meslek lisesi üniversite sınavsız geçiş hakkı / Meslek lisesi mezunları üniversite tercihlerinde avantajlı

Meslek Lisesi Üniversite Sınavsız Geçiş Hakkı

meslek lisesi üniversite sınavsız geçiş hakkı

2 YILLIK SINAVSIZ GEÇİŞ BÖLÜMLERİ

Meslek ve Teknik Lise öğrencilerinin ortaöğrenimlerini bitirip, programın devamını istemeleri halinde Meslek Yüksek Okullarına kendi mesleki ve teknik eğitim bölümleri öncelikli olmak üzere sınavsız olarak yerleştirilme işlemine sınavsız geçiş adı verilmektedir. Açık Öğretim Fakültesinde öğrenim görmek isteyen öğrencilerine tanınan kolaylıklar arasında, sınavsız direk geçiş hakkı da yer almaktadır. AÖF sınavsız geçiş yapılan bölümleri içerisinde yer alan ön lisans programları, genel olarak çalışmakta olup, aynı zamanda meslek yüksekokulu öğrenimine devam etmek isteyen kişiler tarafından tercih edilmektedir. Özellikle mesleki ve teknik ortaöğretim mezunu öğrenciler için büyük imkan ve kolaylıklar tanıyan bir sistemdir.

Sınavsız Geçiş ile Tercih Edilebilecek Aöf Bölümleri

 

Meslek Lisesi Alan/Dalı

Üniversite Adı

Program Adı

Kont.

Koşullar

Ticaret Lisesi Mezunları
(Bilişim Teknolojileri Hariç)

ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR)Bankacılık ve Sigortacılık910
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR)Dış Ticaret910
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR)Perakende Satış ve Mağaza Yönetimi910
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR)Sağlık Kurumları İşletmeciliği910
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR)Emlak ve Emlak Yönetimi910
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR)Marka İletişimi910
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR)İnsan Kaynakları Yönetimi910
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR)Muhasebe ve Vergi Uygulamaları910
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR)Menkul Kıymetler ve Sermaye Piyasası910
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR)İşletme Yönetimi910
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR)Lojistik910
ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ (ERZURUM)Bankacılık ve Sigortacılık910
ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ (ERZURUM)Dış Ticaret910
ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ (ERZURUM)Lojistik910
ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ (ERZURUM)Sağlık Kurumları İşletmeciliği9
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR)Turizm ve Seyahat Hizmetleri91081
ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ (ERZURUM)İşletme Yönetimi910

Meslek Lisesi Alan/Dalı

Üniversite Adı

Program Adı

Kont.

Koşullar

Sağlık Meslek Lisesi Mezunları
(Tüm alan ve dalları)
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR)Sağlık Kurumları İşletmeciliği910
ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ (ERZURUM)Sağlık Kurumları İşletmeciliği9

Meslek Lisesi Alan/Dalı

Üniversite Adı

Program Adı

Kont.

Koşullar

Ebelik
Ebelik-Hemşirelik
Hasta ve Yaşlı Hizmetleri
Hemşirelik
Laborant
Laboratuvar
Laboratuvar Hizmetleri
Laboratuvar Teknisyenliği
Sağlık
Sağlık Memurluğu
Tıbbi Laboratuvar
Veteriner-Laboratuvar
Hayvan Sağlığı
Laborant
Veteriner Sağlık
Veteriner Sağlık Teknisyenliği
Veteriner-Laboratuvar
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR)Laborant ve Veteriner Sağlık91081

Meslek Lisesi Alan/Dalı

Üniversite Adı

Program Adı

Kont.

Koşullar

Biyomedikal Cihaz Teknolojisi
Denizcilik (Gemi Elektroniği ve Haberleşme)
Denizcilik (Gemi Otomasyonu)
Elektrik
Elektrik-Elektronik
Elektrik-Elektronik Teknolojisi
Elektrik Tesisat ve Pano Monitörlüğü
Elektromekanik Taşıyıcılar
Elektronik
Endüstriyel Elektronik
Endüstriyel Mekanik
Endüstriyel Otomasyon Teknolojileri
Endüstriyel Otomasyon Teknolojisi (Elektronik)
Endüstriyel Otomasyon Tek. (Mekanik/Makine)
Gemi Elektroniği ve Haberleşme
Kontrol ve Enstrümantasyon Teknolojisi
Mekatronik
Otomatik Kumanda
Tekstil Teknolojisi (Tekstil Mekatroniği)
Telekomünikasyon
Tıp Elektroniği
Uçak Bakım (Uçak Elektroniği)
Uçak Bakımı Teknisyenliği ve Elektroniği
Uçak Bakımı ve Elektroniği
Uçak Elektroniği
Bilgisayarlı Nümerik Kontrol (CNC)
Denizcilik (Makine Zabitliği)
Endüstriyel Mekanik
Endüstriyel Otomasyon Teknolojileri
Endüstriyel Otomasyon Teknolojisi (Elektronik)
Endüstriyel Otomasyon Tek. (Mekanik/Makine)
Gemi Makineleri
Hidrolik ve Pnömatik
Hidrolik ve Pnömatik Teknolojisi
İş Makineleri
İş Makineleri Bakım ve Onarım
İş Makineleri Operatörlüğü
Kalıp / Kalıpçılık
Konfeksiyon Makineleri Bakım ve Onarım
Makine
Makine Teknolojisi
Mekatronik
Metal İşleri
Metal Teknolojisi
Metalurji
Metalurji (Demir Çelik Metalurjisi)
Mikroteknik
Motor / Motor (Benzinli) / Motor (Dizel)
Motorlu Araçlar Teknolojisi
Nümerik Kontrollü Makineler (CNC)
Otomotiv Teknolojisi
Tekstil Teknolojisi (Tekstil Mekatroniği)
Tesviye

ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR)

Elektrik Enerjisi Üretim, İletim ve Dağıtımı

91081

Meslek Lisesi Alan/Dalı

Üniversite Adı

Program Adı

Kont.

Koşullar

İmam Hatip (İmam Hatip Lisesi/İmam Hatip
Okulu/İmam Hatip Lisesi (Y. Dil Ağırlıklı) /
Anadolu İmam Hatip Lisesi)
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR)İlahiyat910
ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ (ERZURUM)İlahiyat9

Meslek Lisesi Alan/Dalı

Üniversite Adı

Program Adı

Kont.

Koşullar

Adalet
Zabıt Katipliği
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR)Adalet9
ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ (ERZURUM)Adalet9

Meslek Lisesi Alan/Dalı

Üniversite Adı

Program Adı

Kont.

Koşullar

Bahçecilik
Çay Teknolojisi
Genel Ziraat
Makine (Tarım Meslek Lisesi)
Makine-Tarım Teknolojisi
Peyzaj
Süs Bitkileri
Tarım
Tarım Teknolojisi
Zeytin Teknolojisi
Ziraat
Ev Ekonomisi (Ev Ekonomisi Meslek Lisesi)
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR)Tarım910

Meslek Lisesi Alan/Dalı

Üniversite Adı

Program Adı

Kont.

Koşullar

Fotoğrafçılık
Gazetecilik
Görsel İşitsel Teknikler ve Medya Yapımı
Halkla İlişkiler ve Organizasyon Hizmetleri
Halkla İlişkiler ve Tanıtım
İletişim
Organizasyon Hizmetleri
Radyo Sinema ve Televizyon
Radyo Televizyon / Radyo-Televizyon
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR)Fotoğrafçılık ve Kameramanlık910
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR)Radyo ve Televizyon Programcılığı910
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR)Medya ve İletişim910
ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ (ERZURUM)Halkla İlişkiler ve Tanıtım910
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR)Halkla İlişkiler ve Tanıtım910
ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ (ERZURUM)Reklamcılık910
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR)Marka İletişimi910

Meslek Lisesi Alan/Dalı

Üniversite Adı

Program Adı

Kont.

Koşullar

Halkla İlişkiler ve Organizasyon Hizmetleri
Halkla İlişkiler ve Tanıtım
İletişim
Organizasyon Hizmetleri
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR)Çağrı Merkezi Hizmetleri910
ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ (ERZURUM)Çağrı Merkezi Hizmetleri910

Meslek Lisesi Alan/Dalı

Üniversite Adı

Program Adı

Kont.

Koşullar

Baskı (Ofset Baskı-Tipo Baskı)
Cilt ve Serigrafi
Ciltleme ve Serigrafi
Dizgi
Fotoğraf ve Klişe
Fotoğrafçılık
Grafik ve Fotoğraf / Fotoğraf ve Grafik
Grafik / Grafik Sanatlar
Grafik Tasarım
Klasik Ciltçilik
Matbaa / Matbaacılık
Ofset Baskı
Ofset Baskı Serigrafi
Reprodüksiyon ve Klişe
Tasarım Teknolojisi / Tasarım ve Teknolojisi
Tipo Baskı
Tipo Baskı Serigrafi
Fotoğrafçılık
Grafik ve Fotoğraf / Fotoğraf ve Grafik
Grafik / Grafik Sanatlar
Grafik Tasarım
Resim (Anadolu Kız Meslek L. / Kız Meslek L.)
Sanat ve Tasarım
Tasarım ve Teknolojisi / Tasarım Teknolojisi
Uygulamalı Resim (Anadolu Kız Meslek L. /
Kız Meslek Lisesi)
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR)Fotoğrafçılık ve Kameramanlık910
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR)Marka İletişimi910
ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ (ERZURUM)Reklamcılık910

Meslek Lisesi Alan/Dalı

Üniversite Adı

Program Adı

Kont.

Koşullar

Ağırlama ve Gıda Teknolojisi
Aşçılık
Besin Teknolojisi-Kurum Beslenmesi
Besin Teknolojisi-Pastacılık
Beslenme ve Ev Yönetimi
Ev Yönetimi
Ev Yönetimi ve Beslenme
Gıda Teknolojisi
Kat Hizmetleri
Konaklama
Konaklama Hizmetleri
Konaklama ve Seyahat Hizmetleri
Kurum Beslenmesi
Mutfak
Otel İşletmeciliği
Otelcilik ve Turizm
Ön Büro
Pastacılık
Resepsiyon
Resepsiyon (Ön Büro)
Servis
Servis Hizmetleri
Turizm
Turizm Endüstrisi Servis Hizmetleri
Yiyecek İçecek Hizmetleri
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR)Turizm ve Otel İşletmeciliği91081
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR)Turizm ve Seyahat Hizmetleri91081

Meslek Lisesi Alan/Dalı

Üniversite Adı

Program Adı

Kont.

Koşullar

Animatörlük
Eğlence Hizmetleri
Host ve Hosteslik
Konaklama
Konaklama ve Seyahat Hizmetleri
Seyahat Acentacılığı / Seyahat Acenteciliği
Seyahat İşletmeciliği
Tur Operatörlüğü
Turizm
Ulaştırma Hizmetleri
Yiyecek İçecek Hizmetleri
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR)Kültürel Miras ve Turizm910
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR)Turizm ve Otel İşletmeciliği91081
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR)Turizm ve Seyahat Hizmetleri91081

Meslek Lisesi Alan/Dalı

Üniversite Adı

Program Adı

Kont.

Koşullar

Mahalli İdarelerANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR)Yerel Yönetimler910

Meslek Lisesi Alan/Dalı

Üniversite Adı

Program Adı

Kont.

Koşullar

Hasta ve Yaşlı Hizmetleri
Yaşlı Hizmetleri
Aile ve Tüketici Bilimleri
Aile ve Tüketici Hizmetleri
Çocuk Gelişimi
Çocuk Gelişimi ve Bakımı
Çocuk Gelişimi ve Eğitimi
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR)Sosyal Hizmetler91081
ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ (ERZURUM)Sosyal Hizmetler910

Meslek Lisesi Alan/Dalı

Üniversite Adı

Program Adı

Kont.

Koşullar

Beden
Monitörlük
Spor
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR)Spor Yönetimi910

Meslek Lisesi Alan/Dalı

Üniversite Adı

Program Adı

Kont.

Koşullar

Büro Hizmetleri
Büro Yönetimi
Büro Yönetimi ve Sekreterlik
Hukuk Sekreterliği
Kütüphanecilik
Sekreterlik
Yönetim ve Ticaret Sekreterliği
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR)Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı910
ANADOLU ÜNİVERSİTESİ (ESKİŞEHİR)Sağlık Kurumları İşletmeciliği910
ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ (ERZURUM)Sağlık Kurumları İşletmeciliği9

Meslek Lisesi Alan/Dalı

Üniversite Adı

Program Adı

Kont.

Koşullar

Hasta ve Yaşlı Hizmetleri
Yaşlı Hizmetleri
Acil Sağlık Hizmetleri
Acil Tıp Teknisyenliği
İlk Yardım ve Acil Bakım Teknisyenliği
Acil Sağlık Hizmetleri
Acil Tıp Teknisyenliği
İlk Yardım ve Acil Bakım Teknisyenliği
Alt Yapı
Alt Yapı (İnşaat)
İnşaat
İnşaat Teknolojisi
İnşaat-Üst Yapı
Üst Yapı
Üst Yapı-İnşaat
Yapı
Yapı (Kagir-Ahşap)
Yapı Ressamlığı
Yapıcılık
Elektrik
İnşaat
İnşaat Teknolojisi
İş Makineleri
İş Makineleri Bakım ve Onarım
İş Makineleri Operatörlüğü
Kimya
Kimya Teknolojisi
Makine
Makine Teknolojisi
Motorlu Araçlar Teknolojisi
Motor / Motor (Benzinli) / Motor (Dizel)
Otomotiv Teknolojisi

ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ (ERZURUM)

İş Sağlığı ve Güvenliği

910

Meslek Lisesi Alan/Dalı

Üniversite Adı

Program Adı

Kont.

Koşullar

Çocuk Gelişimi
Çocuk Gelişimi ve Bakımı
Çocuk Gelişimi ve Eğitimi
ATATÜRK ÜNİVERSİTESİ (ERZURUM)Çocuk Gelişimi910

SINAVSIZ GEÇİŞ VE AÇIKÖĞRETİM FAKÜLTESİ

1.     Sınavsız geçiş nedir?

Sınavsız geçiş mesleki ve teknik ortaöğretim kurumlarından mezun olan öğrencilerin istedikleri takdirde bitirdikleri programın devamı niteliğinde veya buna en yakın programların uygulandığı, öncelikle kendi Mesleki ve Teknik Eğitim Bölgesi (METEB) içindeki, daha sonra da bölgesi dışındaki meslek yüksekokulu ve Açık öğretim ön lisans programlarına herhangi bir sınava gerek duymadan direk diploma puanı ile okula kayıt yaptırılan bir sistemdir.

2.     Sınavsız geçişe kimler başvurabilir?

Sınavsız geçişe meslek liselerinden mezun olan öğrenciler başvurabilir. Sınavsız geçişe düz liselerde, Anadolu ve Fen liselerinde okuyan öğrenciler başvuramazlar.

3.     İmam-hatip liseleri mezunları sınavsız geçişle hangi açıköğretim bölümlerine başvurabilirler?

İmam-hatip lisesi mezunu olan öğrenciler için sınavsız geçişle gidebileceği iki üniversite vardır. Birincisi Eskişehir Anadolu Üniversitesi Açık öğretim Fakültesi İlahiyat Önlisans (2yıllık); ikincisi ise Atatürk Üniversitesi Açık öğretim Fakültesi Önlisans (2yıllık) programlarıdır.

4.     Sınavsız geçişe nasıl başvurulur?

Sınavsız geçiş için meslek lisesinde okuyan öğrenci o yıl ki üniversite giriş sınavı başvurularında sınavsız geçişe başvuru yapar.

5.     Sınavsız geçişle bir üniversite yerleşmek için herhangi bir sınava girmek gerekli midir?

Hayır, herhangi bir sınava girmesine gerek yoktur. Dikkat: Üniversite sınavına başvuru yapıyor ama isterse sınava girmiyor.

6.     Sınava girerse ne olur?

Hiçbir sorun olmaz. Sınavdan belli bir puan alır. O puanla başka alanları tercih edebilir. Aynı zamanda sınavsız geçişe de başvurusunu yapabilir.

7.     Sınavsız geçişle üniversiteye kayıt yaptırırsa ertesi sene tekrar üniversite sınavına girebilir mi?

Evet girebilir. Ertesi sene sınava girerse puanında herhangi bir kesinti olmaz. Başka bir bölüm kazanarak, kazandığı üniversiteye kayıt yaptırabilir.

8.     Sınavsız geçiş ile üniversite nasıl kazanılır?

Sınavsız geçişe başvuran öğrenci temmuz ayında yapılan üniversite tercih döneminde sınavsız geçiş üniversitelerine başvuru yapar. Sınavsız geçiş ile üniversiteye başvuru yapan öğrenciler arasından ÖSYM’nin belirlediği kontenjan kadar ortaöğretim başarı puanına göre yerleştirme yapılır.

9.     Açık öğretim üniversitesine kayıtlar nasıl yapılır?

Sınavsız geçiş ile aöf programlarına kayıtlar eylül ayı içerisinde yapılır. Kayıt işlemleri üniversitenin sitesinden ön kayıt sonrasında harç yatırılarak gerçekleşmiş olur. Öğrencinin yaşadığı şehirdeki Açık öğretim bürolarından o dönem okunacak kitaplar teslim alınır. Öğrencinin kayıt için ayrıca Eskişehir’e veya Erzurum’a gitmesine gerek yoktur. ( Kayıtlarla ilgili daha detaylı bilgiyi sitemizden bulabilirsiniz.)

 Açık öğretim üniversite ücretleri ne kadardır?

Açık öğretim bölümlerine kayıt esnasında yılında her dönem için alınmıştır.  Yani toplamda yılında Açık öğretim bölümlerinde kayıt ve kayıt yenileme ( Bahar Dönemi için )için öğrenciler lira ödemektedir.

 Açık öğretim üniversitesi eğitimleri nerede ve nasıl yapılır?

Kayıtlardan sonra öğrenciler kendilerine ait kitapları açık öğretim bürolarından alırlar. Aldıkları kitaplarla ve kitle iletişim araçları vasıtasıyla derslere çalışırlar. Yani öğretimlerini evde kendi kendilerine gerçekleştirirler.

 Açık öğretim üniversitesi sınavları nasıl, nerede ve ne zaman yapılır?

Açık öğretimde yıl boyunca  her dönemde 2 sınav yapılır. 

1.Ara sınav                         : Ara sınav ( Vize )

2.Yılsonu sınavı                : Dönem Sonu Sınavı ( Final )

Sınavlar öğrencinin kendisinin belirleyeceği ilde girilir. Yani kendi oturduğunuz şehirdeki bir okulda girebilirsiniz.

 Açık öğretim üniversitesi sınıf geçme sistemi nasıldır?

Tüm sınavlar çoktan seçmeli test şeklinde hazırlanmakta ve bilgisayarla değerlendirilmektedir. Cevaplar değerlendirilirken doğru cevaplara puan verilecek, yanlış cevaplar için puan düşürülmeyecektir. Başka bir deyişle, yanlış cevaplar doğru cevapları götürmemektedir. Bir dersten başarılı olabilmek için başarı notunun 50 veya daha yukarı olması gerekmektedir. Her sınavda bir ders için 20 soru sorulur.

Her dersin başarı notu, arasınav notunun %30´uile dönemsonu sınav notunun%70´i toplanır, ayrıca sınav sonuçları hesaplanırken çan eğrisi sistemi ve ortalama yöntemi de kullanılarak bulunur.

Açık Öğretim Fakültesinin kendi alanlarında yer alan bölümlerine öncelik hakkı gözetmeden, sadece kontenjan sınırı bulunan bölümlerine öncelik sırasına göre yerleştirme yapılmaktadır. Önlisans programlarına, ortaöğretimde eğitimini almış oldukları kendi bölümlerin dışındaki bölümlere  girmek isteyen adaylar ÖSS&#;ye girerek taban puanı almak zorundadır. Genel Lise çıkışlı adaylar ise 2 yıllık Meslek Yüksek Okullarına, sınavsız yerleştirme hakkına sahip adaylar yerleştirildikten sonra yine ÖSS puanlarına göre yerleştirilmektedir. Sınavsız yerleştirme hakkında mezuniyet yılı büyük olan adaylara öncelik tanınmaktadır. Ayrıca mezun olunan ortaöğrenim okul türüne göre de öncelik hakkı değişmektedir. Sınavsız geçiş dışında ön lisans ve açık öğretim programlarına girmek isteyen adaylar, YGS sınavından en az taban puan almak zorundadır.

Bilindiği gibi meslek lisesi mezunu adaylar 2 yıllık meslek yüksekokullarına yerleşirken sınavsız geçiş sistemi ile öncelikli olarak yerleşmektedir. Bu yerleşmede adayın meslek lisesi türü, mezuniyet ili ve Orta Öğretim Başarı Puanı kullanılmaktadır. Özellikle revaçta olan bölümlere isteyen meslek lisesi öğrencisi hiçbir sınav kaygısı (YGS) yaşamadan bu şekilde yerleşmektedir. 2 yıllık önlisans programına yeteri kadar meslek lisesi öğrencisi sınavsız geçişle başvurmazsa o zaman sınavsız geçiş hakkı olmayan adaylar YGS puan üstünlüğü sırasına göre ilgili programa yerleşmektedirler.

Son günlerde ÖSYM tarafından üniversitelere yapılan bilgilendirmede bu durumun değiştiği ve tüm ön lisans programların kontenjanlarında %40’lık bir bölümüne YGS puanı ile yerleştirme yapılacağı duyurulmuştur. Bu da demek oluyor ki: yerleştirme sonuçlarına göre sınavsız geçiş hakkını kullanarak yerleşen aday bu sistem uygulanmış olsaydı, kazandıkları programı kazanamamış olacaklardır. Bu değişiklik hangi haklı gerekçe ile yapılmış olursa olsun YGS yapılıp bittikten duyurulması son derece haksız bir uygulamadır. Özellikle yerleştirme önceliği sıralamasında avantajlı olmayan (çoğunlukla METEB dışı ve kodu 2 olan meslek liseleri) adaylar sınavsız geçiş ile yerleşemeyecektir. Özellikle bu yıl mezun olacak olan meslek lisesi mezunu adaylarına ocak ayında ki ÖSYS kılavuzunda bu tarz bir bilgilendirmenin yapılması ve YGS’ye girmeleri konusunda teşvik edilmeleri gerekmekteydi. Eşitlik ilkesini ve kazanılmış haklardan yana bakacak olursak olaya: böyle bir uygulamaya geçilecekse bu uygulama yılından itibaren meslek liselerine kaydolacak öğrencileri kapsamak zorundadır.

Aşağıda hangi gölümde en az kaç öğrencinin hak kaybına uğrayacağı yerleştirme sonuçlarına göre hesaplanmıştır.

Önlisans

Program Adı

Yılına Göre Yerleşemeyecek Aday sayısı
( En Az)

Acil Durum ve Afet Yönetimi

78

Adalet

Ağız ve Diş Sağlığı

Alternatif Enerji Kaynakları Teknolojisi

Ameliyathane Hizmetleri

96

Anestezi

Aşçılık

Ayakkabı Tasarım ve Üretimi

13

Bankacılık ve Sigortacılık

Basım ve Yayın Teknolojileri

Basın ve Yayıncılık

16

Bilgi Güvenliği Teknolojisi

77

Bilgi Yönetimi

94

Bilgisayar Operatörlüğü

24

Bilgisayar Programcılığı

Bilgisayar Teknolojisi

Biyokimya

16

Biyomedikal Cihaz Teknolojisi

Büro Yönetimi ve Yönetici Asistanlığı

Coğrafi Bilgi Sistemleri

Çocuk Gelişimi

Deniz Ulaştırma ve İşletme

Deniz ve Liman İşletmeciliği

Deri Teknolojisi

16

Dış Ticaret

Diş Protez Teknolojisi

10

Diyaliz

Doğalgaz ve Tesisatı Teknolojisi

2

Eczane Hizmetleri

76

Elektrik

Elektrik Enerjisi Üretim, İletim ve Dağıtımı

Elektrikli Cihaz Teknolojisi

80

Elektromekanik Taşıyıcılar

20

Elektronik Haberleşme Teknolojisi

Elektronik Teknolojisi

Elektronörofizyoloji

54

Emlak ve Emlak Yönetimi

44

Endüstriyel Kalıpçılık

Enerji Tesisleri İşletmeciliği

20

Engelli Bakımı ve Rehabilitasyon

10

Eser Koruma

12

Evde Hasta Bakımı

12

Fizyoterapi

Fotoğrafçılık ve Kameramanlık

51

Gaz ve Tesisatı Teknolojisi

Geleneksel El Sanatları

22

Gemi İnşaatı

70

Gemi Makineleri İşletme

Gıda Kalite Kontrolü ve Analizi

30

Gıda Teknolojisi

Giyim Üretim Teknolojisi

Grafik Tasarımı

Halkla İlişkiler ve Tanıtım

Harita ve Kadastro

Havacılıkta Yer Hizmetleri Yönetimi

42

Hukuk Büro Yönetimi ve Sekreterliği

16

İç Mekan Tasarımı

16

İklimlendirme ve Soğutma Teknolojisi

İkram Hizmetleri

16

İlahiyat (Önlisans Açıköğretim)

İlk ve Acil Yardım

İnsan Kaynakları Yönetimi

99

İnşaat Teknolojisi

İnternet ve Ağ Teknolojileri

66

İş Makineleri Operatörlüğü

28

İş Sağlığı ve Güvenliği

İş ve Uğraşı Terapisi

18

İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği

İşletme Yönetimi

Kaynak Teknolojisi

99

Kimya Teknolojisi

Kontrol ve Otomasyon Teknolojisi

Kuyumculuk ve Takı Tasarımı

57

Laborant ve Veteriner Sağlık

24

Laboratuvar Teknolojisi

Lastik ve Plastik Teknolojisi

16

Lojistik

Makine

Makine, Resim ve Konstrüksiyon

Maliye

68

Marina İşletme

16

Mekatronik

Metalurji

Mimari Dekoratif Sanatlar

60

Mimari Restorasyon

Mobil Teknolojileri

23

Mobilya ve Dekorasyon

Moda Yönetimi

Muhasebe ve Vergi Uygulamaları

Nükleer Teknoloji ve Radyasyon Güvenliği

32

Odyometri

Ormancılık ve Orman Ürünleri

Ortopedik Protez ve Ortez

18

Oto Boya ve Karoseri

56

Otomotiv Teknolojisi

Otopsi Yardımcılığı

18

Patoloji Laboratuvar Teknikleri

81

Pazarlama

Perakende Satış ve Mağaza Yönetimi

4

Perfüzyon Teknikleri

55

Podoloji

8

Posta Hizmetleri

Radyo ve Televizyon Teknolojisi

Radyoterapi

6

Rafineri ve Petro-Kimya Teknolojisi

38

Raylı Sistemler Elektrik ve Elektronik Teknolojisi

82

Raylı Sistemler İşletmeciliği

16

Raylı Sistemler Makine Teknolojisi

42

Raylı Sistemler Makinistlik

26

Raylı Sistemler Yol Teknolojisi

14

Saç Bakımı ve Güzellik Hizmetleri

Sağlık Bilgi Sistemleri Teknikerliği

32

Sağlık Kurumları İşletmeciliği

Sivil Hava Ulaştırma İşletmeciliği

Sivil Havacılık Kabin Hizmetleri

Sivil Savunma ve İtfaiyecilik

Sondaj Teknolojisi

20

Sosyal Hizmetler

Su Altı Teknolojisi

8

Tapu ve Kadastro

52

Tarım Makineleri

Tarımsal İşletmecilik

24

Tekstil Teknolojisi

Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik

Tıbbi Görüntüleme Teknikleri

Tıbbi Laboratuvar Teknikleri

Tıbbi Tanıtım ve Pazarlama

24

Tıbbi ve Aromatik Bitkiler

66

Turizm Animasyonu

8

Turizm Rehberliği

50

Turizm ve Otel İşletmeciliği

Turizm ve Seyehat Hizmetleri

Uçak Teknolojisi

Yapı Denetimi

14

Yapı Tesisat Teknolojisi

36

Yaşlı Bakımı

36

Yat Kaptanlığı

12

 

Özet

Bu çalışmada, meslekî ve teknik orta öğretim kurumlarından meslek yüksekokullarına sınavsız geçiş projesi, projenin amaçları ve meslekî ve teknik orta öğretim programları ile yüksek öğretim programları arasında bütünlük çerçevesinde tartışılmıştır. Proje ile meslek yüksek okulları ve meslekî ve teknik orta öğretim arasındaki problemler tartışılmış ve çözüm önerileri geliştirilmiştir. Bu bağlamda meslekî ve teknik orta öğretimde uygulanan sınıf geçme sistemleri ile meslek yüksek okullarının olumsuz yönde etkilendiği ortaya konulmuştur. Programların yürütülmesi sürecinde okul yönetimleri arasında bütçe ile ilgili sorunların olduğu tespit edilmiştir.

Anahtar Sözcükler: Meslek yüksek okulları, sınavsız geçiş, okul bütçesi

 

Giriş

Türkiye’de tekniker yetiştirmek üzere yılında açılan ilk kurum “Kondüktör Mektebi” dir. Bu okulun adı yılında “Nafıa Fen Mektebi”, yılında tekniker yüksek okuluna dönüştürülmüştür. Tekniker yüksek okulları yılında tamamen kapatılmışlardır. yılında eğitim-öğretimin yeniden yapılandırılması sürecinde  yüksek öğretimde ön lisans kademesi getirilmiş ve ara insan gücü yetiştirmek üzere meslek yüksek okulları oluşturulmuştur (Resmî Gazete, Millî Eğitim Temel Kanunu, No , ). YAYKUR Meslek Yüksek Okulları ara insan gücü yetiştirmeye yılında başlamış ve yılında Meslek Yüksek Okulu ismi yeterli görülerek kabul görmüştür (TÜBİTAK, ). Meslek yüksek okullarında   okuyan öğrencilerin statüleri bir yönetmelikle yasal hâle getirilmiştir (MEB MYO Yönetmeliği, ). Yüksek öğretimin yeniden yapılanma sürecinde meslek yüksek okulları üniversitelere bağlanmıştır (Resmî Gazete, No , ). İlk yıllarda üniversiteler ile  meslek yüksek okulları arasında doku uyuşmazlığı oluşmuş ve üniversiteler meslek yüksek okullarını  kabul alanına almakta zorlanmışlardır.

Bilindiği üzere, Türkiyesi ekonomik açıdan pazar ekonomisine, sıkı para politikasına, döviz kazandıracak imalat endüstrisinin teşvikine önem vermiştir. İmalat  kesimindeki büyümeyi sürdürmek ve ülkenin  uluslararası pazarlardaki rekabet gücünü koruyabilmek için  üretim düzeylerini  nicelik ve nitelik bakımından yükseltilmesinin zorunluluğu anlaşılmıştır. Ekonomik kalkınma ve endüstriyel büyümede  kilit rolü oynayan tekniker düzeyinde ara insan gücüne ilişkin talep arzı aşmıştır. Bu nedenle meslek  yüksek okullarının Türkiye’nin ekonomik ve endüstriyel ihtiyaçları  ve çağın teknolojik gerekleri ile bağdaşacak hâle getirilmesi kaçınılmaz olmuştur. Bu amaçla YÖK ile Dünya Bankası arasında 16 nisan ’te  Endüstriyel Eğitim Projesi imzalanmıştır. İlk etapta 8 meslek yüksek okulu ile başlayan proje uygulaması zamanla 30 okulda uygulamaya konulmuştur (Henden, ). YÖK/Dünya Bankası Endüstriyel Eğitim Projesi kapsamına  alınan 30 meslek yüksek okulu  araç ve gereçlerle donatılmış, günün koşullarına uygun laboratuvar imkanlarıyla öğrencilerine  hizmet  vermişlerdir.    

Proje okulları;

-  Program ve müfredat,

-  Öğretim elemanı,

-  Atölye-laboratuvar,

-  Yönetim

açısından geliştirilmiştir.

Endüstriyel Eğitim Projesi kapsamındaki okullarda belirli bir dönemde dünya standartlarında tekniker eğitimi yapılmıştır. Teknolojinin hızla değişim göstermesinden bu okullar da olumsuz yönde etkilenmiştir. Son yıllarda ülkenin düştüğü ekonomik krizden en fazla etkilenen kesim üniversiteler olmuş ve çağın teknolojik gelişimlerinin gerisinde kalmamak için büyük çaba içine girmişlerdir. Proje meslek yüksek okulları da ekonomik krizden büyük oranda etkilenmiş, istediği atılımları yapamamış ve bunun sonucunda   laboratuvarlardan bazıları düşük teknoloji ile hizmet vermeye zorlanmışlardır.

Meslek yüksek okulları siyasetin de etkisi ile üniversite önlerindeki yığılmaları önlemek, ara insan  gücü açığını kapatmak vb. amaçlarla  özellikle ilçelerde açılmaya devam etmiş, yılında sayıları iken (Henden vd., )  bugün sayıları ’e ulaşmıştır (Akpınar, ). Bu okulların çoğunluğu eğitim ve öğretime uygun olmayan binalarda laboratuvar araç ve gereçlerinden yoksun   olarak  kalifiye insan gücü  adı altında öğrenci yetiştirmeye devam etmiş ve devam etmektedirler.  Ayrıca öğretim üyesi dahi olmayan okullar vardır.  Öğretim elemanı açığı hat safhadadır. Yönetim kurullarını oluşturamayan okullar mevcuttur. 

Meslek yüksek okulları   önceleri program çeşitliliğine özendirilmiştir. Her mesleğin eğitimi ön lisans düzeyine çıkarılmaya çalışılmış ve bu yönde adımlar atılmıştır. Örneğin, otobüs şoförlüğü, kuaförlük, fındık eksperliği vb. programlar bu tür çeşitlemelerden bazılarıdır. Amaç  çevrenin ihtiyaçlarının giderilmesidir.  Bu  amaç doğrultusunda meslek yüksek okullar da açılan program sayısı ’e ulaşmıştır (OSYM, ).

Ancak Yüksek Öğretim Kurulu tarafından, meslek yüksek okullarının program çeşitliliği  unvan kargaşası yarattığı gerekçesi ile programlardan bazıları   birleştirilmiştir (OSYM, ). Bu bağlamda  Yüksek Öğretim Yürütme Kurulunun  04/12/ tarihli kararı ile  başlatılan  “Meslekî ve Teknik Orta Öğretim Kurumlarının Program Bütünlüğü ve Devamlılığı Projesi” kapsamında  programlar geliştirilmiştir. Yüksek Öğretim Yürütme Kurulunun  19/07/ tarih , no’lu  kararı ile 75 program  geliştirilip ilişkilendirilerek 15 programa indirilmiştir. İlişkilendirme ve birleştirmeler  MEB-YÖK tarafından ortaklaşa oluşturulan komisyonlarca yapılmıştır (MEB, ).  İlişkilendirme ve birleştirmeler kamuoyunda yeteri kadar tartışılmamış, ilgili meslek yüksek okulları öğretim elemanlarının görüşleri alınmamış veya alındı ise de yeteri kadar dikkate alınmamıştır. İçerikleri aynı olan programların tek program altında birleştirilmesi yerinde bir karar olarak görülmesine rağmen, içerikleri farklı olan bazı programların birleştirilmesi en çok bu programları tercih eden öğrencileri etkilemiştir. Örneğin, Yapı Ressamlığı programını kazanan öğrenciler İnşaat programına  yerleştirilmişlerdir.  Yapı Ressamlığı programını kazanarak kayıt yaptırmak üzere okullara gelen öğrencilerin, İnşaat programına kayıt yaptırmak zorunda olduklarını öğrendiklerinde bazı öğrencilerin bu duruma  tepki olarak kayıtlarını yaptırmadıkları görülmüştür. Kayıt yaptırmak isteyen öğrencilerden ise  İnşaat programına kayıt yaptırmak için dilekçe vermeleri istenmiştir. Yapı Ressamlığını kazanan öğrenciler, İnşaat programına zorlanarak kayıt yaptırdıkları  için  belirli bir süreçten sonra  bazılarının kayıtlarını aldıkları  görülmüştür. Sınavsız geçiş sistemi ile METEB bölgesinde MYO‘larının ve MYO‘larla ilişkilendirilen meslek liselerinde açılan programların öğrenci kapasitelerini karşılayabilecek sayıda kaynağın olması gerekir. Metropol şehirlerde öğrenci kontenjanlarının dolmaması gibi bir sorunla karşılaşılmayabilir. Ancak MYO ‘larındaki programların kendi METEB bölgesindeki meslek liselerinde programı yoksa veya öğrenci sayısı yetersiz ise, programların kontenjanları dolmamakta hatta bazı programlarda hiç öğrenci tercihi görülmemektedir. Örneğin; öğretim yılında Alaplı Meslek Yüksek Okulunun bazı programlarının öğrenci profilleri Çizelge 1’de görülmektedir.

Sınavsız geçiş sisteminden önce bu programların öğrenciler tarafından tercih edildiği okul kayıtlarından anlaşılmaktadır. Bu kayıtlarda özellikle İnşaat ve İşletme programlarını  tercih eden öğrencilerin % 97,5 ‘inin genel lise çıkışlı oldukları görülmektedir. Sınavsız sistem genel lise öğrencilerine tercih hakkı vermediği için kontenjanlar boş kalmıştır denilebilir.

Bu bağlamda okul kontenjanlarının dolması ve sistemin sağlıklı bir şekilde işleyebilmesi için bu programlara öğrenci girişlerinin genel liselerden de olmasının yolunun açılması gereklidir. Öğrenci alımında düz lise çıkışlılara belirli bir kontenjan tanınabilir veya öncelik meslek liselerine verilir. Kontenjan dolmadığı taktirde düz liselerden yerleştirme yapılabilir. Böylelikle ek kontenjana gerek kalmadan okullara tam kapasite ile yerleştirme yapılabilir. Ek kontenjan ise kayıt yaptırmayanlar olursa boş kalan kontenjanı doldurmak için kullanılabilir.

Sınavsız sistem ile gelen öğrencilerin belirli bir kısmının okuldan kayıtlarını aldıkları görülmüştür. Alaplı MYO kayıtlarına göre   öğretim yılı başında  sınavsız olarak gelen  öğrencilerden güz sömestri  sonunda   okuldan kayıtlarını alarak ayrılanların oranı  % ’dır. Aynı okula öğretim yılında sınavla gelen öğrencilerden aynı koşullarda ayrılma oranı % 3’tür.  METEB  okullarında ayrılma oranı  % ’dir.  Ayrıca deneyimli öğretim elemanları  sınavla gelen öğrencilerin daha istekli ve ilgili oldukları görüşünde birleşmektedirler. Aynı öğretim elemanları sınavsız olarak gelen öğrencileri derslere karşı  motive etmekte zorlandıklarını bu nedenle yaptıkları işten haz duymadıklarını beyan etmektedirler. Sınavsız olarak gelen öğrencilerin  meslekî derslerden de yeterli bilgi ve beceriye sahip olmadıkları öğretim elemanlarınca dile getirilmektedir.       

öğretim yılında meslek yüksek okullarına öğrenci girişi (sınavsız geçiş sistemi ile) sadece meslek liselerinden olmuştur. Bu sistemde öğrenci profili yerel hâle gelmiştir. Yüksek öğretimin kültür değişimi ve etkileşimine olan katkısı ve bu yöndeki rolünün bu değişime paralel olarak değişmesi beklenmelidir. MEB-YÖK Program Geliştirme Projesi kapsamında  meslek yüksek okullarına öğrenci girişleri Şekil 1’de görüldüğü  gibi olmuştur.

Ara insan gücü ihtiyacı belirdikten   sonra açılan kondüktör mektebinden bugüne kadar tekniker eğitiminde değişiklikler olmuş ve bu değişimler devam ederek sürmüştür.  Meslek yüksek okullarının öğrenci giriş sisteminin değiştirilmesi bizzat meslek yüksek okullarının sorunlu olmasından  kaynaklandığı söylense de (Akpınar, ) tek nedenin bu olmadığı meslekî ve teknik orta öğretimden kaynaklanan sorunların da olduğunu söylemek pek yanlış olmasa gerekir.

Meslekî ve teknik orta öğretim kurumlarından kaynaklanan sorunların  bazıları şöyle sıralanabilir;

-  Meslekî ve teknik orta öğretimi  bitiren öğrencilerin ÖSS sınavlarında ve üzeri not alarak üst öğrenimlerine devam etme  oranlarının az oluşu (OSYM, ),

-  Meslekî ve teknik orta öğretim mezunlarının yüksek öğretime geçişte tercih edilebilecekleri yüksek öğretim kurumu sayılarının kısıtlı oluşu,

-  Meslekî ve teknik orta öğretim mezunlarının yüksek öğretime devam edebilmeleri ve ara insan gücü olarak yetişecek elemanların öğrenim düzeylerinin yüksek öğretim seviyesine çıkarılmak istenmesi,

-  Üniversite önlerindeki meslekî ve teknik orta öğretim öğrencilerinin yığılmalarının meslek yüksek okulu kontenjanlarının artırılarak çözümlenmeye çalışılması.

Meslek yüksek okullarını etkileyen diğer bir etken ise   meslek liselerinin sınıf geçme sistemi alınabilir. Bu sisteme göre meslek liselerinde bir öğrencinin bir üst sınıfa geçebilmesi için Türkçe notunun ortalamasının en az ve tüm notların ortalamasının 2,5 olması yeterlidir. Not ortalaması 2,5 olan öğrenciler diğer derslerin notlarına bakılmaksızın sınıf geçmektedirler. Atölye derslerinin ders saatleri her sınıfta yoğun olmaktadır. Atölye dersinden 5 ortalamayı tutturan her öğrencinin bir üst sınıfa  geçebileceği söylenebilir. Ayrıca öğretmenler kurulu kararı ile öğrenciler derslerden başarılı sayılabilmektedir. Bu sistem sonucunda meslek lisesi öğrencilerinin düşüncelerinin şöyle  olabileceği akla gelebilir:

-  Yüksek öğrenime sınavsız geçilecekse ek bir çaba göstermeye  gerek yoktur.

-  Matematik, Fizik, Kimya vb. dersleri öğrenip geçmek için çaba göstermeye gerek yoktur.

-  Teknisyen olacaksam gerekli olan atölye dersleridir.                                                  

Sonuç olarak öğrencilerin sınıfı geçmekte bir zorluk çekmeyeceklerini düşünmeleri, derslere ilgi duyma ve öğrenme arzularının engellenmesine neden olacağı fikrini akla getirmektedir.  Bu sistemle  meslek yüksek okullarına  gelen öğrenciler Matematik, Teknolojinin Bilimsel İlkeleri (Fizik) vb. dersleri anlamakta, kavramakta ve işlem yapmakta yetersiz kalacakları açıktır. Nitekim   öğretim yılında sınavsız olarak gelen bu öğrencilerin  Matematik, Fizik derslerinin güz sömestrisi sonunda başarı oranlarının  düşük olduğu Çizelge 2, 3, 4’te verilmiştir.


Çizelgeye göre sınavsız sistem ile yerleştirilen öğrencilerin başarı oranlarının sınav sistemi ile yerleştirilen öğrencilerin başarı oranlarından düşük olduğu görülmektedir. Sınavsız geçiş sistemi ile MYO’lara yerleştirilen öğrencilerin başarılarının düşük olmasının nedenlerinden biri de  meslek liselerinin başarılı  öğrencileri MYO’larda da  başarılarını korumuş  meslek liselerindeki başarıları düşük olan öğrenciler  liselerden gelen öğrenciler kadar başarılı olamadıkları için  sınavsız olarak gelen öğrencilerin MYO’larda   başarılarının  düşük  görünmesine neden olmuştur  denilebilir.

Meslekî ve teknik orta öğretime çocuklarını kayıt yaptıran  ailelerin gelir düzeylerinin alt grupta olduğu (Henden, ) düşünüldüğünde,  çocuklarının kısa yoldan hayata atılmalarını tercih etmelerinin doğal olduğu söylenebilir. Veliler, üniversiteler eğitime hazırlık için maddî destekte bulunmak istemeyebilirler.

Sınavsız olarak MYO’lara ve MYO’larla ilişkilendirilen meslek liselerine yerleştirilen öğrencilerin  mezunlarının  %10’unun lisans öğrenimine devam etmeleri öngörülmektedir. Lisans öğrenimine devam hakkı kazanan öğrencilerin Mühendisliğin temeli olan Fizik ve Matematik derslerinden yeterli düzeye ulaşmadıkları düşünüldüğünde bu öğrencilerin Mühendislik eğitimlerinde  başarı oranlarının yüksek düzeyde olmayacağını şimdiden söylemek yanlış olmayacaktır.

Meslek yüksek okulları ile ilişkilendirilen meslek liselerinde okuyan meslek yüksek okulu öğrencileri üniversite öğretim elemanı sayısının yeterli olmayışı ve ilişkilendirildiği meslek yüksek okuluna uzak olması vb. nedenlerle üniversite öğretim elemanlarından yararlanamamaktadırlar. Bu öğrencilerin derslerine çoğunlukla meslek liselerindeki öğretmenler görevlendirilmektedir. Öğrenciler üniversite ortamına hiç girmeden üniversite mezunu olabilmektedir. Üniversite ortamına hiç girmemiş, üniversite kültürü almamış bu öğrencilerin üniversite eğitimi aldıklarını söylemek ne derece doğru görülebilir. Nitekim MYO‘larla ilişkilendirilen okullarda okuyan öğrenciler, MYO’lara gelerek meslek liselerinde okumak istemediklerini, orada  Meslek Lisesi öğretmenlerinin dersleri yürüttüğünü, hiçbir fark göremediklerini ayrıca aynı atölyelerden yararlanmalarının kendilerine bir artı sağlamadığını beyan etmektedirler. Öğrenciler MYO‘larla bizzat ilişkilendirilen  Meslek Liselerinde değil, MYO‘larda okumak istediklerini her ortamda dile getirmekte ve METEB‘den ayrılmak istemektedirler.

Sınavsız geçiş sistemi ile MYO’lara yerleştirilen öğrenciler II. öğretim öğrencisi olarak alınmaktadırlar. II. öğretimin giderlerine (ısınma, elektrik, su, temrinlik malzemeler) devlet desteği sağlanmamaktadır. Öğrencilerden katkı payı olarak alınan ücretlerin %30’u medikososyal giderleri hariç olmak üzere bu giderlere harcanmaktadır. Kalan %70‘i ise yönetici ve memurlara ödenen fazla çalışma giderleri ile öğretim elemanlarına ödenen ders ücretlerine harcanmaktadır. Ayrıca medikososyal giderler de bu paradan kesilmektedir. Sınıf mevcutlarının öğrencinin altına düştüğünde öğrencilerden alınan katkı paylarının yetmeyeceği basit bir hesap ile görülmektedir. Öğretim elemanlarının ücretli olarak verdiği dersin ücretini alamadığında sorunların olacağı açıktır.

Sonuç olarak sınavsız geçiş sistemi kapsamında MYO’lar ve  MYO’lar ile  ilişkilendirilen meslek liselerinin yöneticileri ile iletişim, yakıt, personel giderleri ve temizlik malzemeleri gibi konularda önemli ölçüde yönetimsel sorunlar yaşanmaktadır. Ayrıca sınavsız geçiş sistemi ile MYO’ların öğrenci profili değişmiştir.  Öğrencilerin tamamı meslek liselerinden gelmektedir. Öğrencilerin çoğunluğu ÖSS sınavından ve üzeri puan alamayan gruptandır. Meslek liselerinde uygulanan sınıf geçme sisteminin sonucu olarak öğrenciler becerilerine dayalı olarak sınıf geçmektedirler. Matematik, Fizik, Kimya vb. derslere ilgileri azdır. MYO’lara yerleştirilen bu öğrenciler yukarıda belirtilen dersler gibi işleme ve yorumlamaya dayalı derslerde başarılı olamamaktadır. MYO’larla ilişkilendirilen meslek liselerindeki dersler, meslek lisesi öğretmenlerince yürütülmektedir. MYO’larda görevli öğretim elemanı sayısı yeterli değildir. Meslek liselerinde okuyan öğrenciler üniversite ortamına girmeden, üniversite kültürü almadan okullarını bitirmektedirler. Dolayısıyla orta öğretimde ders aldıkları öğretmen ile derslere devam eden öğrenciler, yüksek öğrenim gördüklerinin bilincine varamamakta; eğitimleri lise uzantısı hâlinde yürütülmektedir.

Öneriler

•  MYO’lar ile meslek liselerinin sınıf geçme sistemleri uyumlu hâle getirilmelidir.

•  Meslek liseleri ile MYO’ların programları uyumlu hâle getirilmelidir.

•  Öğrencilerin üniversite kültürü almaları için gereken önlemler alınmalıdır.

•  MYO’larla ilişkilendirilen meslek liselerinde okuyan MYO öğrencilerine yüklenen dersler üniversite öğretim elemanlarınca yürütülmelidir.

•  Programlar arası ilişkilendirmelerde, yürütücü konumundaki MYO’ ların görüşleri alınmalı ve ilişkilendirmeler gözden geçirilerek yeniden düzenlenmelidir.

•  Meslek yüksek okullarını genel lise çıkışlı öğrencilerinin de tercih edebilmelerinin önü açılmalıdır.

•  MYO’larda öğretim elemanlarına  birinci ve ikinci öğretimde girdiği derslerin pratiklerinin toplamı haftada 10 saatten fazla olamaz denmesi, uygulama ağırlıklı olarak düşünülen bu okullarda  sıkıntılara ve mağduriyete neden olmaktadır. MYO‘larla ilişkilendirilen meslek liselerinde olduğu gibi öğretim elemanlarına bilfiil yaptıkları derslerin ücretlerinin ödenebilmesi için yasal düzenlemeler yapılmalıdır.

 

Kaynakça

Resmî Gazete (). Millî Eğitim Temel Kanunu, No

TÜBİTAK (). “Ekonomik Gelişme ve Teknik İnsan Gücü Yetiştirmede Ön Lisans Eğitimi”, Bilimsel Toplantı Sonuç Raporu.

MEB (). Meslek Yüksek Okulları Yönetmeliği.

Resmî Gazete (). “Yüksek Öğretim Kurumları Teşkilatı Hakkında Kanun Hükmünde Kararname”, No

HENDEN, R.(). “Meslek Yüksek Okulu Öğrencilerinin  Doğal, Toplumsal Nitelikleri ve Yaşam Standartları”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, , Yıl 2, Sayı 2, Bahar ve Kış , Yıl 2, Sayı 1.

HENDEN,R ve TUNÇ, K., (), “Meslek Yüksek okulları 1. Sınıflarının Uzaktan Öğretim Yöntemi ile Okutulması Projesi ( Taslağı ) ile İlgili Bir Görüş”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Bahar ,Yıl 7, Sayı

AKPINAR, B., (). “Meslek Yüksek okullarına Sınavsız Geçiş”, Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, Kış , Yıl 9, Sayı

OSYM (). Öğrenci Seçme Kılavuzu.

OSYM (). Öğrenci Seçme Kılavuzu.

MEB (). Sınavsız Geçiş Projesi Bilgi Kılavuzu.

 

THE APPLICATIONS OF PASSING WITHOUT EXAMINATION IN VOCATIONAL TECHNICAL EDUCATION

Abstract

In this study, the project, passing to technical vocational colleges from vocational and technical secondary schools without examination, and the purpose of project and education programs between vocational and technical secondary schools and technical vocation colleges are wholly discussed. Due to the project the problems between technical vocation colleges and vocational and technical secondary schools were discussed and solutions were developed. Furthermore, with the application of the passing system of vocational and technical secondary schools it is indicated that technical vocational colleges were affected negatively. In addition, the problems related with budgets between school administrations were indicated during the process of programs.

Key words: Technical vocational colleges, passing without examination, school budget

 

*    Z.K.Ü. Alaplı MYO, , Alaplı/ Zonguldak

 

nest...

çamaşır makinesi ses çıkarması topuz modelleri kapalı huawei hoparlör cızırtı hususi otomobil fiat doblo kurbağalıdere parkı ecele sitem melih gokcek jelibon 9 sınıf 2 dönem 2 yazılı almanca 150 rakı fiyatı 2020 parkour 2d en iyi uçlu kalem markası hangisi doğduğun gün ayın görüntüsü hey ram vasundhara das istanbul anadolu 20 icra dairesi iletişim silifke anamur otobüs grinin 50 tonu türkçe altyazılı bir peri masalı 6. bölüm izle sarayönü imsakiye hamile birinin ruyada bebek emzirdigini gormek eşkiya dünyaya hükümdar olmaz 29 bölüm atv emirgan sahili bordo bereli vs sat akbulut inşaat pendik satılık daire atlas park avm mağazalar bursa erenler hava durumu galleria avm kuaför bandırma edirne arası kaç km prof dr ali akyüz kimdir venom zehirli öfke türkçe dublaj izle 2018 indir a101 cafex kahve beyazlatıcı rize 3 asliye hukuk mahkemesi münazara hakkında bilgi 120 milyon doz diyanet mahrem açıklaması honda cr v modifiye aksesuarları ören örtur evleri iyi akşamlar elle abiye ayakkabı ekmek paparası nasıl yapılır tekirdağ çerkezköy 3 zırhlı tugay dört elle sarılmak anlamı sarayhan çiftehan otel bolu ocakbaşı iletişim kumaş ne ile yapışır başak kar maydonoz destesiyem mp3 indir eklips 3 in 1 fırça seti prof cüneyt özek istanbul kütahya yol güzergahı aski memnu soundtrack selçuk psikoloji taban puanları senfonilerle ilahiler adana mut otobüs gülben ergen hürrem rüyada sakız görmek diyanet pupui petek dinçöz mat ruj tenvin harfleri istanbul kocaeli haritası kolay starbucks kurabiyesi 10 sınıf polinom test pdf arçelik tezgah üstü su arıtma cihazı fiyatları şafi mezhebi cuma namazı nasıl kılınır ruhsal bozukluk için dua pvc iç kapı fiyatları işcep kartsız para çekme vga scart çevirici duyarsızlık sözleri samsung whatsapp konuşarak yazma palio şanzıman arızası