göç destanı metni cevapları / 8.Sınıf Türkçe Göç Destanı Metni Etkinlikleri Ve Cevapları – funduszeue.info

Göç Destanı Metni Cevapları

göç destanı metni cevapları

Göç Destanı metni cevapları ve soruları, MEB Yayınları 8. sınıf Türkçe ders kitabı sayfa (Milli Kültürümüz Teması)

Göç Destanı Metni Cevapları - 8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları

Göç Destanı Metni Cevapları &#; 8. Sınıf Türkçe MEB Yayınları

Göç Destanı Metni Cevapları Sayfa

HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

1. Milletlerin hayatını etkileyen olaylar neler olabilir? Anlatınız.

Doğal afetler, savaşlar, teknolojik gelişmeler milletlerin hayatını etkileyebilir.

2. Destanların birey ve toplum üzerindeki etkileri ile ilgili düşüncelerinizi anlatınız.

Destanlar birey ve toplumların milli ve ahlaki duygularını harekete geçirebilir. Destanlar olağanüstü olayları konu alsa da içerisindeki kahramanlık hikayeleri, kişilerin yaptıkları ve düşünceleri toplumu doğrudan etkileyebilir.

Göç Destanı Metni Cevapları Sayfa

1. ETKİNLİK

Aşağıdaki sözcükleri anlamlarıyla eşleştiriniz. Sözcükleri cümlelerde kullanınız. Anlamı verilmeyen sözcüğün anlamını sözlükten bularak cümle içinde kullanınız.

hakan &#; mukaddes &#; hadise
şölen &#; cenup &#; saadet &#; ehlî

Cevap: 

saadet → Mutluluk
Cümlem: Aile saadeti için ailenin tüm bireyleri üzerlerine düşen sorumlulukları yerine getirmelidir.

şölen → Ziyafet
Cümlem: Mahallenin gençlerinin askerden dönüşlerini kutlamak için mahallede şölen düzenledik.

ehlî → Evcil
Cümlem: Aslanları ehlîleştirmek pek de mümkün bir iş değil.

cenup → Güney
Cümlem: Evin cenup tarafı ormanı görüyor.

hadise → Olay
Cümlem: Okulumuzda yaşanan kavga hadisesi hepimizi üzmüştür.

mukaddes → Kutsal
Cümlem: Önümüzdeki ay mukaddes topraklara gidip Hac görevimi yerine getireceğim.

hakan → Türk, Moğol ve Tatar hanları için `hükümdarlar hükümdarı` anlamında kullanılan bir unvan
Cümlem: Göktürk İmparatorluğu&#;nun kurucusu olan Bumin Kağan, doğum tarihi kesin olarak bilinmeyen Türk hakanlarından biridir.

Göç Destanı Metni Cevapları Sayfa

2. ETKİNLİK

“Göç Destanı” metninden hareketle aşağıdaki soruları yanıtlayınız.

1. Metindeki olaylar kimlerin başından geçmiştir?

Cevap: Sungur Tigin, Kutur Tigin, Tükel Tigin, Ur Tigin ve Bugu Tigin adlı beş kardeşin başından geçmiştir.

2. Ağacın gövdesi yarılınca içinden ne çıkmıştır?

Cevap: Beş çocuk çıkmıştır.

3. Uygurlar Bugu Tigin’i hangi özelliklerinden dolayı hakan seçmişlerdir? Sizce bu karar doğru mu?

Cevap: Bugu Tigin; güzellik, zekâ ve ehliyetçe ötekilerden üstün olduğu için seçmişlerdir. Bence doğru bir karardır.

4. Hükümdar, oğlunu niçin Çin prensesi ile evlendirmeyi düşünmüştür?

Cevap: Çinlilerle yapılan savaşlara bir son vermek için evlendirmeyi düşünmüştür.

5. Çinliler prensese karşılık Uygurlardan ne istiyorlar? Niçin?

Cevap: Kutlu Dağ denilen kayanın kendilerine verilmesini istiyorlar. Hükumeti zayıflatmak için bu kayayı yok etmeyi amaçlıyorlar.

6. Çinliler kayayı ülkelerine nasıl götürmüşlerdir?

Cevap: Kayanın etrafına odun yığıp ateş yakmışlar, taşı iyice kızdırdıktan sonra üzerine keskin sirke dökerek parçalamışlar,  parçaları arabalara yükleyip ülkelerine götürmüşler.

7. Uygurlar niçin göç edip Beş Balıg’a yerleşmiştir? Uygurların buradaki yaşamı sizce nasıl devam etmiş olabilir?

Cevap: Taş gittikten sonra felaketler başlamıştır. Felaketlerden kurtulmak için göç etmişlerdir.

3. ETKİNLİK

Okuduğunuz metnin konusunu ve ana fikrini bulunuz.

Cevap: 

Konu: Göç Destanı

Ana Fikir: Devlet yöneticileri kararlarını dikkatli almalı, halkın mukaddes değerlerine dokunmamalıdır.

Göç Destanı Metni Cevapları Sayfa

4. ETKİNLİK

“Göç Destanı” metninde geçen gerçek ve kurgusal unsurları bulunuz.

Cevap: 

Gerçek UnsurlarKurgusal Unsurlar
Halkın kendilerine yönetici seçmesi.
Savaşlara son vermek için başka bir ülkenin prensesi ile evlilik.
Kayanın ateş ve sirke ile parçalanması.
Ağacın içinden çocuklar çıkması.
Kaya gidince felaketlerin başlaması.
Cansız varlıkların &#;Göç!&#; diye bağırmaları.

5. ETKİNLİK

“Göç Destanı” aşağıdaki özelliklerden hangilerini taşımaktadır? Belirlediğiniz maddelerin numaralarını noktalı yere yazınız.

1. Anonim olup halkın ortak belleğinin ürünüdür.
2. Belli bir ulusun özelliklerini yansıtır.
3. Bilimsel bir üslupla yazılır.
4. Genellikle gazetelerden tanıdığımız yazı türüdür.
5. Tarihî ve sosyal olaylardan doğar, beslenir.
6. Olağan ve olağanüstü olaylar iç içedir.
7. Düşüncenin açıklanıp geliştirildiği yazı türüdür.
8. Bir sanat ve düşünce eserinin zayıf ve güçlü yönleri anlatılır.
9. Genellikle yiğitlik, aşk, dostluk, ölüm ve yurt sevgisi gibi temalar işlenir.
Genellikle tartışmacı anlatım biçimi kullanılır.

Cevap: 1, 2, 5, 6, 9

6. ETKİNLİK

“Nasreddin Hoca’nın Hayat Hikâyesi” metnini okuyunuz. Koyu ve farklı yazı karakteri ile yazılmış sözcük ve sözcük gruplarını tespit ediniz. Yazı karakterlerini bu şekilde kullanmanın amacının ne olabileceğini metnin altındaki alana yazınız.

Göç Destanı Metni Cevapları Sayfa

NASREDDİN HOCA’NIN HAYAT HİKÂYESİ

Yüzyılları aşarak zamanımıza ulaşan, bilgeliğini nüktedanlığı ile süsleyen, Türk kültür dünyasının kuşkusuz en büyük isimlerinden biridir Nasreddin Hoca.

Nasreddin Hoca birçok yerli ve Batılı kaynağa göre, yılında Eskişehir iline bağlı Sivrihisar ilçesinin eski ismi Hortu (şimdiki ismi Nasreddin Hoca) olan köyde dünyaya gelmiştir.

Doğduğu yer konusundaki yaygın ihtilafa karşın, son yıllarda yapılan ilmî ve arkeolojik çalışmalarla özellikle eski sicillerden elde edilen bilgiler ve Hoca&#;nın kızına ait mezarın bulunması ile Hoca&#;nın Sivrihisarlı olduğu kesinlik kazanmıştır. Fuat Köprülü ve Pertev Naili Boratav gibi birçok ünlü bilim adamı bu konuda hem fikirdirler.

Annesi Sıdıka Hatun, babası ise Abdullah Efendi’dir. İlk eğitimini aynı zamanda köyün imamı olan babasından almıştır. Daha sonra Sivrihisar&#;da medrese eğitimi görmüş, babasının ölümü üzerine köyüne dönerek babasının yerine imamlık ve vaizlik görevini ifa etmeye başlamıştır. Bu görevini 23 yaşına kadar devam ettirmiştir.
(&#;)

Muhittin ÖNGÜT &#; Eda ÖZDEMİR
(Kısaltılmıştır.)

Cevap: Yazı karakterlerini bu şekilde kullanmanın amacı, okuyucunun dikkatini çekerek önemli bilgilerin akılda kalıcı olmasını sağlamaktır.

7. ETKİNLİK

a) Aşağıdaki Nasreddin Hoca fıkrasını okuyunuz.

BİZİM İLLER, BİZİM İLLER

Adamın biri Hoca’ya misafir olmuş. Hoca misafire elinden gelen ikramı yapmış. Yedirmiş, içirmiş. Geç vakitlere kadar yanında oturmuş, onunla sohbet etmiş. Tam yatma zamanı misafirin canı üzüm istemiş. Bunu da açıktan söyleyememiş. Bir makam tutturarak şarkıya benzer şöyle bir şey okumuş:

— Bizim iller, bizim iller,
Yatarlarken üzüm yerler!

Bu saatte misafirin önüne bir de üzüm çıkarmak Hoca’nın hiç de işine gelmemiş. Hemen misafirin söylediği makamla şu cevabı vermiş:

— Bizde öyle âdet yoktur,
Saklarlar da güzün yerler!

Göç Destanı Metni Cevapları Sayfa

b) Fıkradaki mizahi ögelere dikkat ediniz. Siz de öyküleyici anlatımı kullanarak “misafirperverlik” konulu bir hikâye yazınız. Hikâyenizde mizahi ögelere yer veriniz ve yazınıza uygun bir başlık koyunuz.

Cevap: 

(örnek)

TARHANA ÇORBASI

Bir yaz günü karı koca yabancı iki turistin yolu bir köye düşer. Köy yolunda giderlerden arabaları bozulur. Tamir için kimseye ulaşamazlar. Ne yapacaklarını düşünürlerken yolun kıyısında evleri bulunan karı koca köylü çift, yabancı turistleri geceyi geçirmeleri için evlerine davet ederler.

Turistler bu teklifi memnuniyetle kabul ederler. Fakat bir sorun vardır; dilleri yabancı olduğu için anlaşmakta güçlük çekiyorlardır. Yine de el kol hareketleri ile bir şekilde anlaşmaya çalıştılar.

Evin hanımı sofrayı hazırlar. Hep beraber sofraya otururlar. Sofrada tarhana çorbası, bulgur pilavı ve ayran vardır. Turistler çorbayı göstererek &#;What is this?&#; diye sorarlar. Çiftçi &#;Diz değil bacım bu, tarhana çorbası. Ye ye bakma öyle.&#; der. turist kadın çorbayı çok sever. Yedikçe &#;Good! Good!&#; der. Çiftçi karısına dönüp &#;Hanım, tarhana çorbası diye tavuk yemi mi pişirdin yine, baksana kadına gıdaklamaya başladı&#;&#;

Göç Destanı Metni Cevapları Sayfa

8. ETKİNLİK

Araştırdığınız destanlardan en beğendiğinizi anlatınız.

Cevap: 

ERGENEKON DESTANI

Türk iline, Oğuz Han soyundan İl Han hükümdar olur. Tatarların hükümdarı ise Sevinç Han’dır. Aralarında savaş başlar. İl Han bütün savaşlarda galip gelmektedir. Sevinç Han, bütün han ve beyleri toplar, aralarında anlaşırlar ve bir hile yaparlar. Bu sefer savaş başladığında Sevinç Han ve askerler geri çekilir. İl Han ve ordusu ise güçsüzlükten kaçtıklarını zannederek onları takip ederler. Sonunda Tatarlar tekrar geri dönüp savaşırlar ve bu kez de Türkler yenilir. Türkleri kılıçtan geçirirler. İl Han’ın oğulları ölür ancak küçük oğlu Kıyan ve İl Han’ın kardeşinin oğullarından Nüküz kurtulmuş ve esir düşmüştür. Kıyan ve Nüküz eşleriyle birlikte savaştan on gün sonra kaçıp kurtulurlar. Düşmanın kendilerini bulamayacağı bir yere gitmeye karar verirler. Yabani koyunların yürüyüp tırmandığı bir yolu takip ederek dağda dar bir geçide gelirler. Bu geçidi geçip içinde bitkilerin, akarsuların, meyve ağaçlarının olduğu bir yere gelirler ve Tanrı’ya şükrederler. Oraya “Ergenekon” adını verirler. “Ergene”, “dağ kemeri”; “kon” ise “dik” demektir. Burada Kıyan ve Nüküz’ün oğulları çoğalır. Dört yüz yıl sonra o kadar çoğalırlar ki artık oraya sığmazlar. Bir araya gelip Ergenekon’un dışında bir ülke olduğunu, atalarının bir zamanlar orada yaşadığını, savaştan dolayı buraya geldiklerini konuşurlar. Artık güçlendiklerini, buraya sığmadıklarını ve buradan çıkmak gerektiğini konuşurlar ancak buraya hangi geçitten geldiklerini bulamazlar. Çıkacakları bir geçit bulamayınca bir demirci, dağın bir kısmının demirden oluştuğunu ve orayı eriterek yol açabileceklerini söyler. Herkese odun ve kömür vergisi salarlar ve ateş yakarak demirden dağı eritirler. Bir yüklü devenin geçebileceği kadar bir yol açılır. İl Han’ın soyundan gelenler, dört yüz yıl sonra güçlenmiş olarak eski yurtlarına döner ve atalarının öcünü alırlar. Ergenekon’dan çıkış günü “nevruz”dur (21 Mart’ta bahar bayramı olarak kutlanmaktadır.). Ergenekon Destanı, yüzyıl Moğol tarihçisi Reşidüddin tarafından yazıya geçirilmiştir.

9. ETKİNLİK

Aşağıdaki cümleleri çatı özelliklerine göre inceleyiniz.

Cevap: 

Göç Destanı Metni Cevapları - Çatı Özellikleri

Göç Destanı Metni Cevapları &#; Çatı Özellikleri

GELECEK DERSE HAZIRLIK

Türkü hikâyelerini araştırınız. Beğendiğiniz türkü hikâyesini sınıfa getiriniz.

Aşağıdaki bağlantıya tıklayınız. Açılan sayfadan istediğiniz türküye tıklayıp hikayesini görebilirsiniz.

*** Göç Destanı metni cevapları hakkında söylemek istediklerinizi aşağıdaki yorum alanına yazabilirsiniz.

Videolu Çözüm &#; Tıkla Abone Ol

 

Göç Destanı ve Özellikleri

Göç Destanı, 8. ve 9. yüzyılların ortaları arasında yaklaşık 1 yüzyıl boyunca varlıklarını sürdürmüş olan Uygurlar&#;a ait bir destandır. Türeyiş destanının devamıdır.

Türkler kutsal taşı Çinlilere verince Tanrı tarafından cezalandırılırlar. Ülkelerinde açlık, kuraklık başlar. Böylece Türkler anavatanlarını terk etmek zorunda kalırlar.

Göç Destanı Özeti

Uygurların vatanında &#;Hulin&#; isimli bir dağ vardı. Hulin dağından Tuğla ve Selenge isimli iki ırmak akardı. Bir gece oradaki bir ağacın üzerine gök yüzünden ilâhi bir ışık indi. iki ırmak arasında yaşayan halk bunu dikkkatle izlediler. Daha sonra ağacın gövdesinde şişkinlik oluştu, ilâhi ışık dokuz ay on gün şişkinlik üzerinde durdu. Ağacın gövdesi yarıldı ve içinden beş çocuk göründü. Bu ülkenin halkı bu çocukları büyüttü. En küçükleri olan Buğu Han büyüyünce hükümdar oldu. Ülke zengin halk mutlu oldu.

Aradan uzun zaman geçti. Yulug Tigin isimli bir prens hakan oldu. Yulug Tigin, Çinlilerle çok savaştı. Bu savaşlara son vermek için oğlu Gali Tigini bir Çin prensesi ile evlendirmeğe karar verdi.

Çinliler, prensese karşılık hükümdardan Tanrı dağının eteğindeki Kutlu Dağ adını taşıyan kayayı istediler. Gali Tigin kayayı verdi. Çinliler kayayı götürmek için kayanın etrafında ateş yaktılar, kaya kızınca üzerine sirke döktüler. Ufak parçalara ayrılan kayayı arabalara koyarak Çin&#;e taşıdılar. Memleketteki bütün kuşlar, hayvanlar kendi dilleriyle bu kayanın gidişine ağladılar. Bundan yedi gün sonra da Gali Tigin öldü. Kıtlık ve kuraklık oldu. Yurtlarını bırakarak göç etmek zorunda kaldılar.

Ayrıca bakınız ⇓

İslamiyetten Önceki Türk Destanları

1. Yaratılış Destanı

2. Saka Destanları
a. Alp Er Tunga Destanı ( İ.Ö. 7. yy)
b. Şu Destanı ( İ.Ö. 4. yy)

3. Hun-Oğuz Destanları
a. Oğuz Kağan Destanı ( İ.Ö. 4. yy)
b. Attila Destanı

4. Göktürk Destanları
a. Bozkurt Destanı ( İ.Ö. 2. yy)
b. Ergenekon Destanı ( yy)

5. Siyenpi Destanı

6. Uygur Destanları
a. Türeyiş Destanı ( yy)
b. Göç Destanı ( yy)
c. Mani Dininin Kabulü Destanı

eğitim öğretim yılı 8. Sınıf Türkçe dersi 6. temanın (MİLLİ KÜLTÜRÜMÜZ) ilk metni olan “ GÖÇ DESTANI ” adlı metne ait günlük ders planını sayfa sonundaki linkten indirebilirsiniz.

1. BÖLÜM

Ders                                       :TÜRKÇE

Sınıf                                       :8

Tema / Metin Adı                  : MİLLİ KÜLTÜRÜMÜZ / GÖÇ DESTANI

Konular                                : Kelime çalışması / Konu / Ana fikir / Gerçek kurgusal unsurlar / Metin türü (Destan) / Öyküleyici anlatım / Fiilde çatı

2. BÖLÜM                                                                                                                                                

KAZANIMLAR

OKUMA

Akıcı Okuma

T Noktalama işaretlerine dikkat ederek sesli ve sessiz okur.

T Metni türün özelliklerine uygun biçimde okur.

T Okuma stratejilerini kullanır.

Söz Varlığı

T Bağlamdan hareketle bilmediği kelime ve kelime gruplarının anlamını tahmin eder.

T Deyim, atasözü ve özdeyişlerin metne katkısını belirler.

T Geçiş ve bağlantı ifadelerinin metnin anlamına olan katkısını değerlendirir.

Anlama

T Metinle ilgili soruları cevaplar. 

T Metnin konusunu belirler.

T Metnin ana fikrini/ana duygusunu belirler.

T Metindeki gerçek ve kurgusal unsurları ayırt eder.

T Metin türlerini ayırt eder.

T Metinde önemli noktaların vurgulanış biçimlerini kavrar.

KONUŞMA

T Hazırlıklı konuşma yapar.

T Konuşma stratejilerini uygular.

T Konuşmalarında beden dilini etkili bir şekilde kullanır.

T Kelimeleri anlamlarına uygun kullanır.

T Konuşmalarında yabancı dillerden alınmış, dilimize henüz yerleşmemiş kelimelerin Türkçelerini kullanır.

T Konuşmalarında uygun geçiş ve bağlantı ifadelerini kullanır.

YAZMA

T Hikâye edici metin yazar.

T Yazma stratejilerini uygular.

T Yazılarında mizahi ögeler kullanır.

T Yazdıklarının içeriğine uygun başlık belirler.

T Yazdıklarını düzenler.

T Yazdıklarını paylaşır.

T Fiillerin çatı özelliklerinin anlama olan katkısını kavrar.

YÖNTEM VE TEKNİKLERİ

Okuma, bölerek okuma, inceleme, günlük hayatla ilişkilendirme ve günlük hayattan örnekler verme

ARAÇ-GEREÇLER VE KAYNAKÇA

İmla kılavuzu, sözlük, deyimler ve atasözleri sözlüğü, EBA, İnternet, kütüphane…

ÖĞRETME-ÖĞRENME ETKİNLİKLERİ

Dikkati Çekme

Milletlerin hayatını etkileyen olayların neler olduğu sorularak öğrencilerin dikkatini “millet” kavramının üzerine çekmeye çalışılacak.

Güdüleme

Öğrencilere sayfa ’de yer alan MİLLİ KÜLTÜRÜMÜZ temasının ilk metni olan “GÖÇ DESTANI” ni işleyeceğimizden bahsedilecek.  Bu metinle beraber millet olarak geçmişte atalarımızın yaşadıkları hakkında bilgi sahibi olacağımız vurgulanacak. Nesilden nesile günümüze dek gelen bu bilgiler tarihimizin bize hatırlattığı ifade edilecek.

Gözden Geçirme

Öğrencilere toplum üzerinde destanların etkisi ne olabilir sorusu sorulacak.

DERSE GEÇİŞ

  1. Metnin başlığından metinde neler anlatıldığı tahmin edilecek. Görsel okuma yapılacak.
  2. Metin bir kez sessizce herkes tarafından okunması sağlanacak. Bu esnada bilinmeyen kelimeler tespit edilecek. Metinde bulunan kelimeler tahtaya yazılacak. TDK sözlük akıllı tahtadan açılarak anlamları deftere yazılacak.
  3. Metin ikinci kez sesli olarak okunacak. Bölerek okuma yöntemi uygulanacak. Bu okuma sonrasında anahtar kelimeler belirlenecek. Metin türü hakkında öğrencilere bilgi verilecek.

DESTAN

Bir ulusun kahramanlıklarını, savaşlarını, büyük toplumsal olaylarını anlatan ve genellikle şiir (nazım) biçiminde oluşturulan eserlere destan denir.
Yazı türleri içinde en uzun olanıdır.
 Efsaneden sonra bilinen en eski türdür.
Sözlü edebiyat ürünüdür; ancak sonradan yazıya geçirilen destanlar da vardır.
Olağanüstü olaylar ve kahramanlar vardır.
Destan kahramanları yarı tanrısal nitelikler taşıyan han, hakan ve kağan gibi kişilerdir.

  1. Anahtar Kelimeler : dağ, Uygur, Çin, vatan, hakan, hadise, ehil

1. Etkinlik

Metinde geçen bazı kelimeler ve anlamları eşleştirilecek.

hakan – mukaddes – hadise
şölen – cenup – saadet – ehlî

saadet → Mutluluk

şölen → Ziyafet

ehlî → Evcil

cenup → Güney

hadise → Olay

mukaddes → Kutsal

hakan → Türk, Moğol ve Tatar hanları için `hükümdarlar hükümdarı` anlamında kullanılan bir unvan

2. Etkinlik

Sorular cevaplanacak.

1. Metindeki olaylar kimlerin başından geçmiştir?

Sungur Tigin, Kutur Tigin, Tükel Tigin, Ur Tigin ve Bugu Tigin adlı beş kardeşin başından geçmiştir.

2. Ağacın gövdesi yarılınca içinden ne çıkmıştır?

Beş çocuk çıkmıştır.

3. Uygurlar Bugu Tigin’i hangi özelliklerinden dolayı hakan seçmişlerdir? Sizce bu karar doğru mu?

Bugu Tigin; güzellik, zekâ ve ehliyetçe ötekilerden üstün olduğu için seçmişlerdir. &#;

4. Hükümdar, oğlunu niçin Çin prensesi ile evlendirmeyi düşünmüştür?

Çinlilerle yapılan savaşlara bir son vermek için evlendirmeyi düşünmüştür.

5. Çinliler prensese karşılık Uygurlardan ne istiyorlar? Niçin?

Kutlu Dağ denilen kayanın kendilerine verilmesini istiyorlar. Hükumeti zayıflatmak için bu kayayı yok etmeyi amaçlıyorlar.

6. Çinliler kayayı ülkelerine nasıl götürmüşlerdir?

Kayanın etrafına odun yığıp ateş yakmışlar, taşı iyice kızdırdıktan sonra üzerine keskin sirke dökerek parçalamışlar,  parçaları arabalara yükleyip ülkelerine götürmüşler.

7. Uygurlar niçin göç edip Beş Balıg’a yerleşmiştir? Uygurların buradaki yaşamı sizce nasıl devam etmiş olabilir?

Taş gittikten sonra felaketler başlamıştır. Felaketlerden kurtulmak için göç etmişlerdir. 

3. Etkinlik

Konu ve ana fikir belirlenecek.

Konu: Göç Destanı

AnaFikir: Devlet yöneticileri kararlarını dikkatli almalı, halkın mukaddes değerlerine dokunmamalıdır.

4. Etkinlik

Metinde geçen gerçek ve hayal unsuru durumlar belirlenecek.

Gerçek UnsurlarKurgusal Unsurlar
Halkın kendilerine yönetici seçmesi.
Savaşlara son vermek için başka bir ülkenin prensesi ile evlilik.
Kayanın ateş ve sirke ile parçalanması.
Ağacın içinden çocuklar çıkması.
Kaya gidince felaketlerin başlaması.
Cansız varlıkların “Göç!” diye bağırmaları.

5. Etkinlik

Metnin özelliklerini gösteren maddeler bulunacak.

1. Anonim olup halkın ortak belleğinin ürünüdür.
2. Belli bir ulusun özelliklerini yansıtır.
3. Bilimsel bir üslupla yazılır.
4. Genellikle gazetelerden tanıdığımız yazı türüdür.
5. Tarihî ve sosyal olaylardan doğar, beslenir.
6. Olağan ve olağanüstü olaylar iç içedir.
7. Düşüncenin açıklanıp geliştirildiği yazı türüdür.
8. Bir sanat ve düşünce eserinin zayıf ve güçlü yönleri anlatılır.
9. Genellikle yiğitlik, aşk, dostluk, ölüm ve yurt sevgisi gibi temalar işlenir.
Genellikle tartışmacı anlatım biçimi kullanılır.

Cevap: 1, 2, 5, 6, 9

funduszeue.infoik

Etkinlikteki metin okunacak ve kırmızı renkteki kelimelerin nedeni öğrencilerce bulunması istenecek.

 NASREDDİN HOCA’NIN HAYAT HİKÂYESİ

Yüzyılları aşarak zamanımıza ulaşan, bilgeliğini nüktedanlığı ile süsleyen, Türk kültür dünyasının kuşkusuz en büyük isimlerinden biridir Nasreddin Hoca.

Nasreddin Hoca birçok yerli ve Batılı kaynağa göre, yılında Eskişehir iline bağlı Sivrihisar ilçesinin eski ismi Hortu (şimdiki ismi Nasreddin Hoca) olan köyde dünyaya gelmiştir.

Doğduğu yer konusundaki yaygın ihtilafa karşın, son yıllarda yapılan ilmî ve arkeolojik çalışmalarla özellikle eski sicillerden elde edilen bilgiler ve Hoca’nın kızına ait mezarın bulunması ile Hoca’nın Sivrihisarlı olduğu kesinlik kazanmıştır. Fuat Köprülü ve Pertev Naili Boratav gibi birçok ünlü bilim adamı bu konuda hem fikirdirler.

Annesi Sıdıka Hatun, babası ise Abdullah Efendi’dir. İlk eğitimini aynı zamanda köyün imamı olan babasından almıştır. Daha sonra Sivrihisar’da medrese eğitimi görmüş, babasının ölümü üzerine köyüne dönerek babasının yerine imamlık ve vaizlik görevini ifa etmeye başlamıştır. Bu görevini 23 yaşına kadar devam ettirmiştir.
(…)

Muhittin ÖNGÜT – Eda ÖZDEMİR
(Kısaltılmıştır.)

Cevap: Yazı karakterlerini bu şekilde kullanmanın amacı, okuyucunun dikkatini çekerek önemli bilgilerin akılda kalıcı olmasını sağlamaktır.

funduszeue.infoik

Nasrettin Hoca fıkrası okunacak ve B kısmında fıkrada geçen mizahi öğeleri kullanarak yeni bir metin yazılacak.  

funduszeue.infoik

Derse hazırlık kısmında araştırılan destanlar incelenecek.

funduszeue.infoik

Çatı özelliklerine göre etkinlik tamamlanacak.

FİİL ÇATISI

1. NESNELERİNE GÖRE FİİLLER

a. Geçişli Fiiller

b. Geçişsiz Fiiller

2. ÖZNELERİNE GÖRE FİİLLER

a. Etken Fiiller

b. Edilgen Filler

1. NESNELERİNE GÖRE FİİLLER

a. Geçişli Fiiller: Nesne alan, yükleme sorulan “ne, neyi, kimi” sorularına cevap veren fiillerdir.

? İpucu: Bir fiilin başına “onu” funduszeue.infoüğünü getirip okuyabiliyorsak, o fiil nesne alabiliyordur, geçişlidir.

Annemi çok seviyorum. / Bu haberi gazetede okumuştum.

Görmek / saklamak / bağlamak

Uyarı: Fiilimizin geçişli olması için ille de cümle içersinde nesne almış olmasına gerek yoktur. Nesne

alabiliyor olması yeterlidir.

Sabahtan beri durakta bekliyorum. / Ben de çok özledim.

b. Geçişsiz Fiiller: Nesne alamayan fiiller geçişsizdir. Bu fiiller “onu” sözcüğüyle okunamaz.

Çok sevdiği kedisi kayboldu. / Küçük çocuk durmadan ağlıyordu.

Beklediğimiz haber nihayet geldi. / uyumak / gülmek / oturmak

2. ÖZNELERİNE GÖRE FİİLLER

a. Etken Fiiller: Öznesi belli olan eylemler etkendir. Bir cümlede eylemin kim tarafından yapıldığı belli ise

etken çatılı eylem denir. Cümlede gizli özne olsa da fiil etkendir.

Öğrenciler bayramda sınıflarını süslediler. / Sıcakta kaldığı için çocuk terlemiş.

Bütün şiirlerini aynı kitapta topladı. (gizli özne: o)

b. Edilgen Fiiller: Öznesi belli olmayan eylemler edilgen çatılıdır. Gerçek özne almaz. Sözde özne alır. Edilgen

çatılı fiiller “-l, –n” çatı eklerini alır.

Hırsızlar sonunda yakalandı. / Seyirciler taşkınlık yapmamaları için uyarıldı.

Uyarı: Tabiat olayları edilgen olarak algılansalar bile etken olarak değerlendirilir.

Kuraklıktan gölün suyu çekildi. / Yine yeşillendi fındık dalları.

3. BÖLÜM

Ölçme-Değerlendirme

Aşağıdaki paragrafı çatı yönüyle inceleyiniz.

Atlar kışı geçirmek için bir sığınak aramaya koyuldular. Geniş arazide kuytu bir köşe bulmak oldukça zordu. Büyük bir mücadeleden yeni çıkmışları. Hepsi bitkindi. Hatta atlardan biri yaralıydı. Yarası mikrop kapmıştı.

Dersin Diğer Derslerle İlişkisi

Okurken yorum yapabilme, problem çözme, düşündüğünü tasarlama, yazarken imla ve noktalamaya diğer derslerde de dikkat etmeleri sağlanır.

Türkçe Öğretmeni

Sefa AVCILAR

Okul Müdürü

eğitim öğretim yılı 8. Sınıf Türkçe dersi 6. temanın (MİLLİ KÜLTÜRÜMÜZ) ilk metni olan “ GÖÇ DESTANI ” adlı metne ait günlük ders planını buradan indirebilirsiniz.

Bunu beğen:

BeğenYükleniyor

İlgili

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa Cevapları MEB Yayınları

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa Cevapları MEB Yayınları

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Göç Destanı Metni Cevapları


8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa Cevapları

HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

1. Milletlerin hayatını etkileyen olaylar neler olabilir? Anlatınız.

Cevap: Milletlerin hayatını etkileyen olaylar; savaşlar, doğal afetleri salgın hastalıklar, göçler, esaretler, büyük teknolojik gelişmeler, yönetim sistemlerinin değişmesi ve yeni devlet kurmaktır.

2. Destanların birey ve toplum üzerindeki etkileri ile ilgili düşüncelerinizi anlatınız.

Cevap: Destanlar çoğunlukla gerçeküstü olayların anlatıldığı bir tür olmasına rağmen ait olduğu toplum hakkında bilgi vermektedir. Destanlar toplumun yaşadığı dönem ve inanışlar hakkında ipuçları içermektedir. İnsanlara dürüstlük, cesaret ve güven konusunda ders verme özelliğine sahiptir. Kahramanlık hikayeleri ile milletleri etkilemektedir.


8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa Cevapları

1. ETKİNLİK

Aşağıdaki sözcükleri anlamlarıyla eşleştiriniz. Sözcükleri cümlelerde kullanınız. Anlamı verilmeyen sözcüğün anlamını sözlükten bularak cümle içinde kullanınız.

Cevap:

Saadet → Mutluluk
Cümlem: Saadet dolu günler uzun sürmedi.

Şölen→ Ziyafet
Cümlem:Padişahın emriyle kırk gün şölen yapıldı.

Ehlî → Evcil
Cümlem: Hayvanat bahçesine ehlî bir kaplan getirdiler.

Cenup→ Güney
Cümlem:Evin cenup tarafı hiç güneş almıyor.

Hadise → Olay
Cümlem: Bu hadiseyi yıllar sonra bile hatırlarım.

Mukaddes→ Kutsal
Cümlem:Bu mukaddes kitabı kütüphanede tutmalıyız.

Hükümdar → Hakan
Cümlem:Çadıra hükümdar girince herkes saygıyla eğildi.


8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa Cevapları

2. ETKİNLİK

“Göç Destanı” metninden hareketle aşağıdaki soruları yanıtlayınız.

1. Metindeki olaylar kimlerin başından geçmiştir?

Cevap:Metindeki olaylar Uygurların başından geçmiştir.

2. Ağacın gövdesi yarılınca içinden ne çıkmıştır?

Cevap:İçinden beş çocuk çıkmıştır.

3. Uygurlar Bugu Tigin’i hangi özelliklerinden dolayı hakan seçmişlerdir? Sizce bu karar doğru mu?

Cevap:Bugu Tigin; güzellik, zekâ ve ehliyetçe ötekilerden üstün olduğundan onu hakan seçmişlerdir. Bence bu karar doğrudur. Hakanın diğer insanlardan daha zeki, olgun fikirli ve yakışıklı olması saygı görmesin açısında çok normaldir.

4. Hükümdar, oğlunu niçin Çin prensesi ile evlendirmeyi düşünmüştür?

Cevap:Hükümdar, Çinlilerle yapılan savaşlara bir son vermek için bunu düşünmüştür.

5. Çinliler prensese karşılık Uygurlardan ne istiyorlar? Niçin?

Cevap: Çinliler prensese karşılık &#;Kutlu Dağ&#; denilen kayanın kendilerine verilmesini istiyor. Çünkü, bu kayanın mukaddes bir kaya olduğunun farkındalar. Hükumeti zayıflatmak için kayanın yok edilmesi gerektiğini düşünüyorlar.

6. Çinliler kayayı ülkelerine nasıl götürmüşlerdir?

Cevap: Çinliler kayanın etrafına odun yığıp ateş yaktılar. Taşı iyice kızdırdıktan sonra üzerine keskin sirke dökerek parçaladılar. Parçaları arabalara yükleyip birer birer Çin’e götürdüler.

7. Uygurlar niçin göç edip Beş Balıg’a yerleşmiştir? Uygurların buradaki yaşamı sizce nasıl devam etmiş olabilir?

Cevap: Kutsal Dağ&#;ın gidişinden sonra memleket felaketten kurtulmadı. Bütün hayvanların, bütün kuşların, bütün çocukların hatta bütün cansızların “Göç! Göç!” diye derin üzüntüyle bağırdıkları duyuldu. Uygurlar bu manevi işarete uyarak göçmeye başladılar.  Beş Balıg’ın bulunduğu yere geldiler. Orda sesler kesildi. Burada yaşayıp çoğaldılar. Uygurlar burada yaşamlarına Çinlilerle savaşarak devam etmiş olabilir.

3. ETKİNLİK

Okuduğunuz metnin konusunu ve ana fikrini bulunuz.

Cevap:

Konu: Kutsal ve manevî değerlere sahip çıkmak

Ana Fikir: Kutsal ve manevî değerlerimize önem vermek bize fayda sağlar.


8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa Cevapları

4. ETKİNLİK

“Göç Destanı” metninde geçen gerçek ve kurgusal unsurları bulunuz.

Cevap:

Gerçek Unsurlar:Bugu Tigin&#;in hükümdar olması, Hakanın Çinli prensesle evlenmesi, Kutlu Dağ adında büyük bir kaya olması, kayanın parçalanarak götürülmesi, Uygurların göç etmesi

Kurgusal Unsurlar: Ağaç gövdesinden beş çocuk çıkması, Kutlu Dağ adlı kayanın kutsal olması, hayvanların memleket için ağlaması, canlı ve cansızların &#;Göç!&#; diye bağırmaları

5. ETKİNLİK

“Göç Destanı” aşağıdaki özelliklerden hangilerini taşımaktadır? Belirlediğiniz maddelerin numaralarını noktalı yere yazınız.

Cevap:

1. Anonim olup halkın ortak belleğinin ürünüdür.
2. Belli bir ulusun özelliklerini yansıtır.
3. Bilimsel bir üslupla yazılır.
4. Genellikle gazetelerden tanıdığımız yazı türüdür.
5. Tarihî ve sosyal olaylardan doğar, beslenir.
6. Olağan ve olağanüstü olaylar iç içedir.
7. Düşüncenin açıklanıp geliştirildiği yazı türüdür.
8. Bir sanat ve düşünce eserinin zayıf ve güçlü yönleri anlatılır.
9. Genellikle yiğitlik, aşk, dostluk, ölüm ve yurt sevgisi gibi temalar işlenir.
Genellikle tartışmacı anlatım biçimi kullanılır.

Cevap: 1, 2, 5, 6, 9


8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa Cevapları

6. ETKİNLİK

“Nasreddin Hoca’nın Hayat Hikâyesi” metnini okuyunuz. Koyu ve farklı yazı karakteri ile yazılmış sözcük ve sözcük gruplarını tespit ediniz. Yazı karakterlerini bu şekilde kullanmanın amacının ne olabileceğini metnin altındaki alana yazınız.

Cevap:Yer ve kişi isimleri koyu renkle yazılmıştır. Bu durum okuyucunun dikkatini çekmek ve bu isimlerin akılda kalıcı olmasını sağlamaktır. Çünkü, metnin en önemli kavramları bu koyu yazılmış kelimelerdir.


8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa Cevapları

7. ETKİNLİK

a) Aşağıdaki Nasreddin Hoca fıkrasını okuyunuz.

b) Fıkradaki mizahi ögelere dikkat ediniz. Siz de öyküleyici anlatımı kullanarak “misafirperverlik” konulu bir hikâye yazınız. Hikâyenizde mizahi ögelere yer veriniz ve yazınıza uygun bir başlık koyunuz.

Cevap:

KUZU PİŞİNCE VERECEĞİM

Ahmet Usta misafir ağırlamayı sevmezmiş. Arkadaşları da onun misafiri olabilmek için çeşitli yollar ararlarmış. Bir gün köy ırmağının kurutulacağını öğrenmişler. Bunu fırsat bilerek Ahmet Usta&#;ya &#;Bak Usta, şu akan ırmak kuruduğunda sen bizi misafir et.&#; demişler. Ahmet Usta da bunu kabul etmiş. Bir gün bakmışlar ki ırmakta bir damla su yok. Usta oyuna geldiğini anlamış. Arkadaşlarına, &#;Akşama bize gelin öyleyse.&#; demiş.

Akşam misafirler gelmiş. Hepsi heyecanla Ahmet Usta&#;nın ikramlarını bekliyormuş. Bir süre sonra dayanamayıp &#;Usta, bize yemek ikram etmeyecek misin?&#; demişler. Usta da &#;Sizin için kuzu pişiriyorum. Pişince ikram edeceğim.&#; demiş. Misafirler bunun üzerine daha da sabırsız olmaya başlamış.

Vakit geceye yaklaşınca &#;Kaç saattir bekliyoruz, getir artık kuzuyu!&#; demişler. Kuzunun gelmeyeceğini anlayınca da mutfağa girmişler. Gördükleri karşısında donakalmışlar. Koca kuzu küçücük mum ateşinde dönüyormuş. Hala çiğ olan kuzuyu gören misafirler&#; Bu nedir Usta? Bu kuzu mum ateşinde pişer mi hiç?&#; demişler. Ahmet Usta da hemen cevabı yapıştırmış: &#;Siz bana ırmak kuruyunca geleceğiz dediniz. Ben de size kuzu pişince vereceğim diyorum.&#;


8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa Cevapları

8. ETKİNLİK

Araştırdığınız destanlardan en beğendiğinizi anlatınız.

Cevap:

OĞUZ KAĞAN DESTANI 

Oğuz Han, doğduğu vakit çok güzel bir çocuktu. Annesinin memesini bir kere emdi, bir daha emmedi. Bundan sonra da yürümeye ve konuşmaya başladı.  Oğuz Han kırk günde büyüdü. Cesur, genç, güzel, arslan gibi bir delikanlı oldu. Bu cesur delikanlı korku, yorgunluk nedir bilmez dağ, tepe dolaşırdı. Atına biner, kılıç kuşanır, yalnız başına av avlardı.

Oğuz Han’ın doğduğu memleketin yakınında büyük ve korkunç, bir orman vardı. Bu ulu ormanda ırmaklar, dereler akar; çeşitli kuşlar ötüşürdü.  Yalnız, bu yüce ormanda yaşayan korkunç canavar etrafa dehşet saçıyordu, çünkü bu korkunç hayvan insanları parçalar, yutardı. İşte Oğuz Han bu korkunç hayvanı öldürdü.

Oğuz Han, bir gün ormanda gezerken her taraf birden bire kapkaranlık oldu. Gök gürlüyor, şimşek çakıyor, ortalık şakır şakır şakırdıyordu. Birdenbire şaşılacak bir hal oldu. Gökten mavi bir ışık düştü. Ay ve güneşten daha parlak olan bu ışığın içinde genç ve güzel bir kız vardı. Güzel kızın başında parlak bir yıldız vardı. Kız güldükçe her tarafında güller açılıyordu. Kahraman Oğuz, genç ve güzel kızı aldı. Kırk gün kırk gece düğün dernek yapıldı. Oğuz Hanın altı oğlu oldu. Oğuz Han ihtiyarlayınca memleketi altı oğlu arasında paylaştırdı.

9. ETKİNLİK

Aşağıdaki cümleleri çatı özelliklerine göre inceleyiniz.

Cevap:

8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa Cevapları

GELECEK DERSE HAZIRLIK

Türkü hikâyelerini araştırınız. Beğendiğiniz türkü hikâyesini sınıfa getiriniz.

Cevap:

Hastane Önünde İncir Ağacı Türküsünün Hikayesi

Komşu kızı ile beşik kertmesi olan bir genç askerde vereme yakalanır. Hava değişimi olarak Yozgat&#;a gelir. Sözlüsünün ailesi gence kızlarını göstermek istemez. Genç tedavi için İstanbu&#;da hastaneye yatar, pencereden gördüğü incir ağacından aldığı ilhamla aşağıdaki türküyü söyler. Yakalandığı amansız hastalıktan kurtarılamayarak hastanede ölür. Ailesi cenazesini Yozgat&#;a getiremez, İstanbul&#;da kalır.

HASTANE ÖNÜNDE İNCİR AĞACI

Hastane önünde incir ağacı
Doktor bulamadı bana ilacı
Baş tabib geliyo zehirden acı

Garip kaldım yüreğime dert oldu
Ellerin vatanı bana yurt oldu
Mezarımı kazın bayıra düze

Benden selam söyleyin sevdiğim gıza
Başına koysun, karalar bağlasın
Gurbet elde kaldım diye ağlasın


8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı MEB Yayınları Sayfa Cevapları ile ilgili fikir, düşünce ve önerilerinizi aşağıda bulunan yorum kısmından yazabilirsiniz. Dilerseniz sosyal medyada paylaşım yapıp bize katkı verebilirsiniz.

Bir önceki yazımız olan 8. Sınıf Türkçe Ders Kitabı Sayfa Cevapları MEB Yayınları başlıklı makalemizi de okumanızı öneririz.

nest...

çamaşır makinesi ses çıkarması topuz modelleri kapalı huawei hoparlör cızırtı hususi otomobil fiat doblo kurbağalıdere parkı ecele sitem melih gokcek jelibon 9 sınıf 2 dönem 2 yazılı almanca 150 rakı fiyatı 2020 parkour 2d en iyi uçlu kalem markası hangisi doğduğun gün ayın görüntüsü hey ram vasundhara das istanbul anadolu 20 icra dairesi iletişim silifke anamur otobüs grinin 50 tonu türkçe altyazılı bir peri masalı 6. bölüm izle sarayönü imsakiye hamile birinin ruyada bebek emzirdigini gormek eşkiya dünyaya hükümdar olmaz 29 bölüm atv emirgan sahili bordo bereli vs sat akbulut inşaat pendik satılık daire atlas park avm mağazalar bursa erenler hava durumu galleria avm kuaför bandırma edirne arası kaç km prof dr ali akyüz kimdir venom zehirli öfke türkçe dublaj izle 2018 indir a101 cafex kahve beyazlatıcı rize 3 asliye hukuk mahkemesi münazara hakkında bilgi 120 milyon doz diyanet mahrem açıklaması honda cr v modifiye aksesuarları ören örtur evleri iyi akşamlar elle abiye ayakkabı ekmek paparası nasıl yapılır tekirdağ çerkezköy 3 zırhlı tugay dört elle sarılmak anlamı sarayhan çiftehan otel bolu ocakbaşı iletişim kumaş ne ile yapışır başak kar maydonoz destesiyem mp3 indir eklips 3 in 1 fırça seti prof cüneyt özek istanbul kütahya yol güzergahı aski memnu soundtrack selçuk psikoloji taban puanları senfonilerle ilahiler adana mut otobüs gülben ergen hürrem rüyada sakız görmek diyanet pupui petek dinçöz mat ruj tenvin harfleri istanbul kocaeli haritası kolay starbucks kurabiyesi 10 sınıf polinom test pdf arçelik tezgah üstü su arıtma cihazı fiyatları şafi mezhebi cuma namazı nasıl kılınır ruhsal bozukluk için dua pvc iç kapı fiyatları işcep kartsız para çekme vga scart çevirici duyarsızlık sözleri samsung whatsapp konuşarak yazma palio şanzıman arızası