüm bu etkinlikleri yeniden gerçekçi biçimde planlamanız gerekir.
Ø Haftalık çalışma programı düzenlenirken en verimli saatlerin çalışmaya ayrılmasına dikkat edilmelidir. En verimli çalışma ikişer saatlik dilimler halinde gerçekleştirilendir. Bu sürenin; kısa çalışma (40 dk.) tekrar (10 dk.) ve dinlenme (10 dk.) tekrar çalışma (40 dk.) biçiminde yürütülmesi önerilir.
Ø Planlanan çalışmalar, hafta içinde belirlenen çalışma gün ve saatleri dikkate alınarak zamana dağıtılmalıdır.
Ø Çalışma programı hazırlandıktan sonra çalışma odasında görülebilecek bir yere asılmalı ve günlük çalışmalar düzenli olarak kontrol edilmelidir.
Haftalık Çalışma Programı Hafta Sonu Gözden Geçirilerek:
Not: Rehberlik ve Psikolojik Büromuz isteyen tüm öğrencilere bireysel çalışma programlarını hazırlama konusunda yardımcı olmaktadır.
Verimli Öğrenme Nedir, Nasıl Sağlanır?
Verimli çalışma, düzenli bir çalışma ortamında, önceden hazırlanmış bir plana uygun ve dikkati çalışılacak konuya yoğunlaştırarak yürütülen çalışmadır.
Bilginin alınması (anlama) işlenmesi (öğrenme) ve hızlı kullanma becerilerinin geliştirilmesi (süratlenme)aşamalarında doğru öğrenme tekniklerinin uygulanması yoluyla verimli bir öğrenmenin sağlanması mümkündür.
Ø Derse ön hazırlıkla gelerek, aktif dinleyerek, anlaşılmaya noktaları soruya dönüştürerek, düzenli notlar tutarak dersi daha iyi anlayabiliriz.
Ø Alınan bilgiler kullanılabilir ve korunabilir bilgilere dönüştürmek için evde zaman ve içerik açısından iyi düzenlenmiş bir çalışma programı hazırlayabiliriz.
Ø Öğrendiğiniz bilgileri zamana karşı hızlı kullanabilme becerisini geliştirebilmek için süratlenme amacıyla düzenli aralıklarla süreli test çözümü yapabiliriz.
Başlamak için geç kalmış sayılmazsınız. Gücünüze güvenmeniz, gerçekçi ve uygulanabilir bir çalışma programı hazırlamanız ve başarabileceğinize inanmanız yeter. Her gün, amacınız doğrultusunda yapacağınız küçük bir adım, ilerdeki yıllarda büyük başarılar getirecektir.
Neden Düzenli Tekrar Yapmalısınız?
Bir öğrenme olayında sonra öğrenilenlerle ilgili bilgileri hatırlanma oranı önce biraz artar sonra hızla azalır. Bunun nedeni bize ulaşan tüm bilgilerin önce “kısa süreli belleğe” gelmesi, gerekli işlemlerin tamamlanmasından sonra daha uzun süreli korumanın olduğu “uzun süreli belleğe” transferidir. “Kısa süreli bellek” te az miktarda kısa sürede korunabilir. İlk öğrenme anından başlayarak yaptığınız tekrarların sayısı ve düzenliliği, bilgi kaybınızı en aza indirerek zaman kazanmanızı ve daha hızlı gelişmenizi sağlayacaktır.
Tekrar Programı Nasıl Uygulanır?
Düzenli tekrarlardan oluşan tekrar programının, hatırlanan miktarın düşünmeye başladığı noktadan itibaren uygulanması gerekir
Tekrar : Öğrenme çalışmasının hemen sonunda yapılacak 10 dakikalık bir tekrar, hatırlanan miktarın bir gün korunmasını sağlar.
Çaışmalarınızı günlük, haftalık ve aylık olarak planlayın!
Psikolojik ve fiziksel olarak ders çalışmaya hazır olun!
Tatil dönemlerinde konu eksiklerinizi kapatın!
Olumsuz düşüncelerin etkisinde kalmayın!
Her gün istikrarlı bir şekilde soru çözün!
Motivasyonunuzu yüksek tutun!
21 gün disiplinli ders çalışma alışkanlığını kazanın!
Etkili konu tekrarı yapın
Genel tekrar testleri ve deneme sınavları çözün
Zamanınızı sınav saatlerine göre uyarlayın
Korkmayın, kendinize güvenin
çamaşır makinesi ses çıkarması topuz modelleri kapalı huawei hoparlör cızırtı hususi otomobil fiat doblo kurbağalıdere parkı ecele sitem melih gokcek jelibon 9 sınıf 2 dönem 2 yazılı almanca 150 rakı fiyatı 2020 parkour 2d en iyi uçlu kalem markası hangisi doğduğun gün ayın görüntüsü hey ram vasundhara das istanbul anadolu 20 icra dairesi iletişim silifke anamur otobüs grinin 50 tonu türkçe altyazılı bir peri masalı 6. bölüm izle sarayönü imsakiye hamile birinin ruyada bebek emzirdigini gormek eşkiya dünyaya hükümdar olmaz 29 bölüm atv emirgan sahili bordo bereli vs sat akbulut inşaat pendik satılık daire atlas park avm mağazalar bursa erenler hava durumu galleria avm kuaför bandırma edirne arası kaç km prof dr ali akyüz kimdir venom zehirli öfke türkçe dublaj izle 2018 indir a101 cafex kahve beyazlatıcı rize 3 asliye hukuk mahkemesi münazara hakkında bilgi 120 milyon doz diyanet mahrem açıklaması honda cr v modifiye aksesuarları ören örtur evleri iyi akşamlar elle abiye ayakkabı ekmek paparası nasıl yapılır tekirdağ çerkezköy 3 zırhlı tugay dört elle sarılmak anlamı sarayhan çiftehan otel bolu ocakbaşı iletişim kumaş ne ile yapışır başak kar maydonoz destesiyem mp3 indir eklips 3 in 1 fırça seti prof cüneyt özek istanbul kütahya yol güzergahı aski memnu soundtrack selçuk psikoloji taban puanları senfonilerle ilahiler adana mut otobüs gülben ergen hürrem rüyada sakız görmek diyanet pupui petek dinçöz mat ruj tenvin harfleri istanbul kocaeli haritası kolay starbucks kurabiyesi 10 sınıf polinom test pdf arçelik tezgah üstü su arıtma cihazı fiyatları şafi mezhebi cuma namazı nasıl kılınır ruhsal bozukluk için dua pvc iç kapı fiyatları işcep kartsız para çekme vga scart çevirici duyarsızlık sözleri samsung whatsapp konuşarak yazma palio şanzıman arızası