bilim tarihi aöf soruları / aöf ders kitapları - tek kaynak çıkmış sorular, özetler, deneme sınavları

Bilim Tarihi Aöf Soruları

bilim tarihi aöf soruları

Bilim Tarihi Sorular

Aadakilerden hangisi Antik ada Msr Uygarlnda meydana gelen gelimelerden biri deildir? Yaz malzemesi olarak papirus kullanmlardr. On tabanl hiyerogrif saylar kullanmlardr. Zaman lmek iin gne ve su saatleri kullanmlardr. ocuklar snnet etmilerdir. Bir yl ortalama 29,5 gnlk 12 aya blmlerdir. Antik ada Msrllar hangi takvimi kullanyorlardr? Gne takvimi Yldzlar esas alarak hazrladklar takvimi Jlyen takvimi Miladi takvim Hicri takvim Aadakilerden hangisi Antik ada Hint Uygarlnda meydana gelen gelimelerden biri deildir? Sfr ilk defa kullanan matematikilere sahip olmas Gne, Ay ve dier gezegenlerin konumlarn ve dolanm periyotlarn hesaplamaya almlardr. Hesaplamalarnda iki tabanl logaritma kullanmlardr. Yoga okulu amlardr. Aryabhata adndaki bir astronom ilk defa Yer'in kendi etrafndaki hareketinden Aadakilerden hangisi Antik ada Mezopotamya Uygarlnda meydana gelen gelimelerden birisidir? Hieratik denilen bir alfabe kullanmlardr. Pi saysnn tam deerini bulan bir forml bulmulardr. M. yllarndan itibaren gemi yapmn da renmilerdir. Bir daireyi dereceye blmlerdir. Kara ve deniz yolculuklarnda magnetik pusulann kullanma girmesidir. Aadakilerden hangisi Antik ada in Uygarlnda meydana gelen gelimelerden birisidir? Hesaplamalarnda iki tabanl logaritma kullanmlardr. Kara ve deniz yolculuklarnda magnetik pusulann kullanma girmesidir. Bir yl ortalama 29,5 gnlk 12 aya blmlerdir. Bir daireyi dereceye blmlerdir. On tabanl hiyerogrif saylar kullanmlardr.

sz

etmitir.

6) yon dncesi tarihte Millet Okulu dyla yer almtr ve bu okulun ilk temsilcisi nl matematiki .tir. Yukarda bo braklan yere aadakilerden hangisi gelmelidir? a. Anaksimandros b. Eleal Zenon c. Thales d. Anaksagoras e. Pythagoras 7) Elea Okulunun nl temsilcisi Zenon(M) dnce tarihine nl Paradokslar adyla gemitir. Zenonun , deimenin zel bir durumu olan hareketin veya yer deitirmenin olamayacan, nk kavramn kendisiyle eliik olduunu gsteren paradoksu aadakilerden hangisidir? a. Stadyum Paradoksu b. Akhilleus(Ail)Paradoksu c. Zenon Paradoksu d. Elea Paradoksu e. Thales Paradoksu

8) Dou Akdeniz ve Ortadou uygarlk tarihinde, Byk skenderin lm ile Romallarn Msr ele geirmesi arasndaki dnemdir. Yukarda tanm verilen dnem aadakilerden hangisidir? a. Helenistik Dnem b. skenderiye Dnemi c. Romallar Dnemi d. Thales Dnemi e. Zenon Dnemi 9) Aadakilerden hangisi Felsefe, tanrbilimsel konular hakknda hi birey syleyemez, nk salt inanla kabul edilen ve her eye gre ncelii olan vahiy, dorudan tek ltdr. Grn ileri srmtr? a. Plataoncular b. Pythagorasclar c. dokoscular d. Tutucular e. Eski atomcular 10) Einstein , belirsizlik ilkesini benimsememekle nasl bir tutum sergilemitir? a. Realist b. Pozitivst c. pheci d. ansa inanan e. Tanrya inanmayan 11) ylnda zbekistan'n Karizmi kentinde dnyaya gelmitir. Matematik ve astronomi zerine almtr. ki nemli eseri vardr; -ElKitabl-Muhtasar fi Hsabil Cebri vel-Mukabele (Cebir ve Denklem Hesab zerine Kitap) -Numero Indorum(Hint Rakamlar zerine) Yukarda bahsedilen ve yukardaki kitaplarn yazar olan bilim insan kimdir ? A) Harezmi B) Gyaseddin Cemid C) Abdlhamit bn Trk D) mer Hayyam E) Beyruni 12) Aadakilerin hangisi slam bilimini ortak zelliklerinden birisi deildir? A) slam dnyasnda bilimsel faaliyetler Ortaa Avrupa'sndan farkl olarak sadece din adamlar tarafndan yrtlmemitir. B) slam dnyasnda bilim dilinin Arapa olmas tm bilim adamlarnn Arap olduu anlamna gelmemektedir. Hatta bunlar arasnda gayri-mslimler de vardr. C) slam da bilginin amac dnyaya hkmetmektir. D) slam dnyasnda bilgelikten ok bilgelie nem verilmitir. E) slam dnyasnda bilimlerin iki temel ayrt edici zellii vardr: Birlik ve Kozmoloji

13) Karanlk oda kuraln bulan bilim insan kimdir? A) B) C) D) bn el-Heysem Harezm mer Hayyam Kemalddin el-Farisi E)Beyruni

14) Kuyar isimli bir hekimin yannda tp eitimi ald. Deiik konular zerine ' gnmze gelen kadar makale yazd. Elimizdeki yazlarn tanesi felsefe 40 tanesi de tp zerinedir. Eserlerinin en nlleri felsefe ve fen konularn ieren ok geni bir alma olan Kitab'-ifa (yileme Kitab) ile El-Kanun fi't-Tb'dr (Tbbn Kanunu). Yukarda bahsedilen bilim insan kimdir? Beyruni bn-i Sina bn-el Heysem bn Battal Yunus Emre

A) B) C) D) E)

15) slam dnyasnda nemli gzlem evlerinden birisini kurmutur. Meraga Gzlemevidir. Dairesel hareketi dorusal harekete eviren bir model gelitirmitir.

Yukarda bahsedilen ve bu modeli de gelitiren bilim insan kimdir? A) B) C) D) E) Beyruni Tusi bn-el Heysem bn-i Sina bn Battal

16) Aadakilerden hangisi gerek anlamda ilk gzlem evini kurmutur? a) bn Macit b) El-Memun Doru c) bn Mesud d) El-Marauki e) Harezmi 17) Aadakilerden hangisi kk kan dolamn bulan ve klcal damarlardan ilk bahseden kiidir? a) Razi b) bni Sina c) Zehravi d) bn Nefs

e) Huneyn

18) Aadaki dnemlerden hangisinde narkozun ilk olarak kullanld anlalmtr? a) Helenistik b) Ortaa Hristiyan Dnyasnda c) Yy slam Dnyasnda

d) Rnesans

e) Cumhuriyet

19) Aadakilerden hangisi slam Dnyasnda Corafya alanndaki dnrlerden deildir? a) Piri Reis b) Harezmi c) drisi d) bn Macit e) bn Baytar

20) Aadakilerden hangisi slam Dnyasndaki seyyahlardandr? a) bn Battuta b) bn Sina c) Vasco de Gama d) Macellan e) El Ensari 21) Aadaki bilim adamlarndan hangisi XVII. Ve XVIII. Yzyllarda astronomi alannda alma yapmtr a) Descartes b) Blais Pascal c) Kepler d) Fermat e) Euler 22) XVII. Ve XVIII. Yzyllarda cebirsel ilemleri geometriye uygulayp analitik geometriyi kuran bilim adam hangisidir? a) Fermat b) Euler c) Descartes d) Blais Pascal e) Leibniz 23) Bir genin i alarnn toplamnn iki dik aya eit olduunu bulan bilim adam hangisidir a) Fermat b) Blais Pascal c) Lagrange d) Descartes e) Euler 24) Aadaki bilim adamlarndan hangisi aritmetik ilemleri mekanik olarak yapan bir hesap makinesi icat etmitir? a) Euler b) Fermat c) Leibniz d) Descartes e) Blais Pascal 25) Pascal ile birlikte olaslk kuramn gelitiren bilim adam hangisidir? a) Isaac Newton b) Leibniz c) Blais Pascal d) Euler e) Fermat 26) Aadakilerden hangisi XVII. Ve XVIII. Yy da bulunan yeniliklerden deildir? a) Termometre b)Barometre c)Buhar Makinesi d)Mekanik Saat e)Barut 27)Bugnkne benzer ilk termometre kim tarafndan yaplmtr? a)Galileo b)Marcello Malpighi c)Jan Swammerdam D)Carl Ritter e)Immanuel Kant

28) Suyun kaynamasn derece ve donmasn 0 derece olarak belirlemi ve bu ikisinin arasn eit paralara blen dir. a)Fahrenhayt b)Celcius b)Edison d)Reamur e)Galileo

29) mmsnuel Kantn fiziksel Corafya eserinde dnyaya aadakilerden hangisiyle yaklamay ne srmtr. I-Matematiksel II-Siyasal III-Fiziksel a)I-II b)II-III C)I-III D)I-II-III E) H BR

30) Bileik mikroskobun mucidi aadakilerden hangisidir? a)Hook b) Malpighi c) Jansen d) Galileo e) Ritter 31) Hertz ne demektir? a-k hz birimi b-mercekteki krlma c-k dalgalarndaki Saniye bana titreim d- dalgalarndaki dakika bana titreim e- dalgalarndaki saat bana titreim 32) elektriin kablosuz tanabilmesi tezini kim ispatlamtr a-Tesla b-Einstein c-Dedekind

d-Lemaitre

e-Faraday

33) Georges Lematre in asl meslei nedir a-ifti b-Marangoz c-Rahip d-Bilim adam e-A 34) Ik hzn aadaki l aletlerinden hangisi ler? a-interferometre b-avometre c-barometre d-metre e-dinamometre 35) Cahit ARF n resmi hangi Trk Liras nn arka yzndedir. a-5TL bTL cTL dTL eTL 36) Yemeklik Tuzu slfrik asitle paralayarak tuz asidi (hidroklorik asit) ve Sodyum slfat elde eden bilim adam kimdir? A: Antoine-Laurent Lavoisier B: Johann Baptist van Helmontx C: Georg Ernst Stahl D: Johann Rudolph Glauber E: Joachim Becher

37) Aadakilerden hangisi mikroskobik anatominin kurucusudur? A. B. C. D. E. Malpighi Van Leeuwenhoek Reaumur Lavoisier Lamarck

38) Aadakilerden hangisi Aristoteles'in biyoloji alannda yazd kitaplardan biri deildir? a) Anatomi b) Embriyonolus c) Botanik d) Astroloji e)Zooloji 39) Hangisi kimyann geliiminin dnemlerinden deildir? a. Simya a b. Tp kimyas a c. Filojiston kimyas a d. Nicel kimya a e. Gncel Kimya a 40) Yanma ve oksitlenme olaylarnn gnmzde de geerli olan aklamasn yaparak kimyada yeni bir r aan ayn zamanda fiziki olan bilim adam aadakilerden hangisidir? A: Joachim Becher B: Robert Boyle C: Antoine-Laurent Lavoisier D: Johann Rudolph Glauber E: Georg Ernst Stahl 41) 17 ve yzylda aadaki teknolojilerinden hangisi ortaya kmamtr? funduszeue.infoop funduszeue.infozyon funduszeue.infotre 42) lk termometre hangi bilim adam tarafndan yaplmtr? funduszeue.infos Bacon c. Torricelli b. Blaise Pascal d. Galileo Galilei e. Amontons funduszeue.infokop funduszeue.infoetre

43) Madenlerde kullanlmaya balanan buhar makinalarnn icadn hangi bilim adam yapmtr? a. Thomas Newcoman c. Torricelli e. Huygens 44) lk telgraf ne zaman icat edilmitir? a. b. c. d. e. b. Blaise Pascal d. James Watt

45) Ampul hangi bilim adam icat etmitir? a. Thomas Newcoman b. Galileo Galiei c. Torricelli d. James Watt e. Edison

46) A. B. C. D. E. 47) A. B. C. D. E. 48) A. B. C. D. E. 49) A. B. C.

Sonradan ismi "Trk Hava Kurumu" (THK) olarak deitirilen "Trkiye Tayyare Cemiyeti" ne zaman kurulmutur ? Aadakilerden hangisi II. Abdlhamid dneminde yaanan bilimsel ya da teknolojik gelimelerden biri deildir? Ticaret Fakltesinin almas Hukuk Fakltesinin almas Eski Eserler Mzesinin almas Orman, madencilik ve tp okullarnn almas Bursa demiryolunun hizmete girmesi Posta tekilatnn kurulmas ve ilk karantina uygulamasnn yaplmas hangi padiahn icraatlar arasndadr? II. Mahmut Abdlmecit Abdlaziz II. Selim II. Abdlhamid

Aadaki bilgilerden hangisi yanltr? Osmanl Bankas, Abdlaziz dneminde almtr Darlfnun, Cumhuriyet ncesinde kurulmutur Cumhuriyet dneminde akademisyen saysnn dk olmas sebebiyle sonras Almanyada Hitler rejiminden kaarak Trkiyeyi tercih eden akademisyenlerden byk oranda yararlanlmtr D. Ekinci Oca, II. Selim zamannda kurulmutur E. Osmanl halk, yeniliki anlay sebebiyle II. Mahmut iin gavur padiah terimini kullanmtr. 50) A. B. C. D. E. Ky Enstitlerinin Kurulmas projesi aadakilerden hangisinin babakanl dneminde gereklemitir? smet nn Celal Bayar Refik Saydam Hasan Ali Ycel Recep Peker

51) Francis Bacona gre; doru bilginin elde edilmesi iin gereken iki ey aadakilerden hangisidir? 1. Skolastik dncenin egemen olmas 2. nyarglardan syrlmak 3. nsan akl 4. Salam bir yntem uygulamak a)1 ve 2 b)2 ve 3 c)3 ve 4 d)1 ve 3 e)2 ve 4 52) Aadakilerden hangisi yada hangileri Rnesans dnemine ait teknolojik gelimelerdendir? 1. Barutun Ateli Silahlarda Kullanlmas 2. nternetin Bulunmas 3. Pusula, Gemicilik ve Haritaclkta Gelime 4. Kat ve Matbaann Yaygnlamas 5. Fabllarn Yazlmas a) b) c) d) e) 53) Aadakilerden hangisi Rnesans hareketlerinin balamasnda etkili olmamtr? a) Hal seferleri ile slam dnyasndaki bilimsel ve teknolojik gelimelerin batya tanmas. b) Eski Yunan ve Roma uygarlna ait eserlerin incelenmesi ve okutulmas. c) Moollarn Spartallar ile savamas

d)Matbaann etkisiyle yeni bulu ve dncelerin her tarafa kolayca yaylmas. e) Corafi keiflerle Avrupann zenginlemesi ve yaam dzeyinin ykselmesi sonucunda dnce ve sanat eserlerine deer veren mesen snfnn ortaya kmas 54) Aadakilerden hangisi Rnesansn sonularndan deildir? a)Avrupada bilim alannda deney ve gzleme dayanan pozitif dnce yaylmtr. Bunun sonucunda skolastik dnce yklmtr. b) Din adamlar ve kilise glenerek Reform hareketlerinin bitmesi salanmtr. c) Bilim, teknik, sanat ve edebiyatta yeni dnceler ortaya kmtr. d) Eitim ve retime nem verilmitir. e) Bilimsel alandaki bulu ve gelimeler teknoloji ve sanayinin gelimesine ortam hazrlamtr. 55) Aydnlanma a, ' kurucu ilke olarak benimseyerek, tm toplumsal yaamn ve dnn buna gre ekillendirilmesine ynelinen dnemdir. Bo braklan yere aadakilerden hangisi gelmelidir? a)Kant b)Sapare Aude c)Vicdan d)Akl e)Skolasya 56) I. II. III. IV. Tanr Merkezlilik Personalizm Organik evren Kyas (usavurmann kullanlmas)

Yukardaki hangileri Ortaa Hristiyan dnyasnda bilim dneminin genel zellikleri arasnda yer alr? A)1 57) V. VI. VII. VIII. niversitelerin kuruluu yy sonlar Grosseteste () yllar arasnda yeni bir aratrma yntemi kefetmitir. Roger Bacon dil, matematik ve optikle ilgilenmitir Jhon Pecham Karanlk Oda deneylerini yapmtr B) 1,2 C) 1,2,3 D) 2,3,4 E) Hepsi

Yukarda Ortaa Hristiyan dnyasnda bilim dnemine ait yarglardan ka doru olarak verilmitir? A)I B) II C) III D) IV E) Hibiri

58) Dil matematik ve daha ok optikle ilgilenmi, aynalar zeninde aratrma yapm merceklerin yalnzca ate yakmaya deil ayn zamanda bytme ve grme kusurlarn dzeltmeye yardmc olduunu vurgulayan ortaa Hristiyan dnyasnda yetien bilim insan kimdir? A ) ALBERTUS MAGNUS B ) John Pecham C ) PETRUS ABAELARDUS D ) AUGUSTNE E ) Robert Bacon 59) Hukuk renmek isteyen renciler tarafndan ylnda kurulan ilk niversite hangisidir? A ) Oxford niversitesi B ) Cambridge niversitesi C ) Padua niversitesi D ) Bologna niversitesi E ) Paris niversitesi

Footer menu

FİNAL SORULARI 1-)Bilimi bir ürün veya etkinlik olarak kabul eden görüşlerin özünü maddeler halinde belirtip, bu bakımdan tıp bilimini değerlendiriniz. Ürün Olarak Bilim: Bu görüş, bilimi ve bilimsel kuramları bilim insanının yaratıcı çalışmasının sonucu ortaya çıkan ürün olarak görür. Mantıkçı pozitivizm olarak da bilinen bu yaklaşıma göre bilim; bilimsel yöntemle elde edilmiş kuram ve kanunlardan oluşmuş kesin, nesnel, birikerek ilerleyen bilgiler yığınıdır. Bilimin ürünleri, bilimsel yöntem kullanılarak ve bilim insanının bireysel yaratıcılığı ile elde edilmiş bilgilerdir Mantıkçı pozitivizm olarak da bilinen bu yaklaşıma göre bilim, bilim insanlarının ortaya koyduğu eserlerden oluşur. Yapılacak iş ortaya koyulan eserlerin incelenmesidir. Bu yaklaşımın iki temel amacı vardır.  Birincisi; bilimi teoloji ve metafizik etkinliklerden ayırmaktır.  Felsefeye bilimsel bir kimlik kazandırmaktır. Bu yaklaşım bilimi olmuş bitmiş sonuçlarıyla değerlendirir. Günümüzde felsefe yapmak bilim üzerinde mantık diliyle düşünmektir. Felsefe deney yapamayacağına göre mantık ve bilim kuramlarıyla ilgilenmeli, bilimin hizmetinde olmalıdır. Felsefenin temel görevi, bilimlerin temel kavramlarını ve düşünme yollarını açıklığa kavuşturmaktır.  Ürün olarak bilim yaklaşımı bilimi anlamak için, bilim diye ortaya konmuş eserleri (ürünleri) ele alır.  Ürün olarak bilim yaklaşımı, bilimselliğe ölçütler getirmeye, bilimi ve felsefeyi metafizik tortulardan ayıklamaya çalışmışlardır.  Bir önermenin anlamlı olabilmesi için doğrudan olgusal bir dille ya da sembolik mantık diliyle ifade edilmiş olması gerekir.  Bilim, gözlem ve deney yoluyla doğrulanabilir olan önermeler sağlar. Bilimi metafizikten ayıran özelik budur. Metafizik ne doğrulanabilen ne doğrulanamayan önermelerden oluşur.  Bilimsel yöntemle elde edilmiş kuram ve kanunlardan oluşmuş kesin, nesnel, birikerek ilerleyen bilgiler yığınıdır.  Bilimin ürünleri, bilimsel yöntem kullanılarak ve bilim insanının bireysel yaratıcılığı ile elde edilmiş bilgilerdir.  Bilimi anlamanın yolu ürün olarak ortaya konmuş bu bilgiler yığınını incelemektir. Başka bir değişle bu yaklaşım, bir ürün olarak gördüğü bilimin yapısını, dilini ve yöntemini açıklamaya çalışır.  Öncelikle bir bilimsellik ölçütü geliştirilir, bilim ve felsefe metafizik kabullerden ve metafizik önermelerden ayıklamaya çalışılır. Bu ölçütlerden ikisi anlamlılık ve doğrulanabilirliktir. Etkinlik Olarak Bilim: Bilimi bir süreç ve bilim adamlarından oluşan bilimsel topluluğun etkinliği olarak değerlendirir. Temsilciliğini T. Kuhn’un yaptığı bu yaklaşım, bilimsel araştırma sürecine giren tüm öğeleri özellikle de bilim dışı tüm öğeleri hesaba katar. Bu yaklaşım bilimi, bilim adamları topluluğunun bir etkinliği olarak görür. O, dönemin değerlerinden, inançlarından bağımsız bir ürün değildir. Bilim adamları topluluğu da o toplum içinde yaşamaktadır ve toplumdaki inanç, değer ve kültürel değişimler onları da etkilemektedir. Bilimi etkinlik olarak incelemek, onu, tarihi ve toplumsal boyutlarında ele almak demektir. Bilimi bir etkinlik olarak gören düşünceler bilimi bir süreç olarak ele alır. Bu süreçteki aşamalar gözlem, deney, ölçme gibi olayları saptama; tümevarım ve tümdengelim gibi çıkarım, kavram, hipotez kurmadır. Bütün bu etkinlikler bilim insanları topluluğu tarafından yapılır. Bu açıdan bilim statik değil, sürekli değişen dinamik bir süreçtir. Bu ele alış tarzı şu tür soruların cevaplarını aramayı gerektirir:  Bilim, bilim adamları tarafından nasıl yaratılmaktadır?  Bilim adamlarının kişilik ve özelliklerinin bilim üzerinde bir etkisi var mıdır?  Bilim, içinde doğduğu kültürel etkinliklerle nasıl bir ilişki içindedir? 2-) Bir önermenin bilimsel kabul edilebilmesi için hangi şartlara sahip olması gerekmektedir. Sıralayınız ve sağlık biliminden bu konuda olumlu ve olumsuz örnekler veriniz. Bir önermenin bilimsel kabul edilebilmesi için aşağıdaki şartları taşıması gerekir.  Olgusal Oluş  Mantıksal Oluş  Nesnel Oluş  Eleştirici Oluş  Birleştirici Oluş  Genelleyici Oluş Sağlık Bilimi açısından yukarıda belirttiğimiz ilkeleri değerlendirecek olursak; Olgusal Oluş :Doğrudan yada gözlem yoluyla yada deney konusu olan konuları ifade eder. Boğaz enfeksiyonu geçiren bir hastaya yapılan Boğaz Kültürü sonucunda elde edilen Bakteri türüne karşı yapılan antibiyogram testi ve kullanılan bir antibiyotiğin bu bakteri üzerindeki olumlu yöndeki etkileri sonucunda hastada meydana gelen iyileşme hali gözlemlenip ,Aynı şikayetle gelen ve yapılan kültür testi ve antibiyogramlar da aynı bakteri türüne rastlandığında aynı tip antibiyotiğin kullanılıp etkisinin aynı olacağının düşünülmesi olgusal bir yaklaşımdır. Mantıksal Oluş : Tip 1 diyabette hastaların ve ailelerinin eğitimi tedavi için çok öfunduszeue.info nedenle Hasta ve aile eğitimi için çeşitli ünitelerin hazırladığı veya çevirdiğin kitaplar bulunmaktadır. Bunlar arasında Diyabetle El Ele, Şimdi Diyabeti Öğrenme Zamanı, Diyabetli Çocuğu Büyütmek, İnsülin Pompası Tedavi Kılavuzu, Akıl Defteri, Diyabetle Büyümek, Diyabetle Yaşamak, Nasıl Kendi Diyabetinizin Uzmanı Olabilirsiniz? kitapları yer almaktadır. ‘Diyabetle El Ele’ temel diyabet eğitimi için kapsamlı bir kaynak olup Çocuk Endokrinolojisi ve Diyabet Derneği tarafından ülke çapında dağıtımı ve diyabetli çocukların ve ailelerinin eğitimi için kullanılmasına yönelik çalışmalar devam etmektedir. Diyabetli çocuk, adolesan ve ailelerin eğitiminde şu üç alana yönelik materyale ihtiyaç duyulmaktadır: Acil eğitim, temel eğitim, ileri eğitim. Kullanılan eğitim materyallerinin çok büyük bir kısmı temel eğitime yöneliktir, ileri eğitim malzemeleri sınırlıdır. Mevcut eğitim materyalleri yazılı materyaller olup, okuma yazması olmayan kişileri eğitmekte kullanılacak, soyut kavramları somutlaştırmayı sağlayacak maket funduszeue.infoaller bulunmamaktadır. Mantıksal açıdan tedavide eğitimin rolu yadsınamaz ancak son paragrafta belirtilen okuma yazması olmayan ailelere yönelik çalışmaların yetersiz olması bir funduszeue.infoılan çalışmalar eğitim alan ve iyi gözlemlenip takip edilen ailelerde çocukların bu hastalıkla yaşamayı öğrendiği ve bunun yaşamının bir parçası olduğunu göfunduszeue.infoiğin giderilmesi bu kampanyadaki başarıyı arttıracaktır. Nesnel Oluş : Objektif olmasıdıfunduszeue.info türlü yenilik ve açılıma imkan sağlayıcı olmasıdıfunduszeue.info sağlık kuruluşunda kullanılacak malzeme ve iş gücü planlamasında ekonomik kazanç ve reel çalışma şartları gözetildiğine doğru işe doğru planlama açısından kullanılacak yöntem ve planlama da objektif olup çok kazanmak için eksik planlama yapmamalıdır. Eleştirici Oluş :Performans Sisteminin, kaçınılmaz olarak hekimleri puanı düşük işlemlerden uzaklaşmaya zorlaması; işlemleri denetlemekle yetkili kurumların, yapılan tıbbi işlemin puan karşılıklarını merkezi olarak sık sık değiştirmeleri sağlık hizmeti sunanların performansını tıbbi hizmetin niteliğinden bağımsız olarak değersizleştirmektedir. Bu durum sağlık hizmeti sunumunun niteliğini düşürür. Tıp etiğinin hasta haklarına saygı, hekimlerin özlük haklarının korunması, mevcut kaynakların adil ve hakkaniyetli dağıtımı ilkelerine uymaz. Sağlık çalışanları, performans kaygısı ile daha çok işlem yaparak daha çok performans puanı elde etmeye zorlandıkları için, her bir hastaya ayrılan zaman zorunlu olarak azalmakta; bunun sonucu olarak hekimlik uygulamalarında ve tıp eğitiminde bütüncül yaklaşım korunamamaktadır. Birleştirici Oluş : Tamamlayıcı tıp, hızla gelişen bir alandır. ’de adet terapinin tanımlandığı ve yeni tedavi türlerinin düzenli biçimde ortaya çıktığı rapor edilmişfunduszeue.info, ellerinde etkinliği veya uygunluğuna dair çok az rehber bilgi bulunan halkın, içlerinden seçim yapmasını, zorlaştıran çoklukta tedavi mevcuttur. Birçok terapinin üyeleri eğitim ve düzenlemelerini organize etmelerine ve böylece geleneksel tıbba uygun bir profesyonel yaklaşım geliştiriyor görünmelerine karşın, genel olarak kabul edilen teorik bir çerçevenin eksikliği, tamamlayıcı terapilerin, genel geçer bilim ve tıbbın kenarında köşesinde kalabileceğini akla getirmektedir. Tamamlayıcı tıbbın gelişiminin şu anki safhasında, sadece çeşitli terapilerin etkinliğini gösterebilecek araştırma metotları geliştirmesi değil, aynı zamanda terapilerin altında yatan mekanizmaları tarif etmeye ve tüm tamamlayıcı sağlık koruma yelpazesinde ortak zeminin ne olduğunu gösterebilecek teorik bir temel geliştirmeye başlaması da önemlidir. Bu nedenle tamamlayıcı alternatif tıp ve bilimsel tıp verileri bir araya getirilerek bir çok hastalığın tedavisinde iyileştirici unsur olarak kullanılabilir.Ağrı tedavisinde kullanılan ağrı kesici etkisi ile akupuntur tedavisi ile ağrının kesilmesi bu yöntemler bir çatı altında toplanıp ortak hedefte kullanılmalıdır. Genelleyici Oluş : Gögüs Hastalıkları Polikiniğinde muayene olan hastalara sigara içip içmedikleri sorulmaktadıfunduszeue.infoılan araştırma ve çalışmalar bir çok kanser türünün sigara ve sigara türü ürünlerden kaynaklandığı tespit funduszeue.info nedenle tanıda kanser denilmesi belirtilere göre kolaydıfunduszeue.info Bilim her ne kadar bu realiteyi görse ve kabul etse de hastalar üzerinde gerekli tıbbi tetkik,tahlil vd.çalıştırmaları yaptırmadan bu hastaya kanser denilemeyeceğini söfunduszeue.info Bir çok hastada aynı belirtiler olsa da test edilmeden hiç bir teşhis konulamaz. T.C BEYKENT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME YÖNETİMİ ANABİLİM DALI HASTANE VE SAĞLIK KURUMLARI YÖNETİMİ BİLİM DALI TEZSİS YÜKSEK LİSANS PROGRAMI BEYKENT ÜNİVERSİTESİ BİLİM FELSEFESİ FİNAL SINAVI Hüseyin ALTINTAŞ İSTANBUL

FELU-BİLİM FELSEFESİ DERSİNİN 1. ÜNİTE DERS ÖZETİ

FELU-BİLİM FELSEFESİ DERSİNİN 1. ÜNİTE DERS ÖZETİNE VE DİĞER DERSLERRİN DERS ÖZETİNE ULAŞABİLİR, AÖF ÇIKMIŞ SORULARI, AÖF DERS ÖZETLERİNİ VE AÖF YARDIMCI KAYNAK KİTAPLARI ONLİNE SİPARİŞ VEREBİLİRSİNİZ

ÜNİTE 1: BİLİM FELSEFESİ NEDİR?

Bilim felsefesi, gözlem ve/veya deneye dayalı bilimleri inceleyen felsefe dalıdır. Gözlem ve/veya deneye dayalı bilimler, bir yandan fizik, kimya, biyolo­ji gibi doğa bilimleri, öte yandan sosyoloji, psikoloji, tarih gibi sosyal bilimlerdir. Tüm bu bilimleri ortak yönleri açısından ele alan bilim felsefesine genel bilim fel­sefesi, fizik felsefesi, biyoloji felsefesi, sosyoloji felsefesi, psikoloji felsefesi gibi tek tek bilimleri konu edinen bilim felsefelerine de özel bilim felsefeleri denir.

Bilim felsefesinin konusu bilimin kendisidir.

Bilim felsefesinin amacı, konusu olan bilimin ne olduğunu araştırıp or­taya koymaktır.

-Bilim felsefesinin yöntemine gelince, bir yandan mantıksal çözümle­me öbür yandan bilim tarihinin verilerinden yararlanmadır. Mantıkçı empirist de­nilen bilim felsefecileri tek yöntem olarak mantıksal çözümlemeyi kullanmış, bili­min tarihini göz ardı etmişlerdir. Bugünkü bilim felsefesinde yaygın olan tutuma uygun olarak,  hem mantıksal çözümlemeyi hem de bilim tarihini göz önünde tutalım.

-Bilim felsefesinde incelenen her kavram ve so­runun ontolojik, epistemolojik ve metodolojik olmak üzere üç ayrı boyutu vardır. Ancak bilimin konusuna ilişkin kavram ve sorunların ontolojik, amacına ilişkin olanların epistemolojik, yöntemine ilişkin olanların da metodolojik boyutunun iş­levi ağır basar. Bilimin konusuna ilişkin en temel sorun, bilimin konusuna giren hangi türden nesne, olay ve olgunun var olduğu sorunudur. Gerçekçi denilen fi­lozoflar, "bilim dilinde sözü edilen her şey vardır" savını, bu görüşe karşı çıkanlar ise "yalnız gözlemlenebilir şeyler vardır" savını ileri sürmüşlerdir.

- bilimin konusu, üretilmek istenen bilginin konusu olan varlıklardır.

-Olgular, doğru olan önermeleri doğru kılan varlıklardır. Her önermenin karşı­lığı olan bir durum bulunur. Olgu, gerçek olan durum demektir. Gerçek olmayan duruma salt-olanaklı durum denir. Bir önermenin doğru olması, karşılığı olan ol­gunun gerçek olması demektir. Olgular, doğru yalın önermelerin karşılığı olan ya­lın olgular ile doğru yalın-olmayan önermelerin karşılığı olan yalın-olmayan olgu­lara ayrılabilir. Buna göre yalın olgu, bir somut nesnenin belli bir özellik taşıması veya birden çok sayıda nesne arasında belli bir bağıntının bulunması demektir(önemli)

-Her bilim dalı, konusu olan somut nesnelerin tüm özellikleriyle değil, yalnızca kendi ilgi alanlarına girenleri yönünden inceler. Belli bazı özelliklerden soyutlanmış olup, kalan özellikleri ise idealleştirilmiş somut nesnele­re nesne dizgesi (ya da fiziksel dizge) denir.

-Bilimin amacı, konusu olan varlıklar üzerine sağlam bilgi vermektir. Bu tür bilgi­ye bilimsel bilgi diyeceğiz. Bilimsel bilgi nesnelere ya da olaylara ilişkin olguların bilgisidir. Olguların yalın ve yalın-olmayan olgular olmak üzere ikiye ayrılır.

Bilimde bir yalın-olmayan olgu türü olan tümel-koşullu olgunun özel bir önemi varıdır. Tümel-koşullu doğru bir önermenin karşılığı olan tümel-koşullu olgu evrende bir düzenliliktir.

- Bilim insanları ilgi alanlarına ait herhangi bir (yalın veya yalın-olmayan) bir ol­gunun bilgisine eriştiklerinde, bu olgunun karşılığı olduğu bir bilimsel önermeyi ortaya koymalıdırlar. Bir önermenin karşılığı olan bir olgu bulunursa önermeye doğru, bulunmazsa yanlış denilir. Bazı önermelerin doğru olup olmadıkları az sa­yıda gözlem ve/veya deneyle saptanabilir. Böyle bir önermeye gözlem önermesi denir. Gözlem önermeleri genellikle yalın önerme ya da az sayıda yalın önerme­nin tümel-evetlemesi biçimindedir.

-Bilim insanlarının bir bilimsel önermeyi kabul etmeleri, bu önermeyi bilimsel ça­lışmalarında kullanmaya, daha açık olarak, her türlü bilimsel çıkarımların öncül­leri olarak kullanmaya karar vermeleri demektir. Bilim insanları kullandıkları bilim diline ait her gözlem önermesini de­ğil, yalnız bilimsel çalışmaları için yararlı olacağını düşündükleri sınamaya-değer gözlem önermelerini sınamak amacıyla geçici olarak kabul ederler. Sınama sonu­cunda doğrulanan gözlem önermeleri kalıcı olarak kabul edilir

- Gerekçelendirme koşulu metodolojik ve epistemolojik olmak üzere iki ayrı açıdan ele alınabilir:

Metodolojik açıdan bakıldığında, bilim felsefesinin amacı, bilim insanlarının ka­bul ettikleri bilimsel önermelerin bilimsel gerekçelerini araştırıp gün ışığına çıkar­maktır. Belirtik biçime getirilmiş yöntem ve çıkarım kurallarına dayanarak yapılan gerek­çelendirmeye bilimsel pekiştirme denir.

-gerekçelendirme koşulunu epistemolojik bakış açısından inceleyelim. Bu açıdan kabul edilen her bilimsel önermenin gerekçesini oluşturan bilimsel pekiş­tirmenin bu önermeyi güvenilir kılıp kılmadığı araştırılır. Bu ise bilim metodoloji­si çerçevesinde önerilmiş çeşitli bilimsel pekiştirme yöntemleri ve çıkarım kuralla­rının güvenirliğinin araştırılması işlevine indirgenir. Güvenirliğin ölçütleri konu­sunda değişik görüşler vardır; bazı görüşlere göre güvenirliliğin ölçütü doğruluk, bazılarına göre deneyimsel uygunluk, diğer bazılarına göre ise pragmatik veya tek­nolojik yarardır.

-bir önermenin doğru olması, bu önermenin karşılığı olan bir olgunun bulunması demektir. Burada "karşılık" sözcüğü ontolojik karşılık anlamındadır. Nitekim olgu, karşılığı olduğu önermeyi doğru kılan varlıktır. Bu varlığa doğru kılıcı denir. Görüldüğü gibi, yukarıdaki tanıma göre, bir önermenin doğru olması bir olgunun var olmasını gerektirir.

 

- Bilimin yöntemine bilimsel yöntem denir. Bilimsel yöntem, bilim insanlarının bilimin konusuna giren olgulara ilişkin bilimsel bilgi üretmek ve bu olguları açıklamak amacıyla yapılan işlemlerin tümüdür. . Bu işlemler fiziksel ile düşünsel işlemlere ayrılabilir. Fiziksel işlemler, gözlem, deney ve ölçmedir. Bu işlemlerle bilim insanları ile bilgisine erişmek istedikleri nesne dizgeleri arasında fiziksel etkileşme oluşur. Bilim in­sanı gözlemde nesne dizgesi tarafından etkilenir, deney de nesne dizgesini etkiler. Düşünsel işlemler, bir yandan tümdengelimsel ve tümevarımsal çıkarım işlemleri, öbür yandan çıkarım iş­lemlerine yaratıcı hayal gücünü de katmak yoluyla bilimsel hipotez kurma işlemleridir.

- Bilim in­sanlarının bilimsel yöntemin bilgisine sahip ol­maları, bu yöntemin öngördüğü işlemleri yapma becerisi biçimindedir. Bu becerinin dayandığı ör­tük metodolojik ön dayanakların aydınlatılması bilim felsefesinin en önemli sorunudur.

AÖF ÇIKMIŞ SORULAR DENEMELER UYGULAMASI




Android uygulamasını indirmek için tıklayın
iPhone ve iPad uygulamasını indirmek için tıklayın

AÖF BILIM VE TEKNOLOJI TARIHI DERSİNE AİT SINAVLAR

Uygulamamızda AÖF BILIM VE TEKNOLOJI TARIHI çıkmış sorular denemeler aşağıda listelenmiştir.

BILIM VE TEKNOLOJI TARIHI GÜZ VİZE
BILIM VE TEKNOLOJI TARIHI GÜZ VİZE
BILIM VE TEKNOLOJI TARIHI GÜZ VİZE
BILIM VE TEKNOLOJI TARIHI GÜZ FİNAL
BILIM VE TEKNOLOJI TARIHI GÜZ FİNAL
BILIM VE TEKNOLOJI TARIHI GÜZ FİNAL
BILIM VE TEKNOLOJI TARIHI GÜZ VİZE
BILIM VE TEKNOLOJI TARIHI GÜZ FİNAL
BILIM VE TEKNOLOJI TARIHI ÜÇ DERS
BILIM VE TEKNOLOJI TARIHI GÜZ VİZE
BILIM VE TEKNOLOJI TARIHI GÜZ FİNAL
BILIM VE TEKNOLOJI TARIHI ÜÇ DERS
BILIM VE TEKNOLOJI TARIHI DENEME GÜZ VİZE
BILIM VE TEKNOLOJI TARIHI DENEME GÜZ FİNAL
BILIM VE TEKNOLOJI TARIHI DENEME 2 GÜZ FİNAL
BILIM VE TEKNOLOJI TARIHI UNITE 1 GÜZ VİZE
BILIM VE TEKNOLOJI TARIHI UNITE 2 GÜZ VİZE
BILIM VE TEKNOLOJI TARIHI UNITE 3 GÜZ VİZE
BILIM VE TEKNOLOJI TARIHI UNITE 4 GÜZ VİZE
BILIM VE TEKNOLOJI TARIHI UNITE 5 GÜZ FİNAL
BILIM VE TEKNOLOJI TARIHI UNITE 6 GÜZ FİNAL
BILIM VE TEKNOLOJI TARIHI UNITE 7 GÜZ FİNAL
BILIM VE TEKNOLOJI TARIHI UNITE 8 GÜZ FİNAL
BILIM VE TEKNOLOJI TARIHI UNITE 1 ÇÖZÜMLÜ GÜZ VİZE
BILIM VE TEKNOLOJI TARIHI UNITE 2 ÇÖZÜMLÜ GÜZ VİZE
BILIM VE TEKNOLOJI TARIHI UNITE 3 ÇÖZÜMLÜ GÜZ VİZE
BILIM VE TEKNOLOJI TARIHI UNITE 4 ÇÖZÜMLÜ GÜZ VİZE
BILIM VE TEKNOLOJI TARIHI UNITE 5 ÇÖZÜMLÜ GÜZ FİNAL
BILIM VE TEKNOLOJI TARIHI UNITE 6 ÇÖZÜMLÜ GÜZ FİNAL
BILIM VE TEKNOLOJI TARIHI UNITE 7 ÇÖZÜMLÜ GÜZ FİNAL
BILIM VE TEKNOLOJI TARIHI UNITE 8 ÇÖZÜMLÜ GÜZ FİNAL
BILIM VE TEKNOLOJI TARIHI GÜZ VİZE
BILIM VE TEKNOLOJI TARIHI GÜZ VİZE
BILIM VE TEKNOLOJI TARIHI GÜZ FİNAL
BILIM VE TEKNOLOJI TARIHI ÜÇ DERS
BILIM VE TEKNOLOJI TARIHI GÜZ FİNAL
BILIM VE TEKNOLOJI TARIHI ÜÇ DERS

nest...

çamaşır makinesi ses çıkarması topuz modelleri kapalı huawei hoparlör cızırtı hususi otomobil fiat doblo kurbağalıdere parkı ecele sitem melih gokcek jelibon 9 sınıf 2 dönem 2 yazılı almanca 150 rakı fiyatı 2020 parkour 2d en iyi uçlu kalem markası hangisi doğduğun gün ayın görüntüsü hey ram vasundhara das istanbul anadolu 20 icra dairesi iletişim silifke anamur otobüs grinin 50 tonu türkçe altyazılı bir peri masalı 6. bölüm izle sarayönü imsakiye hamile birinin ruyada bebek emzirdigini gormek eşkiya dünyaya hükümdar olmaz 29 bölüm atv emirgan sahili bordo bereli vs sat akbulut inşaat pendik satılık daire atlas park avm mağazalar bursa erenler hava durumu galleria avm kuaför bandırma edirne arası kaç km prof dr ali akyüz kimdir venom zehirli öfke türkçe dublaj izle 2018 indir a101 cafex kahve beyazlatıcı rize 3 asliye hukuk mahkemesi münazara hakkında bilgi 120 milyon doz diyanet mahrem açıklaması honda cr v modifiye aksesuarları ören örtur evleri iyi akşamlar elle abiye ayakkabı ekmek paparası nasıl yapılır tekirdağ çerkezköy 3 zırhlı tugay dört elle sarılmak anlamı sarayhan çiftehan otel bolu ocakbaşı iletişim kumaş ne ile yapışır başak kar maydonoz destesiyem mp3 indir eklips 3 in 1 fırça seti prof cüneyt özek istanbul kütahya yol güzergahı aski memnu soundtrack selçuk psikoloji taban puanları senfonilerle ilahiler adana mut otobüs gülben ergen hürrem rüyada sakız görmek diyanet pupui petek dinçöz mat ruj tenvin harfleri istanbul kocaeli haritası kolay starbucks kurabiyesi 10 sınıf polinom test pdf arçelik tezgah üstü su arıtma cihazı fiyatları şafi mezhebi cuma namazı nasıl kılınır ruhsal bozukluk için dua pvc iç kapı fiyatları işcep kartsız para çekme vga scart çevirici duyarsızlık sözleri samsung whatsapp konuşarak yazma palio şanzıman arızası